Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: do 9 december 2021, 11:56
MonkeyRider schreef: do 9 december 2021, 10:53

Valt best mee :oops: oude singlespeed Karate Monkey voor locaal mtb rondje, oudere racer voor op asfalt en beide Marin's voor van alles gecombineerd.
Rest ( tweede oude KM, oude Inbred en E-mtb) staat voornamelijk stil of is omgekat tot stadsfiets of vakantie toertje met mijn vrouw.
Vooral mtb's hebben het veld moeten ruimen ivm drukke aangelegde mtb-routes icm file-leed om er te komen.....beiden niet zo mijn ding.
Zeven fietsen voor één persoon valt inderdaad best mee.
Ik heb er maar vier, oude trommelremmenstadsfiets niet meegerekend. En dan krijg ik al genoeg commentaar vanuit niet fietsende familie- en vriendenkring... :D :D
Ik kan nou eenmaal moeilijk afscheid nemen van leuk oud spul. Zo is mijn oranje Inbred met Salsa vork volledig overbodig en mijn oude paarsgespoten 2e Karate Monkey ook.....dus beiden in gebruik, afwisselend als stads en toerfiets......ipv jouw trommelrem stadsfiets. 5jr oude Emonda alu racer met Tiagra rijdt nog steeds heerlijk naast mijn Marin gravelaar ....en brengt erg weinig op.....plus grote schuur icm pensioen.....dus reden genoeg voor deze Marin erbij :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef: do 9 december 2021, 11:00 Herkenbaar, ik pak eigenlijk ook bijna altijd mijn gravel/tour/all road fiets.

Mountainbiken is overrated :lol:
Ik ontdek nu met de gravelbike bij mij in de buurt ( regio Breda ) eindeloze stille mooie gebieden en paadjes waar ik met de mtb eigenlijk nooit zou komen. Niks jakkerend door kombochtjes......gewoon lekker uren toeren. Bijna 65 en pensioen scheelt natuurlijk ook :winkie:
Heeft eigenlijk niks met de fiets te maken, kan ook met bv een E-bike die ik onderweg nog wel eens tegenkom of een oude 26" mtb die nog ergens staat...........maar af en toe "a new toy for the boy" motiveert wel natuurlijk :bier:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Tja, en vergeet niet het oplopende budget door de crisis, al 2 jaar niet meer fatsoenlijk op vakantie geweest.

Intussen is mijn fietspotje naar de 10.000+ gegroeid. Het idee is om iets met Pinion/Rohloff en belt de kopen. Zo'n fiets die in theory een leven mee gaat. Tout-terrain of Falkenjagd oid.

Maar ineens word ik dan toch gierig en denk 8000 euro voor een fiets!!! No way, maar intussen kijk ik er al wel jaren naar.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 9 december 2021, 12:28 Ik kan nou eenmaal moeilijk afscheid nemen van leuk oud spul....
Begrijpelijk, dat heb ik ook wel maar budget en ruimte zorgen toch wel voor een redelijk constant aantal fietsen in de schuur :)
Heb je de plek en de centjes ervoor, why not. Als je er plezier aan beleeft is het prima toch.

@Maverick, dat heb ik ook met heel erg dure fietsen, er blijft toch een soort van drempelbedrag waar je niet makkelijk overheen stapt.
Mijn e-mtb stond drie jaar geleden voor 5 mille in de prijslijsten en dat is de duurste fiets die ik ooit gehad heb. Hikte toen ook erg tegen de aanschaf aan door dat bedrag, ook al had ik het budget er wel voor liggen. De eerste dagen na aanschaf had ik ook nog steeds een beetje apart gevoel erover, aan de ene kant blij met de fiets en aan de andere kant het idee dat 5 mille voor een fiets belachelijk is.

Gelukkig kan ik nu zeggen dat het een aanschaf geweest is waar ik nog geen seconde spijt en wel heel veel plezier van heb gehad :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef: do 9 december 2021, 12:52 Tja, en vergeet niet het oplopende budget door de crisis, al 2 jaar niet meer fatsoenlijk op vakantie geweest.

Intussen is mijn fietspotje naar de 10.000+ gegroeid. Het idee is om iets met Pinion/Rohloff en belt de kopen. Zo'n fiets die in theory een leven mee gaat. Tout-terrain of Falkenjagd oid.

Maar ineens word ik dan toch gierig en denk 8000 euro voor een fiets!!! No way, maar intussen kijk ik er al wel jaren naar.
Dan hoef je je leven lang dus geen fiets meer te kopen ?? :(( .......zou schrikbeeld zijn voor mij.
Ik denk altijd over de "fun-value-factor"na ; als je voor bv 1000€ een basic fietsje kunt kopen waar je ongeveer mee kunt doen wat je wilt, heb je dan met een 2000€ fiets 2x zo veel plezier ? ..... :~
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

MonkeyRider schreef: do 9 december 2021, 14:29 Ik denk altijd over de "fun-value-factor"na ; als je voor bv 1000€ een basic fietsje kunt kopen waar je ongeveer mee kunt doen wat je wilt, heb je dan met een 2000€ fiets 2x zo veel plezier ? ..... :~
Met een Pinion/Rohloff+riem wel (maar dan praat je wel over 5 keer zo duur). Rij nu steeds in de Eifel met veel sneeuw en blubber naast gravel. Thuiskomen, fiets wegzetten en de volgende keer gewoon weer pakken en fietsen. Dat gemak is (vrijwel) onbetaalbaar :)
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

maverick76 schreef: do 9 december 2021, 12:52 Intussen is mijn fietspotje naar de 10.000+ gegroeid. Het idee is om iets met Pinion/Rohloff en belt de kopen. Zo'n fiets die in theory een leven mee gaat. Tout-terrain of Falkenjagd oid.

Maar ineens word ik dan toch gierig en denk 8000 euro voor een fiets!!! No way, maar intussen kijk ik er al wel jaren naar.
Je zou ook kunnen kijken naar Avaghon (staal+Rohloff) of Pilot (Ti+Pinion) beide NL-merken die een stuk onder de 8k zitten met hun gravelbikes.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Fastcruiser schreef: do 9 december 2021, 19:03
MonkeyRider schreef: do 9 december 2021, 14:29 Ik denk altijd over de "fun-value-factor"na ; als je voor bv 1000€ een basic fietsje kunt kopen waar je ongeveer mee kunt doen wat je wilt, heb je dan met een 2000€ fiets 2x zo veel plezier ? ..... :~
Met een Pinion/Rohloff+riem wel (maar dan praat je wel over 5 keer zo duur). Rij nu steeds in de Eifel met veel sneeuw en blubber naast gravel. Thuiskomen, fiets wegzetten en de volgende keer gewoon weer pakken en fietsen. Dat gemak is (vrijwel) onbetaalbaar :)
Dan klopt het voor jou :-q Wat ik bedoel is dat ik voor mezelf die fun-value-factor wel steeds afweeg....en soms heb ik meer fun van een leuk goedkoop fietsje erbij als van een hele dure versie of upgrade van een bestaande fiets. Dat is natuurlijk erg persoonlijk en afhankelijk van omstandigheden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Fastcruiser schreef: do 9 december 2021, 19:05
maverick76 schreef: do 9 december 2021, 12:52 Intussen is mijn fietspotje naar de 10.000+ gegroeid. Het idee is om iets met Pinion/Rohloff en belt de kopen. Zo'n fiets die in theory een leven mee gaat. Tout-terrain of Falkenjagd oid.

Maar ineens word ik dan toch gierig en denk 8000 euro voor een fiets!!! No way, maar intussen kijk ik er al wel jaren naar.
Je zou ook kunnen kijken naar Avaghon (staal+Rohloff) of Pilot (Ti+Pinion) beide NL-merken die een stuk onder de 8k zitten met hun gravelbikes.
Sinds ik een Stalen Avaghon met een totaal doorgeroeste bovenbuis heb gezien vertrouw ik ze niet meer. Pilot is dan nog wel mooi maar het beste waar voor je geld en goed te verkrijgen is toch Van Nicholas met ook nog eens die goede levenslange garantie.

Ook de twijfel tussen Pinion en Rohloff. Over Pinion lees je toch nog wel geregeld wat gedoe en Rohloff heeft zich natuurlijk wel echt dubbel en dwars bewezen. Maar een centrale gearbox lijkt me wel prettiger rijden.

En inderdaad het idee van nooit hoeven schoonmaken, smeren en dan ook nog Titanium waar je je ook nooit meer zorgen hoef te maken. Het idee is wel zaligmakend.

Toch nog maar weer eens de verhaaltjes lezen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

MonkeyRider schreef: do 9 december 2021, 19:32
Fastcruiser schreef: do 9 december 2021, 19:03
Met een Pinion/Rohloff+riem wel (maar dan praat je wel over 5 keer zo duur). Rij nu steeds in de Eifel met veel sneeuw en blubber naast gravel. Thuiskomen, fiets wegzetten en de volgende keer gewoon weer pakken en fietsen. Dat gemak is (vrijwel) onbetaalbaar :)
Dan klopt het voor jou :-q Wat ik bedoel is dat ik voor mezelf die fun-value-factor wel steeds afweeg....en soms heb ik meer fun van een leuk goedkoop fietsje erbij als van een hele dure versie of upgrade van een bestaande fiets. Dat is natuurlijk erg persoonlijk en afhankelijk van omstandigheden.
Het zou dan gaan om een daily driver. Qua mountainbike blijf ik wel nieuwe dingen kopen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

maverick76 schreef: do 9 december 2021, 20:37 Sinds ik een Stalen Avaghon met een totaal doorgeroeste bovenbuis heb gezien vertrouw ik ze niet meer. Pilot is dan nog wel mooi maar het beste waar voor je geld en goed te verkrijgen is toch Van Nicholas met ook nog eens die goede levenslange garantie.
VanNicholas Rowtag met Rohloff zou idd wel mijn droomfiets zijn. Prachtig frame. Helaas alleen met derailleur leverbaar.

Ik had nog niet gehoord van dusdanige roest bij een Avaghon... wel handig om te weten.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Fastcruiser schreef: do 9 december 2021, 21:01
maverick76 schreef: do 9 december 2021, 20:37 Sinds ik een Stalen Avaghon met een totaal doorgeroeste bovenbuis heb gezien vertrouw ik ze niet meer. Pilot is dan nog wel mooi maar het beste waar voor je geld en goed te verkrijgen is toch Van Nicholas met ook nog eens die goede levenslange garantie.
VanNicholas Rowtag met Rohloff zou idd wel mijn droomfiets zijn. Prachtig frame. Helaas alleen met derailleur leverbaar.

Ik had nog niet gehoord van dusdanige roest bij een Avaghon... wel handig om te weten.
Ik heb zulke roest alleen gezien op pisbakkenstalen stadsfietsen.

Ik heb zo'n Rowtag adgelopen week nog in de hand gehad, mooi frame vooral door de 3d geprinte titanium frame onderdelen. Ook stonden de groene gravelkings er verbazend mooi bij.

Die prijs is dan nog net te doen mentaal. Misschien gewoon zo ééntje kopen. :bier:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: do 9 december 2021, 20:37
Sinds ik een Stalen Avaghon met een totaal doorgeroeste bovenbuis heb gezien vertrouw ik ze niet meer. Pilot is dan nog wel mooi maar het beste waar voor je geld en goed te verkrijgen is toch Van Nicholas met ook nog eens die goede levenslange garantie.

Ook de twijfel tussen Pinion en Rohloff. Over Pinion lees je toch nog wel geregeld wat gedoe en Rohloff heeft zich natuurlijk wel echt dubbel en dwars bewezen. Maar een centrale gearbox lijkt me wel prettiger rijden.

En inderdaad het idee van nooit hoeven schoonmaken, smeren en dan ook nog Titanium waar je je ook nooit meer zorgen hoef te maken. Het idee is wel zaligmakend.

Toch nog maar weer eens de verhaaltjes lezen.
Qua titanium zou ik dan gewoon zelf iets laten bouwen in China ipv Pilot of Van Nicholas een dikke premie betalen om hetzelfde te doen.
Verder is "titanium" niet zaligmakend, met alle materialen kun je goede en slechte frames bouwen.
Bij Falkenjagd is het altijd beetje onduidelijk, zij laten ook veel in Azië maken, wel een mooi en sympathiek merk een visie. Idem met Tout Terrain maar ik denk dat die te zwaar voor jou zijn.
Zelf zou ik inmiddels eerder een mooi Nederlands of Duits frame in staal of Alu laten bouwen dan Chinees ti voor dezelfde prijs.

11Ants is een ander verhaal met een andere prijs.

Voor het allermooiste laswerk in Ti moet je bij Bingham Built zijn (voormalig Kent Eriksen) maar die Amerikanen zijn nog steeds niet echt "om" qua Rohloff/Pinion etc

Rohloff en Pinion bevielen mij beiden erg goed, uiteindelijk is bij mij het wijzertje doorgeslagen naar Pinion vanwege:

- stiller in gebruik over het hele bereik
- makkelijker (en "goedkoper") wielsets wisselen
- Fijnere Gates Belt tandwielverhouding (32/32 ipv 42/22 bij Rohloff)
- wat (inmiddels blijkbaar opgeloste) gezeur met lekkende Rohloff naven (aan de schijfrem kant :-{ ) en de altijd wat starre houding van Rohloff t.o.v. innovatie en doorontwikkeling.

Zou verder zo weer een fiets met Rohloff kunnen gaan rijden ook hoor, qua rij comfort maakt het verder weinig uit. Beide systemen zijn extreem duurzaam en degelijk gebouwd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nou ik zoek meer een alles kunner dus niet direct een specifieke gravelbike maar hij is wel mooi! Maar de 5 jaar garantie en aluminum is dan weer een beetje, mmmm.

Ik zoek meer een reisfiets zoals de Tout terrain Silk Road. Ik rij nu ook op een Bombtrack Beyond met rekken en al dus gewicht voor dit soort fietsen is minder van belang.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie