Wat is een gravel bike?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
remon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)

Leuk dat typisch alles in hokjes willen plaatsten, categoriseren en regelen...
Groeten, Remon.

Steel is te real deal
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik voel me geen gravelracer, maar als je kijkt wat ik de laatste 3 weken doe op de fiets dan is dat alleen mijn gevoel. Omdat de sportscholen dicht zijn pak ik voor een workout 3-4 keer per week aan het eind van de middag de fiets en rijd een mix van asfalt, overharde paden en MTB (single) tracks. Gravelen dus

De racefiets werkt niet, en MTB banden lopen wat zwaarder op asfalt, maar dat is OK. Het is toch een workout en dan blijf ik dichter bij huis voor dezelfde intensiteit. Zo heb ik al een paar verschillende bikes mee gehad, o.a. full suspension, hardtail, Fatbike, maar deze werkt het beste:

de Rooster 29plus. weet niet in welk hokje die nou past, maar hij doet het prima (Bikepacker zonder pack? :winkie: )
Afbeelding

Oude foto, maar de Rooster is echt bijna onveranderd sinds die eerste build. Nu wel met een kortere stuupen dan de foto en ander merk banden, met soortgelijk profiel. Zjn 3.0 nominaal banden, eerder 2.8 gemeten, en dan 1 tiende bar of 2 meer lucht erin vergeleken met echt MTB rijden en gaan.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Heerlijke fiets; zo'n starre 29plusser :-q
.....maar om dat nou een "gravelbike" te noemen :cry:
Maar je kunt wel goed "bikepacken" met beiden inderdaad (om er maar weer eens een hippe term tegenaan te gooien :bier: )
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Je mag hem noemen (of niet noemen) wat je wilt

Ik denk alleen dat wat ik er op doe overeenkomt met de beschrijving van het "gravel" rijden

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Categoriseren is voor ons makkelijk en maakt het een duidelijker.
Anders wordt het helemaal zo'n puinhoop om te zoeken.

Ach weet je. Gooi alles wat je in google zoekt maar onder de hoop fietsonderdelen. Laat ze zelf maar uitzoeken wat waarbij hoort.
:-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
remon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)

Heckler40 schreef: za 4 april 2020, 14:56 Ik voel me geen gravelracer, maar als je kijkt wat ik de laatste 3 weken doe op de fiets dan is dat alleen mijn gevoel. Omdat de sportscholen dicht zijn pak ik voor een workout 3-4 keer per week aan het eind van de middag de fiets en rijd een mix van asfalt, overharde paden en MTB (single) tracks. Gravelen dus

De racefiets werkt niet, en MTB banden lopen wat zwaarder op asfalt, maar dat is OK. Het is toch een workout en dan blijf ik dichter bij huis voor dezelfde intensiteit. Zo heb ik al een paar verschillende bikes mee gehad, o.a. full suspension, hardtail, Fatbike, maar deze werkt het beste:

de Rooster 29plus. weet niet in welk hokje die nou past, maar hij doet het prima (Bikepacker zonder pack? :winkie: )
Afbeelding

Oude foto, maar de Rooster is echt bijna onveranderd sinds die eerste build. Nu wel met een kortere stuupen dan de foto en ander merk banden, met soortgelijk profiel. Zjn 3.0 nominaal banden, eerder 2.8 gemeten, en dan 1 tiende bar of 2 meer lucht erin vergeleken met echt MTB rijden en gaan.

Enjoy!!
Gaaf, zo heb ik voor alles (ook woon-werk) wat ik doe m'n Salsa Fargo die nu op 2.6 staat.
Groeten, Remon.

Steel is te real deal
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

remon schreef: vr 3 april 2020, 08:35 Leuk dat typisch alles in hokjes willen plaatsten, categoriseren en regelen...
Daarom noem ik mijn fiets een gravelmtb. Dat hokje bestond nog niet :winkie: Alhoewel randonneurmtb wellicht passender is. 8)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Jurriaan schreef: ma 6 april 2020, 10:23
remon schreef: vr 3 april 2020, 08:35 Leuk dat typisch alles in hokjes willen plaatsten, categoriseren en regelen...
Daarom noem ik mijn fiets een gravelmtb. Dat hokje bestond nog niet :winkie: Alhoewel randonneurmtb wellicht passender is. 8)
Ach, zo heet die van mij 29-. √49=29-?

Mijn enige 29er... :winkie:
Gebruikersavatar
remon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)

Real Epic '89 schreef: ma 6 april 2020, 12:29
Jurriaan schreef: ma 6 april 2020, 10:23
Daarom noem ik mijn fiets een gravelmtb. Dat hokje bestond nog niet :winkie: Alhoewel randonneurmtb wellicht passender is. 8)
Ach, zo heet die van mij 29-. √49=29-?

Mijn enige 29er... :winkie:
:D :D :D , die van mij heet fiets....denk ik...

Maar ok toegegeven voor overzicht en duidelijkheid zijn wat hokken wel handig voor de nieuwkomers.
Groeten, Remon.

Steel is te real deal
Plaats reactie