Ik had die 3T ( of Open UP) hoog op mijn lijstje staan als allround endurance-race-gravel bike, maar kan intussen met mijn Marin Headlands gravelbike ook op de weg goed uit de voeten. Bontrager 50mm wielset met 32mm banden (van Trek Domane) . Intussen is de stuurpen op de foto van 80 naar 100mm gegaan en tikje lager. Geo van de Marin gravelbike is zelfs iets langer en lager als bv van de Trek Domane endurance-racer, en er kunnen 45mm banden ruim in ( tov 38mm in Domane).
Ik geloof heel erg in die 3T of "Open" filosofie van slim ontworpen "allroad" fietsen waar je de hele range tussen endurance-racer en offroad gravelbike mee afdekt. Beetje aero zitpositie speelt natuurlijk altijd een rol als je vooruit wilt, ik kan gewoon niet veel dieper zitten.
Met wielset-banden en stuurpen maak je hem passend voor je doel of fietsgebied. Je ziet "endurance-road" en "gravel" racers steeds meer naar elkaar toe groeien tot een "allroad" racer.
Wie rijd welke gravelbike en waarom?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
dat ben ik met je eens, de overlap wordt steeds groter.
zelf ben ik nog in overweging om de stem van 100 naar 80 te doen om iets meer comfort te creëren.
mijn banden met 700c velgen kunnen tot max 42 staan nu nog vrij hard maar daar gaat wat lucht uit nog e zo vind ik nog wat meer comfort.
jouw marin heeft mij eerder al tot denken gezet ook omdat levertijden goed leken en zeker omdat de geo me goed zou passen
zelf ben ik nog in overweging om de stem van 100 naar 80 te doen om iets meer comfort te creëren.
mijn banden met 700c velgen kunnen tot max 42 staan nu nog vrij hard maar daar gaat wat lucht uit nog e zo vind ik nog wat meer comfort.
jouw marin heeft mij eerder al tot denken gezet ook omdat levertijden goed leken en zeker omdat de geo me goed zou passen
Recent en eindelijk heb ik de 3T exploro toch maar op de kop getikt
Als ik de fiets vergelijk met m’n 1st gravel machine Diverge
Dan is de 3T veel strakker en mijn persoonlijke mening en ook voor mij in alle opzichten beter
Heb geen spijt en rijd graag met veel plezier erop kijk er zelf graag naar hoewel ik mijn Diverge maar…
En dit keer voor de maat M gegaan en qua comfort noch geen nadeel en of min punten ontdekt ondanks maatje groter dit keer
misschien in loop van de tijd na enige tijd in gebruik te hebben ook wat persoonlijke aanpassingen dacht ook aan een 80 stuurpen en eventueel kortere crank
Als ik de fiets vergelijk met m’n 1st gravel machine Diverge
Dan is de 3T veel strakker en mijn persoonlijke mening en ook voor mij in alle opzichten beter
Heb geen spijt en rijd graag met veel plezier erop kijk er zelf graag naar hoewel ik mijn Diverge maar…
En dit keer voor de maat M gegaan en qua comfort noch geen nadeel en of min punten ontdekt ondanks maatje groter dit keer
misschien in loop van de tijd na enige tijd in gebruik te hebben ook wat persoonlijke aanpassingen dacht ook aan een 80 stuurpen en eventueel kortere crank
Have a wheelie good day
Sporty Ride Greetings
Sporty Ride Greetings
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
ha! nog een 3T top keuze. veel plezier daarmee
Bedankt en eens gelijk veel veilige Km geniet ervan! En ja ben ook blij met mn keus dit keer rijd gevoelsmatig ook beter en lekker als men achter aankoop staat ipv een fiets kopen bij twijfels…
Have a wheelie good day
Sporty Ride Greetings
Sporty Ride Greetings
Ook maar even laten zien, vorig jaar gekocht. Ik reed hiervoor op een racer (Sensa Giulia Evo) en vond die veel te hard, wilde ook wat meer gravelen met de mannen dus rond gaan kijken. En eigenlijk verliefd geworden op deze beauty
Een Pinarello Grevil Grx. Heel gaaf ding, best comfortabel, van in de winter door de blubber baggeren tot met race wielen keihard knallen op de weg.
Een Pinarello Grevil Grx. Heel gaaf ding, best comfortabel, van in de winter door de blubber baggeren tot met race wielen keihard knallen op de weg.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
prachtige fiets ook! heel mooi met de vormen van het frame.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 167
- Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
- Mijn mountainbike: Ghost Lector fs
Ik heb in september een Cube Nuroad ex gekocht. Ik ben een XC-MTB'er die in Zoetermeer woont. In de winter zijn de MTB routes 1 groot modderfestijn en naar andere routes rijden zit er in het weekend niet in vanwege het gezinsleven.
1 jaar wegbanden op de MTB gehad om in de winter door te rijden, maar dat was het ook niet helemaal.
Ik zocht dus een fiets om in de winter mee mijn conditie op pijl te kunnen houden. Een fiets waarmee ik ook af en toe offroad kon, maar voornamelijk wegkilometers maak.
Eisen:
1x setup, net als op mijn MTB
Hydraulische schijfremmen (ooit slechte ervaring gehad met mechanische)
Oversized framebuizen (gewoon persoonlijke smaak)
Wat me uiteindelijk heeft doen kiezen voor de Cube: prijs en beschikbaarheid.
Nog steeds naar volle tevredenheid 2250km verder). Heel de winter doorgefietst. Nu wegbandjes eronder en ingeschreven voor de Classico Boretti, als training voor de Bartje200.
Zit vanwege het mooie weer nu weer vaker op de MTB, maar pak gemiddeld 1 x per week de Cube voor een rondje .
1 jaar wegbanden op de MTB gehad om in de winter door te rijden, maar dat was het ook niet helemaal.
Ik zocht dus een fiets om in de winter mee mijn conditie op pijl te kunnen houden. Een fiets waarmee ik ook af en toe offroad kon, maar voornamelijk wegkilometers maak.
Eisen:
1x setup, net als op mijn MTB
Hydraulische schijfremmen (ooit slechte ervaring gehad met mechanische)
Oversized framebuizen (gewoon persoonlijke smaak)
Wat me uiteindelijk heeft doen kiezen voor de Cube: prijs en beschikbaarheid.
Nog steeds naar volle tevredenheid 2250km verder). Heel de winter doorgefietst. Nu wegbandjes eronder en ingeschreven voor de Classico Boretti, als training voor de Bartje200.
Zit vanwege het mooie weer nu weer vaker op de MTB, maar pak gemiddeld 1 x per week de Cube voor een rondje .
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine
Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine
Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
Ik rij nu op een canyon grail 7.
Waarom?
Na bijna 20 jaar op alle soorten mtb rondgereden te hebben, was ik ineens erg gecharmeerd van de Grail.
Zag er zo cool uit.
Aangezien ik naar Hongarije verhuisd was en mountainbiken hier niet zo geaccepteerd is als in Nederland besloot ik dat een gravelbike beter bij mij en mijn nieuwe omgeving past.
De wegen zijn hier regelmatig erger als een Nederlandse single track dus een racefiets wou ik niet.
Ook bezoek ik regelmatig Oostenrijk.
Bij dit alles passt de gravelmachine perfekt.
Heerlijke fiets waarmee ik ook af en toe het bos in duik.
Mijn oude Blackadder heb ik nog steeds en bouw die langzaam helemaal om, tot ik op 8.5 kg zit. Gewoon omdat ik het leuk vindt om te doen. Niet eenvoudig, omdat de betere afmontage hier niet te koop is en levering uit Duitsland lastig is. Maar ach altijd een goed excuus om even naar München af te reizen en Rose te bezoeken en achteraf naar Innsbruck om daar in de omgeving lekker te trappen op mijn Grail.
Waarom?
Na bijna 20 jaar op alle soorten mtb rondgereden te hebben, was ik ineens erg gecharmeerd van de Grail.
Zag er zo cool uit.
Aangezien ik naar Hongarije verhuisd was en mountainbiken hier niet zo geaccepteerd is als in Nederland besloot ik dat een gravelbike beter bij mij en mijn nieuwe omgeving past.
De wegen zijn hier regelmatig erger als een Nederlandse single track dus een racefiets wou ik niet.
Ook bezoek ik regelmatig Oostenrijk.
Bij dit alles passt de gravelmachine perfekt.
Heerlijke fiets waarmee ik ook af en toe het bos in duik.
Mijn oude Blackadder heb ik nog steeds en bouw die langzaam helemaal om, tot ik op 8.5 kg zit. Gewoon omdat ik het leuk vindt om te doen. Niet eenvoudig, omdat de betere afmontage hier niet te koop is en levering uit Duitsland lastig is. Maar ach altijd een goed excuus om even naar München af te reizen en Rose te bezoeken en achteraf naar Innsbruck om daar in de omgeving lekker te trappen op mijn Grail.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: vr 14 mei 2021, 14:50
- Mijn mountainbike: On One Free Ranger
Ik heb sinds twee weken uit Engelang, van fabrikant Planet-x een gravelbike over laten komen. De prijs/specs waren absurd…
Carbon Frame, geheel sram Rival, steekassen, 1x kortom alles wat ik minimaal zocht en dat voor nog geen 1350 euro…
… todat de douna en de belastingdienst aanklopten. Was ik mooi even de Brexit vergeten.
Toen was mijn nieuwe fiets ineens 1640 euro. Nogsteeds niet duur (naar mijn mening), maar toch een onaangename verrassing van 290 euro.
Maar mijn On One Free Ranger was er vlot en snel!
Inmiddels een paar Vittoria Terreno Zeros erom gehangen en nu rijdt hij als een zonnetje over asfalt, gravel en zand! In de prut ben ik nog niet geweest, maar dat komt van de herfst wel.
Dikke kans dat er dan iets meer nop op de banden moet. (Schwalbe Thunder burts?)
Als ik heb uitgevogeld hoe ik hier een foto krijg, dan post ik hem
Carbon Frame, geheel sram Rival, steekassen, 1x kortom alles wat ik minimaal zocht en dat voor nog geen 1350 euro…
… todat de douna en de belastingdienst aanklopten. Was ik mooi even de Brexit vergeten.
Toen was mijn nieuwe fiets ineens 1640 euro. Nogsteeds niet duur (naar mijn mening), maar toch een onaangename verrassing van 290 euro.
Maar mijn On One Free Ranger was er vlot en snel!
Inmiddels een paar Vittoria Terreno Zeros erom gehangen en nu rijdt hij als een zonnetje over asfalt, gravel en zand! In de prut ben ik nog niet geweest, maar dat komt van de herfst wel.
Dikke kans dat er dan iets meer nop op de banden moet. (Schwalbe Thunder burts?)
Als ik heb uitgevogeld hoe ik hier een foto krijg, dan post ik hem
Gravel is my one bike
- Calimero1977
- All rounder
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
- Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth
PostjeErbij schreef: ↑di 3 mei 2022, 13:15 Ik heb sinds twee weken uit Engelang, van fabrikant Planet-x een gravelbike over laten komen. De prijs/specs waren absurd…
Carbon Frame, geheel sram Rival, steekassen, 1x kortom alles wat ik minimaal zocht en dat voor nog geen 1350 euro…
… todat de douna en de belastingdienst aanklopten. Was ik mooi even de Brexit vergeten.
Toen was mijn nieuwe fiets ineens 1640 euro. Nogsteeds niet duur (naar mijn mening), maar toch een onaangename verrassing van 290 euro.
Maar mijn On One Free Ranger was er vlot en snel!
Inmiddels een paar Vittoria Terreno Zeros erom gehangen en nu rijdt hij als een zonnetje over asfalt, gravel en zand! In de prut ben ik nog niet geweest, maar dat komt van de herfst wel.
Dikke kans dat er dan iets meer nop op de banden moet. (Schwalbe Thunder burts?)
Als ik heb uitgevogeld hoe ik hier een foto krijg, dan post ik hem
Nice klinkt goed!
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
- Fastcruiser
- Mountainbike Junk
- Berichten: 352
- Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46
Is dat deze? Goedkoopste die ik kon vinden... zijn de prijzen flink gestegen.PostjeErbij schreef: ↑di 3 mei 2022, 13:15 Ik heb sinds twee weken uit Engelang, van fabrikant Planet-x een gravelbike over laten komen. De prijs/specs waren absurd…
Carbon Frame, geheel sram Rival, steekassen, 1x kortom alles wat ik minimaal zocht en dat voor nog geen 1350 euro…
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFRRIV ... ravel-bike
Zeker mooi! En lekker veel montagepunten.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 267
- Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro
Had tot een half jaar terug een Scott Addict gravel/cyclocrosser maar wilde na 2jaar weer wat anders.
Iets met een laag aangezette achtervork, net als mijn Scott Foil.
De nieuwe Scott Addict gravel was niet te verkrijgen, levertijd 2023, ook een los frame niet...
Heb toen gekozen om een Factor LS frame zelf op te bouwen. 1,5 Maand gewacht op het frame, ondertussen een 1x12 Sram Force AXS gekocht en de Scott Addict gravel weer origineel gemaakt. (Alu onderdelen weer teruggeplaatst).
Carbon FFwD F3D wielen met WTB Riddlers 37mm van de Scott naar de Factor getransfereerd, evenals 3T LTD Ernova stuur, Exustar pedalen, Selle Italia Kit carbonio Flow zadel.
Zadelpen en Stuurnok van carbon heb ik van Zipp, lagers kreeg ik cadeau, Ceramicspeed T47 schroeflagers voor DUBpassing.
Waarom een Factor LS? De fiets is afgeleid van de Factor O2 Vam, de klimfiets van Factor en de geometrie is bijna hetzelfde.
Ik heb dus een gravelfiets die zo scherp als een scheermes stuurt, net als overigens mijn Scott Addict, dat was een voorwaarde voor mij.
Ik doe niet aan bikepacking en dagenlange tochten op de gravelfiets, maar ritjes van 3 tot 4 uur vind ik heerlijk.
Dus ook geen schroefgaten in het frame voor bagagedragers of spatborden, lekker clean dus.
Fiets weegt zo'n 7,8kg met pedalen en houders voor bidons en garmin, een set andere wielen erin en je hebt een volbloed wegracer!
Vooralsnog zeer content met de bike!
Iets met een laag aangezette achtervork, net als mijn Scott Foil.
De nieuwe Scott Addict gravel was niet te verkrijgen, levertijd 2023, ook een los frame niet...
Heb toen gekozen om een Factor LS frame zelf op te bouwen. 1,5 Maand gewacht op het frame, ondertussen een 1x12 Sram Force AXS gekocht en de Scott Addict gravel weer origineel gemaakt. (Alu onderdelen weer teruggeplaatst).
Carbon FFwD F3D wielen met WTB Riddlers 37mm van de Scott naar de Factor getransfereerd, evenals 3T LTD Ernova stuur, Exustar pedalen, Selle Italia Kit carbonio Flow zadel.
Zadelpen en Stuurnok van carbon heb ik van Zipp, lagers kreeg ik cadeau, Ceramicspeed T47 schroeflagers voor DUBpassing.
Waarom een Factor LS? De fiets is afgeleid van de Factor O2 Vam, de klimfiets van Factor en de geometrie is bijna hetzelfde.
Ik heb dus een gravelfiets die zo scherp als een scheermes stuurt, net als overigens mijn Scott Addict, dat was een voorwaarde voor mij.
Ik doe niet aan bikepacking en dagenlange tochten op de gravelfiets, maar ritjes van 3 tot 4 uur vind ik heerlijk.
Dus ook geen schroefgaten in het frame voor bagagedragers of spatborden, lekker clean dus.
Fiets weegt zo'n 7,8kg met pedalen en houders voor bidons en garmin, een set andere wielen erin en je hebt een volbloed wegracer!
Vooralsnog zeer content met de bike!