Grotere cassette met race-groep

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Ik schop deze weer ff omhoog want helaas blijkt Zuid-Limburg vaak te hoog gegrepen voor mijn vrouw met de huidige 50-34 met max 40 achter.

Zijn er nog nieuwe mogelijkheden bijgekomen toevallig? Ik denk nu bijna aan Di2 (dan wel op een andere fiets) omdat er dan (hoop ik) een MTB-groep achter geplaatst kan worden (bijv. 10-51). Of anders een nieuwe fiets met Rohloff of Pinion maar da's dan weer een stuk zwaarder.

Andere optie (met de huidige fiets dan) is een supercompact (wanneer er weer onderdelen leverbaar zijn) monteren maar ik ben bang dan ook een 30-tands voor niet voldoende zal zijn met de 42 (voor de meeste klimmen).

Topsnelheid is minder van belang trouwens, als er onderin maar voldoende bereik is.
Laatst gewijzigd door Fastcruiser op zo 2 oktober 2022, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou toch eens naar een supercompact kijken, 30 ipv 34 voor scheelt toch 12% en je houdt de stapjes wat beperkter.
Je zou ook evt naar MTB double crankset ( 38-28.) kunnen kijken? Wel wat bredere Q factor, maar BB lager kan vaak op 68mm frame.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Fastcruiser schreef: zo 19 juli 2020, 16:16
Alien schreef: zo 19 juli 2020, 15:12Boeie.
Zal mij verder ook boeien maar ze worden niet meer standaard op fietsen geleverd (niet meer volgens de etiquette of zo) terwijl er nog wel best behoefte aan is.
Is er intussen al een fiets gekocht? Als het Tiagra is, wil ik met alle plezier een nauwelijks gebruikte tripel ruilen tegen een dubbel in vergelijkbare staat.
Vorsprung durch Pedantik.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Fastcruiser schreef: ma 26 juli 2021, 19:05 Ik schop deze weer ff omhoog want helaas blijkt Zuid-Limburg vaak te hoog gegrepen voor mijn vrouw met de huidige 50-34 met max 42 achter.
Met alle respect, maar ik denk dat je eens naar een E-Bike of E-MTB moet gaan kijken als alternatief voor je vrouw. Voor wie is het nog leuk om met een 34-42 te moeten harken? Niet voor je vrouw en waarschijnlijk ook niet voor jou.
Huur eens zo'n fiets en trek er samen op uit. Als je er zelf tegen kunt dat je vrouw op iedere klim eerder boven is lijkt me dit een goed alternatief.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

34-42 is voor weggebruik inderdaad best licht.
Ik ben zelf helemaal niet sterk, en wil dan ook lichtere verzetjes op mijn fietsen dan veel andere fietsers. Fietst ze wel vaak genoeg om een beetje getraind/geoefend te zijn? Of hangt er stiekem 15kg bagage aan de fiets? ;-)

Een mtb-cassette met 50 tandjes zal niet geschakeld kunnen worden door een race/gravelderailleur denk ik, dus dan zou je op zoek moeten naar een manier om een mtb-derailleur te laten werken met een road shifter. Er bestaan "adaptertjes" voor om de ratio te veranderen en zo toch officieel niet werkende combi's te maken.
Zie bijvoorbeeld de Shiftmate in allerlei varianten:
http://www.jtekengineering.com/shiftmate/

Als alternatief zou ik de de door Monkeyrider genoemde mtb-dubbel crank overwegen. Als zij niet zo sterk is is dat 50 blad ook totaal zinloos dus dat heb je niet nodig (is voor mij persoonlijk ook een zinloos blad, dus zit er ook niet op).
Een 28/38 crank zou bijvoorbeeld wat kunnen zijn? Met een 38-11 als zwaarste trap je probleemloos 35km/h of nog wat sneller, ik heb zelfs maar een 36 voorblad op mijn eigen gravelracer en kom daar met mijn gebruik niets te kort mee.

En met 28-42 als lichtste win je toch weer t.o.v. de huidige setup. Voor een mtb crank zou ik wel een mtb voorderailleur monteren, dat werkt gewoon. Heb zelf met een Sram Rival road shifter een XT voorderailleur voor een double geschakeld (met een 32/44 XT crank, een triple waar de granny vanaf gehaald was).
(Achter moet je natuurlijk wel bij hetzelfde merk shifter en derailleur blijven).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

vincent75 schreef: di 27 juli 2021, 06:36 Met alle respect, maar ik denk dat je eens naar een E-Bike of E-MTB moet gaan kijken als alternatief voor je vrouw. Voor wie is het nog leuk om met een 34-42 te moeten harken? Niet voor je vrouw en waarschijnlijk ook niet voor jou.
Huur eens zo'n fiets en trek er samen op uit. Als je er zelf tegen kunt dat je vrouw op iedere klim eerder boven is lijkt me dit een goed alternatief.
E-bike heeft ze al maar dat vindt ze geen fietsen. Die wil ze dus zoveel mogelijk laten staan (hooguit voor naar het werk of een stadsbezoek).

Ze wil graag zelf fietsen maar haar lijf lijkt het (nog) niet aan te kunnen op de Limburgse hellingen. Al bouwt ze wel héél langzaam meer kracht/vermogen op.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Overigens geldt het "low gear"-probleem ook wel bij mij een beetje. Trap nu op mijn zware (22 kg) fiets 7,5 km/h bij 80 omwentelingen. Daar kom ik ver mee maar bij 15% en meer wordt het voor mij wel héél zwaar. Ik kan me niet voorstellen hoe ik met een 40-42 of zo boven zou kunnen komen. Er komt wel (ook voor mij) een gravelbike bij maar dat wordt dan wel een supercompact met achter een zo groot mogelijk kransje. Anders zie ik het ook voor mezelf zwaar in. Leeftijd gaat dan toch wel een rol spelen.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Troost je met de gedachte dat 15% voor iedereen zwaar is.

Als je niet met een E-mtb o.i.d. wil fietsen en makkelijk heuvels en klimmen wil afvinken en het moet leuk en gezellig blijven met een matige kracht/conditie niveau? Dan ga ik je nu uit je droom helpen, dat gaat niet. Ook niet met de juiste versnellingen. Stop dus maar met zoeken.

Ergens moet je toch vermogen leveren om boven te komen, en als je dat zelf niet in huis hebt en je wilt niet enorm pijn lijden en afzien dan moet je dit vermogen toch echt uit een accu halen.
Plaats reactie