Wat is de beste gravelbike voor ruig terrein?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Stijnvandeven
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 5 januari 2022, 00:10

Ik doe nu al 2 jaar aan mountainbiken, en heb iets minder dan een jaar een (vrij goedkope) racefiets, maar wil nu toch echt een gravelbike kopen. Ik wil er een hebben die het goed doet op ruig terrein, en waar ik ook goed mee kan bikepacken. Nou viel mijn oog al vrij snel op de canyon grizl, maar die blijkt toch wat lastig te krijgen zijn in maat L. Hij was een paar dagen geleden beschikbaar op de de website van canyon, maar toen ik een paar uur later nog eens inlogte om hem te bestellen was hij helaas al uitverkocht, en tot overmaat van ramp word ook aankomende zomer de voorraad weer aangevuld :cry:

Nu wilde ik jullie vragen, welke fiets is er nog meer geschikt voor waar ik naar zoek?
jorian
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 11 oktober 2007, 18:54

Probeer het op maandagvroeg op de website, Canyon zet dan de nieuwe voorraad erop. Zo ik heb zo voor dat ik naar werk ging om 0530 een fiets kunnen bemachtigen.
Stijnvandeven
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 5 januari 2022, 00:10

Kijk daar heb ik wat aan, ik heb het voor de komende 3 maanden iedere maandagochtend in mijn agenda gezet!!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Merk X of Y of Z is niet specifiek geschikt of ongeschikt voor ruig terrein.

Wat is voor jou precies ruig terrein? Is dat de MTB route Amerongen, of een rit door de Ardennen, of ga je er de Alpen mee in tot boven de skiliften? M.a.w. wees een wat specifieker over wat ruig terrein precies is.
Als je eenmaal weet wat je gewenste inzetgebied is, kunnen we verder

Net als met mountainbikes komt het zeer waarschijnlijk neer op de juiste banden. En dan meer bepaald breed en met noppen. Dan zoek je daar een fiets bij (en niet andersom). Dus bijvoorbeeld: 'ik zoek een fiets waar brede sloffen met dikke noppen in kunnen en waar de modder niet tussen de vorkpoten gaat zitten'
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

De beste gravelbike op ruig terrein is natuurlijk een MTB :winkie:

Maar zonder gein: ik zou er eentje zoeken die inderdaad zoals gezegd, brede banden aan kan (min 45 mm op 700c of 50mm op 650b). Verder zou ik kijken naar een gravelbike met wat veerweg. Canyon biedt de grizzl aan met verende vork. BMC heeft de URS met verende voorvork of een Specialized Diverge biedt ook wat compliance of een Cannondale topstone met achter een veerlink en voor ook een verende vork.

Dat schijnt ook wel de volgende trend voor 2022 te worden, meer compliance en vering. In ons kikkerlandje wellicht niet zo nodig (hoewel ik heel blij ben met mijn Diverge en die futureshock zodat het getril in je stuur wegvalt), maar zodra het wat meer stenen (ook buitenlands shotter heeft veel stenen) wordt lijkt me wat vering echt een must om het lang leuk te houden.
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Eens met Bert L.

Het zijn met name de banden die een fiets geschikt maken voor ruig terrein.
Welke banden en welke fiets je dan moet nemen hangt zeer af van je definitie van "ruig terrein".

En wat Marcel 964 zegt, minimaal 45mm banden, daar ben ik het dan weer niet mee eens.
Voor gravel vind ik 45mm eigenlijk de absolute max.
Ik rijdt zelf met 43 mm en daar doe ik mee: bospaadjes, zanderige weggetjes, beetje blubber, grind, flint, klei enzovoort.
In NL om precies te zijn en niet in Zuid Limburg.

Dus Stijn,

wordt het jumpen op de MTB route Amerongen,
of het tuinpad van je vader ?

Paul
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

@paul: ik bedoelde met min 45 mm aankan, een fiets die ruimte biedt voor dergelijk brede banden. Als je nl voor ruig terrein gaat is dat wel heel fijn en geeft veel vertrouwen en comfort. Natuurlijk kan je dan als je veel in NL rijdt kiezen om er wat smaller spul op te leggen. Rij zelf momenteel met pirilli gravel M in 45 mm, dat is een band die best grof en stevig is, en niet zo snel rolt (zeker niet op asfalt), maar in de natte wintersomstandigheden perfect is en heerlijk veel grip heeft. Zodra het voorjaar aanbreekt en allemaal wat droger wordt gaan de vredenstein aventura's er weer op. Smaller en een veel 'lichter' profiel.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Deze heeft een vriend van me en is zeker aan te raden voor “ruiger” terrein.

https://www.ninerbikes.com/mcr-9-rdo/
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De leverbaarheid hangt ook af van de groep die er op zit. De Sonder Camino is bijvoorbeeld in aluminium of titanium leverbaar in februari of maart. Alleen als er een GRX groep op zit, wordt het eind 2022 of zelfs 2023.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Naast bandenkeuze, zoals hiervoor al meermaals is aangegeven, is mijn ervaring dat "zitpositie" (niet te diep) en "handpositie" (niet te smal en vingers bij remgrepen) ook best wel bepalend zijn voor het goede "control"gevoel in ruiger/bumpy terrein........en dan is een mbt prettiger dan een gravellaar :-q
Stijnvandeven
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 5 januari 2022, 00:10

Dank jullie wel voor de reacties,

En met ruig terrein bedoelde ik eigenlijk alles van het pad in de achtertuin van mijn vader tot inderdaad mtb op amerongen, maar het moet voor mij ook kunnen dienen om mee te bikepacken daar waar geen wegen zijn.

Daarom leek de grizl mij ideaal, omdat hij overal bevestigingspunten heeft.

En wat de banden betreft, ben ik er blij met de tips!!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Stijnvandeven schreef: wo 5 januari 2022, 22:37

Daarom leek de grizl mij ideaal, omdat hij overal bevestigingspunten heeft.

Wat betreft bevestigingspunten. Die zitten ook op de Sonder. Dit merk wordt erg als bike packing in de markt gezet https://eu.alpkit.com/blogs/spotlight/c ... ikepacking

Alpkit verkoopt ook alle andere spulletjes hiervoor.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Er zijn zoveel verschillende merken dat het onbegonnen werk is om alle geschikte fietsen en frames te noemen. Veel daarvan kunnen inmiddels wel overweg met 45 mm banden.
Een belangrijke keuze is die voor een bepaalde geometrie, diepe zit en racey (lage stack en lange reach)of wat meer relaxt (hogere stack/korte reach) voor lange dagen bikepacken.
Voor bikepacken zelf zijn er wat dingen die handig zijn. Zoals cargo mounts op de vorkpoten en een extra bevestiging voor een bidon op de onderbuis. Volledige buitenkabels om zand en prut buiten te houden.
Vering kan ook in een zadelpen en/of stuurpen, daar hoef je niet per se oplossing voor in een frame te hebben.
Qua frame materiaal heb ik niet gekozen voor carbon. Bij meerdaagse tochten vind ik het wel fijn om een iets robuuster frame te hebben.
Maar goed, dat zijn mijn keuzes. Als je zelf wat meer in de materie duikt kom je vast tot een eigen wensenlijst.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Als je met dropbars en bagage naar ruig terrein met brede banden wil, zou je ook naar een Salsa Fargo kunnen kijken bijvoorbeeld. Een divers platform waar je allerlei kanten mee op kunt in keuzes qua opbouw. Maar om dat nou een gravelbike te noemen...

Let ook goed op hoeveel bikepacking bagage je mee wil nemen, op welke manier je dat over de fiets wil verdelen en waar die trips dan zoal naartoe gaan over wat voor ondergrond.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Zoals hierboven al gemeld zou ik vooral kijken naar een fiets waar je dikke banden in kwijt kunt. En in tegenstelling tot wat iemand hierboven zei vind ik 45mm niet de max. Ik rijd zelf op 50mm (700C) door het bos en dat vind ik heerlijk! Zeker als je je fiets ook voor bikepacking op onverharde wegen wilt gebruiken is dat erg fijn.

Er zijn zat fietsen die voor jouw doel in aanmerking komen. Als ik een specifieke moet noemen dan ga ik voor de Kona Sutra LTD.
Plaats reactie