Voor mijn Ridley kanzo A, nu met de standaard RS171 DB wielen, zoek ik een nieuwe wielset. 1ste upgrade zeg maar.
Laten bouwen kan maar dat gaat buiten mijn budget.
Budget is Max €400
Zat te kijken naar
Vision team 35
ERE explorator GC 30
ERE tenaci GR20
Dt swiss P1800 spline 32
Wat heeft jullie voorkeur?
Wielen upgrade, maar welke?
Voor de gravel niet. Maar in het verleden voor m’n mtb eens laten spaken en toen was 400 niet genoeg zeg maar.
Zou eerlijk gezegd ook niet weten wat ik nu zou moeten kiezen.
Weet de maten voor de naven, merk kom ik ook nog wel aan uit maar welke velgen??? Zijn er zoveel… welke breedte, welke hoogte, welk merk
Heb een vraag uitstaan voor een setje samen te stellen.
Zou eerlijk gezegd ook niet weten wat ik nu zou moeten kiezen.
Weet de maten voor de naven, merk kom ik ook nog wel aan uit maar welke velgen??? Zijn er zoveel… welke breedte, welke hoogte, welk merk
Heb een vraag uitstaan voor een setje samen te stellen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4697
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Nou ik heb toch echt voor €400 het volgende weten te spaken:
Duke Lucky Star
Dt swiss 350 naven
Sapim d light spaken
Of setje dt swiss velgen met 350 naven.
Lukt echt wel voor €400 hoor.
Duke Lucky Star
Dt swiss 350 naven
Sapim d light spaken
Of setje dt swiss velgen met 350 naven.
Lukt echt wel voor €400 hoor.
-
- Moderator
- Berichten: 16798
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Jij hoeft dan ook geen arbeidsloon te betalen
Setje DT350 naven kost al dik €200, beetje knappe velgen en spaken ook en dan moet het nog in elkaar...
Maar voor ts, wat vind je belangrijk in nieuwe wielen? Moeten ze lichter zijn, breder, mooiere look.. ? Hoge velgen zijn normaalgesproken zwaarder dan lage maar misschien vind je ze wel mooier om te zien?
Binnenbreedte, voor de meeste gravelbanden zou ik zo'n 21~25mm adviseren. Daar passen 33mm cx bandjes goed op maar ook de bredere 650b banden (tot zo'n 50mm) . Hoe meer terreingericht de inzet is hoe breder ik de velgen zou kiezen.
Setje DT350 naven kost al dik €200, beetje knappe velgen en spaken ook en dan moet het nog in elkaar...
Maar voor ts, wat vind je belangrijk in nieuwe wielen? Moeten ze lichter zijn, breder, mooiere look.. ? Hoge velgen zijn normaalgesproken zwaarder dan lage maar misschien vind je ze wel mooier om te zien?
Binnenbreedte, voor de meeste gravelbanden zou ik zo'n 21~25mm adviseren. Daar passen 33mm cx bandjes goed op maar ook de bredere 650b banden (tot zo'n 50mm) . Hoe meer terreingericht de inzet is hoe breder ik de velgen zou kiezen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Gas_erop schreef: ↑vr 4 februari 2022, 17:14 Voor mijn Ridley kanzo A, nu met de standaard RS171 DB wielen, zoek ik een nieuwe wielset. 1ste upgrade zeg maar.
Laten bouwen kan maar dat gaat buiten mijn budget.
Budget is Max €400
Zat te kijken naar
Vision team 35
ERE explorator GC 30
ERE tenaci GR20
Dt swiss P1800 spline 32
Wat heeft jullie voorkeur?
Ik heb die Ere tenaci. De rest geen ervaring mij. Die tenaci sinds de zomer in gebruik. Prima setje, wereld van verschil met de standaard wielen die in mijn diverge zaten. Rijd er vooral onverhard mee en pak ook nog wel eens een mtb stukje incl klein jumpje. Zijn nog steeds heel recht.
Ik was al aan het rekenen maar kwam er ook al niet aan uit. Zelf opspaken lukt me nog niet.
Nieuwe wielen: soepeler rollen, iets hoger voor de looks.
De binnen maat moet zeker 20+ zijn.
Rij nu met de wtb riddler 45c
Nieuwe wielen: soepeler rollen, iets hoger voor de looks.
De binnen maat moet zeker 20+ zijn.
Rij nu met de wtb riddler 45c
kermit schreef: ↑za 5 februari 2022, 19:29 Jij hoeft dan ook geen arbeidsloon te betalen
Setje DT350 naven kost al dik €200, beetje knappe velgen en spaken ook en dan moet het nog in elkaar...
Maar voor ts, wat vind je belangrijk in nieuwe wielen? Moeten ze lichter zijn, breder, mooiere look.. ? Hoge velgen zijn normaalgesproken zwaarder dan lage maar misschien vind je ze wel mooier om te zien?
Binnenbreedte, voor de meeste gravelbanden zou ik zo'n 21~25mm adviseren. Daar passen 33mm cx bandjes goed op maar ook de bredere 650b banden (tot zo'n 50mm) . Hoe meer terreingericht de inzet is hoe breder ik de velgen zou kiezen.
Thnx Marcel
Dan deze maar eens even in de gaten houden.
Dan deze maar eens even in de gaten houden.
Ik heb die Ere tenaci. De rest geen ervaring mij. Die tenaci sinds de zomer in gebruik. Prima setje, wereld van verschil met de standaard wielen die in mijn diverge zaten. Rijd er vooral onverhard mee en pak ook nog wel eens een mtb stukje incl klein jumpje. Zijn nog steeds heel recht.
-
- Moderator
- Berichten: 16798
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dan zou ik inderdaad meer dan 20mm nemen als binnenbreedte. Als het kan richting 25mm.
Soepel rollen heeft volgens mij weinig met de wielen te maken, of de lagers moeten echt verrot zijn. De hefboom vanaf de buitenkant van het wiel is zo groot dat een miniem verschil in lagerweerstand gewoon wegvalt. Vaak voelen mensen pas dat er iets met de lagers niet goed is als ze het wiel in de hand hebben, en dan ben je het eerste stadium al voorbij.
Rollen zit imo veel meer in de banden (type en druk).
Soepel rollen heeft volgens mij weinig met de wielen te maken, of de lagers moeten echt verrot zijn. De hefboom vanaf de buitenkant van het wiel is zo groot dat een miniem verschil in lagerweerstand gewoon wegvalt. Vaak voelen mensen pas dat er iets met de lagers niet goed is als ze het wiel in de hand hebben, en dan ben je het eerste stadium al voorbij.
Rollen zit imo veel meer in de banden (type en druk).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
De te dure DT naven zitten in de weg van de berekening. Gewoon goede Taiwanese OEM naven rijden 1000en bikes op rond, ik heb ze ook in mijn Highlander, en net weer een Bitex laten opspaken voor de nieuwe hardtail. Een echt goede wielenbouwer voegt echt veel meer toe dan het merk van de naven.
En 25mm intern is prima, en een standaard maat met veel keus in velgen. Hecht je ook aan het gewicht van de wielen, dan opletten. Veel van de half hoge gravel velgen in Alu zijn een pak zwaarder, zeker de betaalbare opties.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4697
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ik was voor de dt 350 nog geen €170 kwijt.
Een beetje goede naven ook uit Taiwan en omstreken kosten toch al gauw richting de €100.
Dus om nu te zeggen dat daar het verschil in zit ..
Dan zou ik bijvoorbeeld gaan voor (wel wat zwaarder) Shimano 105 of rs7000 naven. Betrouwbare naven en goed te onderhouden. Paar dt swiss of raceface velgen en je hebt een mooi setje. Of je pakt de Dukes die nog in de aanbieding zijn bij R2 bike.
€150 velgen
€150 naven
€50 spaken en nippels
€50 arbeid
Een beetje goede naven ook uit Taiwan en omstreken kosten toch al gauw richting de €100.
Dus om nu te zeggen dat daar het verschil in zit ..
Dan zou ik bijvoorbeeld gaan voor (wel wat zwaarder) Shimano 105 of rs7000 naven. Betrouwbare naven en goed te onderhouden. Paar dt swiss of raceface velgen en je hebt een mooi setje. Of je pakt de Dukes die nog in de aanbieding zijn bij R2 bike.
€150 velgen
€150 naven
€50 spaken en nippels
€50 arbeid