Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb zelf die gravelgrinders in 33mm op mijn Domane gehad; superbandje ! Viel ook stuk breder ( 37mm op 19mm)
Ik zit hier in west-brabant ook met veel zand, maar in verhouding wat meer asfalt. Die ruimvallende gravelgrinders in 42mm staan ook hoog op mijn lijstje.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Iemand bekend met 41mm knards? Kunnen in terrein prima mee, maar vind ze op de weg toch "langzaam". Aangezien ik echt voornamelijk weg en simpele onverharde paden rijd met deze fiets zoek ik iets wat lichter rolt. Mag wel best breed, maar zoek wel iets "snellers" maar ik heb geen vergelijking materiaal, dus ook geen idee of er veel te winnen valt...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: ma 7 juni 2021, 22:33 Ja, ik :D

Met de 38mm dan. En ik rijd vooral op de weg en eenvoudige paden, dus ik pomp ze hard op (tegen de 4 bar).

Mij bevallen ze goed, rollen zo hard opgepompt bijna als echte wegbanden. En op die simpele paden genoeg grip, wat natuurlijk nog beter wordt als je de druk laat zakken.

Ik zou zeggen, prima banden zolang je het in het terrein niet te gek maakt.
Volgens mij moet ik die dan hebben :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

I_do schreef: zo 19 september 2021, 11:14 Iemand bekend met 41mm knards? Kunnen in terrein prima mee, maar vind ze op de weg toch "langzaam". Aangezien ik echt voornamelijk weg en simpele onverharde paden rijd met deze fiets zoek ik iets wat lichter rolt. Mag wel best breed, maar zoek wel iets "snellers" maar ik heb geen vergelijking materiaal, dus ook geen idee of er veel te winnen valt...
"Veel" is natuurlijk relatief, maar minder profiel voelt vaak wel sneller op de weg. Schwalbe G-one is zeker niet verkeerd, maar er is meer.
Ik hen net een set Panaracer Gravelking Semi Slick's besteld in 43mm voor dit soort gebruik. ( bij BikeComponents), breder en lijken sneller/soepeler volgens div reviews.
https://road.cc/content/review/panarace ... tlc-280513

NB: G-one Bites in 45mm gaan voorlopig in de kast. Misschien dat ik er als winterband nog wat mee ga doen, maar voor mijn gemiddelde mix asfalt-offroad vind ik het niks.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

I_do schreef: zo 19 september 2021, 11:14 Iemand bekend met 41mm knards? Kunnen in terrein prima mee, maar vind ze op de weg toch "langzaam". Aangezien ik echt voornamelijk weg en simpele onverharde paden rijd met deze fiets zoek ik iets wat lichter rolt. Mag wel best breed, maar zoek wel iets "snellers" maar ik heb geen vergelijking materiaal, dus ook geen idee of er veel te winnen valt...
Ik rijd met Vittira Terreno zero gravel, minder profiel dan dat is gewoon een race bandje.. Keuze omdat ik +/- 70% asfalt rij met de gravelracer, sowieso zonder haast en daardoor nog geen gravelpaden tegengekomen die ik hiermee niet zou kunnen rijden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

paulus1981 schreef: zo 19 september 2021, 15:16
I_do schreef: zo 19 september 2021, 11:14 Iemand bekend met 41mm knards? Kunnen in terrein prima mee, maar vind ze op de weg toch "langzaam". Aangezien ik echt voornamelijk weg en simpele onverharde paden rijd met deze fiets zoek ik iets wat lichter rolt. Mag wel best breed, maar zoek wel iets "snellers" maar ik heb geen vergelijking materiaal, dus ook geen idee of er veel te winnen valt...
Ik rijd met Vittira Terreno zero gravel, minder profiel dan dat is gewoon een race bandje.. Keuze omdat ik +/- 70% asfalt rij met de gravelracer, sowieso zonder haast en daardoor nog geen gravelpaden tegengekomen die ik hiermee niet zou kunnen rijden.
Op zich wel gecharmeerd van Vittoria op MTB en weg, dus gravel zou ook goed kunnen!
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

NB: G-one Bites in 45mm gaan voorlopig in de kast. Misschien dat ik er als winterband nog wat mee ga doen, maar voor mijn gemiddelde mix asfalt-offroad vind ik het niks.
[/quote]

Vandaag ook de G-one bites in 45 mm verwisseld voor de pirelli cinturato H in 40mm voor de herfstige ritjes op de weg.

Wel even wennen zo “smal” terwijl in mijn vorige gravel bike 38 mm de maximale breedte was
Canyon Grizl wordt nu dus een luxe wegfiets 😁
Echte lange graveltochten komen toch pas weer het voorjaar.
Nu vooral Mtb en basis conditie op weg en binnen
Als het echt bagger wordt dan gaat de Tacx fiets de weg op en de grizl op de Tacx
Remember to do things which are right rather than things that are easy
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

MonkeyRider schreef: zo 19 september 2021, 14:02 NB: G-one Bites in 45mm gaan voorlopig in de kast. Misschien dat ik er als winterband nog wat mee ga doen, maar voor mijn gemiddelde mix asfalt-offroad vind ik het niks.
Monkey, kun je aangeven waarom je het nix vindt? Zijn toch lieve nopjes.............. :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

bongo schreef: di 28 september 2021, 21:18
MonkeyRider schreef: zo 19 september 2021, 14:02 NB: G-one Bites in 45mm gaan voorlopig in de kast. Misschien dat ik er als winterband nog wat mee ga doen, maar voor mijn gemiddelde mix asfalt-offroad vind ik het niks.
Monkey, kun je aangeven waarom je het nix vindt? Zijn toch lieve nopjes.............. :-q
Ik heb de 45mm versie tubeless gereden met drukken van 1.5 tot 3.0 bar. Bij 2.5 achter en 2.0 voor ontstaat er een soort sweet spot waarbij ze redelijk rollen op asfalt en redelijk comfort en grip hebben op ruwere bospaden, maar ik vind ze nog steeds vrij zwaar rollen ( zelfs op harde gravel) en toch maar weinig comfort geven op hobbelige ondergronden. Het lijken gewoon vrij stugge banden. Grip is gewoon goed. Waarschijnlijk best een fijne band als je focus grotendeels offroad is ( met wat lagere druk ).

Ik heb er nu trouwens een set 44mm Vredestein Aventura's onder en die lijken zelfs met biba's een stuk soepeler en sneller. Wel wat minder grip, maar veel meer allround road/offroad. Ik rijd ze met 2.75 achter en 2.25 voor ( 95kg bepakt en met biba's). Paar gravelroutes in Brabant mee gedaan ( gravelrides.cc en gravelritten.nl ) en ze bevallen uitstekend.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

thanks :-q
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Ik vond de rolweerstand en soepelheid ook tegenvallen. Maar juist dat maakte op mijn off road bike packing tochten weer niet zoveel uit.
Daar was inderdaad comfort en grip belangrijker.
Voor snelle ritje heb ik de G-One R in 45 mm gebruikt. Door het Reichswald kon ik dan lekker doorscheuren
Remember to do things which are right rather than things that are easy
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Er zit volgens mij een behoorlijk verschil in de objectieve en subjectieve snelheid van de Bites. Ik rijd ze nu een tijdje in 50mm en de laatste paar weken ook een paar keer per week naar en van kantoor, volledig verhard dus. Je gevoel zegt dan dat je behoorlijk inefficiënt bezig bent. Als ik echter kijk naar de snelheden waarmee ik rijd dan zie ik een heel ander verhaal. Ik heb dit traject al heel vaak afgelegd met Allrounds in 35 en 40mm, maar ik heb gisteren mijn snelste gemiddelde neergezet met de 50mm Bites. Snelheden boven de 30km/uur zijn geen probleem.

Maar zoals gezegd: het gevoel zegt wat anders. En omdat ik dat voor dit soort ritten belangrijker vind dan de werkelijke snelheid zijn er toch wat dunnere bandjes onderweg. Het zal bar weinig uitmaken qua snelheid, maar ik hoop iig het gevoel te hebben dat ik efficiënt onderweg ben naar kantoor :wink:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@hoodoo
G-one R heeft vlgs mij ook een andere soepele constructie ?
Het nadeel van schwalbe vind ik dat oeverloze veranderen van constructie, compound e.d. Hoop marketing bla-bla, maar ik weet nooit waar ik aan toe ben.
Ik heb nu bv een goedkope versie G-one 40mm TLR liggen ( geleverd bij mijn fiets) en had een oudere "folding" versie van 3 jaar terug. De oudere was een stuk soepeler en rolde (uiteraard met biba's) eigenlijk heel lekker. De nieuwe is een stuk stugger, maar zweet nog steeds veel latex, zodat ik er ook weer biba's in heb gestopt en het rolt als "harde" band.
Ik had gehoopt dat het met de duurdere bredere G-one 45mm beter zou worden.
Ik heb niet veel vertrouwen in "Schwalbe" dus :winkie:

@klaast: dat "gevoel" is inderdaad voor mij ook belangrijk ( snelheid lijkt toch nergens op :-{ ) . Heb ik met de 44mm Vredestein Aventura trouwens wel, maar echt objectiveren kan ik dat ook niet.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: wo 29 september 2021, 11:48 @klaast: dat "gevoel" is inderdaad voor mij ook belangrijk ( snelheid lijkt toch nergens op :-{ ) . Heb ik met de 44mm Vredestein Aventura trouwens wel, maar echt objectiveren kan ik dat ook niet.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen (op langere termijn) met de Aventura. Daar is weinig over te vinden. Naast het rollen ook wel benieuwd hoe lekbestendig en soepel die zijn. Rijd je ze tubeless?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: wo 29 september 2021, 12:44
MonkeyRider schreef: wo 29 september 2021, 11:48 @klaast: dat "gevoel" is inderdaad voor mij ook belangrijk ( snelheid lijkt toch nergens op :-{ ) . Heb ik met de 44mm Vredestein Aventura trouwens wel, maar echt objectiveren kan ik dat ook niet.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen (op langere termijn) met de Aventura. Daar is weinig over te vinden. Naast het rollen ook wel benieuwd hoe lekbestendig en soepel die zijn. Rijd je ze tubeless?
Niet tubeless. Ik ben wel een beetje klaar met het geklieder, voel 0,0 % verschil en rijd sowieso vrijwel nooit lek.
Ze voelen het best en redelijk soepel met niet te lage druk ( 2.75 / 2.25 resp a/v ) waarschijnlijk omdat ie dan op het snelle loopvlak rolt. Doet het ook goed in bochten op asfalt. Het is een vrij hoge ronde band en 44.5mm breed op 24mm inw velgen.
Plaats reactie