Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooie strakke fiets :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zekers een mooie fiets, goede keuze! :-q
Afbeelding

Is dat een complete wielset van Alex? Op mijn Vitus zit een wielsetje met Alex naven uit de "Bear Pawls" serie.
(BRD-50412B achter en BRD-50312F voor). Industriegelagerd, en met een ratel die je van duurdere naven gewend bent :)
Maken vooralsnog een goede indruk en lijken wat hoogwaardiger dan je zou verwachten bij een op zich redelijk basic wielset. De tijd zal leren of dat inderdaad zo is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

klaast schreef: zo 20 juni 2021, 15:52 Afbeelding
Deze verdient het nog een keer getoond te worden! Was dit de laatste Large (ben laatst even op hun site wezen kijken)? Ben benieuwd naar wat je van de voorvork en wielselt vindt.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Wielset is idd helemaal van Alexrims. Heb ik ook op de Cube gebruikt dus daar kan ik wel wat over zeggen. De set rijdt prima. Een stuk lichtvoetiger dan de originele Cube wielen. Verder goed recht en zo, geen probleem. En idd een lekkere ratel. Er zijn 2 nadelen: allereerst ploppen de banden niet makkelijk. Je moet ze echt tot de maximale druk oppompen en dan nog liefst wat zeepsop gebruiken. Goed checken voor je gaat fietsen: ook na veel geknal blijft er soms een stukje band dat niet goed zit over, met een wiebelend wiel als gevolg. Dat is met biba's; nog niet geprobeerd om ze tubeless te maken. Daarnaast heeft het achterwiel een kraak ontwikkeld. Ik heb inmiddels ontdekt waar het vandaan komt, maar ik weet nog niet of ik het blijvend verholpen heb.

@Frank Z: dit is een maat M. Je kon vanaf 1 maart bestellen. Binnen een maand waren alle framesets in alle maten op. Ik heb verder geen ervaringen met stalen frames, maar het frame ziet er prima verzorgd uit in ieder geval.

Als ik wat rijervaring met de fiets heb laat ik dat hier zeker weten!
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Dat is een mooie Klaas. :-q
Nog wel een keer een avond rondje doen binnenkort toch?
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Jefro98 schreef: di 22 juni 2021, 07:08 Dat is een mooie Klaas. :-q
Nog wel een keer een avond rondje doen binnenkort toch?
Moeten we zeker weer eens doen!
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Afbeelding

Het afgelopen jaar het fenomeen gravelen ontdekt. Van locale rondjes tot meerdaagse bikepack avonturen. Tot een paar dagen terug was een 2021 trek domane sl6 mijn trouwe metgezel. Met maximaal clearance voor 38mm banden prima voor het echte gravelwerk. Ik wisselde tussen twee wielsets voor puur op de weg en voor gravel. Prima combinatie alleen als de ondergrond echt wat grover wordt haakt de domane af ( logisch ook , het is en blijft een endurance racefiets met bredere banden). Toch eens gaan rondkijken naar wat er nog meer te krijgen is , waarbij ik de combinatie tussen racy en mogelijkheid tot ruigere ondergrond iets verder wil oprekken. Al een paar maanden kwam ik steeds weer uit op de 2021 3T Exploro racemax. Ontworpen met de mix van snelheid met mountain toughness , steeds aan te passen aan wat je gaat doen door verschillende combinaties van wielmaat en bandbreedte . ( waarbij de totale omtrek incl band steeds nagenoeg gelijk blijft zodat de geometrie niet volledig om zeep geholpen wordt) . Voor een 700c betekent dit tussen 35-42 en voor 650b 53-61.

En dan loop ik vorige week langs de LBS in het dorp en staat daar een 2021 3T Exploro racemax in mijn maat in de etalage. Tja, dan loop je toch maar even naar binnen om even te ' kijken' ..

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hem gekocht als racemax, dus met de 650b wielset met 57 banden. Daarnaast heb ik een set met 700x38mm gravel banden en een set met 700x35 semislick banden. Voor nu alleen nog met de 650b gereden , en dat gaat al heel lekker. ploegt overal doorheen en op de weg valt het ook helemaal niet tegen. Ben heel benieuwd naar de 700c setup.

Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dikke bak! Kleurstelling kan ik niet helemaal aan wennen, maar de paar keer dat ik op een 3T heb gereden was het wel duidelijk dat het erg lekker rijdt. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Mooie fiets, maar wel erg weinig ruimte tussen achterband en frame zo te zien. Zelf hou ik van wat meer ruimte om de eventuele zooi zoals modder kwijt te kunnen.
Life is short.....................enjoy it!!!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

My poor man's gravel bike op basis van een Trek 930 met jawel OX platinum buizen. 8)

Afbeelding
Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik dit toch weer leuker vind dat mijn Giant Revolt advanced.

En ja, je ziet een dubbele stuurpen. :bier:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi fietsje

De 9x0 serie dat waren de betere stalen frames van Trek,
en Ox platinum heeft een mooie “Ping” in de buizen :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gerardlv
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 16:58
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29er

Ik ben ook aan het gravelen geslagen, had vorig jaar de cyclocrosser verkocht en miste toch wel een fiets waarmee ook op de weg gefietst kan worden.
Na een tijdje gezocht te hebben kwam deze Cube Nuroad EX op m'n pad en gezien de schaarste heb ik niet al te lang gewacht en inmiddels heb ik 'm een maand in bezit.
Bevalt erg goed maar de wielen begonnen me steeds meer tegen te staan, het freewheel pakt vrij laat aan en dat vind ik in het bos wel storend en tubeless is ook niet mogelijk.
Bij wijze van proef heb ik m'n mountainbikewielen erin gezet (bontrager rxl, met de 240s naven) en dat bevalt erg goed. 45mm schwalbe g-one bite erop, een hel om ze er om te krijgen maar meteen tubeless en nu nog even zonder latex houden ze de druk goed vast.
Tis wel maatje dranghek, 61cm, enorm lange balhoofdbuis wordt ie niet mooier van, maar ja, geen keus hè.

Afbeelding

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

maverick76 schreef: zo 27 juni 2021, 17:39 My poor man's gravel bike op basis van een Trek 930 met jawel OX platinum buizen. 8)

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik dit toch weer leuker vind dat mijn Giant Revolt advanced.

En ja, je ziet een dubbele stuurpen. :bier:
Ik vind 'm leuk!
Het enige jammere is dat je bijna altijd een steile stuurpen nodig hebt bij zo'n ombouw van mtb naar dropbar om een beetje comfortabel te kunnen zitten. Da's visueel wat minder, maar het rijdt er niet slechter om.

Ik krijg altijd wel zin om te gaan sleutelen als ik dit soort plaatjes zie...
Maar ja, budget en ruimte zijn beiden niet onbeperkt :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

kermit schreef: di 6 juli 2021, 10:24
maverick76 schreef: zo 27 juni 2021, 17:39 My poor man's gravel bike op basis van een Trek 930 met jawel OX platinum buizen. 8)

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik dit toch weer leuker vind dat mijn Giant Revolt advanced.

En ja, je ziet een dubbele stuurpen. :bier:
Ik vind 'm leuk!
Het enige jammere is dat je bijna altijd een steile stuurpen nodig hebt bij zo'n ombouw van mtb naar dropbar om een beetje comfortabel te kunnen zitten. Da's visueel wat minder, maar het rijdt er niet slechter om.

Ik krijg altijd wel zin om te gaan sleutelen als ik dit soort plaatjes zie...
Maar ja, budget en ruimte zijn beiden niet onbeperkt :roll:
Ja, die stuurpen is idd verschrikkelijk zo en nog zit ik redelijk "sportief". Het is ook meer een bootschappenfiets geworden.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je zou evt aan een "riser" gravelstuur kunnen denken ? Scheelt 2cm hoogte en ziet er net wat beter uit ( smaak natuurlijk ).
Ik heb er een tijdje mee gereden en het is een betaalbaar en lekker stuurtje. Specialized gebruikt een vergelijkbare "hoover bar" op hun Diverge.

https://www.controltechbikes.com/products/item/182.html
Plaats reactie