Single of double crankset op gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als je niet perse kleine stapjes wilt op de vlakke weg.......waarom dan 2x11 ? :winkie:
Ik heb met 42t voor en 11-46 achter een heerlijk bereik, ik ben ermee op de gravelbike de Galibier mee beklommen toen mijn racefiets shifter het begaf op vakantie. Merkte eigenlijk geen enkel nadeel tov 50-34 voor en 11-34 achter en ik had net een stapje extra om de 40mm banden te compenseren.
In de afdaling kun je met 42-11 de zaak fors op gang trappen > 40km/uur en miste ik de 50-11 niet echt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De oplossing voor alle problemen, klimverzet, kleine stappen, alles in een: de aloude road triple! :D :wink:
Nee, geintje. Ga ik ook niet (meer) doen, maar vroeger met mijn 3 x 10 Campa drivetrain waren alle bergen (on road) te doen en thuis op het vlakke kon je net zo snel als de profs (als je die benen erbij zou krijgen tenminste).

Er zit natuurlijk ook een nadeel aan de veelgeroemde brede inzetbaarheid van een gravelbike: de behoefte aan een passend verzet voor alle denkbare situaties loopt ook enorm uiteen. Van volle bak knallen met een groepje racefietsers tot met je kinderkar of flinke bagage een berg op worstelen, zie het maar eens in een en dezelfde drivetrain te combineren zonder dat de stappen onprettig groot worden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Nog even een idee out-of-the-box: waarom niet 2x11 rijden zonder voorderailleur (m.a.w. je voorderailleur eraf slopen)?

Je hebt dan per voortandwiel het hele achterbereik tot je beschikking (loopt niet meer aan tegen de voorderailleur) en zit niet meer met de nadelen van een voorderailleur. Tevens hoef je geen casettes wisselen (nadeel 1by).

Enige is dat je onderweg niet kunt switchen, maar vooraf of in een pauze je ketting om het juist blad moet hangen, passend bij de omstandigheden. Dat is een kleine moeite.

Met GRX-derailleurs heb je een aan/uit stand voor de kettingspanner waardoor je voor stevige off-road ritten je ketting strakker kunt zetten, zodat het niet van je tandwielen afloopt bij als het flink op en neer gaat. Een chain-guide lijkt me dan ook niet nodig.

Zie ik nog iets over het hoofd?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dan moet je wel 2 narrow wide bladen naast elkaar kunnen monteren (?) Is geen gek idee als het zou kunnen, maar waarom dan geen derrie?
Het is voor mij geen principe kwestie zonder voorderrie te rijden, dat werkt eigenlijk altijd wel goed op racer of gravelbike. Dubbel voor kan best, maar het moet me wel wat opleveren.
Met 42t voor en 11-32 achter heb ik hetzelfde functionele bereik als op mijn racer met 50-34 voor en 12-25 achter en maar iets grotere stapjes). Met 42t voor en 11-46 achter heb ik zelfs nog een beter klimverzet als met 50-34 en 11-34 achter en zijn de eerste stapjes zeker niet kleiner.
Je mist dan alleen je 50-11 en 50-12 stappen, maar dat is nauwelijks een probleem.
In bovengenoemde situaties wissel ik dus ook cassettes met een dubbel crankstel; 12-25 of 11-28 op de vlakke weg, 11-34 in de bergen.

NB: Ik heb intussen het nieuwe 46--30 crankstel maar weer in de doos gestopt en ga nog even verder met 1x11.
Op mijn 700C wielset zit nu een 11-32 cassette ( voor wat meer asfalt en strakke paden)
Op mijn 650B wielset zit nu een 11--46 cassette ( voor het ruigere offroad en klimwerk)
Ik pak voor moeilijk in te schatten terrein toch vaak mijn 650B wielset met wat bredere banden en dan heb ik daar nu gelijk een stevig klimverzet op en mis ik de kleinere stapjes niet.
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Even uitgezocht wat 'Narrow Wide' is; kennelijk speciale kettingbladen voor je crank om je ketting er niet vanaf te laten lopen. Weer wat geleerd :-D
Ik ben dus benieuwd of die ketting ook goed op de standaard GRX-crank-kettingbladen op zijn plek blijft door de GRX-derailleur die je extra onder spanning kunt zetten met de aan/uit kettingspanner ('Shadow RD+') als je stevig off road gaat. Ik ga het gewoon uitproberen in de praktijk.

Nadelen voorderailleur?
- Continu trimmen om ketting niet aan te laten lopen
- Afstellen moeilijk
- Kan kapot/evt. slijtage- en onderhoudskosten
- Kan de laatste kleine 4 tandwielen op cassette niet gebruiken icm kleine voorblad (loopt aan tegen voorderailleur (ervaring in de praktijk en de handleiding))
- Schoonmaken
- Gewicht
- Esthetisch mooier zonder
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb in dertig jaar sleutelen tot nu toe één kapotte voorderailleur meegemaakt (het nokje dat de veer verankerd was gebroken) en ook van de verdere nadelen herken ik er maar weinig ;)

De voordelen van een voorderailleur daarentegen zijn het grotere bereik, minder slijtage door de rechte(re) kettinglijn, kleinere stappen in de cassette en die laatste kan ook kleiner (en goedkoper).

Als esthetiek een punt is kun je beter een singlespeed nemen. Dan kun je al die schakelrommel achterwege laten (nog lichter, perfecte kettinglijn, gaat zelden stuk, de voordelen zijn legio :winkie: )

Afbeelding

Strakke fiets toch?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik herken de meeste genoemde nadelen ook niet echt.
Aanlopen is bij mijn racefiets nog nooit een probleem geweest (3x10), op de meeste mtb's kreeg ik het ook wel zo afgesteld dat er niks aanliep. En als er wel wat aanliep wist je dat je in een fout verzetje reed :D

Voor mij is de belangrijkste reden voor een enkel blad dat de boel veel makkelijker schoon te houden is. Ik heb toch al een hekel aan de drivetrain schoonmaken en dan is alles wat dat makkelijker maakt mooi meegenomen.

Als je toch twee bladen monteert zou ik er meteen een derailleur op schroeven, ik zie de zin niet zo van die weglating.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

depadenopdelanenin schreef: wo 11 november 2020, 12:19Met GRX-derailleurs heb je een aan/uit stand voor de kettingspanner […]
Dat heet "clutch" en vrijwel elke moderne MTB-derailleur heeft dat.
Vorsprung durch Pedantik.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Ik rijd met 1x setup met 40T en 11-42 cassette (crosser waar 40 mm in past). Bevalt het beste voor mij voor zowel de vlakke (mtb) routes in Brabant als een gravel/weg tocht in Limburg/Veluwe. Verder kom ik niet.
Heb ook een tijd met 42T met 11-28 cassette gereden, omdat ik ook op zoek was naar kleine stapjes maar ben daar van terug. Liever wat meer bereik en je went snel aan een cadans bij een bepaald verzet...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

koeboe schreef: zo 15 november 2020, 17:05 Ik rijd met 1x setup met 40T en 11-42 cassette (crosser waar 40 mm in past). Bevalt het beste voor mij voor zowel de vlakke (mtb) routes in Brabant als een gravel/weg tocht in Limburg/Veluwe. Verder kom ik niet.
Heb ook een tijd met 42T met 11-28 cassette gereden, omdat ik ook op zoek was naar kleine stapjes maar ben daar van terug. Liever wat meer bereik en je went snel aan een cadans bij een bepaald verzet...
Maarzo een belangstellend vraagje: merk je het verschil tussen 40t of 42t voor?
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

MonkeyRider schreef: zo 15 november 2020, 19:10
koeboe schreef: zo 15 november 2020, 17:05 Ik rijd met 1x setup met 40T en 11-42 cassette (crosser waar 40 mm in past). Bevalt het beste voor mij voor zowel de vlakke (mtb) routes in Brabant als een gravel/weg tocht in Limburg/Veluwe. Verder kom ik niet.
Heb ook een tijd met 42T met 11-28 cassette gereden, omdat ik ook op zoek was naar kleine stapjes maar ben daar van terug. Liever wat meer bereik en je went snel aan een cadans bij een bepaald verzet...
Maarzo een belangstellend vraagje: merk je het verschil tussen 40t of 42t voor?
Ik heb het gevoel dat je met 40T de boel makkelijker op gang trekt. Ook zat ik iets hoger op de cassette bij 42T, waar ik met 40T nu vaak onderin zit. Ik houd het nu voorlopig bij 40T.
Dit is denk ik ook een persoonlijke voorkeur. Met de MTB is het juist andersom en ben ik van 34T naar 36T gegaan met 12 spd cassette en zou nooit meer terug willen naar 34T.
havana

Ik rijd met een 1x11, om de simpele reden dat mijn frame (On One Space Chicken) geen voorderailleur ondersteunt. Vooraf was ik een beetje huiverig, maar ik vond het ook een mooi experiment.

Mijn eerste config was een 40T voorblad met een 11-32 cassette die ik nog had liggen. Zal voor de meesten prima voldoen maar ik vond de stappen te groot dus heb ik de cassette vervangen voor een 11-28. Voor het gebied waar ik woon (midden-Nederland) is dit prima. Mooie kleine stapjes en je rijdt vooral op het midden van de cassette.

Afgelopen zomer heb ik de fiets meegenomen naar het buitenland. Speciaal daarvoor een 11-42 cassette aangeschaft. Dat ging eigenlijk ook prima, al was 40x42 op de Col de Parpaillon wel ietsjes te zwaar.

Als ik het nu nog een keer opnieuw zou doen zou ik voor een 38T voorblad gaan. Ik rijd namelijk nu nooit 40x11, dus 40T is niet echt nodig. Maar uiteraard is er niks persoonlijkers dan een verzet!

Verder bevalt 1-by mij uitstekend. Het ziet er netjes uit, je hoeft nooit na te denken bij het schakelen, het is makkelijker schoonmaken en lichter. Als het mijn enige fiets was zou ik wel voor 2-by gaan, zonder twijfel.
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

Ik heb alle voorgaande posts eens even rustig gelezen.
Sinds kort heb ik de Canyon Grizl met GRX dubbel en 11/34 cassette. Ook ik vind het steeds moeten trimmen van de voorderailleur irritant en zou wel willen overstappen naar 1x11. Zou een 40t voorblad voldoen icm mijn standaard cassette of zou een 38t ook nog kunnen? Heb ik iets meer marge in klimmen en zijn de stapjes ook wat kleiner. Woonachtig nabij de uhr dus geen heel serieus klimmen, maar wil m ook meenemen op vakanties. De achterderraileur kan niet groter aan dan 34 dus wil het voorlopig alleen bij aanpassing voorblad houden.
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Calimero1977 schreef: do 27 oktober 2022, 18:05 De achterderailleur kan niet groter aan dan 34 dus wil het voorlopig alleen bij aanpassing voorblad houden.
GMX600-groep met 810 derailleur? Kan zonder problemen een 36 in (en met wat aanpassingen zelfs een 40 of 42).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

Fastcruiser schreef: do 27 oktober 2022, 22:44
Calimero1977 schreef: do 27 oktober 2022, 18:05 De achterderailleur kan niet groter aan dan 34 dus wil het voorlopig alleen bij aanpassing voorblad houden.
GMX600-groep met 810 derailleur? Kan zonder problemen een 36 in (en met wat aanpassingen zelfs een 40 of 42).
Ah klinkt goed! Wat zou die Evt aanpassing moeten zijn dan?
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
Plaats reactie