gravel bike "ombouwen" met verende voorvork

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Hoi,

Iemand hier dat wel eens gedaan?
Is het mogelijk?
Een kona rove gravelbike ombouwen (tijdelijk) tot mtb... althans, met een verende voorvork en een mtb stuur er op? Zou dat werken?

Andere opties?

Mijn nieuwe mountainbike zit vast ergens op he suez-kanaal.. is er in elk geval niet voor eind mei maar ja, wel wat tripjes in de planning staan die ik liever niet wil annuleren. Op de gravelbike houdt mijn lijf het niet vol (200+ km tripjes).
Tips?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Minder lange trips maken?


Maar feitelijk breng je het 'begin jaren '90 probleem' weer boven tafel: een verende vork verandert de geometrie radicaal. Dat is de reden dat de Fox gravelvork slechts 30 mm veerweg heeft, dat brengt de wijziging in geometrie tot een nog acceptabele 1 graad. Misschien zou een 80 mm vork met iets meer sag nog gaan met een 2 graden verandering.

Let op: het is niet per definitie fout. Maar je moet sowieso de verandering in zithouding accepteren of aanpassen, daar zit het grootste probleem. Dat de fiets anders gaat sturen is vooral wennen, verkeerd kan het niet zijn.


Dan is een gravelracer kort gebouwd en zul je dus een lange stuurpen moeten monteren. Met een niet al te breed stuur. Wederom wennen. Met een eventuele correctie in de zithouding (zadel naar voren om weer enigszins in de buurt van de trapas te komen) leg je zo wel veel nadruk op de voorkant.


Ja, het is dus te doen. Maar het gaat wel een beetje raar zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Recht stuur monteren betekend een beduidend kortere zit.
Vol geveerd bestaat ook, in gravelbike dus enkel een geveerde voorvork monteren kan. O.a. Fox maakt een dergelijke vork.

Afbeelding
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Alles kan maar een gravelbike zoals een Rove is niet gebouwd voor een verende vork. De standaard vork zal een inbouw hebben van zo'n 400mm waar een 100mm verende rond de 480mm lang is. Daar gaat dan nog wel wat sag vanaf maar je gaat de geometrie van de Rove wel flink om zeep helpen. Uitgaande van een 100mm verende vork ga je de fiets al snel meer dan 3 graden slacker maken en dat geldt dus ook voor je zitbuis. Daarnaast heeft je Rove waarschijnlijk (afhankelijk van het bouwjaar) een 12x100 steekas aan de voorzijde en gaat er in een verende vork een 15x100/110mm as of een 100mm QR. Je moet dan dus ook het voorwiel aanpassen. Daarnaast heeft de Rove waarschijnlijk flatmounts voor de remmen (waar een mtb vork PM zal zijn) en 1 1/8 stuurbuizen zijn ook schaars aan het worden voor verende vorken. Voor een flatbar moet je ook nog je shifters aanpassen etc.

Kort gezegd is het een hoop gedoe en maak je er iets mee waarvan het twijfelachtig is of het beter functioneert dan wat je hebt (spoiler: waarschijnlijk niet). Ik zou eerder kijken naar zo breed mogelijke banden, al dan niet op 650B (als je die al niet hebt, wederom afhankelijk van welke Rove je hebt) of een tijdelijke mtb.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Tsja.. die tijdelijke mtb is lastig... er is niet veel meer te vinden en al helemaal niet in maat S.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je Rove ombouwen is ook lastig en een zonde van het geld naar mijn mening. Voorvork, voorwiel, shifters, rem(en) etc. tikt aardig aan en het resultaat zal vrijwel zeker tegenvallen. Over welke Rove hebben we het (type + bouwjaar), 700c of 650B wielen? In het laatste geval denk ik echt dat het beste af bent met een setje zo breed mogelijke sloffen.
elduderino
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey

Hoi,

Ik het er (nog) geen ervaring mee maar is dit mss een optie: https://redshiftsports.com/products/sho ... nsion-stem. Eventueel met een Jones bar?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waar krijg je met name last van op die hele lange ritten?
Worden die klachten veroorzaakt door hobbels/klappen of zou het meer door de houding komen? Met andere woorden, is een verende vork de oplossing? Of kun je met wat kleine aanpassingen je Rove comfortabeler krijgen voor dat soort ritten?

Het is al lang geleden dat ik 200km+ heb gereden, maar ik zat zelf veel liever op een racefiets dan op een mtb voor zulke ritten. Een mtb-stuur vind ik fijn in het terrein, als je veel staat en continu van houding wisselt. Voor langere afstanden over de weg heb ik liever een dropbar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Misschien dat je een Lauf voorvork kwijt kunt? Die hebben niet zoveel veerweg. Misschien hebben ze wel een exemplaar wat in de buurt komt van de inbouwhoogte van jouw voorvork.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Voor de tripjes ergens een fatsoenlijke mtb huren? Lijkt mij beter dan een gravelbike proberen om te bouwen naar iets wat het niet is en nooit zal worden.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

elduderino schreef: za 27 maart 2021, 16:12 Hoi,

Ik het er (nog) geen ervaring mee maar is dit mss een optie: https://redshiftsports.com/products/sho ... nsion-stem. Eventueel met een Jones bar?
Ik heb hier wel ervaring mee. Het levert op lange ritten zeker extra comfort. Het dempt best aardig de kleine onregelmatigheden. En op de 170 km Dirty Boar heb ik er zeker wel profijt van gehad. Het is geen volwaardige vering, natuurlijk.. Maar samen met een geveerde zadelpen heb je zeker een fiets die je minder door elkaar schudt.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

kermit schreef: za 27 maart 2021, 23:00 Waar krijg je met name last van op die hele lange ritten?
Worden die klachten veroorzaakt door hobbels/klappen of zou het meer door de houding komen? Met andere woorden, is een verende vork de oplossing? Of kun je met wat kleine aanpassingen je Rove comfortabeler krijgen voor dat soort ritten?

Het is al lang geleden dat ik 200km+ heb gereden, maar ik zat zelf veel liever op een racefiets dan op een mtb voor zulke ritten. Een mtb-stuur vind ik fijn in het terrein, als je veel staat en continu van houding wisselt. Voor langere afstanden over de weg heb ik liever een dropbar.
Kermit, ik doe die 200+ ritten voornamelijk offroad.. liefst met bagage (self supporting bikepacking tochten)
Normaliter dus met een mtb maar nu die ergens vast zit op het suez kanaal ( :roll: ) en ik wel een aantal langere tochten in de planning heb staan, zoek ik gewoon een oplossing om mijn trainingen te doen.
Ik heb voor komende dinsdag nog een bikefit geregeld want ik heb zeker een jaar of 2 zonder klachten op die rove rondgereden maar sinds vorig zomer is het mis. Normaliter wisselde ik de 2 fietsen natuurlijk af en nu heb ik alleen de rove nog maar. De klachten komen vooral van het gehobbel/de klappen, zeker nu ook de meeste mtb routes redelijk aan gort gereden zijn is de flow ver te zoeken.
Dus eerst dinsdag maar even afwachten, misschien is er iets verschoven in zadelhoogte oid.. dat zou goed de rugpijn kunnen verklaren.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Mijn rove is trouwens een rove AL met 28"banden, geen idee of dat dan 650 of 700 is :lol:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat is 700C, met kleinere wielen (650B ofwel 27,5") kun je bredere banden monteren. Daar kun je meer comfort uithalen maar het is wel weer een investering. Even goed naar de afstelling kijken is sowieso een goed idee, zeker als je voorheen wel zonder problemen reed.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij geef je de belangrijkste reden al zelf. Je kunt nu niet meer afwisselend rijden op MTB of gravelbike. Ik had het zelf andersom. Teveel op de MTB zorgde voor klachten. Nu ik ook een gravelbike naast de racefiets heb wissel ik weer meer af en zijn de klachten (schouder) ook weer minder.

Hoe vaak fiets je overigens per week? En je hoeft voor 200+ ritten niet perse ook 200+ trainingen te doen. Juist kortere ritjes met verschillende intensiteit zijn goed voor de afwisseling.

Zelf heb ik een Specialized Diverge. Moet eerlijk zeggen dat de futureshock mij erg meevalt. Dempt nog best behoorlijk wat. Je hebt ook van die zadelpennen met een soort S bocht bovenin met extra demping. Misschien is dat ook nog een idee?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie