Surly Midnight Special: rijklaar

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
alstro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 11 november 2003, 22:26
Mijn mountainbike: een schuur vol
Contacteer:

Ik ben al maanden aan het zoeken naar een fiets erbij, twijfel at hem in staal. Maar dit is toch wel erg mooi geworden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

alstro schreef: wo 13 januari 2021, 23:32 Ik ben al maanden aan het zoeken naar een fiets erbij, twijfel at hem in staal. Maar dit is toch wel erg mooi geworden.
Op zich is er niks mis met staal? Deze zit met vergelijkbare wielset <1 kg boven bv een alu Domane of Nuroad met Tiagra en daarvan zit 3/4 kg in de vork. Vervang je die door carbon dan maakt het vrijwel niets meer uit. Blijft over een onverwoestbare en comfortabele fiets
Gebruikersavatar
alstro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 11 november 2003, 22:26
Mijn mountainbike: een schuur vol
Contacteer:

Ik heb nu een 29"mtb die vroeger als strandracer dienst deed. Deze gebruik ik als gravelbike - bikepack fiets. Meerdaagse tochten.

Zoek gewoon een k*tsmoes om andere fiets te kunnen kopen :-)

Hij moet comfortabel zijn, tassen aan kunnen hangen zodat ik week op pad kan. Beetje snel als ik dagje op pad ben. Gewicht is wel een ding als je met tassen door de bergen/ heuvels trek.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

alstro schreef: vr 15 januari 2021, 17:42 Ik heb nu een 29"mtb die vroeger als strandracer dienst deed. Deze gebruik ik als gravelbike - bikepack fiets. Meerdaagse tochten.

Zoek gewoon een k*tsmoes om andere fiets te kunnen kopen :-)

Hij moet comfortabel zijn, tassen aan kunnen hangen zodat ik week op pad kan. Beetje snel als ik dagje op pad ben. Gewicht is wel een ding als je met tassen door de bergen/ heuvels trek.
Klinkt wel heel erg richting deze Surly MS ? Die is met wegbanden en diepe zit behoorlijk vlot (en stuurt ook als racer) maar met wat steviger 40mm banden sterk zat om vol te hangen met tassen.
Deze fiets weegt nu 11.9 kg zoals hij op de foto staat, dus rijklaar incl vrij stevige wielset, 40mm gravelbanden incl biba's en pedalen. Met 32mm wegbanden zit ie op 11.5kg. Daar zou je nog 3/4 kg af kunnen halen met carbon vork, maar dat zou ik voor meerdaagse tochten icm lowriders zelf niet doen. Verder zitten alle bevestigingspunten er stevig op; voor evt dragers voor en achter, spatborden en 3 bidonhouders.
Vol met tassen maakt het framegewicht ook relatief minder uit, wel voldoende sterkte en klimverzet. Hiermee kun je met 30-34 omhoog en met simpele range-extende zet je er evt een 11-40 cassette op. Dat werkt perfect met Tiagra achterderrie.
Ik ga dat soort dingen er niet mee doen, maar hij is voor jouw combi gemaakt.
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Gave fiets hoor! Ben nog steeds zeer content met mijn Surly Cross Check. Inmiddels zo'n 25.000km mee gereden (vooral misbruikt als winter- en vakantiefiets) en heb het gevoel dat hij nog maar pas is ingereden. Zal hem ook nooit wegdoen, is altijd wel een nut voor te verzinnen (desnoods omgebouwd tot stadsfiets).

Zag dat je hem nieuw alweer te koop gezet hebt. Jammer, maar je kunt er vast iemand blij mee maken.

Afbeelding
Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Thanks,
Ik had de Crosscheck ook hoog op mijn lijstje staan, maar door het geringe prijsverschil tussen de frame-sets leek de MS leek me uiteindelijk leuker/mooier. Nadeel is dat ie toch wat groot ( vooral lang) uitvalt voor mijn 185 en dat werkt voor mij wat tegen het gebruik als toerfiets. Misschien was een CC uiteindelijk toch de betere keuze geweest (?) Vooral V-brakes en nononsense opbouw mogelijkheden spreken me wel aan.
Reden van verkoop is ook dat ik al 10jr twee oude Karate Monkey's heb, waarvan er een als stadsfiets en de andere nu als starre toerfiets/mtb in gebruik is. Die gaan ook nooit meer weg.
Plaats reactie