Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Scoupy schreef: vr 14 mei 2021, 14:57
Mario070 schreef: vr 14 mei 2021, 10:23 Nee hoor....je krijgt ipv één streep midden op de rug :-{ twee stepen aan de zijkanten :D heeft ook wel iets :wink:
Haha was er al achter dat het niet ging werken dus er gaan gewoon weer 32 bandjes op. :D
:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Mario070 schreef: vr 14 mei 2021, 18:24
Scoupy schreef: vr 14 mei 2021, 14:57

Haha was er al achter dat het niet ging werken dus er gaan gewoon weer 32 bandjes op. :D
:-q
Nu een paar conti’s eronder, netjes 700 x 32 gekocht, zijn ze weer veel smaller dan de bontrager 32... :oops: Naja ga er nu wel gewoon mee rijden, deze fiets is ook meer voor het touren, voor het off roadwerk heb ik mijn mountainbike nog.

Oogt wel beetje suf nu maargoed :lol:
DeGlenne
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 15:25
Mijn mountainbike: Kona Honzo st,Kona Unit,Kona Paddywagon

Marcel964 schreef: vr 14 mei 2021, 15:27 Iemand ervaring met WTB rAddler?
In 44mm.

Zit er aan te denken om die te kopen
Ben er ook voor aan het zien. Heb nu momenteel wtb resolute 42c en super tevreden van. Met een velg van 24mm intern vallen ze als een 44mm band. De Raddler in 44mm zou als een 43mm uitkomen. Aangezien mijn rove van 2017 niet zoveel plaats heeft achteraan zou ik die wel eens willen proberen.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Met mijn vrouw pak ik meestal de racefiets. Zij heeft een crosshybride en we fietsen dan wat meer gravel en soms wat stukjes van mtb-routes. Deed dit tot voorkort met 25mm racefiets bandjes, maar heb er nu toch maar 32mm Vittoria Terreno Zero TNT G2.0 opgelegd. Dat was ook gelijk de max wat past in mijn Cannonadale Synapse frame. Ook gelijk tubeless gemaakt. Ben benieuwd naar het verschil.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naar mijn gevoel rolt het met bredere banden ook heel goed, het grootste verschil zit 'm in het "snappy" gevoel van lichte bandjes. Je fiets voelt gewoon lichtvoetiger aan met lichte 25mm racebandjes.

Maar ik rolde net zo snel van een lang viaduct met mijn 47mm Byways als mijn fietsmaat op 25mm Lugano's. En da's nog 650b ook :-D
Even aanzetten uit een krappe bocht voelt echt wel wat slomer, maar voor mijn manier van fietsen is dat totaal onbelangrijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

M'n WTB Riddler achterbandje is na 1500km al versleten. :( Ik moet toegeven dat ik wel veel asfalt heb gereden, ik denk iets meer dan de helft van de kilometers, maar toch.
Hoe is jullie ervaring met deze band?
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Vandaag eerste ritje gedaan op de Vittoria Terreno Zero TNT G2.0. Denk dat dit voor de ritjes die ik met mijn vrouw doe een hele leuke oplossing is t.o.v. de 25mm Continental 4000 bandjes. Comfort is behoorlijk toegenomen, ook al is het maar 32 mm. Aanzetten is idd iets minder direct, maar zoals gezegd is dat voor deze tourritjes dikke prima. Rij met meer vertrouwen over de gravelwegen en bospaden.

Wat alleen nog niet helemaal gelukt is om ze goed tubeless te krijgen. Banden lopen sneller leeg dan gepland, maar een dagje er op fietsen gaat prima. Ga wel even met wat zeepsop aan de gang, want ik vermoed dat het bij de ventielen weglekt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben bezig een paar nieuwe wielen te bouwen voor mijn Fugio en stap dan (van de Schwalbe G-One allround) meteen over op echte slicks, een paar Maxxis Velocita's. Ben benieuwd of ik er überhaupt wat van merk want die Schwalbes rollen al erg goed... :D
Ik meen dat de Velocita wel ietsje lichter is maar dat heb ik nog niet gechecked. De breedte is ongeveer gelijk, wat ook meteen de max is wat de Fugio aankan.
De beperking zit 'm bij dit frame in de hoogte van de band, de mannetjes tussen de achtervorken (zowel chain- als seatstays) hadden ze een cm hoger moeten doen en dan waren 700 x 45c rubbers geen enkel probleem geweest denk ik (als je 650b rijdt passen er wel 50mm banden in).

Zie het mannetje tussen de seatstays, voor weggebruik is dit ruim genoeg, de band staat hier al op de juiste druk. Op de foto lijkt de ruimte iets minder dan in werkelijkheid.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Ik zit er dus aan te denken om toch de spatborden van mij fiets te halen en er bredere banden onder te gooien. Hoe zijn jullie erachter gekomen hoe breed er Max op de fiets kan? Gewoon proberen? :D

En hebben jullie tips voor een setje goede betaalbare gravelbanden? Ik vind de 32 van continental een beetje onstabiel/smal overkomen dus neig nu meer richting breedte 40...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Scoupy schreef: zo 6 juni 2021, 09:18 Ik zit er dus aan te denken om toch de spatborden van mij fiets te halen en er bredere banden onder te gooien. Hoe zijn jullie erachter gekomen hoe breed er Max op de fiets kan? Gewoon proberen? :D
Kijk naar de plek waar je nu de minste ruimte over hebt en kijk hoeveel mm je extra kwijt kunt. Zowel in hoogte als breedte. In hoogte blijft het een beetje gokken maar over het algemeen komt met dezelfde wielset elke millimeter breedte er ook in de hoogte ongeveer bij. Hoeveel marge je wilt houden hangt natuurlijk heel erg af van hoeveel off-road de band ziet en ook van het type band. Bij banden met meer nop kun je ook wel verwachten dat er nog wat meer troep groter dan de nop aan blijft hangen. Marge hangt ook af van je wielen. Bovenstaande wielen van kermit gaan niet flexen, ik heb ooit een setje 24mm hoge ultegra wielen gebruikt op de racefiets en daar kon je aan beide kanten gerust 2mm optellen voor de flex bij staand aanzetten.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inderdaad even meten wat je nu over hebt in de breedte... en de hoogte ;-)
Want bij bovenstaande fiets is dat de eerste beperking, in de breedte heb ik iets meer ruimte over.

Deze fiets ziet alleen verharde wegen en eenvoudige paden, dus ik heb geen echte noppen nodig en ook geen hele cm mudclearance. Zou ik hier echt het terrein mee in gaan zou ik iets smaller monteren (nu 38mm, dan zou ik naar 35mm gaan denk ik).
Of er 650b wielen in gooien, dan passen er volgens Genesis 50mm banden tussen de achtervorken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

kermit schreef: zo 6 juni 2021, 20:13 Inderdaad even meten wat je nu over hebt in de breedte... en de hoogte ;-)
Want bij bovenstaande fiets is dat de eerste beperking, in de breedte heb ik iets meer ruimte over.

Deze fiets ziet alleen verharde wegen en eenvoudige paden, dus ik heb geen echte noppen nodig en ook geen hele cm mudclearance. Zou ik hier echt het terrein mee in gaan zou ik iets smaller monteren (nu 38mm, dan zou ik naar 35mm gaan denk ik).
Of er 650b wielen in gooien, dan passen er volgens Genesis 50mm banden tussen de achtervorken...
Het probleem is een beetje dat er hiervoor bontrager 700x32c op zaten en die waren echt veel breder dan de 32c van conti die er nu op zitten. Meten hoeveel ruimte ik heb is 1 maar hoe kom ik erachter hoe breed/hoog de bredere band is? :-D

Want blijkbaar is elke merk/type band dus verschillend qua afmetingen. De ene 32c is de andere niet en om nu weer iets op de gok te kopen, wil ik niet :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat klopt, is een bekend probleem, ook met mountainbikebanden. Het verschil tussen een breed en een smal vallende band van "dezelfde maat" kan behoorlijk groot zijn.

Soms kun je erachter komen door ervaringen van anderen op het forum, of een review die daar info over geeft. Vaak komt het toch op gokken neer... :D
Maar je hebt ook het recht om via internet gekochte artikelen te retourneren, ik neem aan dat passen geen probleem is zolang je niet met de banden gereden hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

kermit schreef: ma 7 juni 2021, 10:21 Dat klopt, is een bekend probleem, ook met mountainbikebanden. Het verschil tussen een breed en een smal vallende band van "dezelfde maat" kan behoorlijk groot zijn.

Soms kun je erachter komen door ervaringen van anderen op het forum, of een review die daar info over geeft. Vaak komt het toch op gokken neer... :D
Maar je hebt ook het recht om via internet gekochte artikelen te retourneren, ik neem aan dat passen geen probleem is zolang je niet met de banden gereden hebt.
Ik heb nu uitgevonden dat g-one allround 622x35 in realiteit iets breder dan 35 mm is en als ik het meet zou die precies moeten passen achter in het frame. Maar dan ook gelijk het breedst wat erin past. En mijn huidige spatborden zouden dan sowieso niet meer passen, maar die blijven toch aanlopen.

Iemand ervaring met deze banden? :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, ik :D

Met de 38mm dan. En ik rijd vooral op de weg en eenvoudige paden, dus ik pomp ze hard op (tegen de 4 bar).

Mij bevallen ze goed, rollen zo hard opgepompt bijna als echte wegbanden. En op die simpele paden genoeg grip, wat natuurlijk nog beter wordt als je de druk laat zakken.

Ik zou zeggen, prima banden zolang je het in het terrein niet te gek maakt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie