Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

[/quote]

ik gebruik mijn gravelracer eigenlijk als comfort racefiets. ik heb 700C wielen ( eigenlijk mtb velgen van WTB ) van 19mm interne breedte met nu nog 45mm WTB riddlers. Als ik mijn fiets 100% goed afgesteld heb ( ik heb een beetje last van lage rug klachten ) dan wil ik naar 38mm gaan. Ik rijd dermate weinig gravel en wat er hier ligt op Flakkee is met een brede racefietsband ook nog wel te rijden. Maar zodra ik van het eiland af ga en bij de duinen/zand kom dan denk ik instant aan een 650B wielset, 24mm breed met een 2,1 semi slick erop. Ik denk dat die verschillen dermate groot zijn dat ik wel met plezier door het zand heen zal fietsen. Echter komt dit voor mij heel weinig voor, maar ik snap het 650B verhaal op een gravelracer volledig.
[/quote]

Ik heb Riddlers 45mm gereden en er nu Schwalbe G-one 40 (goedkope versie) op liggen en die doen het met 3-3.5 bar op de weg ook erg goed. Niet eens veel minder als 28mm racebanden. Bleek afgelopen vakantie in de Alpen, waar mijn racefiets een kapotte shifter kreeg (maar ik ben niet "snel" , meer een toerder)
Binnenkort nog een weekje vakantie in Limburg en dan neem ik de racer niet meer mee. Wel een tweede 650B wielset met 2" Conti Race of Xkings voor offroad.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hoe breed vallen die tegenover de Riddlers Monkey rider ?
Naar mijn weten zijn de G-ones er alleen in 40 en 48 ?
Ik heb niet veel ruimte over met 45 Riddlers.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

MonkeyRider schreef: wo 12 augustus 2020, 09:01
Ik heb Riddlers 45mm gereden en er nu Schwalbe G-one 40 (goedkope versie) op liggen en die doen het met 3-3.5 bar op de weg ook erg goed. Niet eens veel minder als 28mm racebanden. Bleek afgelopen vakantie in de Alpen, waar mijn racefiets een kapotte shifter kreeg (maar ik ben niet "snel" , meer een toerder)
Binnenkort nog een weekje vakantie in Limburg en dan neem ik de racer niet meer mee. Wel een tweede 650B wielset met 2" Conti Race of Xkings voor offroad.
Ik ga de hutchinson overide proberen. Ik zit een beetje aan de bruine tan/skinnwal vast want ik heb ook bruin stuurlint. Stukje autisme, anders sla ik over de kop enzo. :lol:

Ik rij altijd wel lekker stevig door. Dus ik ben benieuwd naar de verschillen tussen de 45mm riddler en de 38mm overide. Scheelt sowieso 210 gr per band..Ik ben met mijn 12 kg volledig alu gravel fiets niet echt een weight weenie maar 210gr per fietsband vind ik dan wel flink.
Omdraaien kan altijd nog!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

tiewrap schreef: wo 12 augustus 2020, 09:06 Hoe breed vallen die tegenover de Riddlers Monkey rider ?
Naar mijn weten zijn de G-ones er alleen in 40 en 48 ?
Ik heb niet veel ruimte over met 45 Riddlers.
De G-ones 40 zijn eigenlijk 38mm banden. Zo staat het op de verpakking en zo vallen ze ook op mijn wielen (21mm velg).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

tiewrap schreef: wo 12 augustus 2020, 09:06 Hoe breed vallen die tegenover de Riddlers Monkey rider ?
Naar mijn weten zijn de G-ones er alleen in 40 en 48 ?
Ik heb niet veel ruimte over met 45 Riddlers.
Net onder de 40mm op 22mm velg, en dan staan ze vrij hard. Ze lijken ook smaller omdat ze nogal rond zijn tov bv de Riddler. Ik vind ze daarom ook lekker rijden op de weg in bochten.

Scheelt nogal met Riddler 45, maar ook met bv Vittoria terreno dry in 42mm. Die vond ik offroad heel fijn maar op de weg in bochten ook wat minder (valt ook breder en hoekiger).

Ik ben met de G-one in de Alpen trouwens een redelijk ruig stuk (droge) afdaling doorgekomen, dus als het moet kunnen ze veel aan. Het zou daar niet mijn eerste keuze zijn, maar de route liep anders als gedacht.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik volg deze meneer, doet goede reviews van allerlei banden. Dit keer de Pirelli gravel M : https://www.youtube.com/watch?v=vgsetJcvjds
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb intussen de Schwalbe G-one bite in 27.5x2.1" binnen.
Foto voor vergelijk met G-one allround 28" x 40mm
Toch wel totaal andere band !

Afbeelding

Hij gaat weer retour omdat ie net niet goed past in mijn frame. Hij valt richting 55mm op mijn 23mm inw velgen en dan hou ik maar krap 1-2mm ruimte over tussen de chainstays. Ik had verwacht dat ie net wat smaller zou vallen.
NB idem als de Schwalbe ThunderBurt 27.5 x 2.1" , die ik daarom te koop heb gezet. Past goed in bv de Arkose, maar net niet in mijn Pickenflick.

Nu in bestelling de Panaracer Gravelking SK 27.5 x 48mm . Die valt net onder de 50mm vlgs deze test
https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... re-review/
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Bij die gravelking wordt je ook gek van de uitvoeringen.

Zelf ook nog steeds op zoek naar een mooi snel bandje in 45c.
Twijfel nu tussen de gravelking en G-one, die laatste is er alleen niet in 45.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik raak de trouwens draad even kwijt als het over breedtes gaat. Gezien er niet meer over 650C of 700C wordt gesproken. De meeste 650B zijn breed en de 700C banden smaller. Maar er zijn ook uitzonderingen voor 700C banden, dus die wel breed vallen (tegen mtb banden aan).

Met brede 700C banden kan er eigenlijk niet meer worden gesproken over gravelbanden mijn inziens, maar heb je het gewoon over een snelle mtb band.

Eerlijk gezegd vond ik 44mm al aardig breed voor een snelle 700C gravelband wanneer mijn bike geen mtb moet worden. Deze vond ik in de Vredestein Aventura (700x44). Echter was de levering verkeerd (in zwart 38mm), waardoor ik toch een andere band kocht.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Suntoro schreef: vr 14 augustus 2020, 12:41 Ik raak de trouwens draad even kwijt als het over breedtes gaat. Gezien er niet meer over 650C of 700C wordt gesproken. De meeste 650B zijn breed en de 700C banden smaller. Maar er zijn ook uitzonderingen voor 700C banden, dus die wel breed vallen (tegen mtb banden aan).

Met brede 700C banden kan er eigenlijk niet meer worden gesproken over gravelbanden mijn inziens, maar heb je het gewoon over een snelle mtb band.

Eerlijk gezegd vond ik 44mm al aardig breed voor een snelle 700C gravelband wanneer mijn bike geen mtb moet worden. Deze vond ik in de Vredestein Aventura (700x44). Echter was de levering verkeerd (in zwart 38mm), waardoor ik toch een andere band kocht.
Klopt. Het is ook breed. Ik heb het niet meegemaakt, maar is mtb niet begonnen met bandjes van 1,8 breed? Mijn volgende setje word rond de 36-38mm.
Omdraaien kan altijd nog!
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Klopt, mijn allereerste mtb in 1994 had inderdaad 26" x 1.8" brede bandjes. Best grappig dat dat toen al Panaracer banden waren. "Smokes" waren dat. Voor zover ik weet ik het nog net zo Japans als toen der tijd, al weet ik dat ook niet zeker. Geen idee eigenlijk onder welk concern Panaracer valt. Maar ze zijn eigenlijk nog steeds wel goed bezig.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Heb het blad De Fiets gelezen over gravel banden.ze hebben ze getest in 650b en 700c en vervolgens gekeken met welke bandendruk je het optimale hebt tussen rolweerstand en grip. Samenvattend: hoe breder, hoe beter en met lage druk (oa een 700c 42 mm band was optimaal 2,2 - 2,4 bar) De snelheid om hun testparkoers nl was met de breedste band het hoogst. Met banden van zelfde merk en type. En natuurlijk altijd tubeless

Ga je En Breed En ook naar een grover profiel dan is dat profiel bepalend. lijkt me ook logisch als je van een semi slick naar mtb-profiel gaat ga je dat merken.

Rij zelf met 45mm banden. Voor 2 bar, achter 2.1 bar.
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

De Raddlers en ik zijn geen vrienden geworden. Dus een setje Pirelli https://velo.pirelli.com/nl/nl/product/ ... 0c/classic gemonteerd. (45mm was nergens snel verkrijgbaar) Deze gaan lekker! Tijdens mijn vakantie flink wat km gemaakt over Spaans gravel en met regelmaat een tochtje over asfalt. Bevallen prima.
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Een 1,8 bandje op de mtb kun je je, op een aantal modderbanden, niet meer voorstellen. Wel leuk om te lezen dat 26 jaar later het oude mtb bandje het nieuw gravelbandje is. Als we straks maar niet met 29x3,0 gaan gravelen, haha.

Mijn WTB riddler achter is na 1100 km versleten. Het canvas komt er uit, naast de noppen? Maar goed, ik heb nu 1 hutchinson touareg besteld van 40mm. Die komt achter. Als ie bevalt komt er voor ook een.

Ik ben erg benieuwd naar de touareg. Ik heb er goede recensies over gelezen.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dank voor de tip Refie, heb m ook besteld :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie