Ghost Road Race of Lichte MTb

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoi,

Ik zit eraan te denken om naast mijn mountainbike (nukeproof scout) een lichte xc MTb zoals de Ghost lector of een gravel bike zoals de Ghost Road Race aan te schaffen.
Gezien optredende blessures lijkt het mij handig om als afwisseling een keer in de week op de weg te fietsen waarbij ik het leuk vind om eens een stukje MTb of onverhard mee te pakken. Misschien wat overdreven een extra fiets, maar het lijkt mij met zo’n fiets wat leuker om op de weg te fietsen omdat het simpelweg wat sneller gaat en je in de zelfde tijd wat grotere afstanden kunt overbruggen..

Beide Ghost fietsen Staan hier in de buurt nog te koop in mijn maat. Niet de goedkoopste wel wel mooie fietsen. https://www.ghost-bikes.com/bikes/lanes ... ntial-2021

Meer mensen die als aanvulling op het trail mountainbiken een lichte xc fiets of gravel gebruiken? Suggesties of tips?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Welke blessure teistert je als ik vragen mag?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Momenteel binnenste knieband..
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Het klinkt mij als een goed idee. Maar kijk wel uit!

Ik heb ook een gravelbike gekocht en raak nu mijn mtb bijna niet meer aan. :D

Je komt op plekken waar je het bestaan helemaal niet van af wist, zelfs in de eigen omgeving.

Ook worden Nederlandse flowtrails weer leuk op zo'n fietsje.

Ik denk dat je geen spijt krijgt maar zou wel een gravelbike kopen geen lichte XC fiets dat overlapt dan nog te veel en word je wellicht ook weer snel verlijd om overal naar boven te stoempen, zeker met zo'n licht fietsje maar ook dat vind je knie niet fijn.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dank voor het meedenken. Zojuist de Ghost gravel bekeken, mooie fiets alleen 2100 euro vind ik iets te gek. Ik denk er even over na.. en neem jouw ervaring hierin zeker mee :-q
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Lijkt mij hele mooie fiets.
Banden okay, je moet niet van die traktorbanden hebben voor gravel. Dit is ruim voldoende grof lijkt mij.
En, alles heel persoonlijk, maar ik ga niet op zoń fiets met krom stuur zitten :)
Merk naven zegt mij nix, maar dat ligt wss aan mij.
Zorg dat je zeker weet dat die thruaxles goed zijn, want dat is erg belangrijk.


Paul.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Maar als het voor “proberen” is waarom kijk je niet naar een Kona Rove op markplaats? Dat zijn ook erg leuke en capabele fietsen.

Ik vind 2000+ ook nog best prijzig voor een alu gravelbike van een Duits fabrikaat. Maar hij is wel mooi.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

maverick76 schreef: za 4 december 2021, 18:05 Maar als het voor “proberen” is waarom kijk je niet naar een Kona Rove op markplaats? Dat zijn ook erg leuke en capabele fietsen.

Ik vind 2000+ ook nog best prijzig voor een alu gravelbike van een Duits fabrikaat. Maar hij is wel mooi.
Er zit ook één dropperpost op, ik vraag mij af of ik die ga gebruiken op een gravel. Misschien als ik eens een MTb route pak, maar dat lijkt mij erg lastig met zo’n stuur en bang dat de fiets kapot gaat als je er zo mee fietst.

Ik zal eens kijken op marktplaats ..
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dropper vind ik sowieso onzin op een gravelbike. Zelfs op een mtb in Nederland vind ik het twijfelachtig of het zo “nodig” is.

Maar goed, het is gewoon een trend. Net als dat veel forumleden hier vinden dat het levensgevaarlijk was om met de geometry van mtb's uit 2018 te mountainbiken. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

maverick76 schreef: za 4 december 2021, 18:32 Dropper vind ik sowieso onzin op een gravelbike. Zelfs op een mtb in Nederland vind ik het twijfelachtig of het zo “nodig” is.

Maar goed, het is gewoon een trend. Net als dat veel forumleden hier vinden dat het levensgevaarlijk was om met de geometry van mtb's uit 2018 te mountainbiken. :lol:
Ik gebruik mijn dropper (op de MTb) veel op route Montferland. Voor mij gevoel kan ik sneller afdalen en vooral voelt het wat speelser en daarmee leuker aan:) . Ook bij m’n tweewekelijkse” freeride”ritjes gebruik ik het 😆
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Tuurlijk, ik gebruik hem ook heel veel met mijn speelse manier van fietsen, bunnyhoppen. Wheelies, manuals van alles. Maar ik heb ook een Singlespeed fietsje zonder dropper en dan mis ik hem ook niet. Dan fiets is gewoon anders.

Maar goed, op de gravelbike mis ik hem nooit. Probeer sowieso maar eens een beetje aardig te bunnyhoppen op een gravelbike.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Voor de helft van de prijs van zo een gravelbike, kan je ook zoiets kopen https://www.bike-discount.de/de/radon-scart-light-9.0-1 (zou op voorraad zijn). Plat stuur met hydraulische remmen (combinatie is een stuk goedkoper dan met een krom stuur), geen dropper, maar wel iets van vering in de voorvork
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Willem Altes schreef: za 4 december 2021, 19:38 Voor de helft van de prijs van zo een gravelbike, kan je ook zoiets kopen https://www.bike-discount.de/de/radon-scart-light-9.0-1 (zou op voorraad zijn). Plat stuur met hydraulische remmen (combinatie is een stuk goedkoper dan met een krom stuur), geen dropper, maar wel iets van vering in de voorvork
Lijkt mij minder sportief en snel.. maar wel de helft van het geld inderdaad
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb bij mijn Marin gravelbike juist het model gekozen zonder dropper. Ik gebruik hem niet en het scheelt gewicht, maar op lange ruige afdalingen zal het ook op een gravelbike wel handig zijn.
Ik gravel intussen al jaren, ook in het buitenland en gebruik de mtb eigenlijk alleen op "routes" . Die Ghost lijkt zo slecht nog niet, maar ik kan de max bandenbreedte niet vinden?
In het algemeen zou zeker clearance voor 700x45 en/of 650Bx2,1" willen hebben als je hem breed wilt kunnen inzetten offroad. Aandrijving, remmen ed kun je tzt altijd wel aanpassen. 2x10, 2x11, 1x11 Alles werkt eigenlijk wel, ook mechanische schijfremmen. Wielsets en banden zijn standaard zelden top, als de velgen maar breed zijn. Je kunt rond zo'n 1.5k € al redelijke fietsen vinden, waar je erg veel lol mee kunt hebben.
Ik heb een 2,5k € carbon gravelbike, maar daar zitten intussen ook al andere wielen, banden en cassettes op. Gravelbike gaat ook gewoon de Alpen in over asfalt en offroad paden, maar ik blijf wel weg van serieuze mtb tracks.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gravelbikes met recht stuur zijn "hot" momenteel. Ik zou er op de weg nooit voor kiezen, want dan zit een dropbar gewoon een stuk fijner....maar offroad heb je met een goeie "flatbar gravelbike" incl dropper en 45mm banden in Nederland natuurlijk helemaal geen mtb meer nodig :winkie: en vaak net wat goedkoper inderdaad. Google en You-tube maar eens wat rond.

viewtopic.php?f=16&t=152548
Plaats reactie