All-road/Gravel fiets. ~€1700

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Ik ben op zoek naar een all-road/gravel fiets om mijn woon-werk verkeer mee te doen (ongeveer 40km enkele reis), 's winters als winter-trainer over schelpen/gravelpaden te gebruiken en zomers misschien wat ritjes als racer mee te maken. Een do-it all.
Als mountainbike rij ik een stalen starre fiets, meestal single speed. Een echte off-road gravelfiets zal teveel overlap hebben met mijn mountainbike, ben echt op zoek naar een iets meer racy fiets.

Budget: ~€1700

Eisen:
  • Montagemogelijkheden voor volledige (niet merkspecifieke) spatborden
  • minimaal 32mm banden met spatborden gemonteerd. (liefst iets groter)
  • 2x11
  • Tubeless velgen
  • Bij voorkeur geen merk-specifieke onderdelen
Zelf al gevonden/aan gedacht:

Giant Contend AR 1
+ Race-achtige zitpositie
+105 afgemonteerd
- Geen doorlopende achterderailleurkabel
-Leverbaarheid? (2021 model lijkt in L nog te leveren, 2022 modellen zie ik nog niks van)
-Merk-specifieke zadelpen.

Sonder Colibri
+Race-achtige zitpositie
+Doorlopende derailleurkabel
+Prijs
-Rival22 afgemonteerd. (moet ik weer gereedschap gaan kopen om de remmen te bleeden, heb nu alles Shimano)
-Leverbaarheid? Ze zeggen vanaf 24 maart leverbaar.

Cube Nuroad Race
+Doorlopende derailleurkabel
+40mm met spatbord
- Minder race-achtige zitpositie

Zie ik nog fietsen die bij mijn wensenlijstje passen over het hoofd?
Laatst gewijzigd door Bor de Wolf op vr 4 februari 2022, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wil je extreem sportief zitten? De zithouding is meestal wel aan te passen om het stuur laag genoeg te krijgen, een negatieve stuurpen doet heel veel. Banden (hard opgepompt en zonder profiel) en zithouding (aerodynamisch) zijn de dingen die bepalen "hoe snel" de fiets is, een graadje slackere balhoofdhoek heeft daar geen invloed op.
(je benen zijn natuurlijk nog belangrijker... ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

kermit schreef: vr 28 januari 2022, 15:05 Wil je extreem sportief zitten? De zithouding is meestal wel aan te passen om het stuur laag genoeg te krijgen, een negatieve stuurpen doet heel veel. Banden (hard opgepompt en zonder profiel) en zithouding (aerodynamisch) zijn de dingen die bepalen "hoe snel" de fiets is, een graadje slackere balhoofdhoek heeft daar geen invloed op.
Extreem sportief hoeft zeker niet. En ik weet dat er veel op te lossen is met een negatieve stuurpen, maar een lange head tube vind ik sowieso al niet zo fraai, en om het dan op te lossen met een negatieve lange stuurpen heeft dan niet mijn voorkeur. Het oog wil ook wat.
En ik ben 188cm, dus moet een L of XL, en die lijken sowieso vaak al op een dranghek. :tong
kermit schreef: vr 28 januari 2022, 15:05 (je benen zijn natuurlijk nog belangrijker... ;-)).
:~ Ik wens gewoon al mijn tekortkomingen op te lossen met technische oplossinge ja. :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afbeelding

Al wordt sneller fietsen dan 25km/h dan een nog grotere uitdaging ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

kermit schreef: vr 28 januari 2022, 16:11 Afbeelding

Al wordt sneller fietsen dan 25km/h dan een nog grotere uitdaging ;-)
Ik zal het budget even dikgedrukt maken in de startpost. :wink:
geitje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 29 januari 2022, 18:23

Anderhalf jaar terug stond ik voor een vergelijkbare keuze. Ik heb de Stevens Prestige 2x11 grx genomen.
Nu 9000km verder nog steeds tot volle tevredenheid. Montage punten genoeg voor vaste spatborden ( ik rij met SKS Bleumels 53mm breed).

Heb 2 wielsets, de originele wielen met Schwalbe g- one bite 40mm.
De andere set met 30mm wegbanden (in de winter 32mm Continental grand prix 4-season).

Verhouding woon-werk/ gravel ritjes 70%/30%
Wielset wisselen is 5 minuten werk.

In tussentijd wel 200 euro duurder geworden en iets boven je budget.
JVER
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 26 december 2021, 09:00

Ik heb een Scott Speedster Gravel XL met 2 x 11 GRX, die ik exact voor dit doel zoals je omschrijft gebruik. De speedster heeft een relaxte geometrie. De schwalbe gravelbanden heb ik vervangen door Pirelli Cinturato Gravel hardpack met goede anti lek. Ik rij er gravel mee, maar ik gebruik hem ook als racefiets en kan er woon-werk mee doen. gemiddelden zijn wel lager dan bij een racefiets en de topsnelheid ligt niet zo heel hoog. hij was 1800 euro, weet niet wat hij nu kost.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik gebruik de cube grofweg voor het gebruik dat jij omschrijft, maar enkel bij redelijk weer, dus geen spatbord etc.

De fiets bevalt me prima, afgelopen zomer ook enkele langere (voor mijn doen :)) tochten op gereden. Die mogelijk nog lagere zit mis ik helemaal niet (maar op m’n MTB zit ik ook relatief rechtop).
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Hier al een aantal jaren tevreden met mijn Bulls Grinder 1. Voldoende draadgaatjes om spatborden en zelfs bagagedrager te monteren. Past 40+mm bandjes in.
Voor mij een do it al bike welke wordt ingezet als winterfiets voor straat, gravel, snelle eenvoudige atb tracks en woon werk ritjes.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

De Scott en de Stevens zitten allebei (iets) boven budget.
De Bulls Grinder lijkt alleen als 1x11 te krijgen, ik wil echt 2x11.

Denk trouwens dat de keuze misschien wel van beschikbaarheid af gaat hangen, als ik zie wat er als levertijden aangegeven wordt....

Een Ribble CGR 725 is ook wel een mooi, maar verwachte levering december 2022...
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Hier sinds september 2021 in het bezit van een Cube Nuroad ex (wilde 1 x 12, gelijk aan MTB). Gekocht voor training in de winter als de routes te nat zijn (woon tussen de klei routes) en woon-werk. Woon werk is er pas 1 keer van gekomen met al het thuiswerken, maar stiekem bevalt de wegtraining ook wel (niet zeggen tegen de MTB'ers 🤫).

Ben zeer tevreden over de fiets. Banden tubeless gemaakt ging prima.

Geen spatborden nog, maar die komen misschien nog als er meer woon-werkverkeer komt.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
gordon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 13 februari 2006, 12:17
Mijn mountainbike: Hapert

En een Canyon Grail? Heb zelf een Endurace, die zou perfect zijn voor je doel als er spatborden op konden (wat op de Grail dus wel kan).
Of een Cube Nuroad?
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

gordon schreef: do 3 februari 2022, 10:44 En een Canyon Grail? Heb zelf een Endurace, die zou perfect zijn voor je doel als er spatborden op konden (wat op de Grail dus wel kan).
Of een Cube Nuroad?
Grail zou kunnen, maar leverbaarheid is ook matig. En er passen alleen merkspecifieke spatborden op, dat staat mij ook een beetje tegen.

Zal ik nog even in de startpost toevoegen, liefst geen merk-specifieke onderdelen, krijgt de Giant ook direct een minpunt erbij.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

De Trek Domane AL4 is mss ook nog een optie: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/33085/

Banden tot 38mm zonder spatborden en met 32mm volgens mij. Wel 2x10, maar Tiagra is prima spul tegenwoordig. De AL5 is 105 maar 300€ duurder.
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

Je had het zelf over een Giant Content, maar is de Revolt ook geen optie voor je?

https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes-revolt
Plaats reactie