Gravel Spectopic: Show your gravel

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En niet onbelangrijk, het smoelt gewoon goed die hogere velgen :tong
Was voor mij de enige reden om er een set mee te bouwen... om noemenswaardig aero-voordeel te behalen rijd ik -helaas- niet snel genoeg meer.

Afgezien van het gewicht van de wielen zullen ook de lichtere banden nog wat bijdragen aan het snelle gevoel. Ik rijd ook voornamelijk weg met mijn Genesis maar omwille van de looks heb ik er toch 700x40c banden op liggen (Maxxis Velocita, wel weer wat lichter als de G-One Allround in dezelfde breedte).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het ging mij ook voornamelijk om de looks, maar ik reed vandaag op een 85km wegrondje toch opvallend veel "Pr's" op Strava :-D ......maar dat kan ook psychisch zijn natuurlijk; je fietst gewoon harder met mooi spul :winkie:

Die bandbreedte was voor mij ook even slikken, ik heb clearance voor ruim 45mm en wel 50mm in de voorvork dus dan zien 28 of 32mm er raar uit. Totdat ik afgelopen week bij een lokale dealer een 10k Look endurance/gravelbike zag waarbij ze rustig een 28mm bandje in hetzelfde frame monteren als 45mm......en kijk eens 3T Explor of Open UP. Ook op een nieuwe Trek Domane heb je al 40mm clearance en rijdt je vaak met 28 of 32mm Zal ook wel kwestie van wennen zijn en die hoge velgen helpen wel mee in de looks icm smalle bandjes.

Ik heb nu met 40mm, 35mm en 28mm slicks gereden op dezelfde wielset en dat maakt toch wel verschil in stuurgedrag. Met 28mm stuurt het vlotter en reageert het meer als racer. Met 28mm op de carbon wielset transformeert de fiets toch wel fors van "gravel" naar "road" bike en lijkt het allemaal wel veel lichter te rollen.....en dat was precies wat ik hoopte. De 32mm die er nu op liggen zijn fijne "winter" banden met net wat meer grip en erg strak stuurgedrag in natte bemodderde bochten. Het rijdt opvallend veel strakker als op mijn gewone Emonda racer, waarop het toch vlug stressig wordt op vieze natte wegen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is natuurlijk een combinatie van factoren, die Trek zal ook een wat scherpere geo hebben?

Qua rollen raak ik er steeds meer van overtuigd dat breed ook op de weg geen nadeel is. Het voelt wel wat minder flitsend dan smalle lichte bandjes maar dat zit vooral in het aanzetten, je moet gewoon meer (roterend) gewicht op gang trekken. Maar sinds ik afgelopen jaar met een vriend van me een lang viaduct af rolde zonder bij te trappen en ik met de 47mm Byways gewoon net zo snel ging als hij op 32mm slicks (nee, niet in de slipstream ;-)) denk ik dat verschillen in rolweerstand in elk geval op ons niveau geen wezenlijke rol spelen.

Wel van belang om goed te rollen is de druk, en hoe breder de band wordt hoe belangrijker het is dat hij op een velg met bijpassende breedte ligt om de stuureigenschappen goed te houden. Extreem voorbeeld waren de 2.35 Supermoto's op 18mm DT velgjes die ik in de Pace reed, alles minder dan keihard (3 bar in dat geval) oppompen resulteerde onmiddelijk in zeer onzeker stuurgedrag. In elke bocht kreeg je dan het gevoel dat de fiets over de voorband weggleed, ook bij minder hoge bochtensnelheden.

Natuurlijk scheelt het met welke insteek je op de fiets stapt, moet het zo hard mogelijk (op straat) kies je een licht bandje, ook als je veel hoogtemeters wilt maken op een Alpencol. Maar gaat het er meer toeristisch aan toe ervaar ik eigenlijk geen nadelen met een 40mm slick als de Velocita. En eerlijk is eerlijk, ik knap af op de looks van zo'n smal bandje in een vork met ruimte voor het dubbele... :oops:

In de Salsa Cromoto op de Pace viel de 40mm Conti slick helemaal weg, daar past volgens mij nog wel een 3.0 band in? Oerlelijk :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marcrossel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 19 januari 2022, 09:27

Afbeelding

nieuw opgeboud
carbon 26/27 frame
carbon fork, stuur en zadelpen
650b wielen met 47 gravelbanden
sram nx eagel 12 sp derialeur met jmate converter
onder tussen met sram rivel axs crank 40t
sx 11-50
sx ketting
sensah 2x12 shifters (helaas mechanisch remmen)

al lekker een paar honderd km er opzitten
van gravel paden tot mtb routes
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Hi, naast een mtb en racefiets ben ik ook "geveld" door het gravelvirus en heb ik een canyon grizl cf sl 7 besteld. Hopelijk komt ie eind februari / begin maart binnen dus dan kan ik een fatsoenlijke foto hier plaatsen :winkie:
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Afgelopen weekend mijn gravel/road fiets besteld bij Bike24.
Het gaat om de Giant Contend AR2 van 2021 in het licht grijs.

Het is geen volbloed gravel fiets, maar met een mogelijkheid om 38 mm banden te steken, is het ook zeker geen volbloed weg fiets.
Ook in de reviews die ik gelezen/bekeken heb, komt naar voren dat hij voor zowel weg als gravel goed te gebruiken is.
Ondanks dat mountainbiken (vooralsnog) voor mij dé sport is, heb ik deze fiets erbij genomen om meer km's te maken. Met name in de winter en in de avond nodigt het mountainbike me steeds minder uit om op te stappen. Slecht voor mijn fiets, slecht voor het parcours en zeker ook slecht voor de lol houden in mountainbiken.

Vandaag binnen gekomen.....
Afbeelding
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op di 22 februari 2022, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Rdo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 14:36

Start van een nieuw gravel racer project .tot nu toe niner air9 frame ,salsa corner bar Thompson voorsprong en zadelpen ,mavic crosmax wielen .de rest volgt nog biiv.shimano xt 1x10 erop en acid elixer x0 remmen heb ik nog op een donor fiets zitten .
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Leuk project je bedoelt een Surly corner bar neem ik aan? Ik ben benieuwd hoe die in de praktijk gaat bevallen. Een foto zou ook leuk zijn, show your gravel enzo ;),
Rdo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 14:36

Ja is inderdaad een surly corner bar en foto,s moet ik nog even uitzoeken hoe ik dat moet doen
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

Sinds kort, een Canyon Grizl 7 alu, kleur grape incl wahoo bolt v2.
Pedalen Stamp 7 cranck Brothers.
Wat een verbetering voor mij ten opzichte van mijn Felt vr30 2018.

Komt in maart nog bij een grizl 7 suspension woman kleur Matcha, pedalen Look trail rocs.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jorian
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 11 oktober 2007, 18:54

Het heeft mij de nodige uren achter de naaimachine gekost maar ben blij met het resultaat: Afbeelding
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

.
Laatst gewijzigd door Elvis1 op ma 7 februari 2022, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Elvis1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 5 september 2005, 11:42

Mooie multicam ik zie je niet fietsen style😀
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Afbeelding

Mijn laatste projectje. Kwam laatst op MP een OnOne Midge dropbar tegen, past goed bij het Inbred-frame dat ik nog aan de muur had hangen.

Moeten nog een paar onderdelen op, maar dan is mijn dropbar-gravel-monstercross-singlespeed-mtb-geval klaar :lol: :winkie:
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie