Surly Midnight Special: rijklaar

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gewicht en spacertoren waren mijn grootste "zorgen" bij aanschaf.

Wat betreft die spacertoren;
ik heb een 58 gekozen ipv 56 ivm die balhoofdbuis lengte. Met 58.5 ett en ruim 400 reach is ie vrij lang voor me en ik zat zelfs met een (berekende) 90mm stuurpen nog wat aan de lange kant. Nu heb er een 80mm pen op en staat ie 1cm lager (vandaar spacer bovenop) en dat lijkt spot-on. Het stuurt ook erg lekker nu.
Ik heb er bewust een headset bovencup met hoge conische kap op gezet om de overgang van 44mm balhoofdbuis en de hoogte een beetje minder te laten opvallen. Er zitten nu nog maar 2 losse cm spacers onder mijn stuurpen. Ik vind het uiteindelijke resultaat wel meevallen.
Met een opwaarste pen heb je ongeveer 12-14mm minder spacers nodig, maar dat vind ik dan weer niet mooi.

Gewicht van 11.5 kg valt mij ook mee. Mijn titanium Pickenflick krijg ik in "road" set-up net onder de 10kg incl carbon vork, Sram Rival1 groep en vrij dure DTSwiss CR 1600 wielset. Van die 1.5 kg verschil zit een groot deel in de vork (0.6 kg) wielset/banden (0.3kg) en poets je met 1x ipv 2x ook nog wel een paar honderd gram weg.

Looks en Gewicht ..............lekker belangrijk :winkie: :lol:


Paar foto's van de maidentrip gisteren:
( toevallig schoon stukje weg, maar het is volop bagger na de oogst hier in de buurt )


Afbeelding


Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op de bovenste foto is de kleur al wat minder flets ;-)

Hier ook veel natte wegen, zowel afgelopen woensdag als gisteren de fiets wel even onder handen moeten nemen na de rit.
Als het een beetje redelijk weer wordt de komende weken misschien een keer samen een ritje maken? Ben vanaf Kerst t/m 17 januari vrij :-)
Kan ik 'm meteen eens in het echt zien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Goed plan :-q we app-en
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mooie kleur voor een graveler. Ik kan het weten :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Change of plans viewtopic.php?f=20&t=149168

Lang verhaal kort: je kunt ook gewoon genoeg fietsen hebben :roll:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Je bent me aan het passeren kerel. :o
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

:oops:

Ik vind jouw "moves" in aan en verkoop ook altijd heel begrijpelijk :~
Heb jij al goede pillen of therapeut gevonden ??
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Volgens mij vind je het opbouwen ook gewoon leuk om te doen toch? Anders zou je fietsen ook niet zo opnieuw opbouwen voor de verkoop (arkose etc..)

Wel zonde, ik vind het een prachtig ding! Maar je kan inderdaad ook genoeg hebben.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Makkelijk schreef: zo 3 januari 2021, 13:58 Volgens mij vind je het opbouwen ook gewoon leuk om te doen toch? Anders zou je fietsen ook niet zo opnieuw opbouwen voor de verkoop (arkose etc..)

Wel zonde, ik vind het een prachtig ding! Maar je kan inderdaad ook genoeg hebben.
Goed doordacht opbouwen is zeker een onderdeel van mijn hobby !
Inderdaad is het nu een erg mooie onverwoestbare allrounder, die zowel als endurance racer, gravelbike, woonwerk en vakantiefiets bruikbaar is.
Vrij ideaal als je een do-it-all bike wil......maar ik heb een titanium Pickenflick CX/gravelbike ( die eigenlijk ook als disc endurance racer inzetbaar is) en carbon Cube endurance racer met velgremmen, die ik er bij nader inzien toch niet voor weg wil doen .........dus ga er in de praktijk waarschijnlijk minder mee rijden als gedacht.

Met de vraagprijs dek ik net de kosten van nieuw bestelde onderdelen, de rest van de onderdelen is de "bonus" van de koper :winkie: .......en hobbies mogen geld kosten, toch? :D

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Twee weken, hebben we hier een forumrecord te pakken? ;-)

Wat is nu dan je fiets voor de herfst/winterritjes?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: zo 3 januari 2021, 17:41 Twee weken, hebben we hier een forumrecord te pakken? ;-)

Wat is nu dan je fiets voor de herfst/winterritjes?
Ja......sorry :oops: :oops:

Ik pak mijn alu Emonda of de Pickenflick voor op de weg ( evt met demontabele SKS kunsstof spatborden ) en mijn oude starre KM SS staat nu 1x11 op 2.1" Smart Sam' s met vaste spatborden voor alle andere bagger............en verder ben ik met pensioen....dus waarom als het regent ??? :winkie:

Hij moet trouwens nog maar verkocht worden voor die prijs, lager gaat ie gewoon in gebruik.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Met die 650b banden wel een lekkere fiets. Past hem goed!
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Fastcruiser schreef: ma 11 januari 2021, 22:05 Met die 650b banden wel een lekkere fiets. Past hem goed!
Klopt, maar ook met 700C en 30-40mm banden rijdt ie eigenlijk heerlijk.
Probleem is dat nu enorm veel overlap is met mijn titanium Pickenflick en die wil eigenlijk niet kwijt ( <10kg titanium gravelbike)
Voorlopig staat ie dus nog even te koop, maar beetje twijfel heb ik wel.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MonkeyRider schreef: zo 3 januari 2021, 16:14
Makkelijk schreef: zo 3 januari 2021, 13:58 Volgens mij vind je het opbouwen ook gewoon leuk om te doen toch? Anders zou je fietsen ook niet zo opnieuw opbouwen voor de verkoop (arkose etc..)

Wel zonde, ik vind het een prachtig ding! Maar je kan inderdaad ook genoeg hebben.
Goed doordacht opbouwen is zeker een onderdeel van mijn hobby !
Inderdaad is het nu een erg mooie onverwoestbare allrounder, die zowel als endurance racer, gravelbike, woonwerk en vakantiefiets bruikbaar is.
Vrij ideaal als je een do-it-all bike wil......maar ik heb een titanium Pickenflick CX/gravelbike ( die eigenlijk ook als disc endurance racer inzetbaar is) en carbon Cube endurance racer met velgremmen, die ik er bij nader inzien toch niet voor weg wil doen .........dus ga er in de praktijk waarschijnlijk minder mee rijden als gedacht.

Met de vraagprijs dek ik net de kosten van nieuw bestelde onderdelen, de rest van de onderdelen is de "bonus" van de koper :winkie: .......en hobbies mogen geld kosten, toch? :D

Afbeelding
Ik denk gewoon dat jij mijn gravelracer moet overnemen. Ben je in 1 klap klaar. En hij staat maar op 5km van je voordeur. Kan ik mn hele schuur leegmaken en een tijdelijke do-it-all neerzetten in de tijdelijke woning 8)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

3T is jammergenoeg geen passend fietsje voor mijn stijve lijf :-{

De Midnight Special doet het ook erg goed op "gewone" 28 inch 42mm gravelbanden trouwens.
Zo gaat ie er nu ook uit; met 28" wielset en Terreno Dry 42mm banden (of evt wat smallers naar keuze)
Stuurt eigenlijk ook fijner en stabieler met 28" wielen vind ik en met 32mm racebanden (Conti 4S 32mm) is ie al enorm comfortabel.
De 650B wielset hou ik voor de Pickenflick als 2e offroad wielset.

Afbeelding
Plaats reactie