Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

De Hurricanes zijn ook de Extralight uitvoering. Zien er ook nog eens mooi uit ook! Tot dusver gereden op de Barlow Pass (38mm, standard). Zo'n 6.000km (twee sets). Comfort is echt top. Ben er mee naar Rome gefietst en nog nooit serieus lek gereden. Wel eens een heel klein gaatje dat door de latex gelijk gedicht wordt. Vanaf volgend voorjaar wil ik de 44mm versie wel eens proberen.
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

Forau schreef: vr 30 oktober 2020, 12:49 Ik heb gisteren nieuwe banden mogen ontvangen voor NS RAG+.
Schwalbe G-One Ultrabite, Super Ground / E-25 / ADDIX SpeedGrip > 50mm/2.0" en 45mm/1.5".

Ik wil een zo breed mogelijke achterband met veel grip om op de mountainbike paden in de buurt te kunnen fietsen met een laagje modder. Ik heb een 50mm gekocht als voorband en de 45mm als achterband. Dat lukt nu ook met een WTB Nineline en Riddler voor/achter.

De Schwalbe banden vallen smaller uit op mijn 21mm velgen, de 45mm is 42mm en de 50mm valt als 47 buitenmaat op de nop met 3bar druk. De 50mm is minder hoog als band, dus minder volume als de WTB Nineline. Al met al de voorband maar als achterband gemonteerd en dan gaat de 45mm retour. Banden zijn best zwaar, 710gr voor de 50mm, met een dikke zijwand. Schwalbe lijkt echt afgestapt te zijn met de dunne zijwanden, voelt stevig aan.

Testrit moet nog gebeuren :D

Afbeelding
Afbeelding
Gaaf! Ben benieuwd hoe ze bevallen! Ook naar je onroad ervaringen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Meegs schreef: do 29 oktober 2020, 11:21
floris500 schreef: ma 26 oktober 2020, 15:31 Als je het low-budget eens wilt proberen, kijk dan eens naar de Schwalbe Hurricane. Rolt op asfalt best prima maar geeft wel een stuk meer grip offroad door de zijnoppen. Een draad band die geen drol kost.. (13 euro) Desnoods eerst enkel aan de voorkant, is toch de plek waar je het meeste profijt hebt van die extra grip in de bochten.
:-q Bedankt voor de tip. Zojuist de bestelling de deur uitgedaan, dus ik ben benieuwd.
Nu nog uitvogelen hoe ik die riem en achternaaf los kan krijgen zonder al teveel te "slopen".
Graag gedaan, ben benieuwd of het geeft wat je zoekt. :-q
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

funlovin biker schreef: di 27 oktober 2020, 23:35 Zit te denken aan Pirelli Cinturato’s. 40mm aan te schaffen Denk dat ik 70% van mijn routes goed uit de voeten kan met de Hard versie maar dat ik de andere 30% liever de Mixed variant gebruik. Daarom denk ik aan de Mixed voor en de Hard achter. Heeft iemand hier ervaring mee?
Rij met exact dit in het najaar/de winter. Voor de zomer 2x hard. Wat mij betreft top banden. Tubeless setup. Nog nooit lek, nog nooit grip tekort. Uiteraard rolt het met de Mixed voorop wat minder op asfalt, maar dat proberen we sowieso te vermijden.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
IPPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 7 september 2010, 13:19

LDbike schreef: zo 1 november 2020, 20:25 De Hurricanes zijn ook de Extralight uitvoering. Zien er ook nog eens mooi uit ook! Tot dusver gereden op de Barlow Pass (38mm, standard). Zo'n 6.000km (twee sets). Comfort is echt top. Ben er mee naar Rome gefietst en nog nooit serieus lek gereden. Wel eens een heel klein gaatje dat door de latex gelijk gedicht wordt. Vanaf volgend voorjaar wil ik de 44mm versie wel eens proberen.
Met welke druk rij je hiermee? Ik heb voor 1.6 en achter 2.7 bar voor mijn 68kg. Maar ik denk dat 2.5bar ook nog lukt.
Ik ga de endurance versie misschien proberen omdat de flanken steviger zijn en dan nog lager in druk rijden.
funlovin biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 9 september 2009, 22:01
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7
Contacteer:

Har77 schreef: do 5 november 2020, 12:04
funlovin biker schreef: di 27 oktober 2020, 23:35 Zit te denken aan Pirelli Cinturato’s. 40mm aan te schaffen Denk dat ik 70% van mijn routes goed uit de voeten kan met de Hard versie maar dat ik de andere 30% liever de Mixed variant gebruik. Daarom denk ik aan de Mixed voor en de Hard achter. Heeft iemand hier ervaring mee?
Rij met exact dit in het najaar/de winter. Voor de zomer 2x hard. Wat mij betreft top banden. Tubeless setup. Nog nooit lek, nog nooit grip tekort. Uiteraard rolt het met de Mixed voorop wat minder op asfalt, maar dat proberen we sowieso te vermijden.
Ga de Pirelli’s aanschaffen want afgelopen zondag en vandaag weer ervaren dat mijn huidige Schwalbe G-one allrounds al snel op hun limiet zitten als het een beetje modderig is.
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

IPPE schreef: do 5 november 2020, 17:46 Met welke druk rij je hiermee? Ik heb voor 1.6 en achter 2.7 bar voor mijn 68kg. Maar ik denk dat 2.5bar ook nog lukt.
Ik ga de endurance versie misschien proberen omdat de flanken steviger zijn en dan nog lager in druk rijden.
Ik rij met 2,4 achter en 2,2 voor. Iets lager kan denk ik ook nog wel als het nat is. Ik weeg 76kg en rij met velgen met 25mm ID. Overigens meten ze 44mm breed op mijn velgen. Verschil is maar klein met de 38mm Barlow pass. Die blazen op tot 42,5mm.
IPPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 7 september 2010, 13:19

LDbike schreef: vr 6 november 2020, 14:28
IPPE schreef: do 5 november 2020, 17:46 Met welke druk rij je hiermee? Ik heb voor 1.6 en achter 2.7 bar voor mijn 68kg. Maar ik denk dat 2.5bar ook nog lukt.
Ik ga de endurance versie misschien proberen omdat de flanken steviger zijn en dan nog lager in druk rijden.
Ik rij met 2,4 achter en 2,2 voor. Iets lager kan denk ik ook nog wel als het nat is. Ik weeg 76kg en rij met velgen met 25mm ID. Overigens meten ze 44mm breed op mijn velgen. Verschil is maar klein met de 38mm Barlow pass. Die blazen op tot 42,5mm.
Ik heb vandaag nog een rit gedaan met aangepaste druk en ik heb "the sweet spot" van deze banden gevonden. 1.5 voor en 2.5bar achter.
Grip is super op vettige ondergrond.
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

IPPE schreef: vr 6 november 2020, 18:57
Ik heb vandaag nog een rit gedaan met aangepaste druk en ik heb "the sweet spot" van deze banden gevonden. 1.5 voor en 2.5bar achter.
Grip is super op vettige ondergrond.
Wat een groot verschil tussen achter en voor. Ik dacht dat het een typo was in je vorige post maar je rijdt echt met 1.5 voor begrijp ik. Ik gebruik dit vaak als referentie: https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
IPPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 7 september 2010, 13:19

Lage druk vooraan geeft veel grip in de bochten op onverhard maar vraagt wel een actieve rijstijl, vooral op wortelpassages.
Ik rij veel lichte mtb tracks.
Ik gebruik deze site als richtlijn
https://dgabbe.shinyapps.io/preview//
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: di 11 augustus 2020, 08:45Brede banden, bijna mtb-breedtes...
MonkeyRider schreef: wo 21 oktober 2020, 15:14https://gravelcyclist.com/bicycle-tech/ ... head-todd/

Interessant; over"tire'd" gravelbikes.
Helemaal mee eens. Ik zou sowieso driekwart van wat tegenwoordig als “gravelracer” wordt gepresenteerd, eerder “monstercrosser” noemen. Zal wel een modedingetje zijn. Gravelbikes zijn hot shit.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

floris500 schreef: ma 2 november 2020, 13:44

Graag gedaan, ben benieuwd of het geeft wat je zoekt. :-q
Van de week de voorbanden al vast gewisseld. Vandaag een lekker stukje weg getrapt op de Veluwe met wat zandpaadjes. Mijn partner was zeer tevreden met resultaat. Meer controle en minder nervositeit aan de voorkant.
Op asfalt rollen ze ook gewoon lekker.

Bij thuiskomst op het gemakkie de achterbanden gewisseld. Zo'n alfine naaf met riemaandrijving is een stukje cake met losmaken. 20 minuutjes werk per fiets om de bandjes te wisselen.

Nieuwe pedalen zijn ook een uitkomst. Iets meer grip met deze pedalen dan de oude plastic dingen. Het zijn toerpedalen van NC-17.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb tot nu toe met de 650B wielset alleen nog maar met smalle mtb banden gereden ( Conti Raceking, Xking 2.0) maar ik heb er nu eens een paar Vittoria Terreno dry in 650x48mm op gelegd en dat rijdt heerlijk. 2 voor, 2.5 bar achter geeft veel comfort, rolt super op asfalt en grip genoeg op zand en bospaden. Merkbaar comfortabeler als 700c x 40mm.
Het idee kwam van deze review
https://advntr.cc/vittoria-terrano-dry-650b-x-47/
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Rij sinds kort met 700x40c Pirelli Cinturato M Classic tubeless de bevindingen...bevalt me super goed 👍🏼 ben er erg blij mee en vind ze noch smexy staan ook :lol: en erg interessant nieuwe Pirelli-lijn
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
funlovin biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 9 september 2009, 22:01
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7
Contacteer:

userlee schreef: ma 9 november 2020, 14:37 Rij sinds kort met 700x40c Pirelli Cinturato M Classic tubeless de bevindingen...bevalt me super goed 👍🏼 ben er erg blij mee en vind ze noch smexy staan ook :lol: en erg interessant nieuwe Pirelli-lijn
Wat voor soort routes rij je?
Plaats reactie