Fitnessbike -> Gravelbike?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

klaast schreef: di 27 juli 2021, 23:48
Har77 schreef: di 27 juli 2021, 16:49 Kan prima. Gravel stuurtje, gravel bandjes en een paar shimano 10sp brifters (tiagra/grx400/non series). Volgens mij past er 40mm in dat frame. Staar je niet blind op wat er nu allemaal 'moet' in die gravelscene. Met een investering van 200 piek heb je gewoon een volwaardige gravelbike.
De FX heeft hetzelfde frame als de instapgravelaar die ze een paar jaar terug nog in de line up hadden: de Crossrip.
Staar je inderdaad niet blind op wat er 'moet' in de gravelscene. Een krom stuur bijvoorbeeld. Daar wordt je fiets echt niet meer 'gravel' van.
Als iemand iets vindt van zo'n recht stuur op een gravelfiets dan zeg je gewoon dat je de tegenhanger van de Specialized Diverge Evo
hebt 8)
Ik ben een leek dus vergeef mij de domme vragen....Wat is dan nu werkelijk het verschil tussen een gravelracer of een XC MTB waar een "niet verende vork" inzit.

Ik vind die Diverge EVO juist wel wat!!!
Een Offroad fitnessbike of eigenlijk een high end versie van een oldskool jaren 90 MTB zoals een Batavus Rambler.

Reed vroeger mijn rondjes op een randonneur maar had 99% van de tijd mijn handen op het bovenste horizontale stukje stuur. Ik vond de flatbars van de MTB toen een verademing.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Verschil is toch vooral dat een mtb capabeler is als het wat ruiger wordt. Er kunnen bredere banden in, de boel is wat steviger / met meer reserves gebouwd, de geometrie is -tegenwoordig iig- anders.

De beste keuze hangt zoals altijd vooral af van wat je ermee van plan bent te gaan doen. Is het hoofddoel terreingebruik maar ook af en toe de weg: mtb. Ga je vooral weg- en gravelkm's maken, en af en toe een niet te wilde mtb-route: gravel-/fitnessbike.

Uiteindelijk denk ik dat er geen veelzijdiger fiets is als een hardtail mountainbike. Die kan quasi alles, van een vakantie met bagage tot een dagje spelen in een bikepark op de flowtrails. Niet voor elk doel perfect, maar geen ander type fiets bestrijkt zo'n breed spectrum aan gebruik.

Het allerbeste blijft natuurlijk gewoon meerdere fietsen hebben ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Op zich is een "fitness" bike ( of kale hybride zoal ze dat vroeger noemden) uitstekend geschikt voor bospaden, gravel e.d. en er zijn heel wat wereldfietsers met een flatbar rondgereden....dus een dropbar is zeker geen noodzaak om lekker offroad of op slechte wegen te kunnen fietsen ( en iets anders is "gravel biken" natuurlijk niet :wink: ) .
Je kunt met een wat smallere flatbar en barends ook een diepere zit maken en enige variatie in handposities (net als op vroegere xc mtb's).
Ik geef zelf ook de voorkeur aan een dropbar, maar gezien de ombouw kosten en slechte verkrijgbaarheid van onderdelen, zou ik gewoon de bestaande fiets optimaliseren en lekker gaan fietsen. Er is waarschijnlijk geen gravelroute die je er niet leuk mee kunt doorkomen en voorlopig is harder trappen (en trainen) de beste en goedkoopste manier om harder te gaan.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

kermit schreef: ma 2 augustus 2021, 11:26 Verschil is toch vooral dat een mtb capabeler is als het wat ruiger wordt. Er kunnen bredere banden in, de boel is wat steviger / met meer reserves gebouwd, de geometrie is -tegenwoordig iig- anders.

De beste keuze hangt zoals altijd vooral af van wat je ermee van plan bent te gaan doen. Is het hoofddoel terreingebruik maar ook af en toe de weg: mtb. Ga je vooral weg- en gravelkm's maken, en af en toe een niet te wilde mtb-route: gravel-/fitnessbike.

Uiteindelijk denk ik dat er geen veelzijdiger fiets is als een hardtail mountainbike. Die kan quasi alles, van een vakantie met bagage tot een dagje spelen in een bikepark op de flowtrails. Niet voor elk doel perfect, maar geen ander type fiets bestrijkt zo'n breed spectrum aan gebruik.

Het allerbeste blijft natuurlijk gewoon meerdere fietsen hebben ;-)
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Hoi EXWK.

ik weet niet of er op dit topic al een slotje kan, maar ...
Je hebt daar een prima fitness bike.
Je wilt eens wat snuffelen aan het gravelrijden ...
Ik zeg:
Andere banden erop en gaan met die banaan !

"echte" gravelbanden zijn vanaf € 40,- per stuk.
Maar er zijn goedkopere opties a € 15,-/stuk:
https://www.continental-tires.com/bicyc ... ur/at-ride

Ik rijd hier al 3 jaar mee, ben aan mijn derde achterband toe en dit bevalt uitstekend.
Geen gravelpad of bospad waar je niet overheen komt en loopt ook op de weg mooi.
Voor een paar Euro extra ook verkrijgbaar als vouwband.
Ben je voor totaal met verzend voor € 35,- klaar en je kunt op pad.

Dat was een gratis tip :)


Paul.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Zoals al gezegd je fitnessbike uitrusten met andere banden.

Daarnaast zeg je met wind tegen, of wellicht met meer snelheid, wat dieper te willen zitten. Op mijn do it all bike heb ik wat langere bar-ends geplaatst aan de binnenzijde van de remhendels. De foto is niet heel goed, kon geen andere vinden, maar geeft denk ik wel een goede indruk. Dit was afgelopen vakantie aan de westkust van Frankrijk. Ik heb een paar leuke ritjes gereden en op de snelle stukken en/of wind tegen kan ik zo prima wat weerstand verminderen.

Afbeelding
Plaats reactie