Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Nieuwe bandjes gemonteerd, van riddler 37 naar nano 40
Fietsen over asfalt is weinig verschil te merken.. zit duidelijk meer profiel op en hoop ik de bossen/op gravel wat meer vertrouwen te krijgen.
40 bandjes staat dan ook wel wat mooier vind ik zelf😎
Afbeelding
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

floris500 schreef: wo 24 april 2019, 09:11 Lijkt me erg gaaf om te doen, enkel 170 km op 1 dag trap ik niet weg (nu sowieso niet) :winkie:
Op de site van Dirty Boar staat een link naar een 90km trainingsrondje voor diegene die de 170km wat veel vinden.
https://ridewithgps.com/routes/27438405

En nog eentje van 57km
https://ridewithgps.com/routes/29341495
Ride like you stole it
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Heb nu een 10-speed Tiagra 4700 groepset, voor de 'ruigere' ritjes had ik graag een (mtb) clutch derailleur gehad.
Begrijp ik goed dat ik wat dat betreft precies tussen wal en schip val met 4700 shifters? Of zou een 11s road/cx derailleur wel kunnen?

@Mauke
Donkergroen met skinwalls blijft echt een hele fraaie combi! :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@ Mauke ERG mooi inderdaad. Wist niet dat er skinwall Nano's waren. Conti AT ride banden doen het trouwens erg goed als je grip wilt.

@ Robert DJ......ultegra clutch en tiagra 4700 werkt! https://youtu.be/pGQ63yiYIIE
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb een Stevens Gavere van Jamis Diablo overgenomen. Heerlijke fiets, maar bult op kom ik kracht te kort, dus ik moet wat lichter gaan rijden. Hij moet aankomende zomer ook mee naar Strade Bianche paradijs (Zuidelijke Marche in Italië) en die wegen zijn loeisteil. Tijd voor actie.

De setup is nu:
Shimano 105 met 50-34 voor en achter een 28 als kleinste. Derailleurtype SS, dus korte slag. Die zit dus wel zo'n beetje aan zijn max.

Mijn idee is nu om de SS derailleur door een lange slag (GS) te vervangen.
Dat wordt dan deze: https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 00-GS.html. Capaciteit van de derailleur is 37 tanden.

Dan nog een Wolftooth roadlink plaatsen tussen de pat en de derailleur.
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... s/roadlink

En als cassette een Sunrace 11-speed 11-40
http://www.sunrace.com/en/products/cassettes-road

Dan gaat mijn lichtste verzet van 34/28 naar 34/40. Dan kom ik voorlopig wel weer overal boven op alle bulten.

Gaat dit puppy zo vliegen, jongelui? Of zie ik iets over het hoofd?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Klinkt als een goed plan. Ik zat ook al te naar bereik. Rij met mijn Trek Crossrip 3 ook 50/34 voor en achter 11/32.

Ik heb me alleen lopen focussen op de crank. Maar echt betaalbare alternatieven voor een kleiner voor blad is er ook niet echter. ovale absolute black bladen voor lijkt me nog wel wat, maar 180 euro voor 2 tandwielen vind ik iets te gortig.

Andere optie is een ultegra crank met cyclocross verzet. Die gaat tot 46t voor. Ook prijzig.

De minst mooie is een ander merk crank erop. Bijvoorbeeld een fsa. Hier is de keuze wel wat ruimer qua bladen.

Ik ga eerst maar eens wat meer kilometers maken met deze fiets. En vooral genieten. Met een krom stuur bospaadjes nemen is zoveel leuker dan alleen maar asfalt vreten. Merk dat ik de laatste tijd mijn mtb steeds vaker laat staan voor de gravelbike....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En een mtb crank is natuurlijk not done?
Bijv een triple met 42-32 en met weglating vd granny.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

11-40 met roadlink en long cage derrie gaat wel werken, ik heb dat met Tiagra 4700 10sp en 13-40 gedaan (gemaakt van 11-36, range extender en 13t lockring). Schakelde gewoon goed.
Met 11-36 kwam ik eigenlijk zelden te kort en dat gaat goed met long cage derrie zonder roadlink, je rijd dan 34--36 max.
Met een road Triple (die zijn er nog wel betaalbaar nieuw) kun je evt een van de grotere bladen weglaten of vervangen en als dubbel gebruiken met 30t als kleinste. 30-40 is dan mogelijk......maar ik vraag me af of je dat ooit nodig zult hebben? Je hebt geen grip van mtb-banden dus serieus offroad kom ik dan toch niet meer fietsend omhoog.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 mei 2019, 22:44 En een mtb crank is natuurlijk not done?
Bijv een triple met 42-32 en met weglating vd granny.
Zo heb ik wel gereden op mijn Pace, wat natuurlijk ook een "omgebouwde" mtb was.
Twee dingetjes om rekening mee te houden:
- als je het belangrijk vindt, een mtb-crank heeft een langere as dus je moet altijd die drie spacers gebruiken en wellicht is de q-factor daardoor ook groter.
- ik weet niet hoe goed een race voorderailleur overweg kan met die kleinere bladen en of de bladen (door die langere as) niet iets te ver naar buiten staan voor een racederrie.

Voor betaalbare onderdelen kijk ik altijd even op de cnc webshop. Ik zie dat-ie er nu niet meer op staat, maar daar had ik voor weinig een Shimano CX-crank met 36/46 bladen gekocht voor mijn Genesis gravelaar:
https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=41
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Bij mij gaat er gewoon een FSA Supercompact op van 46-30, samen met de MTB derrie die er binnenkort achterop gaat en de mogelijkheid 36t te hanteren gaat me dat ook een mooie range geven.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Hier zit er ook een gravelracer in de pijplijn, een Genesis Datum 20 modeljaar 2018. Komt vanuit de fabriek met 2x11 Shimano 105 met 50/34 chainrings en een 11-32 cassette. Ik ga dat meteen demonteren en hopen dat het nog iets oplevert wanneer ik het als ''nieuw'' te koop aanbied.
Ik ga voor een Shimano Ultegra R800 GS derailleur, een Shimano XT 11-40 cassette en een Absolute Black asym.. 40T voorblad. Volgens Shimano zou deze derailleur niet werken met cassettes groter dan 11-34, maar als je op Youtube zoekt zie je dat het met een 11-40 cassette gewoon werkt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

floris500 schreef: vr 3 mei 2019, 09:39 Bij mij gaat er gewoon een FSA Supercompact op van 46-30, samen met de MTB derrie die er binnenkort achterop gaat en de mogelijkheid 36t te hanteren gaat me dat ook een mooie range geven.
Zulke voorbladen zouden me dwingen op de weg continu op die 46 te rijden en dat is me echt te zwaar. In de tijd dat ik nog wat vlotter onderweg was reed ik alles tot en met ongeveer 35km/h op de 42 voor, ik heb niet de illusie dat zo'n 46 tegenwoordig nog op een fiets van mij thuishoort :D

Ik heb zelfs de 46 van mijn 36/46 crank verwijderd en tot nu toe geen enkele behoefte gehad aan het terug monteren, voor wat ik aan kruissnelheid vol kan houden volstaat die 36 prima. Bij iets over de 30 per uur heb ik nog steeds kransjes op de cassette over.
Ik ben wel van plan de Genesis nog eens mee naar Zuid-Limburg te nemen, benieuwd hoe ik daar wegkom met de 36-32 die ik nu als lichtste verzet heb :roll:
(het is in elk geval een fractie lichter dan de 30-26 wat vroeger op m'n racer de lichtste optie was).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kabookie schreef: vr 3 mei 2019, 11:49 Hier zit er ook een gravelracer in de pijplijn, een Genesis Datum 20 modeljaar 2018. Komt vanuit de fabriek met 2x11 Shimano 105 met 50/34 chainrings en een 11-32 cassette. Ik ga dat meteen demonteren en hopen dat het nog iets oplevert wanneer ik het als ''nieuw'' te koop aanbied.
Ik ga voor een Shimano Ultegra R800 GS derailleur, een Shimano XT 11-40 cassette en een Absolute Black asym.. 40T voorblad. Volgens Shimano zou deze derailleur niet werken met cassettes groter dan 11-34, maar als je op Youtube zoekt zie je dat het met een 11-40 cassette gewoon werkt.
Wat levert je dat in verzet op? Je kunt nu makkelijk een 11--34 105/ultegra cassette leggen en dan heb je 34-34 klein en 50-11 groot in kleine stapjes. Als je perse 1x11 wil zou ik er een complete Rival1 groep op zetten en de complete 105 te koop zetten.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: vr 3 mei 2019, 12:14
floris500 schreef: vr 3 mei 2019, 09:39 Bij mij gaat er gewoon een FSA Supercompact op van 46-30, samen met de MTB derrie die er binnenkort achterop gaat en de mogelijkheid 36t te hanteren gaat me dat ook een mooie range geven.
Zulke voorbladen zouden me dwingen op de weg continu op die 46 te rijden en dat is me echt te zwaar. In de tijd dat ik nog wat vlotter onderweg was reed ik alles tot en met ongeveer 35km/h op de 42 voor, ik heb niet de illusie dat zo'n 46 tegenwoordig nog op een fiets van mij thuishoort :D

Ik heb zelfs de 46 van mijn 36/46 crank verwijderd en tot nu toe geen enkele behoefte gehad aan het terug monteren, voor wat ik aan kruissnelheid vol kan houden volstaat die 36 prima. Bij iets over de 30 per uur heb ik nog steeds kransjes op de cassette over.
Ik ben wel van plan de Genesis nog eens mee naar Zuid-Limburg te nemen, benieuwd hoe ik daar wegkom met de 36-32 die ik nu als lichtste verzet heb :roll:
(het is in elk geval een fractie lichter dan de 30-26 wat vroeger op m'n racer de lichtste optie was).
Ja dat geloof ik. Ik denk dat het voor mij prima is momenteel, maar zou ook nog wel iets kleiner mogen zelfs want 46-11 zal ik ook zogoed als nooit gebruiken.

Zuid-Limburg kan wel taai worden lijkt me met die verhouding. Zoveel ervaring in dat gebied heb ik niet, maar tijdens de Gravel Ride vorig jaar had ik toch op meerdere plekken graag wat lichter kunnen schakelen (lichtste was 34-32). Ze wisten me uiteraard vast te leggen op exact zo'n moment :lol:

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ach, je fietst toch nog ;-)

Zuid-Limburg op de weg zal wel bij een enkel uitzonderingetje blijven (als ik toch die kant op ga liever het bos in voor de echte tracks). De laatste keer Limburg op de racefiets ging de Gulpenerberg -15%- nog wel met die 30-26 dus ik probeer het gewoon :)
Heb vroeger meerdere racefietsvakanties in de bergen gedaan (Alpen, Pyreneëen, Dolomieten, Ardèche, Provence) en ik wil wel weer eens wat hoogteverschil op asfalt rijden.
Mijn eerste berg ever op de fiets was de Ventoux... niet echt een makkelijke om erin te komen. Zeker niet met 43-28 als lichtste verzet :D
Je bent jong en je weet van niks....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie