Op zoek naar een allround gravel bike rond de €1800

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Ook maar even een post op dit sub forum aangezien ik ook een gravelbike wil aanschaffen.

Nu bijna 10 jaar MTB hardtail gereden maar hierop mis ik het comfort. Ik hoef niet meer elke rit de snelste tijden maar wil ook gewoon genieten onderweg. Op de hardtail vaker last van de onderrug. Fully was een optie maar toen ben ik ook eens met een schuin oog gaan kijken naar het gravelen. De weg trekt me namelijk ook wel steeds meer maar ik wel toch wel die bos paadjes kunnen blijven opzoeken (regio noord-oost Brabant). De MTB is toch vooral elke keer hetzelfde rondje merk ik en met een racefiets heb je wat meer bereik. Bovendien scheelt het modderritjes en de zin om op zaterdagmiddag na een ritje de boel nog eens te gaan poetsen is er met een gezinsleven toch ook niet meer. Een comfort gerichte gravel bike lijkt me daar een mooie oplossing voor. De MTB is inmiddels verkocht en maak nu de weg ritjes op een racefiets in bruikleen.

Wat ik zoek;
Comfortabele fiets qua geo richting enduro
Alu frame
Carbon voorvork vanwege bestuurbaarheid/gewicht aan de voorkant/comfort
Tubeless of makkelijk te maken
All round banden waarmee ik op de weg en gravel paden goed uit de voeten kan
Steek Assen
Hydraulische schijfremmen
Sram Force of Shimano grx600/800
Budget ca. 1500-1800, Max 2000

Twijfel nog over een 1x of 2x aandrijflijn. Op de MTB altijd 2x gehad maar bij een nieuwe fiets zou ik voor 1x hebben gekozen. Maar zou ik daar op de weg niet mee tekort gaan komen? Klimmen of buitenland is niet aan de orde. Vind een 1x wel mooi voor de cleaner look en minder onderhoud/slijtage en makkelijker poetsen.

Ritten die ik verwacht te maken zijn 1x per week in het weekend een ritje van zo'n 2/3 uur 50-70km en in de zomertijd de kortere zomeravondritjes à 30km. Bikepackingopties (nokjes e.d.) zijn dus niet relevant.
Ik ben zelf trouwens 1.85m/92 kg dus het hoef geen ultra lichte fiets te zijn. Die gewicht besparing zal ik beter bij mezelf kunnen halen... Hoeft aan de andere kant ook weer geen on bestuurbare tank te zijn...

Zelf gekomen tot de volgende shortlist:

Bulls Grinder 3
Giant Revolt 0
Steven Prestige (alu vork)
Ridley Kanzo A
Koga Colmaro Allroad
Canyon Grail 7 / 7 1by
Superior X-road elite

Mis ik hier nog een aantal opties die ik zeker in overweging moet nemen?

Ik vind het nu wel lastig met alle winkel sluitingen en oplopende levertijden. Het liefst zou ik toch een paar opties direct met elkaar in een winkel tijdens een testritje vergelijken.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Die Superior is echt een mooie fiets. Niet in het echt gezien.
De Ridley Kanzo vond ik ook mooi, helaas was die net verkocht toen ik die wilde kopen.
De Giant Revolt heb ik uiteindelijk gekocht, niet de 0 maar de 2. Zijn wel carbon en je wilt alu?
Is een fijne fiets, in mijn beleving niet snel ik moet veel moeite doen om een aardige snelheid te houden. Echt een relax fiets.

Als je alleen in Nederland fietst is 1 keer 11 genoeg. Zeker op het vlakke wat jij wilt gaan rijden.
Ga je toch wel eens naar het buitenland en wil je de fiets mee nemen dan is 2 keer 11 wel erg prettig.
Ik was er deze zomer in Italië in ieder geval blij mee.
Met mijn mtb met 1 voorblad in het buitenland nooit moeite.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik zou aan dat lijstje nog de Cannondale Topstone 2 en de Trek ALR 4 toevoegen. Die zitten aan de bovenkant van je budget, maar zijn beide prima fietsen. Wel 2x dus misschien dat je ze daarom niet op je lijstje had staan? Op basis van de info van 12Go zouden ze nu of op afzienbare termijn leverbaar moeten zijn. In tegenstelling tot sommige fietsen op je shortlist.

Wat in de prijsrange van 1500-2000 wel goed is om te bedenken is dat het verschil tussen de fietsen met name in de afmontage zit. Je krijgt bij de verschillende modellen van een merk hetzelfde frame en soms ook dezelfde wielen. De grap is alleen dat ook de laagste gravelgroepset (GRX 400) al prima is. Die is weliswaar 2x10, maar tenzij dat een onoverkomelijk bezwaar is zou ik die ook in overweging nemen. Zeker als de kleur van een goedkoper model je eigenlijk meer aanstaat.
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

At1 schreef: zo 28 februari 2021, 21:18 Die Superior is echt een mooie fiets. Niet in het echt gezien.
De Ridley Kanzo vond ik ook mooi, helaas was die net verkocht toen ik die wilde kopen.
De Giant Revolt heb ik uiteindelijk gekocht, niet de 0 maar de 2. Zijn wel carbon en je wilt alu?
Is een fijne fiets, in mijn beleving niet snel ik moet veel moeite doen om een aardige snelheid te houden. Echt een relax fiets.
De carbon versie is boven het budget. Is het in deze prijsklasse ook niet beter om een (duurdere) aluminium te kopen ten opzichte van een (goedkopere) carbon? Ook aangezien het gewicht geen rol speelt voor mij.
Als je alleen in Nederland fietst is 1 keer 11 genoeg. Zeker op het vlakke wat jij wilt gaan rijden.
Ga je toch wel eens naar het buitenland en wil je de fiets mee nemen dan is 2 keer 11 wel erg prettig.
Ik was er deze zomer in Italië in ieder geval blij mee.
Met mijn mtb met 1 voorblad in het buitenland nooit moeite.
Buiteland is niet aan de orde voorlopig.
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

klaast schreef: ma 1 maart 2021, 00:06 Ik zou aan dat lijstje nog de Cannondale Topstone 2 en de Trek ALR 4 toevoegen. Die zitten aan de bovenkant van je budget, maar zijn beide prima fietsen. Wel 2x dus misschien dat je ze daarom niet op je lijstje had staan? Op basis van de info van 12Go zouden ze nu of op afzienbare termijn leverbaar moeten zijn. In tegenstelling tot sommige fietsen op je shortlist.

Wat in de prijsrange van 1500-2000 wel goed is om te bedenken is dat het verschil tussen de fietsen met name in de afmontage zit. Je krijgt bij de verschillende modellen van een merk hetzelfde frame en soms ook dezelfde wielen. De grap is alleen dat ook de laagste gravelgroepset (GRX 400) al prima is. Die is weliswaar 2x10, maar tenzij dat een onoverkomelijk bezwaar is zou ik die ook in overweging nemen. Zeker als de kleur van een goedkoper model je eigenlijk meer aanstaat.
Topstone 2 vind ik niet zo'n mooie fiets en de Trek inderdaad ook al gezien, had het idee dat ik daar mindere afmontage bij kreeg...
Je zegt de GRX400 is ook al prima.. ik dacht dat deze op het niveau van Tiagra zat? En de GRX600 vergelijkbaar zou zijn met de 105 (beste prijs/kwaliteit). Of klopt dit niet? Wat is in de praktijk het verschil tussen de 400 en 600?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb amper ervaring met de moderne Shimano road/gravelgroepen, maar een paar maanden geleden heb ik een gravelbike gekocht die Sora afgemonteerd is. Zocht een budgetmodel en ik dacht, Sora zal vast wel voldoen voor mijn doelen met die fiets.

Maar ik ben positief verrast door hoe goed Sora al schakelt! Soepel en trefzeker, en er rammelt ook niets (ik schakel alleen achter, de voorderailleur en double crank heb ik verwijderd. Kan dus niet oordelen over hoe de voorkant zou schakelen).
Afgaande op hoe dit groepje het al doet zou ik Tiagra/GRX400 best aandurven. Vraag me af hoe buitenaards goed Dura Ace dan wel niet moet zijn :D

Mijn andere (gravel)fiets is Sram Rival afgemonteerd en daar ben ik ook zeer tevreden over.
In de hydraulische versie zijn die rem/schakelhendels echter spuuglelijk, van die vierkante torens op je stuur :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

TMB schreef: di 2 maart 2021, 14:59 Topstone 2 vind ik niet zo'n mooie fiets en de Trek inderdaad ook al gezien, had het idee dat ik daar mindere afmontage bij kreeg...
Je zegt de GRX400 is ook al prima.. ik dacht dat deze op het niveau van Tiagra zat? En de GRX600 vergelijkbaar zou zijn met de 105 (beste prijs/kwaliteit). Of klopt dit niet? Wat is in de praktijk het verschil tussen de 400 en 600?
Zo zie je maar dat smaken verschillen: ik vind die paarse Topstone erg mooi :wink:

Grootste verschil tussen 400 en 600 is dat 400 10 speed is en 600 11 speed. 600 onderdelen zullen wat lichter zijn, maar qua functioneren zal het elkaar niet veel uitmaken. Ik zou daar persoonlijk de keuze niet van af laten hangen. Als ik b.v. kijk naar de Revolt die je noemde dan vind ik de 0 (met 600) een saaie kleur en de 1 (met 400) veel leuker. Maar dat is zoals gezegd persoonlijk. (Overigens is 600 geen complete groep maar een combinatie van 400,600 en 800 onderdelen).
Plaats reactie