Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Hallo,

Ik wilde even een status-update geven over mijn Giant Grevel2 zelfbouwproject.
Ik fiets er nu al een tijdje op, ik gebruik hem naast tochtjes ook gewoon woon/werkverkeer, en boodschappen enzo.

5 weken geleden werd ik uitgenodigd om mee te fietsen met een groepje, op MTB trail Vorden (24km). Dit was mijn eerste echte kennismaking met het MTB fietsen. De start ligt ongeveer 12 km van mijn huis, dus al met al een mooie tocht en erg leuk om eens mee te maken!

Maar ergens halverwege ging het allemaal net wat te hard, wat resulteerde in dat ik noodgedwongen een boompje langs het parcours ging knuffelen!
Dat was wat minder, maar niks gebroken, en fiets nog in orde! Toch kon ik de 4 opvolgende weken niet op die schouder slapen...

Eventjes geen tochten meer gemaakt direct daarna dus tijd genoeg om na te denken over de fiets: wat mij opviel was vooral dat ik veel last had van gevoelloosheid in mijn handen na verloop van tijd en dat die starre Carbon voorvork toch wel heel erg oncomfortabel fietst op de trails; ik ratelde echt over de met wortels bezaaide paden, en voelde elke klap in mijn polsen en armen!

Dus heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt en een Rockshox Paragon besteld: 28' wielmaat, 9×100mm qr, 1 1/8 headtube, 65-50 mm travel.

En vandaag was het zover: Met hetzelfde groepje, dezelfde route gefietst en ik kan niet anders zeggen dan wat een geweldige fiets! Met de Paragon voelt het allemaal zoveel meer comfortabel aan, echt een wereld van verschil.

Sag is ongeveer 15-20mm, dus dan blijft er nog ongeveer 50mm veerweg over en dat lijkt voor dit parcours genoeg. Voorheen durfde ik met mijn 100kg niet in het zadel te blijven zitten omdat ik de boel heel wilde houden, maar met de nieuwe vork lukte dat veel beter, en daardoor ook minder moe, en een groter gevoel van controle tijdens het sturen over de paden.

Gelukkig was de trail niet erg nat, en lag er veel minder blad omdat dat voor het grootste gedeelte was opgeruimd (hulde aan die mensen, ik had er echt schik van). Al met al een geweldig tochtje, ik ga graag nog eens met dat groepje mee!

Ook moet ik zeggen dat ik het MTB fietsen toch écht een stuk leuker vind dan op de weg, het is technisch een stuk uitdagender!

Zal straks ook een plaatje posten van de fiets met de nieuwe vork.

Tot zover!

Afbeelding
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Haje74 schreef: zo 14 november 2021, 19:33 Hallo,

Zal straks ook een plaatje posten van de fiets met de nieuwe vork.

Tot zover!
Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik weet niet of dit officieel een “gravelbike” is maar ik verken en commute tegenwoordig op een Bombtrack Beyond

Erg blij mee. Dikke banden, Tubus en Nitto rek. Dit is echt mijn “alles” fiets. Touren, gravel, bootschappen, fietsvakanties…etc.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door maverick76 op zo 28 november 2021, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

maverick76 schreef: do 25 november 2021, 20:38 Ik weet niet of dit officieel een “gravelbike” is maar ik verken en commute tegenwoordig op een Bombtrack Arise.

Erg blij mee. Dikke banden, Tubus en Nitto rek. Dit is echt mijn “alles” fiets. Touren, gravel, bootschappen, fietsvakanties…etc.

Afbeelding
Zal dan wel een klein 'bootje' zijn :winkie:
Wel een mooie fiets overigens!! :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, mooie fiets :-q
Al doen spatborden en rekjes wel wat afbreuk als het puur om de looks gaat, maar dat geldt wat mij betreft voor (bijna...) elke fiets.

Ik zou 'm niet buiten bij een winkel durven te laten staan trouwens, daar is-ie toch wel iets te mooi/kostbaar voor. De enige fiets die hier meegaat naar de winkels is mijn stadsfiets van meer als twintig jaar oud. Heb nog te goed in het geheugen dat de nieuwe fiets die ik ooit voor mijn vriendin gekocht had (zij werkt in de wijkverpleging en doet alles per fiets) twee weken later pleite was na een kort bezoekje aan de bouwmarkt... :evil:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: vr 26 november 2021, 12:22


Ik zou 'm niet buiten bij een winkel durven te laten staan t
Ja, idd. Ik durf mijn bijna 30 jaar oude Cannondale M700 die ik 'omgebouwd' naar singlespeed, alleen voorrem stadscruiser, nergens buiten te laten staan. Wel jammer want daardoor gebruik ik 'm veel te weinig :-{
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik vind ook zeker dat rekjes en spatborden afbreuk doet aan zo'n Tour-devide monster.

Maar je word wat ouder en langzaam wint praktisch van vorm.

Net als dat ik sinds een jaar op Ecco schoenen loop. Ziet er niet uit maar ze lopen heerlijk, gaan lang mee en hebben een goed voetbed.

Dusss 😊

En qua diefstal gevoeligheid ben ik niet zo bang. Juist door de rekken en spatborden is hij minder opvallend. En mocht het dan toch gebeuren, is het weer "new bike day"!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Heb op mijn Diverge sinds paar weken een paar SKS speedrocker spatbordjes gezet. Passen mijn 44 mm banden prima in. Ziet er niet heel cool uit, maar man man man wat een verschil na een rondje rijden. Je stapt zo goed als 'schoon' van de fiets. In voorjaar gaan ze er weer af, maar voor nu vind ik het een gouden uitkomst en zal me jeuken wat anderen er van vinden :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

maverick76 schreef: vr 26 november 2021, 13:59 ...En mocht het dan toch gebeuren, is het weer "new bike day"!
Zo kun je er ook tegenaan kijken :D

En lekker het spul erop schroeven wat bij jouw situatie werkt, ik heb ook spatborden op mijn winter-wegfiets.
Al haal ik die er heel af en toe ook vanaf om de fiets in zijn natuurlijke schoonheid te kunnen bewonderen...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Haje74 schreef: zo 14 november 2021, 19:33 Hallo,

Ik wilde even een status-update geven over mijn Giant Grevel2 zelfbouwproject.
Ik fiets er nu al een tijdje op, ik gebruik hem naast tochtjes ook gewoon woon/werkverkeer, en boodschappen enzo.

5 weken geleden werd ik uitgenodigd om mee te fietsen met een groepje, op MTB trail Vorden (24km). Dit was mijn eerste echte kennismaking met het MTB fietsen. De start ligt ongeveer 12 km van mijn huis, dus al met al een mooie tocht en erg leuk om eens mee te maken!

Maar ergens halverwege ging het allemaal net wat te hard, wat resulteerde in dat ik noodgedwongen een boompje langs het parcours ging knuffelen!
Dat was wat minder, maar niks gebroken, en fiets nog in orde! Toch kon ik de 4 opvolgende weken niet op die schouder slapen...

Eventjes geen tochten meer gemaakt direct daarna dus tijd genoeg om na te denken over de fiets: wat mij opviel was vooral dat ik veel last had van gevoelloosheid in mijn handen na verloop van tijd en dat die starre Carbon voorvork toch wel heel erg oncomfortabel fietst op de trails; ik ratelde echt over de met wortels bezaaide paden, en voelde elke klap in mijn polsen en armen!

Dus heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt en een Rockshox Paragon besteld: 28' wielmaat, 9×100mm qr, 1 1/8 headtube, 65-50 mm travel.

En vandaag was het zover: Met hetzelfde groepje, dezelfde route gefietst en ik kan niet anders zeggen dan wat een geweldige fiets! Met de Paragon voelt het allemaal zoveel meer comfortabel aan, echt een wereld van verschil.

Sag is ongeveer 15-20mm, dus dan blijft er nog ongeveer 50mm veerweg over en dat lijkt voor dit parcours genoeg. Voorheen durfde ik met mijn 100kg niet in het zadel te blijven zitten omdat ik de boel heel wilde houden, maar met de nieuwe vork lukte dat veel beter, en daardoor ook minder moe, en een groter gevoel van controle tijdens het sturen over de paden.

Gelukkig was de trail niet erg nat, en lag er veel minder blad omdat dat voor het grootste gedeelte was opgeruimd (hulde aan die mensen, ik had er echt schik van). Al met al een geweldig tochtje, ik ga graag nog eens met dat groepje mee!

Ook moet ik zeggen dat ik het MTB fietsen toch écht een stuk leuker vind dan op de weg, het is technisch een stuk uitdagender!

Zal straks ook een plaatje posten van de fiets met de nieuwe vork.

Tot zover!

Afbeelding
Fijn dat je met deze vork prettiger rijdt...rijst meteen de vraag...wat ga je met die Toseek Carbon vork doen ? Ik heb een soortgelijke liggen voor mijjn Cube gravelachtigestreettacermetdikkebanden maar daar is de buis net ff te kort van naar mijn smaak 😊 Ben dus op zoek naar een exemplaar die nog niet afgezaagd is...😉
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Marcel964 schreef: vr 26 november 2021, 15:12 Ziet er niet heel cool uit, maar man man man wat een verschil na een rondje rijden. Je stapt zo goed als 'schoon' van de fiets. In voorjaar gaan ze er weer af, maar voor nu vind ik het een gouden uitkomst en zal me jeuken wat anderen er van vinden :winkie:
Dit. Van de week een tocht over Belgische landbouwweggetjes gemaakt en ik kwam meer modder dan beton tegen. Het was al behoorlijk waterkoud, dat zou nog een stuk erger zijn als ik een natte koek op mijn rug had liggen.

@maverick76: Mooie fiets!
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mijn fiets is trouwens een Beyond geen Arise. :oops:

Maakt ook verder niet uit.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wel erg leuke fiets, zo'n Bombtrack :-q .....en ook voor mij function-over-form en dus lekker spatborden en tasjes :bier:

Hier mijn Marin Headlands1 in real-life winter set-up.
Curana Light 55mm spatborden erop en ik heb intussen een Deuter frametasje met wat dhz aanpassingen aan de frame-boutjes bevestigd (maar die blijft het hele jaar zitten) .

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij een maatje S zijn die frametassen geen optie, kun je echt niet kwijt. Tenzij je geen bidonhouders monteert, maar ja, dan moet je weer een rugzak/heuptas met drinkzak meenemen en schiet je je doel alsnog voorbij.
Maar pompje en plakspul kan mee aan de fiets, en de rest (telefoon, reepje, sleutels) past in mijn shirt of jack. Als ik eens een regenjack mee wil nemen gaat de waterdichte Ortlieb zadeltas van de foto erop.

Ik heb die Curana's ook en ik vind het door het ontbreken van een extra stangetje een van de mooiste (minst lelijke :-D ) spatborden. Maar achter rammelt de mijne al op de achterste bevestiging (opgelost door een stukje rubber ertussen te doen) en voor is hij iets gevouwen door contact met mijn voet (toe-overlap probleempje bij maat S...).
Helaas niet de degelijkste keuze naar mijn idee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Ja mijn maatje 2Xl biedt meer ruimte voor tassen :D
Hopelijk komen deze week mijn speciaal voor de Grizl verzonnen spatborden binnen.
Buiten blijven fietsen is toch het fijnst
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Plaats reactie