Gravel en powermeter

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik heb je hele verhaal meerdere keren gelezen, maar inhoudelijk staat er niks in over waarom ze niet goed zouden zijn.

En dat terwijl er wel in je verhaal staat dat je dure srm 4iii of quark met enkelzijdige meting vaak al 4% af wijkt.

Dat garantie lastig is is een feit.
Alleen dat is bij de Europese merken nou niet perse altijd wel dik voor elkaar.

In tegenstelling van wat jij zegt, denk ik dat een vermogenmeter ook nut heeft als je iets minder precies traint.
Uiteindelijk moet je wel wat met de cijfers doen natuurlijk als je hem seq om te trainen koopt maar dat geldt net zo goed voor een hartslagmeter.
Het kan alleen ook gewoon heel interessant zijn om je vermogen te weten. Bijvoorbeeld om vooruitgang te meten, records te breken of om gewoon ver te pissen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Nico78 schreef: do 5 november 2020, 17:29 Ik heb een beetje schrik van de power meters in pedalen voor offroad. Als je ziet hoe mijn pedalen al slijtage hebben van stenen in afdalingen of agressief bochtenwerk.
Nu zag ik wel dat de volledige body van de SRM spd makkelijk te vervangen was. Maar toch vind ik het veel geld. Natuurlijk een vermogens meter met die pedigree en op enkele minuten over te zetten tussen uw offroad machienes lijkt me wel zalig...
Dat heb ik ook wel een beetje. Zeker nu ik een vrij lage fiets heb raak ik regelmatig iets met het pedaal, afgelopen weekend was het letterlijk weer eens raak. Met Shimano pedalen heb ik daar nooit echt problemen door gekregen, maar het zou me verbazen als SRM pedalen net zo degelijk zijn.

Ik heb niet alleen flinke blessures (gehad) maar heb ook andere issues die voor problemen zorgen. Krachtmeting helpt bij zowel het zoeken naar oorzaken als het vinden van oplossingen, maar als je het beperkt tot momentopnames schiet je weinig op. Ik zou dan ook niet direct als trainingsmiddel gebruiken, meer als medisch hulpmiddel.

Puur voor training heb je er weinig aan t.o.v. andere systemen lijkt me, tenzij je graag één systeem op meerdere fietsen wilt gebruiken, of er meerdere fietsers gebruikt van wilt laten maken. Je bent niet gebonden aan cranklengtes, achternaafstandaarden of bepaalde kettingbladen, wat het niet alleen makkelijk uitwisselbaar maakt maar later waarschijnlijk ook beter verkoopbaar. Als je kijkt naar het kostenplaatje zou ik dat meenemen in je overwegingen.
Het is hier geen ponykamp!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd op de racer met een Stages en op de MTB met een 4iii.
Werken beide prima en zolang je een goede batterij gebruikt hoef je niet vaak te wisselen.

Met de Stages heb ik weleens een gekke spike (piekvermogen) wanneer ik over zo'n hobbelig (trillend) bruggetje rijd, verder geen klachten.

De 4iii had tijdens mijn laatste rit opeens geen connectie meer met mijn Garmin. Zag ik pas na de rit geupload te hebben.
Was de eerste keer dat dit gebeurde.
Gebruikersavatar
AussieCyclist
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 augustus 2014, 22:55

Ik pak afhankelijk van de route, mijn XT pedalen of mijn P2 vermogenspedalen voor de gravelbike.

Gaat prima.
havana

Ik rijd met een Quarq, net als op mijn wegfiets. Zero issues en een volledige meting.
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

havana schreef: wo 9 december 2020, 20:55 Ik rijd met een Quarq, net als op mijn wegfiets. Zero issues en een volledige meting.
mooi! Quarq hier alleen op de wegfiets, heerlijk systeem! Nu 3.5 jaar op de fiets en je hebt er geen omkijken naar. Altijd consistente output, nog nooit een ride gehad met 'rare spikes'. Tegenwoordig met auto zero hoef je ook niet meer te calibreren. Enige is eens in de 5000km batterij wisselen. Is iets duurder dan de meeste powermeters, maar ongelooflijk betrouwbaar.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

havana schreef: wo 9 december 2020, 20:55 Ik rijd met een Quarq, net als op mijn wegfiets. Zero issues en een volledige meting.
+1, met dien verstande dat mn gravelfiets ook mn wegfiets is (twee wielsetjes). Op een dubbel Sram Red cranckstel :-q
havana

Op mijn MTB heb ik een Inpeak, werkt op zich ook prima al is eenzijdig natuurlijk iets minder nauwkeurig. Maar op de MTB vind ik dat niet zo'n issue.
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

Twix schreef: do 10 december 2020, 13:47
havana schreef: wo 9 december 2020, 20:55 Ik rijd met een Quarq, net als op mijn wegfiets. Zero issues en een volledige meting.
mooi! Quarq hier alleen op de wegfiets, heerlijk systeem! Nu 3.5 jaar op de fiets en je hebt er geen omkijken naar. Altijd consistente output, nog nooit een ride gehad met 'rare spikes'. Tegenwoordig met auto zero hoef je ook niet meer te calibreren. Enige is eens in de 5000km batterij wisselen. Is iets duurder dan de meeste powermeters, maar ongelooflijk betrouwbaar.
Zul je altijd zien! Had ik natuurlijk moeten afkloppen. Zaterdag vertrokken voor een ritje en de Quarq deed raar. Even opnieuw calibreren dacht ik, kreeg ik opeens een offset van -30,000! waar plus minus 50 normal is. Nu in contact met support van Quarq, maar het lijkt erop dat hij 'dood' is, hij geeft nog wel cadans aan. Nu eens kijken hoe goed het serviceniveau van de Amerikanen is. Ze worden daar vaak om geroemd, maar ben benieuwd of ik er iets aan heb. Voorlopig lijkt hun stance, pech gehad, koop maar een nieuwe...
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Balen, ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je hem hebt of er nog iets van garantie is.
Ik begrijp op andere fora dat er weinig gerepareerd wordt aan die dingen. Garantie geval is eigenlijk gewoon een nieuwe sturen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

dorretje schreef: do 17 december 2020, 14:43 Balen, ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je hem hebt of er nog iets van garantie is.
Ik begrijp op andere fora dat er weinig gerepareerd wordt aan die dingen. Garantie geval is eigenlijk gewoon een nieuwe sturen.
Unit is van 2017, kwam er na wat google werk achter dat het een vaker voorkomend probleem is, vaak in geval dat de ketting van binnenblad valt. Quarq heeft ook aangegeven dat in 2018 het productieproces veranderd is om dit probleem tegen te gaan, maar daar heb ik niets aan met een 2017 unit. Contact gehad met Quarq en uitgelegd dat ik dit toch zie als een bekende zwakheid in het product en gevraagd of ze iets soepeler met garantie om kunnen gaan. Ze geven aan niets te kunnen doen.

Toch wel teleurstellend. Natuurlijk, unit is ouder dan 2 jaar, maar toch mag je verwachten dat een redelijke levensduur van een powermeter toch wel behoorlijk wat langer is dan 2 jaar. Het is niet een 'replaceable' zoals een casette of een ketting. Nu is het vooral een hele dure cadans sensor...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het kwam er eindelijk eens van om de vermogensmeters te vergelijken.
Beide 10 minuten "warm" gefietst, waarbij ik wel.moet zeggen dat de Wahoo Kickr al een jaar in een vochtige schuur heeft liggen verstoffen :o

De Xcadey was wat veranderlijker met de aangegeven cijfers (op 3 seconden)
De Wahoo geeft het stabieler aan.
In het begin gaf de Xcadey 15-20 watt meer aan.
Later een versnelling terug geschakeld en meer opgewarmd gaf ie rond de 10 watt meer aan.

Geen idee welk nu klopt.
Eigenlijk zou ik met beide nu ook een 20 minuten test moeten doen, dan weet je genoeg.
Als hartslag een leidraad zou zijn, dan zit de Xcadey er dichter bij.

Overigens doet de Xcadey het voor de rest gewoon perfect.
Batterijduur goed, en hij geeft het tijdig aan zodat je je rit nog af kunt maken.
Ook geen problemen met koppelen.
Gewoon geen problemen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Mijn 4iiii enkelzijdige Powermeter op mijn racefiets geeft 3 á 4 watt meer aan dan mijn Taxc trainer op een rit met een gemiddeld vermogen van ca 200watt. Dit is verklaarbaar ivm de verliezen in de aandrijflijn en valt sowieso binnen de 1,5-2% nauwkeurigheid van beide powermeters. 10% of meer verschil is echt te veel. Opzich hoeft dat voor je training geen propleem te zijn als hij maar consequent de zelfde waarde geeft.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Juist !

Hoe kom ik er nu achter welke het goed heeft ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Andere fiets met powermeter op je Wahoo zetten of een setje powermeter pedallen lenen. Eventueel vergelijken met een power calculator zoals http://bikecalculator.com/ op een helling van bekende lengte en hoogte. hoe langer en stijler de klim, hoe beter het resultaat :-q
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Plaats reactie