Wat is de beste gravelbike voor ruig terrein?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Bombtrack Beyond rij ik zelf, ook bijna een dropbar mtb net als de Salsa Fargo.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lijkt me voor "ruig terrein" ook de beste optie, een fiets met ruimte voor breed rubber en een relatief slacke geometrie. Of dat dan nog een gravelbike of een dropbar-mtb genoemd moet worden laat ik even in het midden ;-)
Een naam is maar een hokje, het gaat om de eigenschappen die je in een fiets zoekt.

Als je ook een mtb hebt zou ik zelf niet kiezen voor een gravelbike met heel veel overlap, als het enige verschil de dropbar versus flatbar is heb je twee bijna dezelfde fietsen. En aan een bikepacking fiets stel je toch weer wat andere eisen dan aan een fiets om een mtb-route mee af te raggen (zithouding om maar wat te noemen).

Maar van smalle banden en/of een hele steile geometrie wordt je iig niet blij in het bos... hoe ruiger het terrein hoe meer dat van toepassing is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Met trek checkpoint sl7 45mm diverse mtb routes gefietst. Is goed te doen, maar met de fully S-works ging het beter toen ik die nog had.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als je niet perse dropbar wilt :

Afbeelding

Ruimte voor 29x 2.1" banden, enorm klimverzet mogelijk, bevestigingspunten genoeg en zeker geschikt voor bikepacking in ruig terrein .
Marin DSX 1 ( of 2 ) .

viewtopic.php?f=16&t=152548

NB: de mijne staat door veranderde plannen veel stil, dus pb maar bij belangstelling.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als de route van Amerongen als ruig wordt gezien dan kun je iedere gravelbike / crosser wel gebruiken.

Met ruig terrein denk ik meer aan steile technische trails met wortels, stenen en drops, dingen die je normaal op een MTB zou doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is allemaal zo persoonlijk als wat, ik zou er geen bal aan vinden om routes als Amerongen op een gravelbike te doen. Zelfs een starre mtb geeft mij daar geen plezier. Dat het kan maakt het nog niet leuk ;-)

Maar hoe je "ruig" ook definieert, brede banden zullen het altijd beter doen dan smalle.
En een beetje slacke geo beter dan een steile fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ergens rond ‘89, ‘90, ‘91 had ik al een hele toffe flatbar-gravelfiets. :-D. Was de ideale gravelbike voor op de iets technischere NL-routes. Ook een uitstapje naar de Ardennen of het Sauerland was mogelijk.

Bandenmaat was maximaal 2.35” al had ik dan niet veel ruimte over. Door de steile geometrie en de starre vork of geveerde vork (4-5cm veerweg) prima voor NL. Mooi smal stuurtje erop (ca. 50cm breed).

Is nu een museumstuk dat al een jaar of 12 aan de muur hangt. Destijds noemden we het een mountainbike :bier:
StAlTiCa
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

owwwwk schreef: ma 10 januari 2022, 19:21 Ergens rond ‘89, ‘90, ‘91 had ik al een hele toffe flatbar-gravelfiets. :-D. Was de ideale gravelbike voor op de iets technischere NL-routes. Ook een uitstapje naar de Ardennen of het Sauerland was mogelijk.

Bandenmaat was maximaal 2.35” al had ik dan niet veel ruimte over. Door de steile geometrie en de starre vork of geveerde vork (4-5cm veerweg) prima voor NL. Mooi smal stuurtje erop (ca. 50cm breed).

Is nu een museumstuk dat al een jaar of 12 aan de muur hangt. Destijds noemden we het een mountainbike :bier:
Ja, daar heb ik er ook 1 van gehad.....paars met roze.... :winkie: maar zo'n ongeveerde 26" reed toch echt serieus anders dan een flatbar gravelbike met 29" en een ongeveerde carbon voorvork nu doet hoor :P
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Nukeproof Digger…en komt standaard met 650 Nukeproof sws mtb gerichter
nl veel gravelbikes of graveracers komen van endurance en of race fiets merken snelheid op onverharde (bospaden) maar misschien minder leuk voor op parcours…
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
jurk80
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 26 maart 2021, 00:48

Ik fiets sinds een paar maanden ook op een Nukeproof Digger. Fijne speelse fiets die met de meegeleverde 650x47 Sendero's wat mij betreft prima geschikt is voor het wat ruigere werk. Ook op mijn 700x40 Ramblers kom ik aardig uit de voeten in het bos. Heeft waarschijnlijk wel iets minder ruimte voor brede banden dan andere fietsen die hier worden genoemd, zou niet groter dan 650x50 of 700x45 gaan.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Fourteen schreef: do 6 januari 2022, 10:09 Als je met dropbars en bagage naar ruig terrein met brede banden wil, zou je ook naar een Salsa Fargo kunnen kijken bijvoorbeeld. Een divers platform waar je allerlei kanten mee op kunt in keuzes qua opbouw. Maar om dat nou een gravelbike te noemen...
Ik schop dit topic ff omhoog omdat er momenteel 1 op MP staat en ik erg twijfel. Vind het een übercoole fiets (met enorm veel montagepunten voor bikepacking) maar lijkt qua gebruik meer de MTB - als gravelrichting in te gaan. Zelf zoek ik meer een (wel comfortabele) fiets voor 60-80% verhard (in alle gradaties qua kwaliteit) en 20-40% onverhard. Dan is de Fargo nogal overdone (hoger gewicht en (te) brede banden)?

Bovendien heb ik al een flatbar dikkebandenfiets.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Fastcruiser schreef: do 1 september 2022, 16:45
Ik schop dit topic ff omhoog omdat er momenteel 1 op MP staat en ik erg twijfel.

[...]

Bovendien heb ik al een flatbar dikkebandenfiets.
Op je Koga er naartoe, een uitgebreide proefrit maken en daarna op je Koga weer weg fietsen en er vervolgens een nachtje over slapen? Dan heb je een back2back vergelijk, al kun je met zo'n Fargo natuurlijk alle kanten op qua afmontage. Van dicht tegen die Koga aan tot er best een eind vanaf ;)
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Fourteen schreef: do 1 september 2022, 17:38 Op je Koga er naartoe, een uitgebreide proefrit maken en daarna op je Koga weer weg fietsen en er vervolgens een nachtje over slapen?
De Koga blijft (voorlopig ;)). Het gaat dus om een gravelbike er naast.

Dacht vroeger dat het me eindelijk zou lukken een fiets-voor-alles te hebben maar nu wil ik toch wat snellers, lichter en met dropbar naast de Koga.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Voor 80% road en "iets snellers en lichters" zou ik ook eens naar een "allroad/endurance" racefiets kijken? Past vaak 35mm en daar kom je heel ver mee offroad. Ik rijd momenteel zelf 80% vd tijd met 32mm wegbanden op mijn gravelracer als "weg-fiets" en pak heel wat paadjes mee zonder problemen. Fargo heeft wel een dropbar, maar is meer toer/mtb segment.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

MonkeyRider schreef: do 1 september 2022, 19:39 Voor 80% road en "iets snellers en lichters" zou ik ook eens naar een "allroad/endurance" racefiets kijken?
Dan zit je weer met een zwaardere overbrenging. Voor de heuvels zou ik voor toch graag een 46/30 willen hebben (en achter 34). Dat zie je niet op racefietsen.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Plaats reactie