Een (endurance) racefiets als gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Alien schreef: ma 12 april 2021, 13:53
☝🏻🧐👍🏻
(Zegt de man met zeventien fietsen. 😎)

Hoho, kleine aanpassing, slechts vier ☝🏻
Budget en ruimte beperken mij in al te grote verzameldrift :D
(Ik heb daarnaast ook geen baard nog houthakkershemd en krijg lichte braakneigingen bij de term "barista" voor iemand die gewoon fatsoenlijke koffie zet).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

At1 schreef: ma 12 april 2021, 13:28
kermit schreef: ma 12 april 2021, 09:52 Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een gravelracer en een endurance racer?
Een graadje balhoofdhoek, een paar millimeter achtervork en iets meer bandenclearance?

Dat zijn geen redenen waarom een fiets langzamer zou zijn op asfalt, als je identieke banden op beide fietsen monteert. Misschien voelt de endurance racer wat scherper, maar daar wordt/rolt een fiets ook niet sneller door (integendeel, een nerveuzere fiets vraagt meer micro-correcties om perfect rechtuit te rijden en is daardoor theoretisch bezien zelfs langzamer).

Ik denk dat een lichte gravelracer met snel rubber alles kan wat een (endurance) racer ook kan, maar met meer mogelijkheden om het terrein in te gaan als je dat zou willen. Dus wat mij betreft is een endurance racer eerder een overbodige categorie dan de gravelracer... ...
//
Hoe dan ook, ik voel geen beperkingen door het feit dat de Fugio een zogenaamde gravelracer is, alles wat ik vroeger met mijn racefiets deed kan hier ook mee. En meer :)
Ik heb geen idee waardoor het bij mij persoonlijk kwam, waarschijnlijk toch de geo.
Op mijn Giant Revolt kon ik echt nauwelijks tempo maken op de weg. Nu met dezelfde wielen en banden, wel gewoon een snelle fiets. ( de Superior x road team issue se)
Dus als je een fiets wilt hebben die ook goed inzetbaar is op de weg is niet elke fiets daar geschikt voor.
Tussen mijn Trek Emonda op 28mm en mijn Pickenflick cx/gravelaar op 28mm zat altijd tegen de 2km/uur verschil gemiddeld op Strava (zelfde gsm voor opname) ......en dan met mijn slakkegangetje van 24-25km/uur gemiddeld op de Emonda op mijn beste dagen.
Natuurlijk niet echt belangrijk, maar zithouding en geo doet er dus blijkbaar wel toe. Ik kon het verschil wel beetje wegwerken door een langere stuurpen te monteren op de gravelaar en zadel naar voren te schuiven, maar dan rammelde je weer een bospad af.

Die Superior lijkt inderdaad een mooie fiets. Ik zit een beetje naar de Lapierre Pulsium te kijken.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: ma 12 april 2021, 15:12
Alien schreef: ma 12 april 2021, 13:53☝🏻🧐👍🏻
(Zegt de man met zeventien fietsen. 😎)
Hoho, kleine aanpassing, slechts vier ☝🏻
Ik doelde op mezelf. Verspreid over drie locaties, dat dan weer wel.

🧐💸
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Haha, dat doe je goed :-q

@Monkey, ik kan me bijna niet anders voorstellen dan dat het in de houding zit (ervan uitgaande dat je op beide fietsen met dezelfde banden op dezelfde druk reed). Iets aerodynamischer zitten heeft natuurlijk wel (relatief veel) invloed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: di 13 april 2021, 08:59 Haha, dat doe je goed :-q

@Monkey, ik kan me bijna niet anders voorstellen dan dat het in de houding zit (ervan uitgaande dat je op beide fietsen met dezelfde banden op dezelfde druk reed). Iets aerodynamischer zitten heeft natuurlijk wel (relatief veel) invloed.
Zit ook voornamelijk in de houding denk ik. Op een racefiets zit ik vanzelf meer voorin de fiets en iets dieper, waardoor je makkelijker kracht zet. Op de gravelbike zit ik iets meer achterin en rechtop.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MonkeyRider schreef: zo 11 april 2021, 11:49 Ridley Kanzo is ook zo'n do-it-all bike en iets betaalbaarder. Een forummer rijdt met de "Fast" versie ook als wegracer, maar ik zou dan liever een 2x11 GRX hebben. https://www.ridley-bikes.com/nl_NL/bikes/SBIXTRRID471

Zo'n fietsje en een E-mtb............what else ? :winkie:
Heb er afgelopen weekend 3dgn in Z-limburg en voerstreek 300km over (zeiknat) asfalt gereden met 42t voor en 11-34 achter op 28mm en compact niet gemist.
Staat nu klaar met 11-42 en 40mm voor een Dirty Kanzelled revisited 168km tour komend weekend.

Op de weg sneller dan met Domane SLR in Endurance Pro Geo, offroad sneller dan een Domane SL5 in gravel setup. Isnog mooier ook (vind ik dan. Moet gezegd: rij altijd en overal met gemiddelde rpm van 90 en kom dus niks tekort qua verzetten.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Dit is mijn 'Zwitserse zakmes' er zitten oogjes voor een pakkendrager op, ik kan er een lamp op monteren, dus daarmee is hij geschikt voor ultra-ritten en brevetten. Er kunnen dikke noppenbanden tot ca. 40mm op, daarmee is hij geschikt als cyclocrosser of gravelbike. Ik heb er een extra wielset bij waar foute slicks (fout want er staat op dat ze geschikt zijn voor een e-ebike) van 37mm op zitten, waarmee de fiets geschikt is voor zandwegen en grindpaden. Ik gebruik hem ook als wegfiets, zelfs met slecht weer, want er kunnen ook nog spatborden op.

Endurance bike, gravelbike, racefiets, crossfiets: One For All
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooie Stevens

@Har....1x11 geloof ik zeker wel in....had ik ook op mijn titanium bike.....maar Sram road ben ik nooit echt vrienden mee geworden :-{
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Hier wordt ik wel erg blij van :D .........geen alledaagse fiets, Reynolds staal Whiskey carbon en ruimte >35mm

AllCity Zig Zag https://allcitycycles.com/bikes

Edit: Jammergenoeg ( of gelukkig?) ook na een paar telefoontjes nergens meer leverbaar in mijn maat 55 :-{
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Die moderne Ultegra crank, aero-vork en conishe balhoofdbuis zijn geen porem op een rank, stalen frame. Maar het idee is wel aardig.
Vorsprung durch Pedantik.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Optisch vind ik het frame te hoog en het zadel te laag staan, uit een langere zadelpen haal je uiteindelijk ook wat comfort. Maar uiteindelijk is het enige dat telt of het lekker zit en lekker fietst...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Was vlgs mij ook klein frame en nog kleiner mannetje op een Aziatische site.
Hier staat het allemaal wat beter in verhouding.
Verdient misschien wel exclusivere opbouw. Het gaat natuurlijk om het frame......en dat lijkt me met externe cups en bekabeling juist weer helemaal oke. ......maar het blijft dagdromen want er is niks leverbaar.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Grappig dat er zo'n topic is. Ik heb zelf sinds februari een Trek Domane AL5 die standaard is uitgerust met 32mm banden. Waar ik aanvankelijk nog dacht om hier wat smallere banden in te plaatsen merk ik dat ik hier op de weg, maar ook offroad prima mee uit de voeten kan. Misschien dat voor het wat ruigere offroad werk en mul zand wat bredere banden (met wat meer profiel) wel fijn zijn, maar ook nu is het al genieten. Ongemerkt pak ik toch wel heel vaak wat offroad mee. Ik moet mijzelf "dwingen" om op de weg te blijven.

Qua snelheid heb ik op de weg ook niet echt ingeboet aan snelheid. Dus wat mij betreft is zo'n endurance fiets een aanrader.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Bij mijn woning in Duitsland heb ik een Koga X29 (hardtail 29er MTB met 2.2 MountainKings), een Koga X-Over (monstercrosser met 29er Conti SpeedKings en krom stuur), een Koga Colmaro (gravelcomfortenduranceracerbike met 28mm GP5000 slicks), en een Koga Kimera (racer op 23mm racebandjes met knijpremmetjes en weinig spaken enzo). Horses for courses.

Maar als ik er één moest kiezen, was het vrijwel zeker de Colmaro. Mogen het er twee zijn, dan wordt het voor de tweede plek een strijd tussen de MTB en de monstercrosser. In Nederland zou zonder twijfel de monstercrosser blijven, en de MTB eruit gaan. Want daar heb ik geen middelgebergte voor de deur.
Vorsprung durch Pedantik.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Dat precies afbakenen is wel leuk, een gravel racer of een endurance bak, zolang ik mijn vrouw kan overtuigen dat het echt nodig is vindt ik het allemaal best hoe het heet, er moet er weer een bij.

Maar ik heb zoveel lol van mijn specialized awol dat ik die naast mijn mtb het meest gebruik voor alles wat ik niet op een mtb wil doen. Dus als ik een volgende fiets ga zoeken waar ik weer veel op wil zitten, wordt het een monstercrosser, dan maar wat minder hard op de weg maar wel keihard genieten. Daarvoor ga ik vooral op pad.
anders ga ik wel op de fiets
Plaats reactie