Surly Midnight Special: rijklaar

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Met extra inspiratie door deze mooie "budget" bike viewtopic.php?f=14&t=148132

een met knipoog naar dit nuchtere filmpje: viewtopic.php?f=43&t=148862

ben ik al een tijdje geinteresseerd in deze Surly Midnight Special ; road/toer/gravel/bikepacking/roadplus....enz bike.
https://surlybikes.com/bikes/midnight_special.

Afbeelding

Zo'n beetje een stalen alleskunner met roadracy geometrie en mogelijkheden voor (erg) brede banden.

Typisch Surly; dus een nogal tegendraadse geometrie, met vrijwel onbeperkte mogelijkheden om er van alles aan en op te schroeven.
Gewoon zwaar staal voor eigenlijk veel te veel geld.....maar met alleen maar lovende reviews.

https://ridersguide.nl/surly-midnight-s ... view-test/
https://granfondo-cycling.com/surly-mid ... al-review/
https://advntr.cc/surly-midnight-special-1x-hrd/


Nu is mijn oude Surly Karate Monkey 29er al 10 jaar een van mijn best rijdende offroad fietsen voor Nederlandse omstandigheden en heeft intussen in allerlei gedaantes dienst gedaan ( en blijft zeker nog jaren dienst doen) .
Die investering heeft zichzelf intussen dus al ruimschoots terugverdiend.
Daarnaast was ook mijn Surly Krampus 29plusser al snel een van de meest bereden bikes in mijn schuur en is pas recent (met enige weemoed) verkocht.

Ik heb intussen dus wel iets met Surly.

Waar ik niks mee heb is "slack" !
Met een Trek Emonda en 73.8 gr stuurhoek racer rijdt ik heerlijk, aan de Domane met 72gr kon ik geen lol beleven en die is na een tijd weer verkocht.
Met een oude Inbred of Karate Monkey met 72gr vind ik mtb-en leuk, met een modernere Ragley of recente Kona Honzo wordt het er op Nederlandse trails niet beter op voor me ( alhoewel ik met de conditie van 10jr geleden met de Honzo in het buitenland zeker wel had willen rijden). Ragley en Honzo zijn intussen ook verkocht.
En ook de bloedmooie Pickenflick gravelracer met 71gr moet het wat rijgedrag aan gaat, eigenlijk nog steeds afleggen tegen de wat steilere Mango Point AR, die ik heb verkocht.

Zal wel een tic zijn of gebaseerd op een gedrags-stoornis, maar doe mij maar iets wat lekker vlot de bocht door zwiert :winkie:

Nu heeft die Surly Midnight Special dus heel eigenwijs een 73gr stuurhoek, een vrij korte wielbasis en chainstay....maar wel ruimte voor 650B x 2.35" mtb banden of 700C x 42mm gravelbanden !

Verder kunnen er spatborden op, evt een drager en voldoet ie met 28mm banden op een 700C wielset ook gewoon als winter-racer.

Ik vind het dus een super interessante fiets..........en had intussen niks "road" achtigs meer staan waar je fatsoenlijk een vast spatbord op kon schroeven................dus er is een " Sour Strawberry Sparkle" ( Surly's taal voor "rood") frameset onderweg die toevallig op voorraad stond.
https://www.justpedal.nl/en/all-road-fr ... arkle.html

Voorbeeldje

Afbeelding

Ik ga hem in eerste instatie opbouwen als (winter/disc/endurance) wegfiets met 700c 28mm banden, spatborden en 2x10 Shimano GRX-Tiagra mix icm FSA "adventure" crankset en stuur ( met veel gepuzzel in online voorraden van duitse webshops)

Gravelbanden ( nee...geen skinwall's) en/of 650B wielset hangen natuurlijk ook klaar........het zou wel eens een leuke ..........."bike" kunnen worden :wink:
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op zo 20 december 2020, 20:14, 3 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is zeker een mooi fietsje om te zien, dat lijdt geen twijfel.
In het wit al, maar vooral dat rood staat 'm top.

Maar ik ben bang dat als je hier 28mm bandjes bij gaat gebruiken dat de hele look een flinke knauw krijgt...
Ik vond het zelf geen gezicht op mijn Pace, 42mm Conti's in een frame en vork waar probleemloos 2.35 rubber in past. Uiteindelijk ben ik daar toen terug gegaan naar de 2.35 Supermoto's, ondanks dat het met die 42mm banden eigenlijk beter reed (sturen met name, 2.35 rubber op 18mm velgen combineert niet lekker).

Het enige voordeel van 28mm racebandjes is dat het allemaal wel wat lichtvoetiger aanvoelt, maar als dat een heel belangrijk criterium is is dit niet de juiste fiets denk ik. Bovendien moet je dan ineens weer omdraaien of lopen als er toevallig een bospad op je route ligt terwijl deze fiets juist met hoofdletters roept "ik kan alles!" :D
Om die twee redenen zou ik er zelf >2.0 bandjes (slicks of semi slicks) op leggen!

Volgens mij ben jij trouwens echt wel (nog) beter dan ik in het aan jezelf verkopen waarom er weer een andere fiets/frame nodig is :wink: :D

Oja, "slack" bevalt mij eigenlijk wel goed. De Fugio heeft een balhoofdhoek van 70,5 graad en die stuurt lekker :)
Maar de iets steilere Vitus ook, dus misschien maakt het (voor mijn gebruik) niet zoveel uit allemaal...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik bedoelde meer zo iets.
Het frame kan 2.35 hebben in 650B en "maar" 42mm in 700C.
Waarschijnlijk op de foto iets meer richting 32-35mm ?
Ik heb nog van alles liggen, waaronder 28mm race en 32 en 35mm "file-thread" banden, dus ik ga het gewoon eens proberen. Er komen matzwarte Vision Team 30 wielen in met 19mm inw breedte.

Hier zit een tapered carbon vork in. Het frame heeft 44mm headtube en standaard external cups met reducer crown voor de 1 1/8 stalen vork. Wel grappig, want dan bouw je hem zo om. Bij mij blijft het voorlopig de standaard stalen vork.

Ook wel erg mooi in zwart.

NB Eerlijk gezegd vond ik jouw motivatie om ipv een spatborden setje een tweede gravelbike aan te schaffen voor de winter ook wel geniaal :lol:

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Stuuruiteinden even in de pijpenbuiger en klaar :bier:

O en over de diverse hoeken, ik zit nu met de regen meer op mijn mtbgraveler en gooide onlangs na een paar droge dagen mijn been weer over mijn ‘modern’ geometrische mtb. Nou of ik dat nou echt tof vond...#benikteoudvoordat? Dus ik snap je geometrische overwegingen.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op ma 14 december 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik snap je “slack” verhaal ook heel goed. Voor mij ook liever “conservatief”.

Die Surly is inderdaad wel een keuze die erg goed bij je past denk ik.

Enigste wat me tegen staat bij Surly zijn de korte balhoofdbuizen waardoor ikzelf teveel spacers moest rijden wat weer in conflict was met het oog.

Ook vind ik de vork niet mooi passen, dan liever een lugged CrossCheck of Carbon vork.

Ben benieuwd naar het resultaat!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef: ma 14 december 2020, 18:40 Ik snap je “slack” verhaal ook heel goed. Voor mij ook liever “conservatief”.

Die Surly is inderdaad wel een keuze die erg goed bij je past denk ik.

Enigste wat me tegen staat bij Surly zijn de korte balhoofdbuizen waardoor ikzelf teveel spacers moest rijden wat weer in conflict was met het oog.

Ook vind ik de vork niet mooi passen, dan liever een lugged CrossCheck of Carbon vork.

Ben benieuwd naar het resultaat!
Die korte balhoofdbuis valt bij dit model nog wel mee. Stack is net onder 600 en bv gelijk aan mijn 58 Trek Emonda en large Pickenflick.
Balhoofd is met 160mm mm wel aan de korte kant, maar daar komt dus die externe cup tussen.
Vork is eerste niet-lugged vork van Surly op een roadbike en geeft nogal wat discussie op het web inderdaad. Ik vind hem zo wel mooi.....maar Surly koop je niet voor het verfijnde ontwerp vlgs mij ? Meer om de slimmigheidjes, opbouwopties en naar ik hoop de rij-eigenschappen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jurriaan schreef: ma 14 december 2020, 18:13 Stuuruiteindeneven in de pijpenbuiger en klaar :bier:

O en over de diverse hoeken, ik zit nu met de regen meer op mijn mtbgraveler en gooide onlangs na een paar droge dagen mijn been weer over mijn ‘modern’ geometrische mtb. Nou of ik dat nou echt tof vond...#benikteoudvoordat? Dus ik snap je geometrische overwegingen.
Zo kan ie ook :winkie:

Afbeelding


Of zo

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

MonkeyRider schreef: ma 14 december 2020, 19:43
maverick76 schreef: ma 14 december 2020, 18:40 Ik snap je “slack” verhaal ook heel goed. Voor mij ook liever “conservatief”.

Die Surly is inderdaad wel een keuze die erg goed bij je past denk ik.

Enigste wat me tegen staat bij Surly zijn de korte balhoofdbuizen waardoor ikzelf teveel spacers moest rijden wat weer in conflict was met het oog.

Ook vind ik de vork niet mooi passen, dan liever een lugged CrossCheck of Carbon vork.

Ben benieuwd naar het resultaat!
Die korte balhoofdbuis valt bij dit model nog wel mee. Stack is net onder 600 en bv gelijk aan mijn 58 Trek Emonda en large Pickenflick.
Balhoofd is met 160mm mm wel aan de korte kant, maar daar komt dus die externe cup tussen.
Vork is eerste niet-lugged vork van Surly op een roadbike en geeft nogal wat discussie op het web inderdaad. Ik vind hem zo wel mooi.....maar Surly koop je niet voor het verfijnde ontwerp vlgs mij ? Meer om de slimmigheidjes, opbouwopties en naar ik hoop de rij-eigenschappen.
True
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat een opbouw kan doen...
Die twee witte vind ik niks aan, die zwarte racer vind ik echt heel erg mooi! (en ik ben doorgaans niet van de zwarte fietsen).

Het begrip slack of niet is wel heel anders dan bij mtb's, met 70.5 graden is m'n Fugio blijkbaar al aan de slacke kant :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die zwarte is inderdaad top. Is probeer mijn rode een beetje in die sfeer op te bouwen met rode stalen vork en verder matzwarte opbouw met zwarte banden. Maar Curana spatborden zijn ook meebesteld en die gaan er deze winter zeker op. Waarschijnlijk is de 650B wielset dan zelfs mooier en minstens net zo praktisch op natte bagger wegen. We gaan het zien; kreeg vandaag bericht dat alles onderweg is......maar hoe lang dat gaat duren in de huidige situatie ???

Ik vind deze ( meer standaard) witte trouwens ook wel mooi

Afbeelding


Geometrie is natuurlijk heel persoonlijk. Ik hou gewoon van korte wendbare fietsen. Ik ga er waarschijnlijk geen meter sneller op, maar het voelt beter. Ik vind zelfs mijn 10kg Pickenflick ( 71gr, 435 chainstay) op de weg maar een beetje sloom aanvoelen, die wordt pas echt leuk offroad of op een asfalt alpenafdaling.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, die witte is ook leuk. Geholpen door de framemaat, ik vind compact ogende fietsen vaak het mooist (zit er toch nog een voordeel aan niet al te groot zijn ;-)).
Door de dikke balhoofdbuis vind ik zo'n carbon vork als in die zwarte wel goed staan, sluit mooi aan.
Een gevaarlijke foto is dat, zo eentje waar je hebberig van wordt... :oops: :D

De Fugio is misschien slack voor racebegrippen, maar in vergelijking met m'n mtb's is hij natuurlijk heel "scherp". En ik heb geen racefiets met conventionele geo meer voor een direct vergelijk.

Overigens voel ik geen grote verschillen in stuurgedrag tussen de Genesis en Vitus (70.5 graden, 425 chainstay versus 71.3 graden en 436 chainstay). Ik heb het gevoel dat de duidelijk lichtere wielset en banden op de Genesis het grootste verschil in rijgevoel geven, waardoor de Genesis ondanks de slackere balhoofdhoek toch lichtvoetiger aanvoelt.

Zo'n rode Midnight Special, met een zwarte carbon vork, wielen met 35~40mm hoge velgen en 2.0 slicks (geen skinwall! en liefst weinig tekst), zwarte Thomson pennetjes, stuur met lichte flare en een GRX800 groepje... ik zie het helemaal voor me :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik weet zeker dat jij er iets heel moois van kan maken. Er staat een rode in maat 54 op voorraad klaar voor je :-D https://www.justpedal.nl/nl/all-road-fr ... me_maat-54

Ik was in eerste instantie een beetje aan het rondneuzen naar een Cross Check als winterfiets. Daarvoor heb ik eigenlijk wel een complete budget opbouw liggen: v-brakes, 3x9 shimano met barendshifters, velg wielsetje e.d. en die staan nog wel eens ergens online op voorraad in 58.

Toen kwam ik deze rode MS tegen op voorraad in 58 en begon het te kriebelen. Het leuke van Surly is dat je ze met oud spul kunt opbouwen: hier zitten nog steeds nokken voor buisverstellers op (!) er passen naast 12mm assen ook nog QR wielen in en op flatmount past een postmount adapter. Er zouden dus eigenlijk 2x9 buisverstellers op komen ivm Avid bb7 mtb schijfremmen incl Tektro dropbar remgrepen icm met 650B wielset die ik als tweede had op de Pickenflick. FSA adventure 46-30 crankset had ik nieuw liggen voor op de Pfl (maar diie blijft bij nader inzien voorlopig toch 1x11)
Totaal zou die Midnight Special dus voor tegen de 1000€ klaar kunnen zijn............maar toen ging online ergens een GRX 400 2x10 shifterset met flatmount remmen in de aanbieding .......en ging het weer mis :-{
2x10 GRX Tiagra mix dus icm FSA 46-30. Bijkomend voordeel dat ik alle 10sp cassettes ook op mijn Fulcrum 650B mtb wielset kan gebruiken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Haha, dat rode frame aanschaffen krijg ik hier echt niet meer verkocht :D :D
Als iemand heel graag een Vitus Substance frame heeft mag-ie de Surly voor me kopen en dan ruilen we de frames om ;-)
(Hoewel ik me afvraag of een 52 niet beter past).

Maar wat heb jij nu nog aan dropbar-bikes staan dan?
Je Pickenflick, Emonda... de Pinnacle is verkocht en heb je allebei die Mango's verkocht of nog eentje in gebruik?
Excuus dat ik het niet meer allemaal zuiver op het netvlies heb met al die wisselingen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: di 15 december 2020, 13:27 Haha, dat rode frame aanschaffen krijg ik hier echt niet meer verkocht :D :D
Als iemand heel graag een Vitus Substance frame heeft mag-ie de Surly voor me kopen en dan ruilen we de frames om ;-)
(Hoewel ik me afvraag of een 52 niet beter past).

Maar wat heb jij nu nog aan dropbar-bikes staan dan?
Je Pickenflick, Emonda... de Pinnacle is verkocht en heb je allebei die Mango's verkocht of nog eentje in gebruik?
Excuus dat ik het niet meer allemaal zuiver op het netvlies heb met al die wisselingen ;-)

De laatste Mango en Pinnacle Arkose zijn dit jaar verkocht, samen met Ragley, Krampus en de recente Honzo....goed verkoopjaar met Corona :winkie:
De oudere alu Trek Emonda Tiagra uit 2017 is nu eigenlijk mijn "winter" wegfiets en ik heb sinds ruim een jaar een carbon Cube Attain 105 als zomer wegfiets en zomervakantie in de bergen. Eigenlijk kan de Emonda er wel een uit, maar een alu "pekel" fietsje met budget groep is eigenlijk wel erg fijn erbij.
De Pickenflick is eigenlijk de enige dropbar fiets die schijfremmen heeft en meer dan 28mm banden kan hebben.....maar geen vaste spatborden.
Verder is er nog de Inbred (die kwam erg goedkoop incompleet binnen bij inruil van mijn Krampus) nu omgebouwd tot mtb en mijn oude Karate Monkey tot toer/boodschappen fiets.
Eigenlijk geen enkele reden voor een nieuwe fiets dus.....behalve vaste spatborden .......maar ik had ook gewoon weer een dropbar op de Karate Monkey kunnen zetten :oops:

Nu merk ik wel dat ik in de winter sowieso veel meer op de weg zit dan in de natte bossen en een beetje gek wordt van al die Corona mtb-ers ( en wandelaars) in de bossen, dus die Midnight Special lijkt me wel erg handig.
Zoals meestal ga ik gewoon eens kijken of ie bevalt en hoe veel ik er in de praktijk mee ga rijden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, die Cube was me helemaal ontgaan...
Maar jij hebt dus ook een zomer wegfiets en een winter wegfiets en dan mij een beetje jennen omdat ik die Vitus heb gekocht. Maar dan weten we dus weer even hoe het echt zit :wink: :D :D

Eigenlijk is die Surly te mooi om "te verspatborden", maar je hebt natuurlijk wel een frame met clearance voor die dingen nodig.
Ik merk dat ik me met enige regelmaat in moet houden om de Vitus niet te gaan verfraaien met mooiere parts, maar die insteek combineert uiteraard niet met het idee van een slecht weer-wegfiets :roll: :D

Ik stap ook regelmatig op de wegfiets in deze maanden, eigenlijk standaard als de bossen me te nat zijn maar het weer wel droog is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie