Carbon of alu wielen?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Jaaa, tijd voor een upgrade voor mijn Grail, aluminium eruit en carbon wielen erin.
Of toch niet? Wat is wijsheid.
Waarom carbon wielen in een gravelbike?
Waarom niet?
Zoveel vragen, en als je dan carbon wielen kiest, kies je dan hoge? (45mm, of toch 35 of 55?)

Graag hoor ik de voor- en nadelen...
En het eindoordeel :-)

Ja, ik kan zelf ook denken! Maar hoor graag de mening van ervaren mensen...

(en is de dtswiss 240 naaf tov de 350 de €250 meerprijs waard?)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

je vraag is een paar dagen oud, maar geen reactie zie ik. Ik heb in een opwelling Roval C38 in mijn Diverge gezet en er geen seconde spijt van gehad. Ja 1x toen ik op een stenenpad reed en er een kras in maakte :oops:

de C38 hebben DT350 en dat rijdt prima, hangt helemaal af van je verwachtingspatroon - wat je van een dergelijke wielset verwacht.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoe hoger de velg, hoe harder het wiel... zeker als je regelmatig echt terrein opzoekt zou ik daarom geen hele hoge velg nemen. 35mm daarom, van de drie opties die je noemt.

Daarbij zou ik ook even in de gaten houden wat de inwendige breedte van een hoge carbon velg is, zijn die er al in wat bredere uitvoering? Die ik bekeken heb vond ik allemaal aan de smalle kant en voor een gravelbike zou ik zelf geen velgen met ouderwetse race-breedte meer willen.

En ik zou ook geen €250 meer uitgeven voor de 240's, technisch gezien zijn het vrijwel identieke naven.

Maar dat zijn de afwegingen die ik zou maken, hoeven niet de jouwe te zijn ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd zelf met Zipp Course alu wielen in mijn crosser.
Niet de lichtste maar zo voelen ze wel aan.
Snel bij aanzetten, goede en lichtlopende naven en bovenal erg comfortabel in het terrein (ook MTB routes).

Tenzij je wedstrijden rijdt of geld teveel hebt zie ik de meerwaarde van carbon velgen niet.
En idd, hoe ruwer het terrein hoe lager ik de velg zou nemen.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Voor een gravel fiets wil je eigenlijk geen keiharde Carbon wielen, comfort is belangrijk. Een mooi setje alu wielen met RAD15 Ozone24 zou een prima oplossing zijn maar ik kan niet vóór je beslissen of het de upgrade waard is.

Met goed carbon kun je ook comfort bereiken maar dan zit je in een andere prijsklasse, met de info die ik nu heb :wink: .
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Ik weet genoeg, blijf lekker doorrijden op mijn dtSwiss wielen 👍🏼.
Thanks!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik kan me niet voorstellen dat wij stervelingen voelen of een velg op een gravelbike “hard” is. Of Harder dan een andere.
Ik denk dat 0,1bar veel meer doet dan je velg.

Ik heb carbonvelgen in mij gravelracer. Het zijn 38mm hoge velgen die wat breder zijn dan racefiets velgen.

De reden dat ik carbonvelgen heb genomen is bling. Ik vind ze mooi en ze zijn erg stevig. Door redelijk lage banddruk rijdt ik weleens met de velg op een wortel, maar geen probleem. Ik denk dat ik met alu velgen wel een deukje had gereden.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

dorretje schreef: zo 5 juli 2020, 17:10 Ik kan me niet voorstellen dat wij stervelingen voelen of een velg op een gravelbike “hard” is. Of Harder dan een andere.
Ik denk dat 0,1bar veel meer doet dan je velg.

Ik heb carbonvelgen in mij gravelracer. Het zijn 38mm hoge velgen die wat breder zijn dan racefiets velgen.

De reden dat ik carbonvelgen heb genomen is bling. Ik vind ze mooi en ze zijn erg stevig. Door redelijk lage banddruk rijdt ik weleens met de velg op een wortel, maar geen probleem. Ik denk dat ik met alu velgen wel een deukje had gereden.
Ok, twijfel slaat weer toe haha, vind het ook mooier staan inderdaad. En met hoeveel bar rijd je op hoeveel kilo lichaamsgewicht? (Verkoper zei ook dat carbon sterker is!)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

ivocare schreef: zo 5 juli 2020, 07:42 Voor een gravel fiets wil je eigenlijk geen keiharde Carbon wielen, comfort is belangrijk. Een mooi setje alu wielen met RAD15 Ozone24 zou een prima oplossing zijn maar ik kan niet vóór je beslissen of het de upgrade waard is.

Met goed carbon kun je ook comfort bereiken maar dan zit je in een andere prijsklasse, met de info die ik nu heb :wink: .
Ik ben prima tevreden met mijn aluminium wielen hoor!
Carbon wielen met Dtswiss naaf (240) en rond de 1400 gram kosten zo'n €900 bij eiecarbon.
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Laat ze in ieder geval goed spaken of nalopen. Het ziet er natuurlijk wel prachtig uit :winkie:
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

jernij schreef: zo 5 juli 2020, 18:53
dorretje schreef: zo 5 juli 2020, 17:10 Ik kan me niet voorstellen dat wij stervelingen voelen of een velg op een gravelbike “hard” is. Of Harder dan een andere.
Ik denk dat 0,1bar veel meer doet dan je velg.

Ik heb carbonvelgen in mij gravelracer. Het zijn 38mm hoge velgen die wat breder zijn dan racefiets velgen.

De reden dat ik carbonvelgen heb genomen is bling. Ik vind ze mooi en ze zijn erg stevig. Door redelijk lage banddruk rijdt ik weleens met de velg op een wortel, maar geen probleem. Ik denk dat ik met alu velgen wel een deukje had gereden.
Ok, twijfel slaat weer toe haha, vind het ook mooier staan inderdaad. En met hoeveel bar rijd je op hoeveel kilo lichaamsgewicht? (Verkoper zei ook dat carbon sterker is!)
Ik weeg 75 kg en zit op 1,5-1,8 bar.

Hoeft allemaal niet heel duur te zijn.
Ik heb hope pro 4 naven. Kosten ongeveer €200,- Wel wat zwaarder als 240’s, maar zit midden in je wiel, dus minder belangrijk als lichte velgen. Prijs kwaliteit is top.
Velgen bij lightbycycle bestellen en zelf spaken of iemand laten doen.

Zit je op een eurootje of 600 a 700. Ben je voor een lichte, lelijkere en minder sterke alu set ook kwijt.

Dit is de mijne

https://www.mountainbike.nl/forum/view ... 8&start=15
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

dorretje schreef: zo 5 juli 2020, 20:34
jernij schreef: zo 5 juli 2020, 18:53
Ok, twijfel slaat weer toe haha, vind het ook mooier staan inderdaad. En met hoeveel bar rijd je op hoeveel kilo lichaamsgewicht? (Verkoper zei ook dat carbon sterker is!)
Ik weeg 75 kg en zit op 1,5-1,8 bar.

Hoeft allemaal niet heel duur te zijn.
Ik heb hope pro 4 naven. Kosten ongeveer €200,- Wel wat zwaarder als 240’s, maar zit midden in je wiel, dus minder belangrijk als lichte velgen. Prijs kwaliteit is top.
Velgen bij lightbycycle bestellen en zelf spaken of iemand laten doen.

Zit je op een eurootje of 600 a 700. Ben je voor een lichte, lelijkere en minder sterke alu set ook kwijt.

Dit is de mijne

https://www.mountainbike.nl/forum/view ... 8&start=15
Ziet er prima uit. Hope 4 heb ik in de racefiets zitten 👍🏼.
Ik vind €900 ook prima haha.
Oei, zo weinig bar ja?
Ik doe er 2,5 en 3.0 in met mijn 73kg....
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik heb in mijn Niner RLT wielen zitten met xr331 velgen met interne breedte van 20mm en naven 350 voor en 240 achter.
Kan nu setje velgen overnemen met 350 naven en carbon velg van 30mm extreme en 27 intern . Denk Chinese velg van 30mm hoog. Spaken en nippels van dt swiss.
Wil deze carbon velgen gaan gebruiken voor het gravelen en huidige velgen met gladde bandjes voor op de weg.
Extern 30 en intern 27 gaat dat met 40mm bandjes?
Met huidige wielen rijdt ik op gravel ongeveer met voor 1,7 bar en achter ongeveer 1,8/1,9. Weeg ongeveer 76kg.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RRon schreef: za 11 juli 2020, 20:28 Ik heb in mijn Niner RLT wielen zitten met xr331 velgen met interne breedte van 20mm en naven 350 voor en 240 achter.
Kan nu setje velgen overnemen met 350 naven en carbon velg van 30mm extreme en 27 intern . Denk Chinese velg van 30mm hoog. Spaken en nippels van dt swiss.
Wil deze carbon velgen gaan gebruiken voor het gravelen en huidige velgen met gladde bandjes voor op de weg.
Extern 30 en intern 27 gaat dat met 40mm bandjes?
Met huidige wielen rijdt ik op gravel ongeveer met voor 1,7 bar en achter ongeveer 1,8/1,9. Weeg ongeveer 76kg.
Externe maat heeft geen functie.

En ik zou 27 mm intern niet combineren met een 40 mm bandje. 23/24 mm is daar al erg krap, maar het ligt aan de band die je voor ogen hebt. Bij veel slicks of semi-slicks met nauwelijks zijnoppen zou het nog te doen zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Dat bevestigd mijn voorgevoel... ik dacht al dat dat te breed was voor deze banden... jammer!
Plaats reactie