Grotere cassette met race-groep

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Ik ben aan het rondkijken naar een gravelbike voor mijn (nog niet zo getrainde) vrouw.

Meeste goedkopere gravelbikes hebben een racegroep (Sora of Tiagra) waarbij de kleinste verhouding meestal 1:1 is (34 achter, 34 voor). Nu zou ik graag achter een grotere cassette willen monteren zodat er in de heuvels lichter naar boven getrapt kan worden. Als ik kijk naar mijn eigen kleinste verhouding (Rohloff) dan zou 42:30 vergelijkbaar zijn.

Is het mogelijk om een MTB-cassette (10 versnellingen) evt. incl. langere derailleur te combineren met een Sora of Tiagra? Ik wil voor wel de racegrepen houden en liefst ook niet in andere remmen investeren (in eerste instantie).

Mocht dit niet lukken, is het dan wel mogelijk met een GRX-groep?
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Op 10sp Tiagra past vaak wel een 11--36 cassette.
Ook kun je met een Wolftooth roadlink waarschijnlijk wel een Deore 11--42 cassette monteren, maar dan worden de stappen wel groot. Ik heb zelf met een zg 40t range-extender en 13t lockring (Absolute Black) een 13-40 cassette gemaakt van een 11-34 (grote tandwiel erachter, 11t eraf) . Met een roadlink tussen je achterderrie en frame werkt dat uitstekend icm Tiagra 50-34 crankset. 34-40 als kleinste

Andere optie is een 10sp GRX 46-30 crankset monteren (is niet echt duur) maar dan heb je ook een GRX voorderrie nodig (omdat de kettinglijn 2.5mm verder naar buiten ligt). Dan heb je met 11-36 cassette 30-36 als kleinste.

Misschien dat je beide opties nog kunt combineren (???) , maar ik weet niet of dat gaat werken en wel nodig is?

NB ik heb een large Pinnacle Arkose over met deze 34--40 setup, maar daar zal jouw vrouw wrsch niet op passen (?)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mijn gravelbike is 11-speed met voor 50-34 en achter als 11-32. Ik heb er Wolftooth tussengezet en een Sunrace-cassette 11-40. Het kan met 10-speed ook. Even goed opletten en de juiste Sunrace cassette selecteren.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

bert l. schreef: do 16 juli 2020, 18:02 Mijn gravelbike is 11-speed met voor 50-34 en achter als 11-32. Ik heb er Wolftooth tussengezet en een Sunrace-cassette 11-40. Het kan met 10-speed ook. Even goed opletten en de juiste Sunrace cassette selecteren.
Die had ik gemist; Sunrace 11--40 10sp lijkt mooie optie :-q
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Ik kende deze idd nog niet :)
https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink

Lijkt me in eerste instantie de meest goedkope/eenvoudige optie (icm andere cassette) :)
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

MonkeyRider schreef: do 16 juli 2020, 17:36 NB ik heb een large Pinnacle Arkose over met deze 34--40 setup, maar daar zal jouw vrouw wrsch niet op passen (?)
Ze is 1,75 (valt net tussen 2 maten (M en L) in, die maten zijn natuurlijk wel op mannen gebaseerd denk ik) , dus het zou misschien wel kunnen. Zou wel heel leuk zijn.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wat gaan jullie rijden dan dat 1:1 niet voldoende is?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Alpen, Dolomieten, Apennijnen...
In mijn geval werd kracht een dingetje wegens leeftijd en moest het lichtste verzet van triple terug op een fiets die geen triple is
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

In de Alpen en zuidLimburg ben ik ook wel blij met wat lichters als 1:1 , zeker als je offroad/gravel gaat rijden.
Overigens reed ik gisteren in de Alpen een 1200hm tochtje over gravel min-of-meer gelijk op met een groepje Franse locale toerfietsers. Leeftijds genoten rond 60, mannen en vrouwen. 3/4 op oudere racers/randonneurs met triple en ik was stiekem toch wel wat jalours :oops: Ik met Rival1 en 42t voor 46t achter werd toch regelmatig voorbijgereden door rustig spinnende en kletsende Fransen met hun "ouderwetse" triple.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En dat zal niks te maken hebben gehad met het feit dat zij hun wekelijkse locale Alpenrondje reden, en dat jouw locale rondje 5 hoogtemeters heeft? :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Precies. Vorig jaar door omstandigheden de tijd om een maand naar de Apennijnen te kunnen en nog twee fietsreizen van En Route Fietsreizen te kunnen begeleiden. Van zoveel hoogtemeters ga je serieus beter klimmen.
"Je wordt goed in wat je goed oefent"
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Rayb81 schreef: zo 19 juli 2020, 05:19 Wat gaan jullie rijden dan dat 1:1 niet voldoende is?
Ze is nog niet zo getraind (zoals al vermeld ;)) dan dan zou het in Z-Limburg e.d. wel zwaar kunnen worden.

Triple zou idd ook een optie zijn (granny-gear is soms zo gek nog niet ;)) maar die zijn echt compleet "uit".
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Fastcruiser schreef: zo 19 juli 2020, 14:44Triple […] zijn echt compleet "uit".
Boeie.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Alien schreef: zo 19 juli 2020, 15:12
Fastcruiser schreef: zo 19 juli 2020, 14:44Triple […] zijn echt compleet "uit".
Boeie.
Zal mij verder ook boeien maar ze worden niet meer standaard op fietsen geleverd (niet meer volgens de etiquette of zo) terwijl er nog wel best behoefte aan is.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

suravida schreef: zo 19 juli 2020, 09:42 En dat zal niks te maken hebben gehad met het feit dat zij hun wekelijkse locale Alpenrondje reden, en dat jouw locale rondje 5 hoogtemeters heeft? :winkie:
Zou dat ? :~

Ik dacht dat het die 20-30kg extra was die ik woog :-{

Maar natuurlijk heb je gelijk, ze waren het duidelijk gewend.
Blijft wel dat zij toch vaak nog in een kleiner verzet reden dan ik.
Plaats reactie