Eerste nieuwe gravel naast mtb.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Beste forum leden. Ik heb onlangs het fietsen weer goed opgepakt met mijn nieuwe mooie Trek Fuel EX 8.
Echter na veel lezen en filmpjes ben ik er ook achtergekomen dat het mij erg leuk lijkt een gravel naast mijn mountainbike te nemen om wat meer over de weg en gravel paden te rijden, dus ik ben al een beetje aan het oriënteren wat bij me zou passen.

Ik zoek een gravel bike waarbij comfort een grotere rol speelt dan snelheid. Ik wil er graag mee over de weg over gravel en andere off road wegen en wat mtb singletracks (die een gravel aan kan natuurlijk).
Ik wil er lekker op avonturieren over verschillende ondergronden zonder belemmeringen.
Ik neig dus denk ik meer naar een relaxte gravel geometrie die meer op comfort en richting mtb gaat dan naar een racefiets.
Mijn budget zit ongeveer rond €2000, met een goede deal kom je dan vaak uit bij ongeveer €1800.

Uiteraard heb ik zelf al wat zitten lezen vergelijken waarbij ik een beetje uit kwam bij de volgende modellen.

Canyon Grail AL 7.0
https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-bik ... /2370.html

Topstone Ultegra
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... 15350m10xs

Trek Checkpoint ALR 5
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 5/p/32557/

Ten eerste vind ik deze merken handig ivm met mijn lokale bike shops. Maar ik hoor graag ook andere suggesties natuurlijk.
Ik lees dat de Canyon een beetje meer richting de racefiets neigt maar hij komt vaak goed uit tests.
Ik lees ook dat de Trek wat meer comfort zou moeten geven.
Maar op de Topstone lijkt het alsof je toch wat meer relaxed zit. (Dit kan ik ook verkeerd hebben)
Kortom er is zoveel keus qua geometrie en groepen (GRX Gravel groepen of race groepen) dat het moeilijk is er een zomaar uit te pikken.

Ik hoor graag jullie visie!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

De Canyon en Trek die je noemt zitten voor gravelbegrippen al redelijk richting racefiets (waarschijnlijk verkopen ze daarom ook zo goed in NL). Als je een 'ruigere' gravelfiets zoekt zou je ook eens kunnen kijken richting Kona Rove ST, of iets anders met een wat brede stuur, ruimte voor 45mm banden etc.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

asphaltdude schreef: zo 2 augustus 2020, 16:26 De Canyon en Trek die je noemt zitten voor gravelbegrippen al redelijk richting racefiets (waarschijnlijk verkopen ze daarom ook zo goed in NL). Als je een 'ruigere' gravelfiets zoekt zou je ook eens kunnen kijken richting Kona Rove ST, of iets anders met een wat brede stuur, ruimte voor 45mm banden etc.
Bedankt voor je reactie. Zo heel agressief hoeft hij ook niet te zijn hoor. Klopt het dat dan de Topstone wat relaxter en comfortabeler zit? Ik lees ook dat een GRX toch wel een betere keuze is dan een race groep (vooral in het buitenland), ik zat dan namelijk ook al te kijken naar de Topstone 0. https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... 15651m10lg
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Je kan ook kijk naar deze https://www.specialized.com/nl/nl/diver ... 96220-5549

Dat is de specialized diverge.

Die heeft een meer mtb geometrie en door de future shock in het balhoofd erg comfortabel tevens is hierdoor de geometrie ook wat meer recht op. (Let op: vanaf het model in alu van 2250 heeft een future shock, de goedkopere niet).

Ik heb deze week opgehaald (naast mijn mtb en racer). Heerlijke fiets, en je kan er veel meer mee dan je denkt.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Marcel964 schreef: zo 2 augustus 2020, 19:51 Je kan ook kijk naar deze https://www.specialized.com/nl/nl/diver ... 96220-5549

Dat is de specialized diverge.

Die heeft een meer mtb geometrie en door de future shock in het balhoofd erg comfortabel tevens is hierdoor de geometrie ook wat meer recht op. (Let op: vanaf het model in alu van 2250 heeft een future shock, de goedkopere niet).

Ik heb deze week opgehaald (naast mijn mtb en racer). Heerlijke fiets, en je kan er veel meer mee dan je denkt.
Bedankt! Ik ga eens kijken!
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Iemand toevallig ervaring met een Cannondale Topstone? Of/en een Trek Checkpoint?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5872
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Kijk ff op show your gravel :D eerste pag kom je er gelijk één tegen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

De Topstone ken ik niet echt, maar zo in de folder lijkt het me eerder een snellere gravelfiets.

Maar je zou ook eens kunnen kijken in de richting Genesis Fugio, Kona Libre, Kona Rove NRB etc.

Dat zijn qua geometrie, stuurbreedte en bandbreedte eerder 'ruigere' gravelfietsen.
Everybody bought a new bike!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je inzet meer richting terrein neigt zou ik zeker een fiets met brede 650b banden/wielen overwegen. Op straat zou ik voor de grotere wielen kiezen maar in het terrein bieden die bredere rubbers echt voordelen in grip en comfort. Er zit natuurlijk ook wel wat verschil in de maximale bandenmaat die een fiets aankan, als er niet breder dan +/- 35mm in past (bij 700c) is dat in mijn ogen voor terreingebruik echt een nadeel.
De bandenkeuze op een gravelbike waarmee je zowel verhard als onverhard gaat rijden zal altijd een compromis zijn, aan jou de keus waar je de nadruk op wilt leggen.

Verder gewoon de geometrietabellen van de fietsen die je interessant vindt naast elkaar leggen, enkele bepalende waardes:
- hoe flauwer de balhoofdhoek, hoe stabieler/rustiger in het terrein.
- hoe lager het bracket, idem (wel meer oppassen met doortrappen in bochten).
- hoe groter de stackwaarde, hoe comfortabeler de houding. Meestal hangt dit samen met de lengte van de balhoofdbuis, maar let op, je kunt geen fiets met externe lagers een op een vergelijken met eentje waar de balhoofdlagers (semi)geïntegreerd zijn. De hoogte van de externe cups komt namelijk nog bij de balhoofdbuislengte.
- de bovenbuislengte zegt op zich wel wat over de houding, maar de totale afstand zadel-stuur ga je toch aanpassen aan je eigen voorkeur met de stuurpenlengte dus deze waarde zie ik als iets minder belangrijk (de verschillen bij dezelfde maat fiets zullen waarschijnlijk zo klein zijn dat dat met een stuurpen op te vangen is).

Enne, let op dat je niet te verliefd wordt op een model wat eigenlijk minder goed bij je wensenlijstje past ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

kermit schreef: ma 3 augustus 2020, 09:43 let op dat je niet te verliefd wordt op een model wat eigenlijk minder goed bij je wensenlijstje past ;-)
Wijsheid, wijsheid.
Everybody bought a new bike!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

hier kan je fiets geometrie vergelijken: https://bikeinsights.com/compare

of

https://99spokes.com/
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik neem aan dat je Trek en Cannondale handig vind betreft je lokale bikeshops. Er zijn wel Canyon friendly bikeshops in NL de samenwerken met Canyon, maar volgens mij moet je voor garanties nog steeds contact zoeken met Canyon zelf. Maar volgens mij is dat niet hetzelfde als Trek en Cannondale.

In dat geval begrijp ik niet waarom je dan voor Canyon zou kiezen. Je lokale bikeshop zal ook je onderhoud willen plegen aan een ander merk. Want aan jouw bij Canyon aangeschafte Canyon zal die ook niet niet veel verdienen. Qua onderdelen zitten fietsen niet veel anders in elkaar dan andere merken.

Zelf heb ik nog zitten kijken naar zo'n Cannondale, die zou ik dan ook niet bij de LBS hebben gekocht. (12go ligt niet in de buurt). Specialized Diverge E5 Comp ook nog even overwogen, maar vond de afmontage wat minder. En zocht eigenlijk toch iets met een 1x11 GRX groepset. Welke ik vond in de Felt Breed 30. Nog even getwijfeld om te wachten op het 2021 model bij een winkel in Zeeuws Vlaanderen (ook niet in de buurt). Maar de snelle beslissing genomen om een 2020 model in Oostenrijk te kopen via internet. Die kleur vond ik ook mooier.

Ik dacht dat ik 650B wielen minder fijn zou vinden, maar beleef hier echt veel plezier mee. Zowel op de weg (woon-werk) als gravelritjes op de Veluwe en Voerstreek. Ik laat wel een 700c wielset bouwen, maar met 650B wielen kan eigenlijk overal prima uit de voeten. MTB parcoursen als Bergschenhoek kunnen wel wat te heftig zijn met een gravelbike, maar op de meeste boscrossrondjes bevalt de Felt Breed perfect. Bergschenhoek zal ik de volgende keer maar weer doen met de mtb. Op de gravelbike ging dat niet goed, maar dat lag voornamelijk aan de banden en een slecht ingeremde voorrem. :lol:

Momenteel rijd ik overal met de Vittoria's Terreno G2 Skinwalls 650B, tot mijn 700c wielen klaar. Maar dat gaat eigenlijk overal super. Dat had ik niet verwacht. Upgrade na mijn wielen worden Hope calipers i.c.m. met mijn huidig GRX 600 remgrepen.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik heb misschien wel een beetje verkeerd mijn wensenlijstje over laten te komen. Het hoeft niet echt een ‘ruige’ Gravel te zijn sorry voor de verwarring. Sws wil ik al een fiets met 2x11. Ik heb nog wat gelezen etc en ik kom toch wel een beetje uit op de Trek of de Cannondale. Ik vergelijk de geometrie van deze twee fietsen wel eens maar ik vind het moeilijk om hier veel info uit te halen met al die cijfers. Het gaat voor mij nu vooral om of de Trek Checkpoint ALR 5 of de Cannondale Topstone 0 een wat comfortabele houding en rijgedrag heeft. Mijn vader en ik willen er samen een kopen en mijn vader neigt meer naar de Topstone 0. Deze komt ook goed uit veel testen etc, maar ik lees ook dat vooral de Trek comfortabel is. Overal lees je weer iets anders. Ik weet niet of iemand me kan helpen met het vergelijken van de geometrietabellen. De Canyon valt inderdaad af. Ik had deze ook als keuze omdat hij goed uit testen kwam en ik woon vlakbij Eindhoven waar het kantoor en werkplaats van Canyon gevestigd is. Uiteraard is het misschien handig test te rijden en in een bike shop te informeren die zowel Cannondale en Trek hebben.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Geometrie tabellen topstone en checkpoint tonen dat ze vergelijkbare zitpositie hebben en verschillen in rijgedrag zou ik gewoon zelf proberen te ervaren. Als je ze toch bij een LBS wilt kopen, zou ik een uitgebreide proefrit regelen.
Volgens mij is er met beide modellen niks mis. Ik heb wel begrepen dat de checkpoint niet met 650B wielset wordt geadviseerd, mocht je dat ooit willen (?) Waarschijnlijk ivm vrij lage bb hoogte, in dat geval zou de topstone daar ook problemen mee kunnen hebben ??
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

MonkeyRider schreef: ma 3 augustus 2020, 13:36 Geometrie tabellen topstone en checkpoint tonen dat ze vergelijkbare zitpositie hebben en verschillen in rijgedrag zou ik gewoon zelf proberen te ervaren. Als je ze toch bij een LBS wilt kopen, zou ik een uitgebreide proefrit regelen.
Volgens mij is er met beide modellen niks mis. Ik heb wel begrepen dat de checkpoint niet met 650B wielset wordt geadviseerd, mocht je dat ooit willen (?) Waarschijnlijk ivm vrij lage bb hoogte, in dat geval zou de topstone daar ook problemen mee kunnen hebben ??
Daar kan ik wat mee! :) ik denk dat 650b het niet gaat worden ik heb ook nog een hele mooie mountainbike waar ik het ruigere werk kan doen. Of dat wel of niet mogelijk is op de Trek weet ik nog niet. Ik zie wel dat op de Trek wat bredere bandjes liggen maar die kan ik op de Cannondale ook wel leggen.
Plaats reactie