Road "Plus" op Gravel; zin of onzin ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Veel plezier morgen👍
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zo'n 27.5" wielsetje met ongeveer 50mm banden ziet er vaak goed uit op een gravelbike inderdaad :-q

Ik switch momenteel tussen wielsets met Schwalbe G-one allround 700x40 en Conti X-king 27.5x2.0 met resp 11-42 en 11-46 XT cassettes (Rival 1 setup). De eerste voor alles waarin er vrij veel asfalt en strakke paden in zitten , de tweede als het voornamelijk off-road wordt of erg onvoorspelbaar. Maakt het voor mij een erg allround fiets.
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

In de mtb zijn ze van 26 naar 29". Met als uitleg dat er met een 26" niet meer te rijden valt.
Ook hier een tussenmaat van 27.5 natuurlijk. Was het niet giant die de 29" gemist had en dan maar
snel de 27.5 probeerde te hypen? Ik heb het hier misschien fout...

In de gravel/road gaan ze het omgekeerde proberen. :lol: :lol:
Zo blijft de fiets-marketing goed draaien uiteraard :bier:

Denk dat ik oud word :lol:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

verzetje schreef: zo 7 juni 2020, 18:32
Denk dat ik oud word :lol:
Hooguit wijs..... :bier:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

verzetje schreef: zo 7 juni 2020, 18:32 In de mtb zijn ze van 26 naar 29". Met als uitleg dat er met een 26" niet meer te rijden valt.
Ook hier een tussenmaat van 27.5 natuurlijk. Was het niet giant die de 29" gemist had en dan maar
snel de 27.5 probeerde te hypen? Ik heb het hier misschien fout...

In de gravel/road gaan ze het omgekeerde proberen. :lol: :lol:
Zo blijft de fiets-marketing goed draaien uiteraard :bier:

Denk dat ik oud word :lol:
Misschien gewoon eens mee fietsen? Een 27.5 gravelbike is zo gek nog niet voor Nederlandse bospaden en dat heeft niets met marketing te maken.........tenslotte zijn er ook mensen die hier met minimaal 120mm FS rondrijden :winkie:
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Gisteren eerste rit me de 650B.
Ik ben positief verrast door het verhoogde comfort. Met name over de hardere “Bumpy” vuurstenen ondergronden hier in Zuid-Limburg bied het me veel meer comfort.
Precies, we ik miste met de 700c.

Enig minpuntje, is het nerveuzere en minder directe stuurgedrag. Ik moet daar nog aan wennen. Het stuurt ook wat trager en zwaarder.

Afbeelding
Top of the “bikepark Hendrik” Brunssumerheideroute
Ride like you stole it
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Weer eens een kickje

650B begint intussen (terecht) zijn plek te veroveren binnen de gravel wereld als "tweede wielset" optie.
Ik heb ook afgelopen zomer vakantie weer twee wielsets meegenomen; 700C met Schwalbe G-one 40 voor meer "roady" routes en 650B met Conti Raceking 2.0 voor "serieuze" offroad routes. Met 11-42 op de 700C en 11--46 op de 650B wielset pas ik dan gelijk het verzet een beetje aan.

Interessant filmpje over het hoe en wat van deze setup: subtiele verschillen in stuurgedrag en handling bepalen de voorkeur.

https://www.lavelocita.cc/guides-page/6 ... ture-bikes
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

MonkeyRider schreef: zo 16 augustus 2020, 19:10 Weer eens een kickje

650B begint intussen (terecht) zijn plek te veroveren binnen de gravel wereld als "tweede wielset" optie.
Ik heb ook afgelopen zomer vakantie weer twee wielsets meegenomen; 700C met Schwalbe G-one 40 voor meer "roady" routes en 650B met Conti Raceking 2.0 voor "serieuze" offroad routes. Met 11-42 op de 700C en 11--46 op de 650B wielset pas ik dan gelijk het verzet een beetje aan.

Interessant filmpje over het hoe en wat van deze setup: subtiele verschillen in stuurgedrag en handling bepalen de voorkeur.

https://www.lavelocita.cc/guides-page/6 ... ture-bikes
650b raceking 2.0?
Waar haal je die, of enkel de goedkope variant leverbaar...?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Goedkope variant, puregrip, maar wel tubeless ready tegenwoordig. Staat op de band, maar niet helder op de Conti website? Besteld bij bike24 afgelopen mei.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Sommige gravelbikes in kleine maten worden standaard geleverd met 27.5 wielsets.

Maar weten jullie of die dan wel uit te voeren zijn met wielset 28/29” en bijvoorbeeld 38-42c banden?

Bij oa Canyon, alu versie Rose, Felt is dit het geval.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Maar weer eens een kickje over deze 650B / 27.5" wielmaat in gravelbikes.
Intussen toch aardig ingeburgerd in de gravel-scene.

Filmpje:
"Reverse Mullet" set-up met 650B voor en 700C achter ......soort "fat-front" gravelbike dus :winkie:

https://youtu.be/OxoHPdKPd8A
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Of je koopt een mountainbike :-?
Remember to do things which are right rather than things that are easy
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

hanjovdberg schreef: za 5 september 2020, 08:05 Sommige gravelbikes in kleine maten worden standaard geleverd met 27.5 wielsets.

Maar weten jullie of die dan wel uit te voeren zijn met wielset 28/29” en bijvoorbeeld 38-42c banden?

Bij oa Canyon, alu versie Rose, Felt is dit het geval.
Waarschijnlijk voor sowieso, ik neem aan dat ze geen specifieke vorken voor beide maten gebruiken.
Achter kun je het denk ik aflezen aan de achtervorklengte, als die over alle maten identiek is past er ook 700c in lijkt me. Mijn Vitus maatje S werd met 650b/47mm rubber geleverd, maar daar past in elk geval ook gewoon 700c in.

Over de verschillen in die wiel-/bandenmaten: ik heb twee gravelbikes, een met 700c en een met 650b wielen. Veel terrein rijd ik er niet mee, maar ik heb sterk het idee dat 700c in de meeste gevallen de beste keuze is. Ga je vooral het terrein in zie ik wel voordelen in de bredere kleine 650b maar dan zou ik zelf eerder voor een mountainbike kiezen.
Zodra je ook een belangrijk deel van de tijd op de weg zit zou ik altijd voor 700c gaan.

Dat gezegd hebbende, ga je niet voor maximale snelheid (op straat) maar wil je gewoon lekker sportief bezig zijn maakt het geen bal uit. Ja, je fiets voelt net iets anders maar het gaat dan om marginale verschillen. Denk dat de bandenkeuze meer invloed heeft, een grove terreinband of een gladde slick...

Als je enige fiets een gravelracer is en je wilt er op straat lekker rap mee zijn maar ook regelmatig mee het bos in kan ik me voorstellen dat je twee wielsets neemt. Gebruik je hem -net als ik- vooral op verhard en eenvoudige paden: gewoon 700c wieltjes nemen en een niet te grof bandje erop. Da's allround genoeg imo :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Mijn Topstone Lefty heeft 650b met 47mm bandjes. Nou heeft de Topstone Lefty wat meer overlap met een MTB dan menig andere gravelbike, maar in dit gevalt is deze wielmaat en bandbreedte echt perfect. Ik rij regelmatig tussen Ommen en Holten en daar kan je de MTB routes heel goed rijden met een dergelijke fiets. Ik heb m'n MTB (XC fully) al lang niet meer aangeraakt.

De verharde stukken gaan best vlot imho. Vast niet zo snel als met de reetfiets, maar dat is toch niet mijn ding, ik heb en hekel aan lange verharde wegen op de fiets. Racen doe ik met Zwift :winkie:
verzetje schreef: zo 7 juni 2020, 18:32 In de mtb zijn ze van 26 naar 29". Met als uitleg dat er met een 26" niet meer te rijden valt.
Ook hier een tussenmaat van 27.5 natuurlijk. Was het niet giant die de 29" gemist had en dan maar
snel de 27.5 probeerde te hypen? Ik heb het hier misschien fout...
Afgelopen weekend m'n oude Scalpel 26 afgestoft en gereed gemaakt voor m'n zoon. Ik heb er zelf even een stukje op gereden en OMG wat een shock :lol:, het voelde zo raar aan. En wat had ik vroeger een skills als ik hiermee de afdalingen afdenderde van bv de MTB route van Lemele.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

hoodoo schreef: ma 20 september 2021, 14:06 Of je koopt een mountainbike :-?
Dat zijn toch van die elektrische dingen voor in de bergen ?? :~
Wat heb je daar nou aan op bospaden?
Plaats reactie