Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

hoodoo schreef: ma 29 november 2021, 11:05 Buiten blijven fietsen is toch het fijnst
Absoluut :winkie:
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

MonkeyRider schreef: zo 28 november 2021, 11:18 Wel erg leuke fiets, zo'n Bombtrack :-q .....en ook voor mij function-over-form en dus lekker spatborden en tasjes :bier:

Hier mijn Marin Headlands1 in real-life winter set-up.
Curana Light 55mm spatborden erop en ik heb intussen een Deuter frametasje met wat dhz aanpassingen aan de frame-boutjes bevestigd (maar die blijft het hele jaar zitten) .

Afbeelding
Ook een draai ding. Maar minder geschikt als do-it-all bike voor oa bootschappen enzo.

Jou KM leent zich wel mooi voor zo'n soort fiets.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@Maverik
Deze is zeker minder allround, maar ik doelde met deze foto ook meer op spatborden en wat extra bergmogelijkheden. Zo'n oude KM is inderdaad erg veelzijdig, maar voor een langere vlotte weg/gravelrit voldoet deze Marin toch wel beter. Zo'n KM komt pas in het terrein echt tot zijn recht....en dan liefst star/singlespeed.
@Kermit
Bij mij klapperen die Curana spatborden eigenlijk alleen maar af en toe bij stevig offroad gehobbel. Verder vind ik ze juist vrij stevig, op wat oudere fietsen van me zaten ze al jaren....maar het is geen onbreek/buigbaar kunststof inderdaad. Ik kies ze ook voor de looks.
Frametasje had ik liggen en paste toevallig erg goed. Ik vind het enorm handig om alle reservespul er in te hebben met ruimte voor allerlei extra's ( sleutels, portemonnee, mondkapje, drukmetertje, soms battery-pack voor navigatie ) Zat eerst grotendeels in zadeltas gepropt en ik vind dit mooier. ( maar dat komt ook omdat die framebags nu "hip" zijn natuurlijk :winkie: ) Rugzakje gaat nu alleen evt mee voor eten/extra kleding e.d. en blijft een stuk lichter.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

kermit schreef: ma 29 november 2021, 10:59 Bij een maatje S zijn die frametassen geen optie, kun je echt niet kwijt. Tenzij je geen bidonhouders monteert, maar ja, dan moet je weer een rugzak/heuptas met drinkzak meenemen en schiet je je doel alsnog voorbij.
Drinkzak in je framebag doen dan geen optie?
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarom zou ik dat willen?
Bidons zonder framebag werkt prima :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

kermit schreef: ma 29 november 2021, 21:46 Waarom zou ik dat willen?
Bidons zonder framebag werkt prima :wink:
Houden zo dan :)

(heb ik ook overigens)
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Spatborden zijn inderdaad fraai.
Nooit begrepen waarom SKS spatborden altijd klapperen, althans op mijn fietsen. Dat heeft Cube op de SL road van mijn vriendin geen last van. Zou dat komen omdat SKS met dubbele stangen werkt?

Zonder spatborden en Nederlands weer is voor mij een no go. Maar goed ik fiets het hele jaar rond.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mijn SKS klapperde als ik ze te “netjes” langs de band monteerde. Als ze dan door wind of ondergrond wiebelde en ze de band raakte was het mis. Nu heb ik ze net een paar millimeter meer ruimte gegeven en nooit meer last.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

gijsje schreef: vr 26 november 2021, 15:45
Haje74 schreef: zo 14 november 2021, 19:33 Hallo,

Ik wilde even een status-update geven over mijn Giant Grevel2 zelfbouwproject.
Ik fiets er nu al een tijdje op, ik gebruik hem naast tochtjes ook gewoon woon/werkverkeer, en boodschappen enzo.

5 weken geleden werd ik uitgenodigd om mee te fietsen met een groepje, op MTB trail Vorden (24km). Dit was mijn eerste echte kennismaking met het MTB fietsen. De start ligt ongeveer 12 km van mijn huis, dus al met al een mooie tocht en erg leuk om eens mee te maken!

Maar ergens halverwege ging het allemaal net wat te hard, wat resulteerde in dat ik noodgedwongen een boompje langs het parcours ging knuffelen!
Dat was wat minder, maar niks gebroken, en fiets nog in orde! Toch kon ik de 4 opvolgende weken niet op die schouder slapen...

Eventjes geen tochten meer gemaakt direct daarna dus tijd genoeg om na te denken over de fiets: wat mij opviel was vooral dat ik veel last had van gevoelloosheid in mijn handen na verloop van tijd en dat die starre Carbon voorvork toch wel heel erg oncomfortabel fietst op de trails; ik ratelde echt over de met wortels bezaaide paden, en voelde elke klap in mijn polsen en armen!

Dus heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt en een Rockshox Paragon besteld: 28' wielmaat, 9×100mm qr, 1 1/8 headtube, 65-50 mm travel.

En vandaag was het zover: Met hetzelfde groepje, dezelfde route gefietst en ik kan niet anders zeggen dan wat een geweldige fiets! Met de Paragon voelt het allemaal zoveel meer comfortabel aan, echt een wereld van verschil.

Sag is ongeveer 15-20mm, dus dan blijft er nog ongeveer 50mm veerweg over en dat lijkt voor dit parcours genoeg. Voorheen durfde ik met mijn 100kg niet in het zadel te blijven zitten omdat ik de boel heel wilde houden, maar met de nieuwe vork lukte dat veel beter, en daardoor ook minder moe, en een groter gevoel van controle tijdens het sturen over de paden.

Gelukkig was de trail niet erg nat, en lag er veel minder blad omdat dat voor het grootste gedeelte was opgeruimd (hulde aan die mensen, ik had er echt schik van). Al met al een geweldig tochtje, ik ga graag nog eens met dat groepje mee!

Ook moet ik zeggen dat ik het MTB fietsen toch écht een stuk leuker vind dan op de weg, het is technisch een stuk uitdagender!

Zal straks ook een plaatje posten van de fiets met de nieuwe vork.

Tot zover!

Afbeelding
Fijn dat je met deze vork prettiger rijdt...rijst meteen de vraag...wat ga je met die Toseek Carbon vork doen ? Ik heb een soortgelijke liggen voor mijjn Cube gravelachtigestreettacermetdikkebanden maar daar is de buis net ff te kort van naar mijn smaak 😊 Ben dus op zoek naar een exemplaar die nog niet afgezaagd is...
Ik ben spullen aan het verzamelen om ook voor mijn vrouw een soortgelijke fiets te bouwen,dus ben er nog niet uit of ik de vork weg doe..
Kan best wezen, maar wrs rijd ze eerst met deze voor ze besluit toch ook een verende vork te willen. Zal dus nog wel even duren ven ik bang :wink:
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Forau schreef: ma 22 november 2021, 09:52
Haje74 schreef: zo 14 november 2021, 19:33 Hallo,

Zal straks ook een plaatje posten van de fiets met de nieuwe vork.

Tot zover!
Afbeelding
Bedankt voor het zichtbaar maken van de foto :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De Marin Headlands 1 draait nog steeds regelmatig kilometers.

Intussen zijn de Schwalbe G-one allround 40mm banden vervangen door Conti Terra Speed "skinwall" banden......en dat scheelt toch merkbaar als het nat is ! Erg fijn en snel bandje. Kleurtje is smaak natuurlijk, maar ik vind het wel mooi bij deze fiets.

Setje Curana spatborden zijn er noodgedwongen weer af, de nieuwe plastic bevestiging van de achtersteuntjes overleefden de eerste de beste glij-partij niet . Duidelijk geen verbetering tov de oude constructie. Setje plastic SKS Speedrockers liggen nog klaar. Minder mooi, maar die buigen tenminste mee.

Afbeelding

Wel ERG veel bagger gisteren en dan zijn een fancy carbon fiets met klikpedalen en dropbar niet helemaal ideaal.......dus vanaf vandaag gaat deze aluminium Marin DSX 1 "flatbar gravelbike" het in de nattigheid overnemen met flatpedals en recht stuurtje.
Voorlopig nog ff helemaal standaard, maar daar gaat vast nog verandering in komen :winkie:

Afbeelding

Waarom-dan-geen-mtb discussies mogen hier :D viewtopic.php?f=16&t=152548
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jij hebt echt voor elk terrein, weertype, gevoel, taak, een fiets. :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef: do 9 december 2021, 10:01 Jij hebt echt voor elk terrein, weertype, gevoel, taak, een fiets. :D
Valt best mee :oops: oude singlespeed Karate Monkey voor locaal mtb rondje, oudere racer voor op asfalt en beide Marin's voor van alles gecombineerd.
Rest ( tweede oude KM, oude Inbred en E-mtb) staat voornamelijk stil of is omgekat tot stadsfiets of vakantie toertje met mijn vrouw.
Vooral mtb's hebben het veld moeten ruimen ivm drukke aangelegde mtb-routes icm file-leed om er te komen.....beiden niet zo mijn ding.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Herkenbaar, ik pak eigenlijk ook bijna altijd mijn gravel/tour/all road fiets.

Mountainbiken is overrated :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 9 december 2021, 10:53
maverick76 schreef: do 9 december 2021, 10:01 Jij hebt echt voor elk terrein, weertype, gevoel, taak, een fiets. :D
Valt best mee :oops: oude singlespeed Karate Monkey voor locaal mtb rondje, oudere racer voor op asfalt en beide Marin's voor van alles gecombineerd.
Rest ( tweede oude KM, oude Inbred en E-mtb) staat voornamelijk stil of is omgekat tot stadsfiets of vakantie toertje met mijn vrouw.
Vooral mtb's hebben het veld moeten ruimen ivm drukke aangelegde mtb-routes icm file-leed om er te komen.....beiden niet zo mijn ding.
Zeven fietsen voor één persoon valt inderdaad best mee.
Ik heb er maar vier, oude trommelremmenstadsfiets niet meegerekend. En dan krijg ik al genoeg commentaar vanuit niet fietsende familie- en vriendenkring... :D :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie