Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Foto van mijn fiets en van de tussenruimte tussen band en frame.

Wat ik nog altijd kan doen, is vanaf oktober de smaller banden te istalleren voor de winter. De bredere dan terug installeren vanaf april/mei. Zoveel werk is dat nu niet. En eventueel het beetje latex recycleren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Je hebt de Schwalbe Thunderburt in vrij smalle uitvoering 29x2.0

Rijd hier iemand wel eens gravel mee ?

Schijnen niet mega lekbestendig te zijn z?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

i-mac schreef: za 21 mei 2022, 11:13 Afbeelding
Als je geen beschadigingen op je achtervork wilt zou ik toch een maatje smaller rijden denk ik. Als je de 44mm's dan verkoopt vallen de kosten ook wel mee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jorian
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 11 oktober 2007, 18:54

Stunning schreef: za 21 mei 2022, 23:22 Je hebt de Schwalbe Thunderburt in vrij smalle uitvoering 29x2.0

Rijd hier iemand wel eens gravel mee ?

Schijnen niet mega lekbestendig te zijn z?
29x2.1 was de meest smalle uitvoering dacht ik.
Deze heb ik tubeless op de mtb gehad i.c.m. antilekvloeistof. Hier heb ik nooit lek mee gereden, wel na het vervangen ervan aan de binnenzijde doornpuntjes gevonden.
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

kermit schreef: ma 23 mei 2022, 09:41
i-mac schreef: za 21 mei 2022, 11:13 Afbeelding
Als je geen beschadigingen op je achtervork wilt zou ik toch een maatje smaller rijden denk ik. Als je de 44mm's dan verkoopt vallen de kosten ook wel mee.
Ik heb aan beide kanten een beschermsticker aangebracht. Maar ik ga met deze banden toch alleen maar bij drogere omstandigheden op pad gaan. In de winter gaat de smallere variant er op (of koop ik een 2de set wielen voor die smalle band). Al moet ik eerlijk toegeven dat ik geen modder meer ga opzoeken. Al is het natuurlijk onvermijdelijk dat je af en toe eens een strook moet doorklieven.

Ik heb deze morgen eens het achterwiel uitgehaald, en merk op dat ik toch al lichte beschadiging had op die plaats. Maar dat onmogelijk van deze nieuwe banden zijn. Maar goed, er kan evengoed een steen of een grote tak tussen je wiel en je frame komen te zitten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vraagje, heeft iemand de Vittoria Terreno Zero in maatje 650b x 47mm in gebruik?
En zo ja, hoe breed vallen die? (icm een bepaalde velgbreedte).

Volgens een review op Bike24 valt hij ruim breder dan 50mm op een 22,5mm brede velg. Ik overweeg t.z.t. die bandjes maar als ze echt zo breed vallen moet ik eerst eens gaan meten of ze wel in m'n frame passen...

"Maulweite 22,5mm war auch kein Problem.
Der Reifen 47-584 erreicht auf dieser Felge eine breite von 52-53mm."
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

ik heb de Terreno Dry in deze maat gehad, 650bx47mm

nieuw vielen ze dat ook, op een interne velg van 24mm. aan het einde waren ze "gegroeid" tot 48mm
mijn fiets kan max deze 47-48mm hebben, veel breder niet. dus ik het andere ervaringen, tot 52mm herken ik niet. maatja, het is dan wel de dry ipv de zero die ik had.
Ride like you stole it
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dank u :)

Het zou redelijk logisch zijn als de dry en zero hetzelfde karkas delen.
Maar ik zal weleens meten voordat ik eventueel iets bestel. Vitus zegt zelf 47mm maximaal (bij 650b). Dan zal een millimeter extra geen probleem zijn, maar vijf millimeter waarschijnlijk wel...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nick299
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 9 augustus 2015, 18:26

Hallo mensen,

Ik zit in dubio.

Ik Heb voor mijn Giant Revolt nieuwe gravel banden nodig. Nu Gaat mijn voorkeur uit naar de Pathfinder pro 2 bliss ready race.

Alleen nu twijfel ik tussen de 38c of 42c versie. Wat adviseren jullie, of wat zijn jullie ervaringen? Ik fiets er vrij veel mee over de weg.
Er zitten nu maxxis receptor 40c op. Ik vraag me namelijk heel erg af of ik veel meer weerstand ervaar van de 42c, want anders gaat hier wel mijn voorkeur naar uit.

Mvg

Nick
jorian
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 11 oktober 2007, 18:54

Tussen de 38 en 42 mm Pathfinder pro merkte ik qua weerstand geen verschil. De 42mm voelt net wat zekerder in de bochten en geeft wat meer comfort.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Die Pathfinders hebben toch een vlak stuk in het midden? De breedte voor op de weg zal niet veel uitmaken, met uitzondering van het gewicht. Met normaal gravelen ga je wel voordeel hebben van de breedte.

Heb onlangs wel mijn Teravails Washburn 42mm weg gedaan. Lekker voor op de weg en droge gravel, maar afgelopen winter toch 2x onderuit gegaan tijdens een licht modderige gravelrit. Momenteel iets meer profiel m'n Bontager GR2 Team Issues 40mm.

Twijfel om hier de Traka (200 km) mee te rijden eind deze maand.

Heb ook de Vittoria Terreno Dries 700x47mm thuis liggen. (nieuw)

Iemand ervaring met de Traka in Girona? Zag wel filmpjes van de Traka waar het lijkt, hoe breder hoe beter. Zelf denk ik dat het goed zal gaan op de GR2's 40mm en zijn erg comfortabel (meer dan 42mm Teravails), maar toch twijfel om de Terreno's te monteren aangezien ik die toch heb liggen. Maar hebben wel iets minder nop.

Iemand betere keuzes voor de Traka en Spaanse gravel?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: do 16 maart 2023, 11:10 Dank u :)

Het zou redelijk logisch zijn als de dry en zero hetzelfde karkas delen.
Maar ik zal weleens meten voordat ik eventueel iets bestel. Vitus zegt zelf 47mm maximaal (bij 650b). Dan zal een millimeter extra geen probleem zijn, maar vijf millimeter waarschijnlijk wel...
Inmiddels heb ik een setje Terreno Zero's gemonteerd, ze vallen (net gemonteerd) exact op de opgegeven 47mm. Velgen zijn 23mm inwendig.

Overigens kan de fiets (Vitus Substance alu 2020) nog wel iets meer aan, ik denk zelfs dat 50mm zou passen. Dan wordt de clearance wel klein natuurlijk, niet de meest geschikte keuze als je veel modderritten maakt. Maar mochten de bandjes nog wat "groeien" is dat iig ook geen probleem.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bobi
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 7 april 2023, 08:28

nick299 schreef: ma 3 april 2023, 19:23 Hallo mensen,

Ik zit in dubio.

Ik Heb voor mijn Giant Revolt nieuwe gravel banden nodig. Nu Gaat mijn voorkeur uit naar de Pathfinder pro 2 bliss ready race.

Alleen nu twijfel ik tussen de 38c of 42c versie. Wat adviseren jullie, of wat zijn jullie ervaringen? Ik fiets er vrij veel mee over de weg.
Er zitten nu maxxis receptor 40c op. Ik vraag me namelijk heel erg af of ik veel meer weerstand ervaar van de 42c, want anders gaat hier wel mijn voorkeur naar uit.

Mvg

Nick
In mijn ervaring zijn bredere banden (42c) over het algemeen comfortabeler op onverharde wegen en bieden ze betere grip. Echter, als je veel op de verharde weg fietst, kunnen dunnere banden (38c) sneller aanvoelen en minder rolweerstand bieden.
Aangezien je aangeeft dat je vooral op de weg fietst, zou ik je aanraden om te kiezen voor de 38c versie. De rolweerstand zal waarschijnlijk niet enorm verschillen tussen de twee maten, maar het kan net dat kleine beetje verschil maken in snelheid en rijervaring op de weg.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het verschil in rolweerstand zal marginaal en waarschijnlijk niet eens voelbaar zijn denk ik. Misschien dat je verschil in gewicht zou kunnen voelen, maar ook dergelijke kleine gewichtsverschillen maken niet dat je ineens een andere fiets hebt. Dus als je naar de brede versie neigt zou ik dat gewoon doen.

Rolweerstand hangt wel erg af van de druk waarmee je rijdt, als je alleen op straat rijdt zou ik ze niet te zacht zetten. Mijn 40mm bandjes zet ik tegen de 4 bar, de 47mm's op een kleine 3 bar.
Ga je gravelen zijn die drukken niet aan te raden :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
gpsguido
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: do 10 maart 2011, 11:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Topstone
Contacteer:

Mijn overjarige fiets werd geleverd met een set WTB Nano 40*700.
De banden rijden erg fijn op asfalt en hebben voldoende grip op de gravelpaden. (Af en toe een stukje mtb route)

Tubeless maken was een drama, dit kan ook komen door de poreuze zijkanten ivm de overjarige banden.

Afgelopen een set donnelly Xplorer MSO 700*40 gemonteerd.
Het tubeless maken ging redelijk makkelijk.
Na de eerste nacht waren de banden nog goed hard.

Afgelopen weekend de eerste kilometers buiten gemaakt
De route was voorzien van harde gravel. Daar reden de banden erg comfortabel. Ook in de bochten kon er goed tempo gereden worden. Opgepompt tot 2.5 bar

Binnenkort nog wat meer zandpaden nemen om te zien hoe de band zich daar gedraagt.

Tot nu toe erg tevreden.
Plaats reactie