Crank met kleinere bladen, of...

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Ik wil steiler kunnen klimmen met mijn trek crossrip 3 gravelbike
Momenteel zit een shimano 105 groepset op 50-34 voor en 11-32 achter (135mm quick release naaf)

34 -32 is voor mij te zwaar om (lang) te klimmen. Ik wil dit gaan aanpassen door andere bladen (of crank) te monteren.
De 50T is voor mij groot zat, misschien wel te groot. Fiets bijna nooit 50km/u :lol:

Voor de 105 crank zijn absolute black bladen een (prijzige ) optie.

Andere optie is een grx crank 48/31 of 46/30. Alleen is hiervan de kettinglijn 2,5mm breder Kan dit met een 135mm achternaaf?
KAn hierbij de 105 deraiileur blijven zitten, of heb ik dan ook een grx derailleur nodig.

Nog een optie is een FSA crank monteren. Maar dan moet ik ook het bottom bracket monteren.

Wie wil er even meedenken? :-q Ook omdat levertijden krankzinnig zijn op dit moment, is zelfs 2e hands een optie voor mij. Heb al het een en ander op het oog.

Het liefst verander in de cassette niet ivm 2 wielsets. 1 voor de weg en een gravel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano MTB en trekking cranks passen ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ja, maar dat begint wel marginaal te worden. Tot en met 9v was alles Friede-Freude-Eierkuchen in Shimanoland; alles was onderling uitwisselbaar.

Maar.

Vanaf 10v is dat niet meer zo eenduidig. En dan zit je nog met een racederailleur, die zijn niet gemaakt voor de kleine kettingblaadjes van een MTB-crank. Dat kán problemen geven. Afstand tussen de bladen komt ook nogal nauw; ook daar kun je potentieel tegen schakelproblemen aan gaan lopen.

Op een compacte racecrank ga je geen kleiner blad dan 34t kunnen monteren. Met een beetje mazzel schakelt je achterderailleur trouwens wel groter dan 32t, dus je zou 34t kunnen proberen. Waarom je op beide wielsets dezelfde cassette zou moeten monteren, ontgaat mij trouwens; ik zou daar bij uitstek twee zeer verschillende (close-ratio voor op de weg; wide-range voor in het veld) voor kiezen.

De iets bredere GRX crank gaat juist heel goed werken met een 135mm achternaaf, want ook 11v racespul is nog altijd afgestemd op 130mm achter. Kettinglijn wordt theoretisch dus zelfs iets beter. (In de praktijk maakt het waarschijnlijk geen ene bal uit.)

Volgens Shimano zijn de 11v GRX derailleurs en STI's compatibel met 11v 105, maar is de GRX crank alleen compatibel met de GRX voorderailleur. Dat zal precies die extra millimeters kettinglijn betreffen, maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Bet kans dat het wel lukt. Eventueel vooraf eens proberen hoever buiten je huidige buitenblad je derailleur breid is te gaan als je alle limietschroeven losdraait.
Vorsprung durch Pedantik.
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

Ik gebruik een Wolf Tooth GoatLink op een 105 derailleur , Sunrace cassette is een 11/40 nu :-q
Werkt echt vlot.
Christonabike!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo'n 30/46 crank lijkt mij heel aardig te voldoen aan je wensen, bij Bike24 is de GRX 600 gewoon op voorraad:
https://www.bike24.com/p2322754.html?menu=1000,4,29

Het nadeel van een mtb of trekking crank vind ik dat die ook in 73mm brackets moeten passen, dus voor een race/gravelbike heb je een trapas (en q-factor lijkt me) die langer is dan nodig.

Zelf heb ik nog een basic FSA 30/46 crank liggen voor vierkante trapas, zat in mijn fiets toen ik die kocht maar ik heb er een crankje uit m'n voorraadbak op gezet met een enkel blad. De 30/46 hou ik achter de hand voor als hij een keer mee de bergen in mag :)
De voorderailleur uiteraard ook, en ik heb de kabel vanaf de shifter gewoon laten liggen dus de boel weer monteren is vrij snel te doen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Ik had hetzelfde enkele jaren geleden toen ik mijn gravelbike samen stelde en ik lichter wilde dan 50-34. Ik heb voor een 46-30 SL-k crank set van FSA gekozen. Ik ben er wel tevreden mee en ik kan nu offroad tochtjes met bagage maken.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

thx voor alle tips.

Ik ben voor een andere crank gegaan. Ik heb via ebay kleinanzeigen een gebruikte (3500km) 46/30 FSA megaexo crankset gekocht.
Inclusief bottom bracket en nieuw 46T blad. En dat voor 50 tientjes :D Koopje van de eeuw.

Afbeelding

Verkrijgbaarheid is echt wel een ding op dit moment. Dit weekend is ook het bottombracket van mijn mtb stuk gegaan. Hope(n) dat ik nog wat moois ervoor kan krijgen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

R&DY schreef: zo 28 februari 2021, 22:16[…] 50 tientjes :D Koopje van de eeuw.
🤔💸
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie