Wielen upgrade, maar welke?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gas_erop
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 28 september 2015, 07:24

Voor mijn Ridley kanzo A, nu met de standaard RS171 DB wielen, zoek ik een nieuwe wielset. 1ste upgrade zeg maar.

Laten bouwen kan maar dat gaat buiten mijn budget.

Budget is Max €400

Zat te kijken naar

Vision team 35
ERE explorator GC 30
ERE tenaci GR20
Dt swiss P1800 spline 32

Wat heeft jullie voorkeur?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Gas_erop schreef: vr 4 februari 2022, 17:14 Laten bouwen kan maar dat gaat buiten mijn budget.
Budget is Max €400
Heb je dat actief nagevraagd? Voor 400 EUR is er toch echt heel veel mogelijk.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gas_erop
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 28 september 2015, 07:24

Voor de gravel niet. Maar in het verleden voor m’n mtb eens laten spaken en toen was 400 niet genoeg zeg maar.

Zou eerlijk gezegd ook niet weten wat ik nu zou moeten kiezen.

Weet de maten voor de naven, merk kom ik ook nog wel aan uit maar welke velgen??? Zijn er zoveel… welke breedte, welke hoogte, welk merk

Heb een vraag uitstaan voor een setje samen te stellen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou ik heb toch echt voor €400 het volgende weten te spaken:

Duke Lucky Star
Dt swiss 350 naven
Sapim d light spaken

Of setje dt swiss velgen met 350 naven.

Lukt echt wel voor €400 hoor.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jij hoeft dan ook geen arbeidsloon te betalen :wink:
Setje DT350 naven kost al dik €200, beetje knappe velgen en spaken ook en dan moet het nog in elkaar...

Maar voor ts, wat vind je belangrijk in nieuwe wielen? Moeten ze lichter zijn, breder, mooiere look.. ? Hoge velgen zijn normaalgesproken zwaarder dan lage maar misschien vind je ze wel mooier om te zien?

Binnenbreedte, voor de meeste gravelbanden zou ik zo'n 21~25mm adviseren. Daar passen 33mm cx bandjes goed op maar ook de bredere 650b banden (tot zo'n 50mm) . Hoe meer terreingericht de inzet is hoe breder ik de velgen zou kiezen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Gas_erop schreef: vr 4 februari 2022, 17:14 Voor mijn Ridley kanzo A, nu met de standaard RS171 DB wielen, zoek ik een nieuwe wielset. 1ste upgrade zeg maar.

Laten bouwen kan maar dat gaat buiten mijn budget.

Budget is Max €400

Zat te kijken naar

Vision team 35
ERE explorator GC 30
ERE tenaci GR20
Dt swiss P1800 spline 32

Wat heeft jullie voorkeur?

Ik heb die Ere tenaci. De rest geen ervaring mij. Die tenaci sinds de zomer in gebruik. Prima setje, wereld van verschil met de standaard wielen die in mijn diverge zaten. Rijd er vooral onverhard mee en pak ook nog wel eens een mtb stukje incl klein jumpje. Zijn nog steeds heel recht.
Gas_erop
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 28 september 2015, 07:24

Ik was al aan het rekenen maar kwam er ook al niet aan uit. Zelf opspaken lukt me nog niet.

Nieuwe wielen: soepeler rollen, iets hoger voor de looks.
De binnen maat moet zeker 20+ zijn.
Rij nu met de wtb riddler 45c



kermit schreef: za 5 februari 2022, 19:29 Jij hoeft dan ook geen arbeidsloon te betalen :wink:
Setje DT350 naven kost al dik €200, beetje knappe velgen en spaken ook en dan moet het nog in elkaar...

Maar voor ts, wat vind je belangrijk in nieuwe wielen? Moeten ze lichter zijn, breder, mooiere look.. ? Hoge velgen zijn normaalgesproken zwaarder dan lage maar misschien vind je ze wel mooier om te zien?

Binnenbreedte, voor de meeste gravelbanden zou ik zo'n 21~25mm adviseren. Daar passen 33mm cx bandjes goed op maar ook de bredere 650b banden (tot zo'n 50mm) . Hoe meer terreingericht de inzet is hoe breder ik de velgen zou kiezen.
Gas_erop
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 28 september 2015, 07:24

Thnx Marcel

Dan deze maar eens even in de gaten houden.


Ik heb die Ere tenaci. De rest geen ervaring mij. Die tenaci sinds de zomer in gebruik. Prima setje, wereld van verschil met de standaard wielen die in mijn diverge zaten. Rijd er vooral onverhard mee en pak ook nog wel eens een mtb stukje incl klein jumpje. Zijn nog steeds heel recht.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan zou ik inderdaad meer dan 20mm nemen als binnenbreedte. Als het kan richting 25mm.

Soepel rollen heeft volgens mij weinig met de wielen te maken, of de lagers moeten echt verrot zijn. De hefboom vanaf de buitenkant van het wiel is zo groot dat een miniem verschil in lagerweerstand gewoon wegvalt. Vaak voelen mensen pas dat er iets met de lagers niet goed is als ze het wiel in de hand hebben, en dan ben je het eerste stadium al voorbij.
Rollen zit imo veel meer in de banden (type en druk).
Gas_erop schreef: zo 6 februari 2022, 10:55 Ik was al aan het rekenen maar kwam er ook al niet aan uit. Zelf opspaken lukt me nog niet.

Nieuwe wielen: soepeler rollen, iets hoger voor de looks.
De binnen maat moet zeker 20+ zijn.
Rij nu met de wtb riddler 45c
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Gas_erop schreef: zo 6 februari 2022, 10:55 Ik was al aan het rekenen maar kwam er ook al niet aan uit. Zelf opspaken lukt me nog niet.
De te dure DT naven zitten in de weg van de berekening. Gewoon goede Taiwanese OEM naven rijden 1000en bikes op rond, ik heb ze ook in mijn Highlander, en net weer een Bitex laten opspaken voor de nieuwe hardtail. Een echt goede wielenbouwer voegt echt veel meer toe dan het merk van de naven.

En 25mm intern is prima, en een standaard maat met veel keus in velgen. Hecht je ook aan het gewicht van de wielen, dan opletten. Veel van de half hoge gravel velgen in Alu zijn een pak zwaarder, zeker de betaalbare opties.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik was voor de dt 350 nog geen €170 kwijt.

Een beetje goede naven ook uit Taiwan en omstreken :tong kosten toch al gauw richting de €100.

Dus om nu te zeggen dat daar het verschil in zit ..

Dan zou ik bijvoorbeeld gaan voor (wel wat zwaarder) Shimano 105 of rs7000 naven. Betrouwbare naven en goed te onderhouden. Paar dt swiss of raceface velgen en je hebt een mooi setje. Of je pakt de Dukes die nog in de aanbieding zijn bij R2 bike.

€150 velgen
€150 naven
€50 spaken en nippels
€50 arbeid
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie