2e wielset schakelt niet mooi

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Hallo,

Ik heb een Canyon Grail CF SL 8 Di2 gekocht, waarmee ik dik tevreden ben.
Ik had mijn wegfiets al verkocht, en heb dus een 2e wielset erbij gekocht voor de wegritjes.
Op de Grail liggen DT Swiss G1800 Spline wielen met gravelbanden en een Shimano Ultegra HG800 11-34 11s cassette.
Het 2e setje wielen die ik gekocht heb zijn DT Swiss ER 1600 Spline wielen met wegbanden en een Shimano Ultegra R8000 12-25 11s cassette.
Nu schakelt het gravelsetje subliem met de Shimano GRX Di2 RX815, maar het wegsetje schakelt niet mooi op en af en ratelt ook een beetje.
Ik dacht, als ik de wielen wissel schakelt het altijd goed, maar dat is dus niet zo.

Heeft iemand een idee hoe dat komt, het zou toch allebei goed moeten schakelen.
IPPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 7 september 2010, 13:19

HG800 is even breedt als een mtb cassette.
Ik denk niet dat deze te combineren zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16794
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar dan nog staan de kransjes even ver van elkaar toch?
De "mtb" cassettes staan echter in hun geheel iets dichter naar de naafkant toe, mogelijk gemaakt doordat de grote kransjes iets meer over de naaf kunnen vallen dan bij de kleine racecassettes. Daarom moet je op een 11-speed race freewheelbody ook een spacer gebruiken als je er een mtb-cassette op zet.

Dus is dat niet het probleem? Dat de gravel/mtb-cassette iets verder naar binnen staat dan de racecassette?
In dat geval kloppen de begrenzing schroefjes niet en de indexering ook niet (of past di2 dat automatisch aan, ik ken die electronische groepen niet).
EDIT: of nee, want door de spacer komt de mtb cassette naar buiten... :roll:

Misschien speelt ook de afstelling van de b-schroef nog een rol, die zorgt ervoor dat de derailleur zo optimaal mogelijk de contouren van de cassette volgt. Kan dus bij een kleinere cassette iets bijgesteld moeten worden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De B-schroef duwt je pulleywieltje nu heel ver van de tandjes op de race cassette. Draai dat ding eens flink los met die cassette er op en probeer het dan nog eens. Er zit helaas ook wel wat marge in cassettebodies dus mogelijk moet je met hele dunne shims 1 van de 2 cassettes wat naar buiten plaatsen.

b schroef wat verstellen tussen ritjes is niet zo’n probleem. Bij 11s shimano luistert het niet zo nauw. Mogelijk kan hij zelfs volledig los met 12-25 maar verlies hem niet ;)
Waar woke is, is vuur
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Makkelijk schreef: zo 11 oktober 2020, 10:20 De B-schroef duwt je pulleywieltje nu heel ver van de tandjes op de race cassette. Draai dat ding eens flink los met die cassette er op en probeer het dan nog eens. Er zit helaas ook wel wat marge in cassettebodies dus mogelijk moet je met hele dunne shims 1 van de 2 cassettes wat naar buiten plaatsen.

b schroef wat verstellen tussen ritjes is niet zo’n probleem. Bij 11s shimano luistert het niet zo nauw. Mogelijk kan hij zelfs volledig los met 12-25 maar verlies hem niet ;)
Dank!
Ik ga eens wat proberen.
Laatst gewijzigd door i-toon op zo 11 oktober 2020, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

kermit schreef: zo 11 oktober 2020, 10:01 Maar dan nog staan de kransjes even ver van elkaar toch?
De "mtb" cassettes staan echter in hun geheel iets dichter naar de naafkant toe, mogelijk gemaakt doordat de grote kransjes iets meer over de naaf kunnen vallen dan bij de kleine racecassettes. Daarom moet je op een 11-speed race freewheelbody ook een spacer gebruiken als je er een mtb-cassette op zet.

Dus is dat niet het probleem? Dat de gravel/mtb-cassette iets verder naar binnen staat dan de racecassette?
In dat geval kloppen de begrenzing schroefjes niet en de indexering ook niet (of past di2 dat automatisch aan, ik ken die electronische groepen niet).
EDIT: of nee, want door de spacer komt de mtb cassette naar buiten... :roll:

Misschien speelt ook de afstelling van de b-schroef nog een rol, die zorgt ervoor dat de derailleur zo optimaal mogelijk de contouren van de cassette volgt. Kan dus bij een kleinere cassette iets bijgesteld moeten worden.
Door die spacer zou de positie van de twee cassette's hetzelfde moeten zijn. Ik ga eens wat stoeien met de b-schroef.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

kettinglengte?
als je van een 11-34 naar een 12-24 gaat zul je ook iets met je ketting moeten doen om over de hele range netje te blijven schakelen lijkt me
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Je geeft aan dat deze een beetje ratelt. Ik neem aan dat dat ook is wanneer je niet schakelt. Dat houdt waarschijnlijk in dat de cassette in z’n geheel iets verder naar links of rechts zit. Dat zul je denk ik toch moeten oplossen met het verstellen van de kabel van de shifter en dan ook je limit schroeven bijstellen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
IPPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 7 september 2010, 13:19

Gewoon een spacer achter de hg800 cassette steken en de derry opnieuw afstellen. De B- schroef dichter bij de kroontjes zetten en klaar.
Ik heb dit zo bij mijn wielsets gedaan :-q
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

IPPE schreef: ma 12 oktober 2020, 16:10 Gewoon een spacer achter de hg800 cassette steken en de derry opnieuw afstellen. De B- schroef dichter bij de kroontjes zetten en klaar.
Ik heb dit zo bij mijn wielsets gedaan :-q
Kan daar nog een spacer achter?
IPPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 7 september 2010, 13:19

i-toon schreef: ma 12 oktober 2020, 19:02
IPPE schreef: ma 12 oktober 2020, 16:10 Gewoon een spacer achter de hg800 cassette steken en de derry opnieuw afstellen. De B- schroef dichter bij de kroontjes zetten en klaar.
Ik heb dit zo bij mijn wielsets gedaan :-q
Kan daar nog een spacer achter?
Gewoon een spacer van 1mm om een 10spd cassette op een 11spd body te monteren. Deze zou normaal gesproken bij een nieuwe wielset moeten steken.
https://www.futurumshop.nl/shimano-1-mm ... t4QAvD_BwE
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

IPPE schreef: ma 12 oktober 2020, 19:19
i-toon schreef: ma 12 oktober 2020, 19:02

Kan daar nog een spacer achter?
Gewoon een spacer van 1mm om een 10spd cassette op een 11spd body te monteren. Deze zou normaal gesproken bij een nieuwe wielset moeten steken.
https://www.futurumshop.nl/shimano-1-mm ... t4QAvD_BwE
Nee, is absoluut niet nodig.
Je haalt zaken door elkaar.
Die ring is nodig bij 10 speed cassettes die je op een 9/10 speed body monteert. De 9 speed cassette is gek genoeg breder dan de 10 speed. Dus moet daar die 1mm ring achter.
En die zit dus bij je wiel indien het een 9-10sp body is. Een 10 dp only body hoort die 1mm ring niet erachter
Op een 11 speed body, hoort achter de hg800 alleen de 1.85mm spacer, die ook bij de cassette zit.

@IPPE, jij zal wel een 9-10 speed body hebben, dan moet je inderdaad de 1mm spacer erop zetten en niet de 1,85mm die bij cassette zit.
@I-Toon jij hebt 11 sp body dus de 1,85 en niet ook nog de 1mm
Ride like you stole it
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

IPPE schreef: ma 12 oktober 2020, 19:19 @I-Toon jij hebt 11 sp body dus de 1,85 en niet ook nog de 1mm
Dank je, ik zal woensdag eens kijken of die er al niet achter ligt.
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

i-toon schreef: ma 12 oktober 2020, 20:32
IPPE schreef: ma 12 oktober 2020, 19:19 @I-Toon jij hebt 11 sp body dus de 1,85 en niet ook nog de 1mm
Dank je, ik zal woensdag eens kijken of die er al niet achter ligt.
De 1,85mm spacer zit al achter de 11-34 HG800 cassette. Dus nu kijken of de b-schroef iets uithaalt.
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Makkelijk schreef: zo 11 oktober 2020, 10:20 De B-schroef duwt je pulleywieltje nu heel ver van de tandjes op de race cassette. Draai dat ding eens flink los met die cassette er op en probeer het dan nog eens. Er zit helaas ook wel wat marge in cassettebodies dus mogelijk moet je met hele dunne shims 1 van de 2 cassettes wat naar buiten plaatsen.

b schroef wat verstellen tussen ritjes is niet zo’n probleem. Bij 11s shimano luistert het niet zo nauw. Mogelijk kan hij zelfs volledig los met 12-25 maar verlies hem niet ;)
Heb je een link naar zo'n dunne shim, of is 1 mm de dunste?
Plaats reactie