Wie rijd welke gravelbike en waarom?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

gaaf zeg, sws zelf opbouwen :-q lukt het je om foto's te plaatsen? :oops:
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Hoi Jeroen, ben een absolute nitwit wanneer het op computers aankomt, foto's plaatsen gaat me niet lukken! :-? :(
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Fastcruiser schreef: wo 14 september 2022, 15:50
PostjeErbij schreef: di 3 mei 2022, 13:15 Ik heb sinds twee weken uit Engelang, van fabrikant Planet-x een gravelbike over laten komen. De prijs/specs waren absurd…
Carbon Frame, geheel sram Rival, steekassen, 1x kortom alles wat ik minimaal zocht en dat voor nog geen 1350 euro…
Is dat deze? Goedkoopste die ik kon vinden... zijn de prijzen flink gestegen.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFRRIV ... ravel-bike

Zeker mooi! En lekker veel montagepunten.
ik heb dezelfde fiets (misschien andere kleurstelling (rood/zwart).. zelfde aanbieding, ook verrast door de btw, maar nog steeds blij, al moet ik wel nog wennen aan de achterrem links... Maar ook dat is op zich wel prima :) Nog geen andere bandjes er op gezet.... rond de 37 km/u gaan ze zoemen :)

En waarom? Goede aanbieding, had geen zin om lang te zoeken. En kon meteen geleverd worden. Het is een openmold frame dat ook door andere aanbieders owrtd aangeboden dat op zich goede reviews heeft.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb een Canyon Endurace CF SL. Derailleur is vervangen voor een GRX en er zit wat extra bescherming op de vork en onderbuis. Voor gravel heb ik Schwalbe X-one performance in 33mm en moet ik even spd-sl swappen naar spd. Prima hoor :-D

Hiervoor een Pinnacle Arkose maar ik rijdt 95% toch gewoon asfalt, en wilde een wat kortere, diepere fiets.
Waar woke is, is vuur
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

scottpaul schreef: do 15 september 2022, 08:31 Hoi Jeroen, ben een absolute nitwit wanneer het op computers aankomt, foto's plaatsen gaat me niet lukken! :-? :(

Ik heb al even een sneakpeak gehad van scottpaul zijn Factor. I.o.m. met hem plaats ik de foto’s.
Het moet al een feestje zijn geweest om hem op te bouwen hopelijk krijgen we nog een verslagje van de rijervaring. :-D :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Thanx Jeroen! :-q
Heb er al verschillende ritten mee gereden, zowel op asfalt als gravel.
De Factor stuurt als een racefiets, heb 'm dan ook in deze setup gebruikt tijdens ritjes met Onyva op Maandag, waarbij er een paar stukjes gravel voorkomen.
Zodra het onverhard wordt dan komt ie in zijn element, zeker vanwege de WTB Riddlers in 37mm die erop zitten.
De gasten op de racefiets rijden dan op het fietspad terwijl ik op het onverharde deel net zo snel ga met veel vertrouwen.
Een 2e graveldeel was zonder fietspad ernaast, met gaten, dus ook voor de racers.
Daar rijd je makkelijk weg van de smalle bandjes gewoon vanwege het stabielere karakter van deze fiets met die banden, gecombineerd met wat meer lef! :P
Heb deze setup, 1x12 met een 46 tands voorblad en een 10/33 cassette vanwege het feit dat ik op het brabantse vlakke land rijd en deze fiets in het voorjaar, zomer met de racer combineer en najaar en winter met mijn MTB.
Mocht ik 'm ooit in heuvel- of bergachtig gebied gaan gebruiken, dan komt er wel een VD en een dubbele crank op, dat is met Sram AXS zo gepiept!
Kortom een heerlijk lichte fiets, een alleskunner, want met een lichte wielset met racebandjes heb je een volbloed racefiets.

Nogmaals bedankt Jeroen voor het plaatsen van de foto's! :-q

P.s Heb de fiets gistermorgen nog gebruikt voor een wegritje van zo'n 65km vanwege het natte weer, dan komt mijn Scott Foil niet uit de garage, en met een gemiddelde van 32km/u kun je dan ook lekker meekomen met deze fiets en geven de bredere bande veel vertrouwen in de bochten.
Ze slijten wel als een malle van die ritjes op de weg! :wink:
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Klinkt goed allemaal 😁 een echte can do it all bike.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Mjam mjam, die Factor schreeuwt snelheid. Ziet er goed uit! :-D

Wat wordt bedoeld met een VD trouwens (cassette)?
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Fastcruiser schreef: zo 18 september 2022, 21:53 Mjam mjam, die Factor schreeuwt snelheid. Ziet er goed uit! :-D

Wat wordt bedoeld met een VD trouwens (cassette)?
Voor derailleur :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Mario070 schreef: zo 18 september 2022, 22:45 Voor derailleur :wink:
Duidelijk :) Ik dacht dat de cassette bedoeld werd, moet (vaak) ook aangepast worden bij wijziging van een 1x naar een 2x. Maar met een 10-33 dus niet.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Fastcruiser schreef: zo 18 september 2022, 23:16
Mario070 schreef: zo 18 september 2022, 22:45 Voor derailleur :wink:
Duidelijk :) Ik dacht dat de cassette bedoeld werd, moet (vaak) ook aangepast worden bij wijziging van een 1x naar een 2x. Maar met een 10-33 dus niet.
Nu even niet.....maar normaal met de 1x paste ik zowel de voorkant aan 30, 32, 34t en ook de achterkant 11/42 11/46 of 11/50 lag er aan waar ik ging rijden en als ik het tempo een beetje moest inschatten :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Weliswaar op de mtb met de gravel is het één setup en meer niet :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Fastcruiser schreef: zo 18 september 2022, 23:16
Mario070 schreef: zo 18 september 2022, 22:45 Voor derailleur :wink:
Duidelijk :) Ik dacht dat de cassette bedoeld werd, moet (vaak) ook aangepast worden bij wijziging van een 1x naar een 2x. Maar met een 10-33 dus niet.
Wanneer je dan bv een 43/30 crankstel steekt icm 10/33 cassette dan kom je een heel eind op beklimmingen.
Bedankt voor je compliment!
Plaats reactie