BMC URS of GIANT Revolt

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben me aan het oriënteren op een breed inzetbare gravelbike. Dus voor op de weg en het betere gravel (ipv racefiets) en offroadwerk (50% mtb routes NL).

Bovenstaande fietsen hebben mijn interesse. Afmontage is daarin niet echt een issue want de frames zijn in basis gelijk (bedoel de verschillende opties binnen het merk) en keuze afmontage is op basis van budget.

Om makkelijk te kunnen switchen van road naar offroad is een 2e wielset wel handig lijkt me. Maar nu lees ik dus dat mtb velgen in principe niet geschikt zijn voor hogere druk? Ook zit je met inbouwbreedte want het zou natuurlijk mooi zijn als de wielset uitwisselbaar zijn met mijn boost mtb’s. Maar gezien de inbouwbreedte 12/142 vs 12/148 gaat dat niet lukken?

En wat vinden jullie van een enkel of dubbel crankstel? Ik rijd nu op alle fietsen behalve mijn racefiets een single. Maar fiets ook regelmatig op de weg in racefietsgroep. Kom ik dan met een single 42T of 44T niet tekort vlak/bergop?

Als ik alleen ‘racefiets’ rijd ik graag van alles en nog wat. Vandaar mijn wens om een gravelbike te kopen. Dan hoef ik niet bij elk pad wat niet geasfalteerd is te denken aan mijn banden.

Oh en geometrie is met mijn kleine pootjes ook belangrijk. Bovenstaande modellen komen dan vooral in aanmerking aangezien ze tot maat XS/S gaan en voor mij een goede geometrie bieden. Bij veel andere gravelbikes zit ik dan toch snel met een te hoge Seattube in verhouding met de Stack. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wisselen tussen boost en non-boost wielsets lijkt me inderdaad lastig cq niet mogelijk.
Achter is de standaard met 142x12 wel gelijk aan de non-boost mtb wielen, maar voor hebben veel gravelaars een 12mm (x100) steekas en mtb's een 15mm steekas. Bij naven met makkelijk te wisselen doppen (bv Hope) is dat geen probleem.
Maar dat boost/non-boost breedteverschil blijft dus wel een probleem. De enige optie zou zijn een non-boost set en die met vulringen in je boost-mtb monteren, maar mijn keus zou dat niet zijn.

Veel velgfabrikanten hebben tabellen voor de maximale druk voor hun velgen, en anders kun je die van DT Swiss als indicatie gebruiken. De maximaal toegestane druk hangt ook van de bandenmaat af, hoe breder hoe lager de maximale druk. Maar als je een (2e) wielset met mtb velgen overweegt zal die waarschijnlijk ook voor terrein inzet bedoeld zijn? Dan ga je ook niet zo hoog in druk.

Voorbeeldje, ik rijd met G-One allround 38c en grotendeels op straat, ik heb ze op 3,5 bar en dat rolt voor mijn gevoel heel goed. In het terrein ga je lager. DT geeft maximaal 4 bar aan op de RB32db wielset bij deze bandenmaat.

Qua voorblad, als je echt met snelle racers mee wilt rijden denk ik dat je met een 42 inderdaad te kort gaat komen. Rij je vooral alleen is het minder een issue.
Met een double kun je èn hard over asfalt, èn een steile klim in het terrein met een fijn verzet rijden. Bijkomend voordeel is dat je een cassette met kleinere stappen kunt monteren, vooral op straat vind ik dat wel duidelijk prettiger.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd een 2e wielset die die standaard is afgemonteerd met mtb banden. Anders is het elke keer zo’n gepruts met het wisselen van banden. Twijfel nog of ik dan beter een 27,5 wielset kan nemen met 48-50c banden?

De Giant kiest bij de Etap groep gewoon voor een Force weggroep. Dit in tegenstelling tot BMC die een soort combinatie maakt van Red etap met XX1 AXS. En dan dus een single voor. De Giant is dus eigenlijk ook echt een wegfiets met die groep. Met 33/33 kom je denk ik weinig tekort. :-?

De BMC is wat overdone imo met 38 en een 10-50 cassette achter. Dan zit je op de weg toch vaak op de laatste 4 kransjes verwacht ik. En heb je voor een sprint weinig bij te zetten. Geometrie staat me dan wel weer aan bij BMC. Hoewel ik het idee heb dat ze met deze fiets een serieuze aanval proberen te doen op de hardtail mtb aangezien je wel heel veel aankunt met deze bike.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een 10-50 cassette zou ik nooit willen als je ook redelijk wat op de weg rijdt, veel te grote stappen. Dat is imo echt een terreingerichte keuze. Hetzelfde geldt voor 650b wielen met bredere banden, daarmee verschuift de focus van de fiets ook meer naar de terreinkant.

Het is dus echt afwegen wat je met de fiets wilt doen en op basis daarvan onderdelenkeuzes maken. Wil je met een en dezelfde setup een zo groot mogelijk inzetbereik zou ik persoonlijk kiezen voor 700c wielen en een double crank.
Ben je bereid onderdelen te wisselen (bijv. wielen of banden, voorblad, cassette) naargelang je rit kun je natuurlijk specifiekere parts monteren. Persoonlijk hou ik niet zo van dat gewissel, maar anderen vinden het geen punt.

Als je veel terreingebruik voor ogen hebt zou ik qua geo daar zeker rekening mee houden. Op straat kan het allemaal wat steiler en nerveuzer, maar in het terrein heb je baat bij een rustiger stuurkarakter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Beetje sleutelen en wisselen vind ik geen probleem maar niet dat ik voor een ritje ineens crank, cassette en wielen moet gaan verwisselen want dan blijf ik bezig. Meer dat ik bedenk;

‘Vandaag zin in een lange rit over een aantal mtb routes” en dan dus de wielset met mtb banden pak.

En op de weg standaard 40/42c banden maar voor een meerdaagse waar echt alleen over asfalt gereden wordt en een 28mm volstaat de banden wisselen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

De BMC heb ik eind vorig jaar getest in Gulpen op allerlei ondergrond.
Het is een verkapte MTB met een krom stuur, het frame is nl een Teamelite 01.
Ik vond 'm erg slack, itt bv de Cervelo Aspero die me veel beter lag. Dat is echter een gravelracer met een lekkere agressieve geometrie.
Omdat de levertijd van een Aspero tot bijna een half jaar opliep, heb ik gekozen voor een Scott Addict Gravel/CX en geen seconde spijt!
De geometrie van die Scott gravel is dezelfde als van de cyclocrossers, alleen wordt de graveluitvoering geleverd met 2 bladen voor en de CX met 1 blad.
Over de Giant kan ik weinig zeggen, ik zou kiezen voor de geometrie die je het meest aanstaat. Wil je een erg luie en slacke gravelfiets dan is de BMC misschien wel iets voor je.
Met de Scott rijd ik ook regelmatig op asfalt en hierin doet ie weinig tot niet onder voor mijn Scott Foil....
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

Zoals hiervoor al aangegeven zit er een behoorlijk verschil in geometrie tussen de twee fietsen die je noemt. De Scott heeft een geometrie die heel erg racy is zoals een cross fiets. Dat lijkt me de andere kant van het spectrum dan de BMC. De Giant Revolt (die ik rijd) zit daar wat tussenin. Ik fiets ook met een racefiets en een trailbike. Op de weg moest ik wat wennen aan de Revolt want stuurt toch wat 'trager' dan een racefiets. Inmiddels gewend en ik kan de Revolt van harte aanbevelen. Deze winter volop gebruikt: onverhard, wat singletrack en ook op de weg.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik neig ook erg naar de Revolt. Zeker omdat ik waarschijnlijk mijn 2 mtb’s ernaast houdt. Dus dan is de revolt een mooie mix tussen gravel en racefiets. Geometrie komt best in de buurt van mijn huidige Giant advanced ISP racefiets. Zeker als ik een maatje groter neem en daardoor wat meer rechtop zit.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Al gekozen? Ik denk zelf na over de revolt en dan eventueel een setje racewielen erbij. De wielen die erin zitten zijn prima voor gravel maar beetje oversized voor op de weg...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mwah door de crisis stel ik de keuze nog even uit. Dus zal misschien ergens najaar worden. :wink:

Blijf wel mij mijn keuze denk ik. De giant revolt met force axs. En idd 2e wielset.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

Mathijs_7 schreef: ma 6 april 2020, 17:26 Al gekozen? Ik denk zelf na over de revolt en dan eventueel een setje racewielen erbij. De wielen die erin zitten zijn prima voor gravel maar beetje oversized voor op de weg...
Ik heb de wielen vervangen door Roval Terrra: licht en breed. Vrij prijzig maar er zijn ook wat voordeligere alternatieven. Ik heb daar 38mm slicks op liggen (Rene hershe barlow pass) en kan daarmee uitstekend uit de voeten onverhard maar ook op de weg rijdt het heerlijk. Geen gedoe met wielen wisselen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En de keuze is gemaakt! Uiteindelijk toch een Specialized Diverge Sport Carbon 105 geworden.

Mooie aanbieding bij Bike24 :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie