Aanpassing wielset Cannondale Topstone Lefty 3

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Faro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 11:24

Sinds 3 maanden eigenaar van een mooie Cannondale Topstone Lefty 3.
Heeft er iemand ervaring met een set 28 inch wielen ipv de standaard 27,5 inch (650B)

Ik ben benieuwd naar de voor-en nadelen van een 28 inch set.

Alvast bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen ervaring met de Topstone, ik heb wel twee gravelbikes met twee verschillende wielmaten :)

Mijn idee: het verschil in wat voor banden je erop legt is groter dan het verschil in wielmaat.
Meestal worden er op de 650b wielen bredere banden gemonteerd dan op 700c wielen. Bij mij zitten er bijvoorbeeld 47mm brede WTB's op, die ongeveer 530 gram per band wegen.

Op de 700c fiets heb ik 38mm Maxxis slicks die zo'n 180 gram per stuk minder wegen. Het resultaat is een lichtvoetiger aanvoelende fiets. Maar als ik op die 650b fiets de banden vervang door 42mm Panaracer slicks die ook een kleine twee ons minder wegen voelt die fiets ineens net zo "flitsend" als de 700c fiets.

Op straat rolt het allemaal goed, als je de banden maar hard genoeg oppompt en niet te grote noppen hebt. In het terrein kun je met bredere banden een lagere druk rijden, en ook weer door de breedte zak je minder weg in de ondergrond. Dit komt zowel de grip als de rolweerstand ten goede.

Mijn gevoel is dus dat het op straat erg weinig uitmaakt welke wielmaat je rijdt, als de banden maar "glad" en hard genoeg zijn.
In het terrein denk ik dat je een klein beetje voordeel hebt met de bredere 650b banden op lagere druk.

Omdat banden een stuk goedkoper zijn dan een (goede) wielset zou ik -als je een ander karakter of inzetgebied van je fiets wilt- daarmee beginnen. Als je nu bijvoorbeeld 45~50mm brede terreinbanden op je Topstone hebt en je gaat de weg op met een paar slicks van rond de 40mm heb je een behoorlijk andere fiets!
Die het in het terrein een stuk minder goed doet, maar hé. Bandenkeuze is altijd een compromis ;-)

Als je geld zat hebt en toch een tweede wielset wilt aanschaffen zodat je bijvoorbeeld een terrein- en een wegset hebt zou ik wel voor een 700c wielset kiezen. Daar dan een paar 38mm slicks op leggen en je hebt zowat een echte racefiets en met 38mm banden kom je ook een niet te gek bospad nog wel door dus je hoeft niet om te draaien als het asfalt ineens even ophoudt.
Op de 650b set een paar 45~50mm (wat er nog in je frame past) banden met noppen en die voor terreingebruik houden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Faro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 11:24

Top ! bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik heb inderdaad het probleem dat ik met de 650b /45 Pirelli's Cinturato niet mee kan op de rechte bosstroken.
Het voelt alsof er veel kracht verloren gaat (2.03 m/105 kg )
Met de koersfiets zit ik voor aan in het peleton en in het bos met de Cannondale zit ik te zwoegen in de staart van het groepje.
De wielen voelen looiig aan en dat ben ik zeker niet gewend met mijn vorige fietsen.

andere banden is een stuk goedkoper dan een nieuwe wielset :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gaat het dan om relatief harde/makkelijke paden?
Daar zou je misschien ietsje kunnen winnen met "minder heftig" rubber. Als het iets lastiger terrein is zou ik verwachten dat je met die 45mm banden juist (een klein) voordeel hebt.
Rijden je vrienden met gelijksoortige banden qua profiel, of meer slick-achtig?

En misschien zit het looiige gevoel ook deels in de wielen.
De wielen/banden specs op de Cannondale site komen vrijwel overeen met wat er op mijn Vitus zat, da's een fiets van (in 2020) €999,-
Dus Cannondale heeft een beetje bespaard op de wielen naar mijn idee (what else is new ;-)).

Die wielset zal richting 2.000 gram wegen vermoed ik. Kun je wel ietsje op winnen, maar als het ook betrouwbaar moet zijn bij 105kg en terreingebruik gaat dat gewichtsverschil niet heel groot zijn.
Bovendien zal een wielset die èn licht, èn betrouwbaar moet zijn niet goedkoop zijn. En vergeet niet dat een 700c wielset met dezelfde componenten ietsje zwaarder en minder stijf zal zijn dan 650b (immers, grotere velg en langere spaken).

Ik denk dat voor meer snelheid achter zo min mogelijk profiel een goed idee is. Maar uiteraard wel genoeg om een -voor jou!- acceptabele grip te hebben op jullie ritten, snel op een recht pad maar elke bocht uitglibberen is ook niks :D
Als er een lompe binnenband gebruikt is daar nog een light versie voor in de plaats, of tubeless rijden. Geen wondermiddel, maar wel goed voor de laatste procentjes.

Het is jammer dat je een Lefty hebt, anders zou je misschien een ritje kunnen ruilen met de wielset van een van je maten en kijken wat dat oplevert. Weet je meteen of een andere wielset wel zou brengen wat je hoopt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Faro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 11:24

Mijn maatjes rijden allemaal tubeless met gelijksoortige banden op gravelbikes en mountainbikes.
Wij rijden simpele gladde stroken maar ook singletracks en stroken ruiterpaden.

De wielen zijn inderdaad niet van uitmuntende kwaliteit op een fiets van € 4.400,-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een mountainbike heeft toch niet echt lichtere wielen en banden dan een gravelbike, kan me haast niet voorstellen dat je dan inlevert met je Topstone. Ik zou verwachten dat je juist iets voordeel hebt t.o.v. een mtb op de eenvoudiger paden.
Op de wat lastiger stukken is een mtb natuurlijk makkelijker te rijden voor de meesten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Herkenbaar over dat looige als het over pirreli gravel M banden hebt. Ik heb die banden ook, ze zijn top voor de winter en bij prut ondergrond. Enorm veel grip. Het is qua gravel-band wel beetje een band die aardig richting de MTB-kant schuift. En slick is weer het andere uiterste. Als je met een band (mijn ervaring) met een wat lichter profiel gaat rijden, zal je inderdaad merken dat je fiets een stuk beter bolt. En inderdaad als je die wat harder oppompt kom je er op de weg ook nog aardig vlot mee uit de voeten. Naturlijk is een slick nog een stuk sneller op de weg. Maar ik vind persoonlijk een slick ongeschikt op een gravelbike, aangezien ik 90% offroad rijdt.
Faro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 11:24

Ik ga dit weekend eens op zoek naar een achterband met minder profiel op internet.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Faro schreef: vr 15 oktober 2021, 12:28Ik heb inderdaad het probleem dat ik met de 650b /45 Pirelli's Cinturato niet mee kan op de rechte bosstroken.
Het voelt alsof er veel kracht verloren gaat (2.03 m/105 kg )
Met de koersfiets zit ik voor aan in het peleton en in het bos met de Cannondale zit ik te zwoegen in de staart van het groepje.
De wielen voelen looiig aan en dat ben ik zeker niet gewend met mijn vorige fietsen.
andere banden is een stuk goedkoper dan een nieuwe wielset :wink:
De standaard WTB banden op mijn Topstone Lefty 3 zijn erg snel. Ik zou eens naar dat type band kijken kijken. Ik denk namelijk niet dat jouw fiets (tov de gravelbikes van je maatjes) het verschil maakt op rechte stukken in het bos. Sterker nog, met juiste bandendruk en de eigenschappen van het frame (Lefty en Kingpin) zou je eerder met minder vermogen net zo hard moeten gaan, imho.
Of fietsen zij gewoon harder?

Volgens de site van Cannondale heb ik deze banden:
WTB Venture TCS Light, 650 x 47c, tubeless readyWTB Byway TCS Light, 650 x 47c, tubeless ready
Faro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 11:24

Die gasten rijden niet sneller😉
Gisteren iemand gesproken met dezelfde bike en die heeft een set FFWD gravelwielen gekocht.
Hij herkende het probleem en ze gaan met die set als de brandweer.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

🚒
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Opperhoofd schreef: za 16 oktober 2021, 15:26
Faro schreef: vr 15 oktober 2021, 12:28Ik heb inderdaad het probleem dat ik met de 650b /45 Pirelli's Cinturato niet mee kan op de rechte bosstroken.
Het voelt alsof er veel kracht verloren gaat (2.03 m/105 kg )
Met de koersfiets zit ik voor aan in het peleton en in het bos met de Cannondale zit ik te zwoegen in de staart van het groepje.
De wielen voelen looiig aan en dat ben ik zeker niet gewend met mijn vorige fietsen.
andere banden is een stuk goedkoper dan een nieuwe wielset :wink:
De standaard WTB banden op mijn Topstone Lefty 3 zijn erg snel. Ik zou eens naar dat type band kijken kijken. Ik denk namelijk niet dat jouw fiets (tov de gravelbikes van je maatjes) het verschil maakt op rechte stukken in het bos. Sterker nog, met juiste bandendruk en de eigenschappen van het frame (Lefty en Kingpin) zou je eerder met minder vermogen net zo hard moeten gaan, imho.
Of fietsen zij gewoon harder?

Volgens de site van Cannondale heb ik deze banden:
WTB Venture TCS Light, 650 x 47c, tubeless readyWTB Byway TCS Light, 650 x 47c, tubeless ready
De Byway is een slick met wat kleine nopjes aan de randen, die rolt natuurlijk heel rap in de meeste omstandigheden.
Ze zaten ook standaard op mijn Vitus en ik rijd er gewoon mijn winterse wegritjes mee.

Ik kan me niet voorstellen dat een ander wielsetje een fiets veel sneller maakt. Waar zou dat in moeten zitten?
Lagerweerstand is verwaarloosbaar op het geheel (als de lagers gewoon in orde zijn), gewicht maakt iets uit bij aanzetten maar niet bij min of meer constante snelheden. Stijfheid is ook van een basic wielset goed (sterker nog, de lichtste wielsets zijn meestal niet de stijfste).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Faro schreef: vr 15 oktober 2021, 12:28 Ik heb inderdaad het probleem dat ik met de 650b /45 Pirelli's Cinturato niet mee kan op de rechte bosstroken.
Het voelt alsof er veel kracht verloren gaat (2.03 m/105 kg )
Met de koersfiets zit ik voor aan in het peleton en in het bos met de Cannondale zit ik te zwoegen in de staart van het groepje.
De wielen voelen looiig aan en dat ben ik zeker niet gewend met mijn vorige fietsen.
Ook ik kan me moeilijk voorstellen dat dat alleen maar aan banden/wielen ligt.
Weg en MTB fietsen zijn best wel anders, ik kan me nog best voorstellen dat je op het ene terrein/fiets beter presteert dan op het andere.

Op welke fiets hield je je maten wel bij in het terrein?
En heb je hun fietsen al gecheckt op elektronische doping?
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Faro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 11:24

Dat was op een cyclocrosser met aluminium frame.
Met 40 conti terra trail banden en 28 inch wielen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Zou het kunnen dat die qua geometrie toch beter bij je past?
Heb je wat vergelijkend waren onderzoek gedaan voor je die (mooie!) Cannondale kocht?

Het feit dat het een Cannondale is belooft niet dat het perse ook voor jou de meest geschikte fiets is.
Naast wielmaat heb je ook nog een hoop andere geometrie zaken die van invloed zijn.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Plaats reactie