Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Silvester
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 13:00

Honey Rider schreef: wo 13 mei 2020, 15:52 En dit is mijn nieuwe 'gravel fiets':
Afbeelding

Een naar mijn wens opgebouwde Salsa Cutthroat 2020!

Als de corona-storm wat is geluwd hoop ik hier vele mooie bikepack-avonturen mee te beleven!
En hoe bevalt de fiets, ik denk eraan om in de toekomst ook zo eentje aan te schaffen.
Ik heb een paar rug operaties achter de rug en heb gelezen dat dit een zeer comfortabele fiets is .
Ik zou het gebruiken voor gemengd fietsen road ,offroad en uitstapjes
Momenteel rijd ik met een specialized diverge het allereerste model en een kona rajine Mtb.
Honey Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 11:17

Fiets bevalt prima. Vorig weekend tocht van 200 km over gemengd terrein gemaakt. Weg, gravel, mul zand en ATB-routes. En ook nog een ATB-route in Zuid Limburg gereden. De fiets is licht, stuurt messcherp en is lekker snel op snelheid.
Ik ben er blij mee!

Maar het comfort van deze fiets is denk ik relatief.
De fiets is comfortabel voor een ultra-off-road-racer (vermoed ik, want ik heb geen vergelijking gedaan).
Maar er zijn fietsen die korter zijn/meer rechtop zit en waar ook nog dikkere banden in kunnen (Vb. Salsa Fargo). Dat lijken me zaken die bijdragen aan comfort juist ook bij een kwetsbare rug.
Ik heb zelf een lange rug en vind het ook niet erg om gestrekt/diep te zitten.
En een nieuwe Diverge vangt met z’n veersysteem vermoedelijk meer klappen op dan het “class 5 vibration reduction system” van de Salsa. Je moet daar niet teveel van verwachten. Uiteraard kun je wel een thudbuster of eesilk gebruiken om nog wat “plush” toe te voegen. En ook past er uiteraard een Lauf/geveerde voorvork in, waarmee ook de voorkant Nog wat meer klappen opvangt.
Ik heb de fiets ook zeker niet vanwege comfort gekozen maar om de combinatie van licht gewicht, veel ruimte om bepakking mee te nemen (oogjes op voorvork!), relatief dikke banden, sportieve zit.
Onderaan de streep is het denk ik toch in de eerste plaats een race-monster waarmee je met bikepack-bepakking lekker door kunt fietsen ook in ruw terrein. Ben je op zoek naar een fiets in die niche dan is de Cutthroat je fiets!

Groet, Joop
Silvester
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 13:00

Honey Rider schreef: vr 5 juni 2020, 20:29 Fiets bevalt prima. Vorig weekend tocht van 200 km over gemengd terrein gemaakt. Weg, gravel, mul zand en ATB-routes. En ook nog een ATB-route in Zuid Limburg gereden. De fiets is licht, stuurt messcherp en is lekker snel op snelheid.
Ik ben er blij mee!

Maar het comfort van deze fiets is denk ik relatief.
De fiets is comfortabel voor een ultra-off-road-racer (vermoed ik, want ik heb geen vergelijking gedaan).
Maar er zijn fietsen die korter zijn/meer rechtop zit en waar ook nog dikkere banden in kunnen (Vb. Salsa Fargo). Dat lijken me zaken die bijdragen aan comfort juist ook bij een kwetsbare rug.
Ik heb zelf een lange rug en vind het ook niet erg om gestrekt/diep te zitten.
En een nieuwe Diverge vangt met z’n veersysteem vermoedelijk meer klappen op dan het “class 5 vibration reduction system” van de Salsa. Je moet daar niet teveel van verwachten. Uiteraard kun je wel een thudbuster of eesilk gebruiken om nog wat “plush” toe te voegen. En ook past er uiteraard een Lauf/geveerde voorvork in, waarmee ook de voorkant Nog wat meer klappen opvangt.
Ik heb de fiets ook zeker niet vanwege comfort gekozen maar om de combinatie van licht gewicht, veel ruimte om bepakking mee te nemen (oogjes op voorvork!), relatief dikke banden, sportieve zit.
Onderaan de streep is het denk ik toch in de eerste plaats een race-monster waarmee je met bikepack-bepakking lekker door kunt fietsen ook in ruw terrein. Ben je op zoek naar een fiets in die niche dan is de Cutthroat je fiets!

Groet, Joop
Hoi Joop
Bedankt voor je reactie.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit topic. Ik heb afgelopen weekend een Kona Rove gekocht. 2x8 Shimano Claris en Hayes mechanische remmen. Er liggen 45mm WTB riddlers onder en die zijn inmiddels al tubeless. Erg blij mee! De 2x8 is kwa bereik in principe wel voldoende met de 34/50 crank voorop maar ik vind dat er nogal veel chainslap is en zou daarom een iets hoogwaardigere groep willen monteren. Hierover ben ik ook al info aan het inwinnen. Maar genoeg tekst, tijd voor de foto!


Afbeelding

:-D :-D :-D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Nice, veel plezier ermee :-q Mbt het upgraden; ik heb nog wat 105-spul en wielset in 11-speed liggen van mijn project. Mocht je geinteresseerd zijn doe maar ff een PB. Wilde eigenlijk zelf een fietsje opbouwen, maar dat komt er maar niet van.
Same shit, different day :winkie:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

bluebird schreef: ma 8 juni 2020, 14:56 Nice, veel plezier ermee :-q Mbt het upgraden; ik heb nog wat 105-spul en wielset in 11-speed liggen van mijn project. Mocht je geinteresseerd zijn doe maar ff een PB. Wilde eigenlijk zelf een fietsje opbouwen, maar dat komt er maar niet van.
Thanks! En ik hou die spullen zeker even in het achterhoofd :D Ik wil eerst mijn Meta verkopen voordat ik ga upgraden aan deze fiets.
Omdraaien kan altijd nog!
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Ben iets meer dan een week de eigenaar van een Canyon Grail CF SL 8.0 ETAP. Fiets bevalt prima :-D Had vooraf mijn twijfels of de wielen met 24 spaken voor en achter sterk genoeg zouden zijn voor mij (90 kg) maar tot dusverre zijn ze heel gebleven.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

JMA1992 schreef: ma 8 juni 2020, 13:21 Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit topic. Ik heb afgelopen weekend een Kona Rove gekocht. 2x8 Shimano Claris en Hayes mechanische remmen. Er liggen 45mm WTB riddlers onder en die zijn inmiddels al tubeless. Erg blij mee! De 2x8 is kwa bereik in principe wel voldoende met de 34/50 crank voorop maar ik vind dat er nogal veel chainslap is en zou daarom een iets hoogwaardigere groep willen monteren. Hierover ben ik ook al info aan het inwinnen.
Doe dan eerst maar eens wat bescherming om de achtervork ;-)
Zo'n neopreen klitteband-dingetje, of een oude binnenband eromheen wikkelen.

Tenzij je een derailleur met clutch monteert zul je altijd wat chainslap houden, maar dat speelt ook alleen maar op ruigere ondergrond. Zelf heb ik daar een mtb voor :wink:
Clutch derailleurs zijn er dacht ik niet in 8-speed, dus je moet dan al naar meer kransjes achter en dat betekent (oa) ook andere rem-schakelhendels. En die zijn relatief duur...

Wel een leuk kleurtje trouwens :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Pat. schreef: wo 26 februari 2020, 17:02 Hier het spectopic om je gravelbike in te showen.
Zoals bij alle spectopics geld. Foto's met wat tekst en geen reacties op elkaars fietsen.
Daar hebben we de algemene topics in de lounge voor.
Alleen foto's heren :kiss:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: ma 8 juni 2020, 16:44 Alleen foto's heren :kiss:
Jamis for moderator! :P
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Joren
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 september 2013, 19:14
Mijn mountainbike: Fo Shizzle Chisel

Net ook ergens anders neergezet:

Mijn Planet X cyclocrosser die ik gebruik als gravelbike: binnenkort ziet de fiets er hopelijk heel anders uit, deze week achterderailleur en voorvork (voor een volledig carbon exemplaar) vervangen. Het liefst zou ik in de nabije toekomst het frame oranje (laten) spuiten (of Poedercoaten?). Nu een beetje druk qua kleurstelling wmb. Oranje is natuurlijk ook knal :tong , maar het gaat me om de blauw/geel/rood combinatie
Afbeelding
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Hi, ik ben er natuurlijk heel erg blij mee / trots op, maar het is nagenoeg een standaard Specialized Diverge, alleen de banden en wielen zijn aangepast. Op termijn wil ik er nog flared bars op zetten, maar ben een beetje huiverig over het rijgedrag.

Afbeelding
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mooi hoor! Maakt toch niet uit of ie wel of niet standaard is? Mooi=Mooi :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Tanja, welke spec is deze diverge? Mooie bike, zit ook naar deze te kijken. Twijfel tussen Carbon en alu.
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Plaats reactie