Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik heb 2 Cannondales. Waarvan eentje met seatstays die lager uitkomen. En die is beduidend stijver bij stevig aanzetten.

Tuurlijk moet alles een beetje smoelen, maar function over form. Altijd.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Net een Ridley Kanzo Fast besteld. 37 weken wachten :lol:

Aangezien ik het echt een hele mooie fiets vindt en er genoeg in de schuur staan, toch maar besteld.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Cycleintothewind schreef: vr 8 januari 2021, 21:10 Net een Ridley Kanzo Fast besteld. 37 weken wachten :lol:

Aangezien ik het echt een hele mooie fiets vindt en er genoeg in de schuur staan, toch maar besteld.
Gelijk het 2022 model 😂

Mooie bike iig!
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

mijn schuur word binnenkort opgeleukt met een lauf anywhere
https://www.laufcycling.com/product/lauf-anywhere
heb de zwart blauwe bestelt
ben benieuwd hoe dat fietst
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

Afbeelding
zo daar staat ie dan
binnen 2 weken in huis na de bestelling
best snel
nu nog een eerste rit
Laatst gewijzigd door bodhi 2 op zo 17 januari 2021, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik zit met een "dilemma"

Ik heb een racefiets en een mtb.
Heb al eens op mijn racefiets parijs roubaix banden 28 breed gelegd en dan met een wat lagere druk gravelpaden gereden, dat is prima te doen.
Maar als ik dan op stukken kom met wat ruigere stenen of zand vind ik het te ongemakkelijk fietsen en heb het idee dat dat slecht voor mijn fiets is, op de mtb is dit natuurlijk geen probleem.

Maar als ik een route heb van bv 70 km met allerlei gravel/zand/kiezel stroken zit er natuurlijk ook asfalt bij en dan vind ik de mtb weer niet ideaal...
Op de mtb heb ik maxxis ikon liggen, slijten die nu extra hard als ik er heel veel mee over het asfalt fiets?
Geeft een gravelbike nu zo veel meer comfort op stenen, zand etc dan een racefiets met wat bredere banden of is dat geen wereld van verschil?

De hoofdvraag is nu dus eigenlijk, is de gravelbike nu echt een meerwaarde of toch gewoon zulke routes op de mtb doen?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

alles is te doen op de MTB ;)

Maar zonder gekheid: ik heb ook een gravel bike en dat rijdt op asfalt toch wel een stukkie fijner. Maar mijn racefiets rijdt nog fijner op asfalt. Ik gebruik mijn gravel echt als aanvulling op beide anderen. Als de mtb trails te nat zijn, dan vind ik de gravel ideaal en kan je ook prima over asfalt (een stuk fijner vind ik dan een mtb) en haal je aardige gemiddelde snelheden. Wat ik merk dat ik met de mtb gemiddeld 20km/u rijd (hier over de posbank/veluwe), de gravel 25km en de racer 30-31.
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

het grote verschil voor mij:
op een gravelbike, ga je harder trappen als je asfalt weggetje overgaat in een traktor-spoor. En rijd je routes of sla je weggetjes in met de gedachte: "ik weet straks waar dit pad uitkomt"
op een racefiets, vertraag je of als het echt slecht ligt, vloek je/draai je om.(dat punt van omdraaien/vloeken ligt bij ieder ergens anders)

nu tijdens/na een natte periode kan je een zandstook best met je racer rijden, ondanks een beetje vertragen.
natuurlijk is dit leuker met een gravel bike,
als deze zelfde strook droog of omgereden ligt, dan is het lopen met je racer aan de hand. met een gravelbike kan je blijven fietsen.

een racer kan in sommige gevallen ook crossbandjes verdragen, dan is het verschil met een "gravelbike"minimaal.
lees: cannondale synapse, trek domane ...... vul aan, kunnen 33mm bandjes verdragen en mits je de fijnste band hebt voor jou ondergrond is dit echt een meerwaarde tov wegbandjes 25mm

tipje: huur een gravel bike in valkenburg shimano service center ;)
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Marcel964 schreef: vr 15 januari 2021, 11:27 alles is te doen op de MTB ;)

Maar zonder gekheid: ik heb ook een gravel bike en dat rijdt op asfalt toch wel een stukkie fijner. Maar mijn racefiets rijdt nog fijner op asfalt. Ik gebruik mijn gravel echt als aanvulling op beide anderen. Als de mtb trails te nat zijn, dan vind ik de gravel ideaal en kan je ook prima over asfalt (een stuk fijner vind ik dan een mtb) en haal je aardige gemiddelde snelheden. Wat ik merk dat ik met de mtb gemiddeld 20km/u rijd (hier over de posbank/veluwe), de gravel 25km en de racer 30-31.
Dat heb ik ook, mijn gravelcrosser (aangepaste cyclocrosser) heb ik ter vervanging van mijn overleden slecht-weer-racer. Nu overbrugt hij mooi het gat tussen mijn racer en de MTB. Ik rijd hierop veelal via de heide naar Lage Vuursche en omstreken. Is het te druk, toch een puntje dit jaar ;), dan kan ik alle kanten op om dit te omzeilen. Een rondje asfalt is ook prima te doen, dan wel liefst met semi-slicks. daar kom ik trouwens echt een eind mee en zorgen voor een beetje extra comfort. Op 28 mm racebandjes vind ik deze fiets toch oncomfortabel worden bij wat langere afstanden. En als het allemaal nat ligt, dan gooi ik er de crossbandjes op:

Afbeelding
Same shit, different day :winkie:
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

tkmp schreef: vr 15 januari 2021, 11:53 het grote verschil voor mij:
op een gravelbike, ga je harder trappen als je asfalt weggetje overgaat in een traktor-spoor. En rijd je routes of sla je weggetjes in met de gedachte: "ik weet straks waar dit pad uitkomt"
op een racefiets, vertraag je of als het echt slecht ligt, vloek je/draai je om.(dat punt van omdraaien/vloeken ligt bij ieder ergens anders)

nu tijdens/na een natte periode kan je een zandstook best met je racer rijden, ondanks een beetje vertragen.
natuurlijk is dit leuker met een gravel bike,
als deze zelfde strook droog of omgereden ligt, dan is het lopen met je racer aan de hand. met een gravelbike kan je blijven fietsen.

een racer kan in sommige gevallen ook crossbandjes verdragen, dan is het verschil met een "gravelbike"minimaal.
lees: cannondale synapse, trek domane ...... vul aan, kunnen 33mm bandjes verdragen en mits je de fijnste band hebt voor jou ondergrond is dit echt een meerwaarde tov wegbandjes 25mm

tipje: huur een gravel bike in valkenburg shimano service center ;)
Hmm oke het is dus puur de band die het verschil maakt dan.
Dan blijf ik toch gewoon bij de mtb denk ik.
Banden kwestie, slijten de banden abnormaal veel?
Iemand een aanrader van een band met minder profiel? (kom je weer op het punt dat je die steeds moet wisselen :lol: )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Imo is het meer dan alleen de banden hoor, die het verschil maken. Persoonlijk vind ik een racestuur veel prettiger bij wegritten dan een mtb-stuur. Door die zithouding is het comfortabeler om langere afstanden en/of wat hogere snelheden te trappen. Ik ben de mtb altijd snel beu bij lange wegritten.

Qua comfort kàn een gravelbike duidelijk meer bieden dan een echte racer. Een beetje door de minder extreme zithouding (stuur staat vaak wat minder diep) en vooral door bredere banden. Maar die moet je dan wel op lagere druk rijden!
Een knalharde brede band geeft ook niet veel comfort (op een mtb ook niet).

Een echte racer is nog steeds de snelste fiets als het aankomt op jezelf eens compleet leeg knallen op de weg. Maar leg je hard opgepompte raceslicks op een gravelbike is die niet veel langzamer!
En in tegenstelling tot die racefiets kun je met een gravelbike dus wel een keer wat paden meepikken waar je met de racer in wegzakt en moet lopen. Maar dan wel met geschikte bandjes, 23mm racebandjes zakken ook weg als ze op een gravelbike liggen ;-)

Voor mij ligt het nu ongeveer zo als je een fiets overweegt:
- alleen maar vlammen op straat? -> racer
- het terrein in, liefst met een beetje uitdaging, mtb-routes rijden, eventueel wat asfalt als aanvoer- of verbindingsroute? -> mtb
- lekker vlot wegritten rijden, ook grotere afstanden, eventueel niet te gekke paden in het terrein meepikken? -> gravelracer

Dit betekent voor mij dat ik inmiddels geen "echte" racefiets meer heb. In plaats daarvan een gravelbike die ik voor alles wat ik vroeger met de racer deed gebruik, en waarmee ik voor een bospad ook niet om hoef te draaien.
Vooral door de bandenkeuze en te variëren met bandenspanning maak je er wat meer een racefiets van of juist een "terrein"racer. Dat is imo het sterke punt van zo'n ding, hij is gewoon veelzijdiger dan een pure racefiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Gerwin89 schreef: vr 15 januari 2021, 09:45 Ik zit met een "dilemma"

Ik heb een racefiets en een mtb.
Heb al eens op mijn racefiets parijs roubaix banden 28 breed gelegd en dan met een wat lagere druk gravelpaden gereden, dat is prima te doen.
Maar als ik dan op stukken kom met wat ruigere stenen of zand vind ik het te ongemakkelijk fietsen en heb het idee dat dat slecht voor mijn fiets is, op de mtb is dit natuurlijk geen probleem.

Maar als ik een route heb van bv 70 km met allerlei gravel/zand/kiezel stroken zit er natuurlijk ook asfalt bij en dan vind ik de mtb weer niet ideaal...
Op de mtb heb ik maxxis ikon liggen, slijten die nu extra hard als ik er heel veel mee over het asfalt fiets?
Geeft een gravelbike nu zo veel meer comfort op stenen, zand etc dan een racefiets met wat bredere banden of is dat geen wereld van verschil?

De hoofdvraag is nu dus eigenlijk, is de gravelbike nu echt een meerwaarde of toch gewoon zulke routes op de mtb doen?
Ik had ook dit dillema. Ik heb mijn racefiets verkocht en een gravelbike gekocht. Ik zocht een wat comfortabelere racefiets met schijfremmen naast mijn mountainbike. Ik merk steeds meer dat ik gravelen echt super vind om te doen. Ik mis alleen nog tijd. Voor wegtrainingen, wat een super combi is met mtb-en heb ik een 2e wielset met schijven en cassette bijgekocht. Het verschil tussen 28mm (tubeless) wegbanden en 40mm (tubeless) gravelbanden is toch wel groot op de weg.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Gerwin89 schreef: vr 15 januari 2021, 13:51 Hmm oke het is dus puur de band die het verschil maakt dan.
Aerodynamica maakt het verschil. Op een MTB zit je als een vlieger wind te vangen, en de fiets zelf is ook geen doordachte F1 machine qua luchtweerstand. Ik heb 2.2" MTB banden in mijn gravelfiets (Continental Racekings), en dat rijdt sneller dan mijn XC fiets met exact dezelfde banden.

Semi-slicks slijten niet abnormaal hard op asfalt in mijn ervaring, maar wel meer dan op zachte bosgrond natuurlijk.
Het is hier geen ponykamp!
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

En als je met een gravelbike met brede banden (40 mm?) een rit over asfalt maat bv, lever je dan veel in kwa snelheid ten opzichte van een racefiets met bandjes van 28mm.
Of is zoiets te verwaarlozen?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb in 2017 meegereden met de 12 uur van Zolder en kon daar op mijn 38mm gravelbanden toch redelijk meekomen met de diverse groepjes meer recreatief ingestelde rijders (gemiddeld ging dat ook nog dik over de 30 in het uur). De kopgroep kon ik zeker niet bijhouden, maar dat lag niet aan de bandjes :lol: :lol: :lol:
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie