Fitnessbike -> Gravelbike?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
EXWK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 13 juli 2019, 09:21

Graag wil ik gaan proeven aan het gravelen, met ook de optie om op de weg vooruit te kunnen (met een extra wielset). Ik heb nog nul ervaring met gravel en racefietsen.

In een ander topic zal ik jullie mening vragen over de Santa Cruz Stigmata als optie voor een nieuwe fiets (huidige motivatie voor deze fiets: omdat die mooi boven mijn Blur zal hangen, meer verstand heb ik nog niet).

Echter, vanwege de lange levertijden wil ik ook de optie verkennen om mijn Trek FX4 Sport een upgrade te geven. Als ik de geometrie met een ‘echte’ gravel bike vergelijk, zie ik kleine verschillen en vind het lastig om te beoordelen hoe significant dat is. Dus mijn vragen:
1. Zou dit uberhaupt kunnen werken (qua geometrie etc)?
2. Welke onderdelen kunnen jullie aanraden (stuur/shifters/wielen)?

Specs van de fiets: https://99spokes.com/en-EU/bikes/trek/2019/fx-sport-4

Dank alvast voor jullie input!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Waarom upgraden? Zeker als je al een andere fiets in gedachten hebt zou ik dat niet doen. Ik zou er gewoon lekker op gaan fietsen dan kom je er gauw genoeg achter wat wel en niet werkt. Afhankelijk van wat er nu op zit (en in past) kun je wat bredere bandjes met meer grip monteren maar ook met 38mm slicks kom je al een heel eind op 'gravel' gebied.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Idd gewoon de dikste banden monteren die er fatsoenlijk onder kunnen en dan lekker fietsen. De geometrie is waarschijnlijk net wat aan de nerveuze kant, maar daar ga je met upgraden niets aan veranderen. Andere upgrades maken de fiets niet meer gravelwaardig.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

https://www.decathlon.nl/p/trekkingband ... R-p-192736

Laatst op een soortgelijke fiets deze banden gemonteerd voor een dame die niet nog eens 3 mnd op haar bestelde gravelbike wilde wachten maar wel alvast gravel/mtb light routes wilde rijden. Voor weinig geld haar bike gravelwaardig gemaakt. Prima bandjes, die prijs slaat eigenlijk helemaal nergens op !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je toch een andere fiets overweegt zou ik inderdaad niet teveel investeren in de Trek.
Paar punten:
- De ombouw naar een dropbar is vaak redelijk prijzig, met name omdat de rem/schakelhendels duur zijn. Meestal heb je ook een andere derailleur nodig, vanaf 10-speed is het niet meer vanzelfsprekend dat mtb en race onderdelen onderling compatible zijn.
- Remmen zijn ook een dingetje, kabelbediende remmen op een racer hebben een andere kabeltrek dan idem op een mountainbike. Laat je de mtb-remmen zitten en hangt er race remhendels aan zul je de boel lastig of niet goed werkend krijgen. Hydraulische remmen vereisen op z'n minst hetzelfde merk hendels, ik vermoed dat bijvoorbeeld Shimano mtb-calipers wel werken met een Shimano race remhendel. Maar hydraulische remmen zijn ook duurder, dus komen de kosten weer om de hoek kijken.
- Een fiets die bedoeld is voor een flatbar heeft een langere bovenbuis dan een fiets die voor een dropbar bedacht is. Dat betekent vaak dat je met een (te?) korte stuurpen moet gaan compenseren, ook de hoogte van het stuur kan een sub-optimale positie hebben.
Google maar eens op naar dropbar omgebouwde mountainbikes, daar staat het stuur extreem laag of ze hebben een steile stuurpen gebruikt om dat te compenseren.

Als je de Trek wilt houden kun je een ombouw overwegen, maar als je straks toch een dedicated gravelracer wilt kopen zou ik er lekker nog even mee rijden zoals hij nu is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

EXWK schreef: ma 26 juli 2021, 21:35 Graag wil ik gaan proeven aan het gravelen, met ook de optie om op de weg vooruit te kunnen (met een extra wielset). Ik heb nog nul ervaring met gravel en racefietsen.

In een ander topic zal ik jullie mening vragen over de Santa Cruz Stigmata als optie voor een nieuwe fiets (huidige motivatie voor deze fiets: omdat die mooi boven mijn Blur zal hangen, meer verstand heb ik nog niet).

Echter, vanwege de lange levertijden wil ik ook de optie verkennen om mijn Trek FX4 Sport een upgrade te geven. Als ik de geometrie met een ‘echte’ gravel bike vergelijk, zie ik kleine verschillen en vind het lastig om te beoordelen hoe significant dat is. Dus mijn vragen:
1. Zou dit uberhaupt kunnen werken (qua geometrie etc)?
2. Welke onderdelen kunnen jullie aanraden (stuur/shifters/wielen)?

Specs van de fiets: https://99spokes.com/en-EU/bikes/trek/2019/fx-sport-4

Dank alvast voor jullie input!
Kan prima. Gravel stuurtje, gravel bandjes en een paar shimano 10sp brifters (tiagra/grx400/non series). Volgens mij past er 40mm in dat frame. Staar je niet blind op wat er nu allemaal 'moet' in die gravelscene. Met een investering van 200 piek heb je gewoon een volwaardige gravelbike.
De FX heeft hetzelfde frame als de instapgravelaar die ze een paar jaar terug nog in de line up hadden: de Crossrip.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vermoed dat €200,- aan de vrij optimistische kant is... daar zit je alleen met een set GRX 400 of Tiagra hydraulische hendels al aan. Dan heb je nog geen stuur, waarschijnlijk heb je ook een wat kortere stuurpen nodig, een stuurlintje erbij... En dan ga ik ervan uit dat de derailleur kan blijven zitten en de hydraulische leidingen en derailleurkabel(s) ook lang genoeg zijn en passen qua aansluiting.

Denk meer aan €300,- als het mee zit en anders nog wat meer.
Maar goed, als je weet wat je nodig hebt kun je makkelijk genoeg uitzoeken wat de kosten ongeveer gaan worden.

Ombouwen zou ook best een optie zijn (en leuk om te doen vind ik :-D ), maar als je toch aan een andere fiets wilt een beetje zonde van het geld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Misschien is dit iets:
Surly schreef:Used to be if you wanted to throw drop bars on your off-road rig, you had to fork over your allowance for a new drivetrain and brake levers. We made the Corner Bar so you could conduct all your dirt-drop experiments with your current brake and drivetrain setup. I mean, why spring for the whole buffet when all you want is a salty snack at the bar? Anyway, we made this one out of Chromoly and it comes in three agreeable widths. We’re also including a set of shims. If you don’t need ‘em, stick ‘em in a drawer for later. You call the shots, Boss. Head on over to our Corner Bar Blog for even more details!
https://surlybikes.com/blog/the_surly_c ... _handlebar
Het is hier geen ponykamp!
EXWK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 13 juli 2019, 09:21

klaast schreef: ma 26 juli 2021, 22:08 Idd gewoon de dikste banden monteren die er fatsoenlijk onder kunnen en dan lekker fietsen. De geometrie is waarschijnlijk net wat aan de nerveuze kant, maar daar ga je met upgraden niets aan veranderen. Andere upgrades maken de fiets niet meer gravelwaardig.
Misschien eerst eens beginnen met de bandjes inderdaad en eens kijken hoe het gaat..
Har77 schreef: di 27 juli 2021, 16:49 Kan prima. Gravel stuurtje, gravel bandjes en een paar shimano 10sp brifters (tiagra/grx400/non series). Volgens mij past er 40mm in dat frame. Staar je niet blind op wat er nu allemaal 'moet' in die gravelscene. Met een investering van 200 piek heb je gewoon een volwaardige gravelbike.
De FX heeft hetzelfde frame als de instapgravelaar die ze een paar jaar terug nog in de line up hadden: de Crossrip.
Die Crossrip kende ik nog niet.. als ik op de Trek site kijke zie ik inderdaad bij frame "200 Series Alpha Aluminium" zoals de FX. Echter lijkt de geometrie toch iets anders? (Bron: geometrygeeks)
Als dit echt hetzelfde frame is, dan zou het misschien wel moeten werken..
Alleen what about de eerdere opmerkingen van Kermit?

Thanks voor de hulp tot zo ver! :-)
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Har77 schreef: di 27 juli 2021, 16:49 Kan prima. Gravel stuurtje, gravel bandjes en een paar shimano 10sp brifters (tiagra/grx400/non series). Volgens mij past er 40mm in dat frame. Staar je niet blind op wat er nu allemaal 'moet' in die gravelscene. Met een investering van 200 piek heb je gewoon een volwaardige gravelbike.
De FX heeft hetzelfde frame als de instapgravelaar die ze een paar jaar terug nog in de line up hadden: de Crossrip.
Staar je inderdaad niet blind op wat er 'moet' in de gravelscene. Een krom stuur bijvoorbeeld. Daar wordt je fiets echt niet meer 'gravel' van.
Als iemand iets vindt van zo'n recht stuur op een gravelfiets dan zeg je gewoon dat je de tegenhanger van de Specialized Diverge Evo
hebt 8)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

klaast schreef: di 27 juli 2021, 23:48
Har77 schreef: di 27 juli 2021, 16:49 Kan prima. Gravel stuurtje, gravel bandjes en een paar shimano 10sp brifters (tiagra/grx400/non series). Volgens mij past er 40mm in dat frame. Staar je niet blind op wat er nu allemaal 'moet' in die gravelscene. Met een investering van 200 piek heb je gewoon een volwaardige gravelbike.
De FX heeft hetzelfde frame als de instapgravelaar die ze een paar jaar terug nog in de line up hadden: de Crossrip.
Staar je inderdaad niet blind op wat er 'moet' in de gravelscene. Een krom stuur bijvoorbeeld. Daar wordt je fiets echt niet meer 'gravel' van.
Als iemand iets vindt van zo'n recht stuur op een gravelfiets dan zeg je gewoon dat je de tegenhanger van de Specialized Diverge Evo
hebt 8)
Daar ben ik het dan weer mee oneens: niks lekkerder dan onderin de beugel over lange gravelstroken boenderen. Met een flatbar ben je al snel een windvanger.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Aero voordelen vallen wel mee, op zo’n fitness bike zit meestal geen hoge bezemsteel als stuur, toch?

Met een dropbar heb je meerdere handposities waarbij je goed en comfortabel kunt remmen. Dat was hetgeen wat mij tegenviel aan mijn flatbar offroad racer, lang lang geleden. Ik reed bijna continu met mijn handen op de barends, maar dan kun je niet remmen. Steeds teruggaan naar de flatbar om af te remmen is niet echt handig.

Je kunt met iedere fiets ‘gravel rijden’, als je 200km lang wil doen alsof je een winkelwagen vast hebt kan en mag dat gewoon. :wink:
Het is hier geen ponykamp!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Har77 schreef: wo 28 juli 2021, 06:57 Daar ben ik het dan weer mee oneens: niks lekkerder dan onderin de beugel over lange gravelstroken boenderen. Met een flatbar ben je al snel een windvanger.
Dat is duidelijk persoonlijke voorkeur. Ik gebruik de beugels enkel bij lange stukken met tegenwind of om even van hand/zitpositie te wisselen.
Qprs schreef: wo 28 juli 2021, 11:00 Aero voordelen vallen wel mee, op zo’n fitness bike zit meestal geen hoge bezemsteel als stuur, toch?

Met een dropbar heb je meerdere handposities waarbij je goed en comfortabel kunt remmen. Dat was hetgeen wat mij tegenviel aan mijn flatbar offroad racer, lang lang geleden. Ik reed bijna continu met mijn handen op de barends, maar dan kun je niet remmen. Steeds teruggaan naar de flatbar om af te remmen is niet echt handig.

Je kunt met iedere fiets ‘gravel rijden’, als je 200km lang wil doen alsof je een winkelwagen vast hebt kan en mag dat gewoon. :wink:
TS heeft het over 'proeven aan gravel'. Ik weet niet of dat dan direct 200km is? Lijkt me niet toch?

Ik blijf erbij: als TS toch op termijn een andere fiets wil kopen en gewoon wil kijken of ie het gravelen leuk vindt, dan zijn een paar bandjes voldoende om te starten. (En voor de goede orde: ik vind een krom stuur op een gravelfiets ook fijner. Maar geen must voor een starter).
EXWK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 13 juli 2019, 09:21

Dank voor alle reacties.
Ik ga eens zoeken naar mooie bandjes en daarmee beginnen.

Ook nu merk ik al eens dat ik met tegenwind graag wat dieper had willen zitten als ik lange stukken rijd (met tegenwind).
In de stad is die flatbar echt prima, maar op de langere stukken denk ik dat een dropbar wel van toegevoegde waarde is.
Stiekem maak ik best wat kilometers op mijn fitnessbike.
Dus ga wel de mogelijkheid verkennen.
Zelfs al koop ik er een gravelbike bij, zou dit wellicht nog steeds een mooie upgrade zijn.
Dan gaat het nog over de afweging of ik het de investering waard vind qua kosten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als het voor erbij is en je wilt weinig geld uitgeven: de goedkoopste optie om naar een dropbar te switchen is met barend-shifters. Zo heb ik een keer een (vouw-)mtb naar dropbar omgebouwd, daar zaten V-brakes op.

Bij CNC heb ik toen een paar remhendels voor een dropbar maar voor V-brakes gekocht:
https://www.cnc-bike.de/contec-rd10-roa ... 16688.html
(Hendels voor race velgremmen hebben een andere kabeltrek als hendels voor V-brakes).

Ook het racestuur heb ik daar voor een prikkie gekocht:
https://www.cnc-bike.de/zoom-rennradlen ... 16824.html
(Momenteel niet leverbaar, maar misschien staat er wat anders voor weinig tussen).

Mijn fiets was 9-speed, daar een passende barend shifter bij gezocht, ook niet leverbaar maar voor het idee:
https://www.cnc-bike.de/sunrace-slr96-l ... 16904.html

Dan nog een stuurlintje en wat kabelwerk en misschien een andere stuurpen om het stuur op een betere plek te krijgen (doorgaans wil je een dropbar wat dichterbij hebben staan dan een flatbar) en je bent klaar.

En dan bedenk ik me nu ineens weer dat jouw Trek hydraulische remmen heeft... dan gaat bovenstaande niet op :oops:

Wel of geen dropbar is natuurlijk geen al dan niet geschreven "wet" volgen maar een kwestie van voorkeur.
Persoonlijk vind ik op een wegfiets een dropbar vele malen prettiger rijden dan een flatbar. Als je hard wilt fietsen merk je absoluut de voordelen qua aerodynamica, maar het is vooral ook veel comfortabeler naar mijn idee.
In het terrein kan dat heel anders zijn, maar mijn gravelbikes zien geen terrein buiten wat simpele paden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie