Tips aanschaf eerste gravelbike

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
PaganiProductions

Na lang nadenken ga waarschijnlijk ga ik de zeer nabije toekomst ik ga kijken voor een gravalbike.
Waarschijnlijk een alu fiets carbon is niet nodig de fiets gaat waarschijnlijk veel offroad gebruiken hoe die het op asfalt doet vind ik niet echt belangrijk en heb een hardtal mtb achtergrond budget 1800 euro.
Wil er verder mijn interval en duur ritten op gaan doen offroad.
Waarschijnlijk word het een Orbea Terra.
Een van deze 2 gaat het worden
En wat is slimmer voor gravel 1x of 2x en 10 speed of 11 speed.
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/rac ... 30-d-1x-20
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/rac ... a-h40-d-20
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Als er regelmatig een stukje asfalt bij zit zou ik voor 2x 10/11 gaan
PaganiProductions

Kalfonske schreef: zo 5 juli 2020, 18:45 Als er regelmatig een stukje asfalt bij zit zou ik voor 2x 10/11 gaan
Oke werk het precies met die gearing.
En als ik wat meer technische dingen wil doe .
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Qua gearing zou ik ook voor een compact of dubbel stel gaan i.p.v. een 1-by. Het is natuurlijk allemaal wel wat persoonlijke smaak, maar die kleinere stapjes bevallen mij beter. Komt wellicht ook dat ik naast de MTB ook veel op de racefiets zit en dan is het soms lekker als je net dat kleine tandje zwaarder of lichter kan wat met een enkele setup niet lukt. Zeker als je veel rechtere stukken hebt is het zeker prettiger.

Voor de gravelbike die voor mij onderweg is (wachten duurt wel lang :wink: ) heb ik ook juist voor een 2x11 setup gekozen: 48/32 x 11-34. Vergelijkbaar met de racert, maar een tandje lichter aan de bovenkant, dus iets minder topsnelheid, maar dat is op onverhard toch minder van belang. Overigens heb ik op de MTB ook nog ‘gewoon’ een 2x10 setup, wat me nog prima bevalt.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb 2 keer 8 gearing met 36/52 crank erop. Achter 11-34. Best een mooie combi, door de grote stappen achter ben je met de 52 snel op een lichter of zwaarder verzet. Met de 36 kan ik onverhard bijna alles rijden. Rijd ik hem op het midden van de cassette en dan rijd ik echt door. Als het moet kan ik hem op 36x13 rijden zonder dat ie gaat ratelen. Meestal kom ik met de 36 niet verder dan de 15, dus op het zesde kransje. Als het offroad echt een lang stuk is kan ik ook 52x21 of 52x18 gaan rijden. Op een vlak gravel/schelpenpad voor de wind uit knal je met de 52x11 gewoon 45+. Als je benen dan echt op zijn schakel je twee keer terug en zit je op 52x15. Iets wat dan lekker licht aanvoelt en je prima mee kunt uitrijden.

Dat gezegd te hebben, een grinddijk van zeven meter en 30 procent steil opfietsen is met 36/34 wel een stuk uitdagender en niet altijd haalbaar. Dan zou een 30 wel lekker zijn, of een mtb 11-42 cassette maar dan moet je minimaal 10 speed hebben. Daarbij zou ik dan ook weer overstappen naar een 39/53 :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

PaganiProductions schreef: zo 5 juli 2020, 18:26 Na lang nadenken ga waarschijnlijk ga ik de zeer nabije toekomst ik ga kijken voor een gravalbike.
Waarschijnlijk een alu fiets carbon is niet nodig de fiets gaat waarschijnlijk veel offroad gebruiken hoe die het op asfalt doet vind ik niet echt belangrijk en heb een hardtal mtb achtergrond budget 1800 euro.
Wil er verder mijn interval en duur ritten op gaan doen offroad.
Waarschijnlijk word het een Orbea Terra.
Een van deze 2 gaat het worden
En wat is slimmer voor gravel 1x of 2x en 10 speed of 11 speed.
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/rac ... 30-d-1x-20
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/rac ... a-h40-d-20
The Orbea stond ook op my wishlist kleur blauw vond ik zelf het mooist.
maar wellicht kan je ook the Nukeproof digger comp overwegen in dit segment/ budget
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

userlee schreef: ma 17 augustus 2020, 23:08
PaganiProductions schreef: zo 5 juli 2020, 18:26 Na lang nadenken ga waarschijnlijk ga ik de zeer nabije toekomst ik ga kijken voor een gravalbike.
Waarschijnlijk een alu fiets carbon is niet nodig de fiets gaat waarschijnlijk veel offroad gebruiken hoe die het op asfalt doet vind ik niet echt belangrijk en heb een hardtal mtb achtergrond budget 1800 euro.
Wil er verder mijn interval en duur ritten op gaan doen offroad.
Waarschijnlijk word het een Orbea Terra.
Een van deze 2 gaat het worden
En wat is slimmer voor gravel 1x of 2x en 10 speed of 11 speed.
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/rac ... 30-d-1x-20
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/rac ... a-h40-d-20
The Orbea stond ook op my wishlist kleur blauw vond ik zelf het mooist.
maar wellicht kan je ook the Nukeproof digger comp overwegen in dit segment/ budget
urserlee....TS/PP/Wouter is niet meer op het forum hij heeft zich laten uitschrijven :( was niet nodig vond en vind ik :(( maar helaas :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Mario070 schreef: ma 17 augustus 2020, 23:32
userlee schreef: ma 17 augustus 2020, 23:08

The Orbea stond ook op my wishlist kleur blauw vond ik zelf het mooist.
maar wellicht kan je ook the Nukeproof digger comp overwegen in dit segment/ budget
urserlee....TS/PP/Wouter is niet meer op het forum hij heeft zich laten uitschrijven :( was niet nodig vond en vind ik :(( maar helaas :roll:
Thanks voor “info”
(jammer)
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Graag gedaan :-D maar mij kun je je niet meer overhalen :D :wink: ik heb inmiddels mijn Orbea binnen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Mario070 schreef: ma 17 augustus 2020, 23:51 Graag gedaan :-D maar mij kun je je niet meer overhalen :D :wink: ik heb inmiddels mijn Orbea binnen :-q
:-q heel veel rij plezier !

nadat ik sinds mei bezig was met een fiets...
niet the Orbea ook niet the Nukeproof haha
Ben sinds vrijdag eigenaar van mn Diverge
“eindelijk” nu Km plezier maken 🤙🏼
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

userlee schreef: di 18 augustus 2020, 00:02
Mario070 schreef: ma 17 augustus 2020, 23:51 Graag gedaan :-D maar mij kun je je niet meer overhalen :D :wink: ik heb inmiddels mijn Orbea binnen :-q
:-q heel veel rij plezier !

nadat ik sinds mei bezig was met een fiets...
niet the Orbea ook niet the Nukeproof haha
Ben sinds vrijdag eigenaar van mn Diverge
“eindelijk” nu Km plezier maken 🤙🏼
Als ik het nu goed zeg....had ik die laatste koers wijziging nog ergens voorbij zien komen :D en natuurlijk heel veel mooie km's op de Diverge toegewenst :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Aha ook een Diverge! Mooi. Ik rijd er nu week of 3 op, en met wat aanpassingen van de contactpunten, hele fijne fiets
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Mario070 schreef: di 18 augustus 2020, 00:12
userlee schreef: di 18 augustus 2020, 00:02

:-q heel veel rij plezier !

nadat ik sinds mei bezig was met een fiets...
niet the Orbea ook niet the Nukeproof haha
Ben sinds vrijdag eigenaar van mn Diverge
“eindelijk” nu Km plezier maken 🤙🏼

Als ik het nu goed zeg....had ik die laatste koers wijziging nog ergens voorbij zien komen :D en natuurlijk heel veel mooie km's op de Diverge toegewenst :-D :-q
Nogmaals “thanks” en dat gaat zeker wel goed komen ben erg blij met mn new bike 🚴🏼💨

Fijne dag,
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Marcel964 schreef: di 18 augustus 2020, 08:28 Aha ook een Diverge! Mooi. Ik rijd er nu week of 3 op, en met wat aanpassingen van de contactpunten, hele fijne fiets
:-q Ik rij drie dagen ipv drie weken :D
en ben zeer tevreden over de fiets (natuurlijk praat ik niet over the top model van diverge)

Fijne dag, veel rij plezier! 🚴🏼💨
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Plaats reactie