Kleiner ketting blad GRX810-1

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Nukeproof Digger met GRX 800 groep. Afgelopen weekeinde heb ik in de Ardennen gereden en nu blijkt dat ik daar off road te kort kom met 40 tandjes vooraan. Ik zou graag een 36 willen monteren voor soortgelijke ritten maar Shimano levert nu enkel nog 40 en 42 tandjes. Heeft iemand ervaring met het toepassen van een blad uit een andere groep of van een ander merk op de GRX 1 by cranck? Wat ik heb kunnen achterhalen is een BCD van 110 en 2,5mm off set. Shimano geeft zelf aan dat 1 op 1 vervangen met een blad uit een andere groep niet gaat lukken. Ik hoor graag jullie ervaringen.
Laatst gewijzigd door M.T.B. op do 23 juli 2020, 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Heb hier ook over nagedacht en enige wat ik kon verzinnen is andere cassette, 11-42 ipv mijn 11-40. :~
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

@alien: heb je deze zelf ook gemonteerd?
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

van 40 naar 42 is maar een heel kleine stap, daar ga je geen verschil mee maken. 1x11 heeft zo zijn beperkingen. Je zou kunnen overwegen naar 2x11 over te stappen, maar ik heb geen idee of dat haalbaar is met jouw fiets en fietsonderdelen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

M.T.B. schreef: wo 22 juli 2020, 12:43@alien: heb je deze zelf ook gemonteerd?
Neen. Maar T.A. is een respectabel fabrikant van kettingbladen; als zij beweren dat ze een kettingblad specifiek voor de Shimano GRX-groep in de aanbieding hebben, ben ik geneigd hen op hun woord te geloven dat dat gaat werken.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Alien schreef: wo 22 juli 2020, 13:23
M.T.B. schreef: wo 22 juli 2020, 12:43@alien: heb je deze zelf ook gemonteerd?
Neen. Maar T.A. is een respectabel fabrikant van kettingbladen; als zij beweren dat ze een kettingblad specifiek voor de Shimano GRX-groep in de aanbieding hebben, ben ik geneigd hen op hun woord te geloven dat dat gaat werken.
Thanks voor je reactie. Ik ben bij Wolftooth ook iets dergelijks tegen gekomen maar ben gezien de prijzen toch voorzichtig. Ik hoop dat iemand het blad van TA waarnaar je verwijst, of een ander alternatief al heeft gemonteerd, in de praktijk heeft getest en zijn of haar ervaring wil delen.
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik zit met het zelfde :-{ en er is genoeg te vinden :-D zelfs tot de bekende China sites :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

De grx 1x achterderailleur kan (niet officieel, maar wel zelf geprobeerd) een 46t cassette achter. Dan ben je er ook.

De 40:46 of 36:42 is nagenoeg gelijk:
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De ervaring die ik heb met de Wolftooth is goed, maar die heb ik opgedaan met een 105 derailleur en een Sunrace cassette. Met een Ultegra derailleur kreeg ik het niet aan de praat, wegens andere ophanging
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ik heb het niet over een wolftooth.
Gewoon de 1x grx derailleur. Zonder extensions, maar met 11-46 cassette.

Overigens, als je een Ultegra r8000 derailleur hebt, dan het je een wolftooth roadlink DM nodig. Niet de gewone roadlink

Hier een filmpje, zonder modificatie een 11-46 op de grx-812 derailleur
https://youtu.be/71PgvwolgEE
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ipv de standaard setup 40t 11/40 :-{ naar 38t 11/42 is voor mij goed genoeg :-D en dat moet volgens mij gewoon lukken :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

bert l. schreef: wo 22 juli 2020, 13:07 van 40 naar 42 is maar een heel kleine stap, daar ga je geen verschil mee maken. 1x11 heeft zo zijn beperkingen. Je zou kunnen overwegen naar 2x11 over te stappen, maar ik heb geen idee of dat haalbaar is met jouw fiets en fietsonderdelen
+1 voor die dubbel. 1X aandrijvingen op een gravelfiets schieten in grote delen van Nederland een beetje tekort vind ik. Net als 30/46 cranks.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Gravelmarc schreef: wo 22 juli 2020, 18:15 Ik heb het niet over een wolftooth.
Gewoon de 1x grx derailleur. Zonder extensions, maar met 11-46 cassette.

Overigens, als je een Ultegra r8000 derailleur hebt, dan het je een wolftooth roadlink DM nodig. Niet de gewone roadlink

Hier een filmpje, zonder modificatie een 11-46 op de grx-812 derailleur
https://youtu.be/71PgvwolgEE
Dat ziet er geruststellend uit. De huidige zo goed als nietuwe cassette kan ik later op mijn MTB monteren. Ik zal op zoek gaan naar een 11 speed 11-46 van Shimano. BTW, Heb je nog iets bijzonders met de B-tension schroef gedaan?
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

M.T.B. schreef: ma 10 augustus 2020, 13:56
Gravelmarc schreef: wo 22 juli 2020, 18:15 Ik heb het niet over een wolftooth.
Gewoon de 1x grx derailleur. Zonder extensions, maar met 11-46 cassette.

Overigens, als je een Ultegra r8000 derailleur hebt, dan het je een wolftooth roadlink DM nodig. Niet de gewone roadlink

Hier een filmpje, zonder modificatie een 11-46 op de grx-812 derailleur
https://youtu.be/71PgvwolgEE
Dat ziet er geruststellend uit. De huidige zo goed als nietuwe cassette kan ik later op mijn MTB monteren. Ik zal op zoek gaan naar een 11 speed 11-46 van Shimano. BTW, Heb je nog iets bijzonders met de B-tension schroef gedaan?
Niks bijzonders, gewoon stukje ingedraaid om ruimte voor de 46 te creëren
Ride like you stole it
Plaats reactie