Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Heb onlangs de Vredestein Aventura gekocht omdat het profiel met erg aansprak.
Vorige week de TNNZ gereden en ze hebben het prima gedaan. De route ging over gravelwegen, mtb-routes, asfalt dus erg gevarieerd.
Ze rollen lekker en geven mij overal voldoende grip.
Geen enkele keer lek gereden (icm latex binnenbanden).

Ik rij de 38mm uitvoering op 25mm interne velgbreedte. Eigenlijk had ik de 42mm uitvoering willen rijden maar durfde dit niet aan ivm ruimte achterkant. Heb zelfs nog getwijfeld om een andere fiets te kopen ivm mogelijke bandbreedte maar na deze tocht is die twijfel geheel weg.
38mm is voldoende en als ik breder wil pak ik wel mn MTB...

Zijn er gravelaars die voor dikker rijden dan achter?
HARD, HARDER HARDST
Gebruikersavatar
Nico78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 21:04
Mijn mountainbike: Canyon Grail SLX 8.0 DI2 - Scott Spark RC

Ik heb de strada bianca's 36mm op mijn grail liggen. Vorige week nog een 241km duurke mee gedaan met toch wel een groot deel offroad en kasseistroken in. Gemiddeld 28,1km/h met maar een klein 1000hm. De eerste 2h maar een avg van 26km/h door de hoeveelheid kassei en offroad.

Over het algemeen tevreden over de band. Ik gebruik hem meestal voor de iets langere Road tochten. Voor het moment nog maar 1 wielset. Ik weeg 71kg en normaal zit er 2,4voor en 2,6 achter. Deze week wel lek gereden door een zeer dichte braamstrook waar ik een lek had in de zijkant. Deze heeft de sealant niet kunnen dichten. Kan deze band wel aanraden maar voor offroad is hij veel minder geschikt. Heb nu de vittoria terreno dry 38mm besteld. Ben benieuwd wat die gaan zeggen.

Eerste banden waren voor de grail de G—One bite. En qua rol weerstand op een tarmac trip naar namen over 170km en 1300hm+- een 30km/h gemiddeld in mijn D1 zone. Dus eigenlijk geen slechte roller. + degelijke offroad grip.
Offroad rij ik 2bar voor 2,2 achter
Volgende in de lijst was de Panaracer Gravel King SK 43mm. Deze ga ik altijd steken als ik meestal offroad zal rijden. Dirty boar mee gedaan en veel offroad trips (150-180 Km offroad trips)
Super tevreden van
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dit is ook toeval zeg...ik ga juist precies andersom :D vittoria terreno dry 38mm deze liggen van fabriek af er om, en ik ga naar de Challenge Strada Bianca Pro Open vouwband - 36-622  :-q
En voor mij komt de wissel niet omdat het geen goede banden zijn, maar omdat ik rustige paden wil gaan berijden en km's maken ipv grof en bochtig terrein.
Daardoor heb ik niet echt de behoefte aan de grove zijkanten van het profiel loopvlak :-q
Van de winter heb ik inmiddels wel een tweede Wielset en dan komen de Terreno's aan de beurt :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Nico78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 21:04
Mijn mountainbike: Canyon Grail SLX 8.0 DI2 - Scott Spark RC

Mario070 schreef: di 4 augustus 2020, 12:35 Dit is ook toeval zeg...ik ga juist precies andersom :D vittoria terreno dry 38mm deze liggen van fabriek af er om, en ik ga naar de Challenge Strada Bianca Pro Open vouwband - 36-622  :-q
En voor mij komt de wissel niet omdat het geen goede banden zijn, maar omdat ik rustige paden wil gaan berijden en km's maken ipv grof en bochtig terrein.
Daardoor heb ik niet echt de behoefte aan de grove zijkanten van het profiel loopvlak :-q
Van de winter heb ik inmiddels wel een tweede Wielset en dan komen de Terreno's aan de beurt :-q
Gisteren voor het eerst een rit gedaan met de Terreno's.
Moet wel al zeggen dat ze makkelijk erop te leggen zijn. Makkelijker dan de Bianca's.
Een tempoduurritje van 135km aan 31,5avg. Ik heb het gevoel dat ze goed bollen en ook goed de bochten nemen op asfalt. Kan niets zeggen over de weerstand omdat mijn power meter nog op bestelling staat. Ben heel benieuwd naar hoeveel watt ze nodig hebben voor bv 30/h te rijden. Denk toch dat het 15/20w zal zijn tegenover full slick.

Als de hittegolf doen baar is (kan niet zo goed tegen de warmte) ga ik ze vandaag testen offroad.
Als ze daar ook goed hun mannetje staan blijven ze erop tot ik een 2de wiel set heb.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

heideveld schreef: di 4 augustus 2020, 10:35 Zijn er gravelaars die voor dikker rijden dan achter?
Jep, ik rijd met 44/40
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Vandaag met pireli gravel M in 45mm gereden. Lagen standaard pathfinders in 38mm op. Wat een verademing die pirelli’s. Op asfalt (wat ik nauwelijks rijd) rollen ze wat zwaarder. Hoewel als eenmaal op snelheid zijn ook best goed gaan. Maar vooral op los zand, stenen en ander gravel ondergrond geweldige dingen. Geven heel veel vertrouwen en houden goede grip. Terwijl ik met die pathfinders op dezelfde ronde diverse angstige momenten had dat mijn voorwiel weg gleed, of dat ik de bocht heel voorzichtig nam. Met deze dingen ben je bullit proof. Wellicht voor nu nog iets teveel van goede, maar als nat gaat worden en modderig dan komen ze helemaal goed tot hun recht vermoed ik.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Marcel964 schreef: ma 10 augustus 2020, 22:11 Vandaag met pireli gravel M in 45mm gereden. Lagen standaard pathfinders in 38mm op. Wat een verademing die pirelli’s. Op asfalt (wat ik nauwelijks rijd) rollen ze wat zwaarder. Hoewel als eenmaal op snelheid zijn ook best goed gaan. Maar vooral op los zand, stenen en ander gravel ondergrond geweldige dingen. Geven heel veel vertrouwen en houden goede grip. Terwijl ik met die pathfinders op dezelfde ronde diverse angstige momenten had dat mijn voorwiel weg gleed, of dat ik de bocht heel voorzichtig nam. Met deze dingen ben je bullit proof. Wellicht voor nu nog iets teveel van goede, maar als nat gaat worden en modderig dan komen ze helemaal goed tot hun recht vermoed ik.
Sinds enkele weken rij ik ook met 45 mm banden. WTB Riddler dan wel.
Voorheen op Schwalbe G-One 40 mm banden....................Inderdaad een verademing. Ik ga niet meer terug naar dunnere bandjes.
Life is short.....................enjoy it!!!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

speedrider schreef: ma 10 augustus 2020, 22:54
Marcel964 schreef: ma 10 augustus 2020, 22:11 Vandaag met pireli gravel M in 45mm gereden. Lagen standaard pathfinders in 38mm op. Wat een verademing die pirelli’s. Op asfalt (wat ik nauwelijks rijd) rollen ze wat zwaarder. Hoewel als eenmaal op snelheid zijn ook best goed gaan. Maar vooral op los zand, stenen en ander gravel ondergrond geweldige dingen. Geven heel veel vertrouwen en houden goede grip. Terwijl ik met die pathfinders op dezelfde ronde diverse angstige momenten had dat mijn voorwiel weg gleed, of dat ik de bocht heel voorzichtig nam. Met deze dingen ben je bullit proof. Wellicht voor nu nog iets teveel van goede, maar als nat gaat worden en modderig dan komen ze helemaal goed tot hun recht vermoed ik.
Sinds enkele weken rij ik ook met 45 mm banden. WTB Riddler dan wel.
Voorheen op Schwalbe G-One 40 mm banden....................Inderdaad een verademing. Ik ga niet meer terug naar dunnere bandjes.
Ik heb ook met Riddler 45 en G-one 40 gereden. Groot verschil inderdaad. Precies de reden dat ik graag met mijn 650B wielset rijd offroad. Daarvoor zijn nu G-one bites onderweg in 27.5 x 2.1"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Brede banden, bijna mtb-breedtes...
...next step: een flatbar voor meer controle ;-)

(En dan nog vering om het af te maken en hop, een echte terreinfiets :D )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: di 11 augustus 2020, 08:45 Brede banden, bijna mtb-breedtes...
...next step: een flatbar voor meer controle ;-)

(En dan nog vering om het af te maken en hop, een echte terreinfiets :D )
vergeet de 200mm schijven en remklauwen met 4 zuigers niet :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Mijn 700c x 45 mm bandjes zijn voldoende :wink: .
Flatbar op mijn MTB en fatbike.

Langzaam zal toch alles naar een iets breder bandje gaan. Op de gemiddelde gravelrit rij ik minimaal 75% offroad.
En dan zorgen de 45 mm bandjes voor NOG meer fietsplezier.
Life is short.....................enjoy it!!!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

JMA1992 schreef: di 11 augustus 2020, 08:53
kermit schreef: di 11 augustus 2020, 08:45 Brede banden, bijna mtb-breedtes...
...next step: een flatbar voor meer controle ;-)

(En dan nog vering om het af te maken en hop, een echte terreinfiets :D )
vergeet de 200mm schijven en remklauwen met 4 zuigers niet :D
.......en dan hangen we daar tzt een E-motor aan, omdat ie niet meer omhoog te branden is ....... :winkie:
Geef mij maar lekker een gravelaar met wat bredere banden :bier:
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik moet ook eerlijk bekennen dat bredere banden toch wel fijn rijden. Omdat mijn 700C wielset nog steeds niet heb zit ik nog steeds vast aan mijn standaard 650B setje in mijn gravelbike. Maar eigenlijk rollen die Vittoria Terreno Dry 47mm perfect in de Nederlandse bossen en gravelpaden. Daarnaast valt het me heel erg mee hoe slecht ze op asphalt rijden en gebruik ik ze ook voor mijn 17km + 17km woon-werk ritjes. Vandaag ging dat best vlot met 31 km/u gem. (incl. Kiltunnel), want op mijn racefiets doe ik dat niet zo heel veel sneller. Meestal langzamer.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of ik meer plezier ga hebben van mijn 700C wielsetje met Teravail Cannonball 42mm als mijn wielset klaar zal zijn. Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat de wielen lichter aan zullen voelen. Lichter wielset en iets lichtere banden. Maar ik denk dat ik in mul zand in het nadeel zal zijn met de nieuwe wielen.

Die Vittoria Terreno Dries rollen daar perfect doorheen. Ook op asphalt zullen de Teravail Cannonballs iets minder goed lopen denk ik. Daar lijkt in het midden toch iets meer profiel te zitten. Maar eigenlijk kan ik daar nog niets over zeggen. MTB banden hoeven ook niet perse slecht te rollen op asphalt.

Misschien had ik achteraf bij 650B wielen moeten blijven. En 700C voor de MTB en racer moeten houden.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Suntoro schreef: di 11 augustus 2020, 21:22 Ik moet ook eerlijk bekennen dat bredere banden toch wel fijn rijden. Omdat mijn 700C wielset nog steeds niet heb zit ik nog steeds vast aan mijn standaard 650B setje in mijn gravelbike. Maar eigenlijk rollen die Vittoria Terreno Dry 47mm perfect in de Nederlandse bossen en gravelpaden. Daarnaast valt het me heel erg mee hoe slecht ze op asphalt rijden en gebruik ik ze ook voor mijn 17km + 17km woon-werk ritjes. Vandaag ging dat best vlot met 31 km/u gem. (incl. Kiltunnel), want op mijn racefiets doe ik dat niet zo heel veel sneller. Meestal langzamer.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of ik meer plezier ga hebben van mijn 700C wielsetje met Teravail Cannonball 42mm als mijn wielset klaar zal zijn. Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat de wielen lichter aan zullen voelen. Lichter wielset en iets lichtere banden. Maar ik denk dat ik in mul zand in het nadeel zal zijn met de nieuwe wielen.

Die Vittoria Terreno Dries rollen daar perfect doorheen. Ook op asphalt zullen de Teravail Cannonballs iets minder goed lopen denk ik. Daar lijkt in het midden toch iets meer profiel te zitten. Maar eigenlijk kan ik daar nog niets over zeggen. MTB banden hoeven ook niet perse slecht te rollen op asphalt.

Misschien had ik achteraf bij 650B wielen moeten blijven. En 700C voor de MTB en racer moeten houden.
ik gebruik mijn gravelracer eigenlijk als comfort racefiets. ik heb 700C wielen ( eigenlijk mtb velgen van WTB ) van 19mm interne breedte met nu nog 45mm WTB riddlers. Als ik mijn fiets 100% goed afgesteld heb ( ik heb een beetje last van lage rug klachten ) dan wil ik naar 38mm gaan. Ik rijd dermate weinig gravel en wat er hier ligt op Flakkee is met een brede racefietsband ook nog wel te rijden. Maar zodra ik van het eiland af ga en bij de duinen/zand kom dan denk ik instant aan een 650B wielset, 24mm breed met een 2,1 semi slick erop. Ik denk dat die verschillen dermate groot zijn dat ik wel met plezier door het zand heen zal fietsen. Echter komt dit voor mij heel weinig voor, maar ik snap het 650B verhaal op een gravelracer volledig.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

MonkeyRider schreef: di 11 augustus 2020, 17:02
JMA1992 schreef: di 11 augustus 2020, 08:53

vergeet de 200mm schijven en remklauwen met 4 zuigers niet :D
.......en dan hangen we daar tzt een E-motor aan, omdat ie niet meer omhoog te branden is ....... :winkie:
Geef mij maar lekker een gravelaar met wat bredere banden :bier:
Oh ja! Goede, die was ik bijna vergeten. :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie