Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8#p1914039" onclick="window.open(this.href);return false;

Mede door bovengenoemde vraag een onderwerp wat mij interesseert; Gravelracers .

In de USA zijn zg gravelracers erg populair; een soort kruising tussen CX en 29er met bredere banden (tot 1.75"), schijfremmen en geschikt voor (ultra) lange afstanden off-road.

Voorbeelden van min of meer toergerichte ontwerpen zijn: Kona Rove, Surly Straggler, Salsa Warbird ...maar er zijn er nog veel meer.
Echt veel hoor je er hier niet over (tis natuurlijk ook geen echte mtb), maar aan gravel races in de USA wordt deelgenomen door een mix van (starre) 29ers, cyclocrossers en deze gravelracers.

Misschien wel de "ideale" vtt fiets voor ons vrij vlakke Nederland ? :wink:

Paar links:
http://www.slowtwitch.com/Tech/Gravel_B ... _4241.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.konaworld.com/rove.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... ike-37582/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://surlybikes.com/bikes/straggler" onclick="window.open(this.href);return false;
http://salsacycles.com/bikes/warbird" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Zeker interessant!
Everybody bought a new bike!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Persoonlijk vind ik er veel te weinig aaneengesloten gravelpaden hier in
de buurt liggen. Na een paar kilometer is de koek meestal wel op.

Ik heb er zelf al eentje opgebouwd alszijnde gravel-/cafe racer.
Het zijn leuke bikes, maar in mijn ogen geen vervanging van de vtt.
Dan is de cyclo in je link een eerdere vervanger.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik had een vergelijkbaar idee want ik vond het wel cool om een fiets te hebben waar je bijna overal mee kan rijden. Uiteindelijk heb ik een cyclocrosser gekocht met comfortabele geo en schijfremmen, die ik ook gewoon op de weg gebruik. Omdat het een crosser is kunnen er lekker brede asfalt/gravel banden op plus dat je flink door kan rijden want het is nog steeds een sportieve zit.

In de zomer is het een duurtraining/hersteltraining fiets, in de winter een mudbike en rechte-stukken-toertocht knaller :D. De term gravelracer gebruiken vind ik lastig want het ligt eerlijk gezegd allemaal zo dicht bij elkaar..
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@pat
Echte "gravel" roads heb je hier niet veel, inderdaad. Maar als ik bv vanuit Terheijden zoveel mogelijk via bospaden en kleine (zand) weggetjes richting jouw regio ga rijden kom ik op heel wat kmrs "off-road" :wink:
Natuurlijk kan dat met vrijwel alles wat fietst....en natuurlijk met een CX, maar dat zijn vaak erg race gerichte fietsen. Zo'n gravelracer met bredere banden, diskbrakes en relaxte geo zou dan best wel eens erg lekker kunnen rijden?!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Raleigh is back ?!
Wel erg mooi stalen fietsje! CX met disk en >40mm banden.

http://www.cxmagazine.com/raleigh-unvei ... he-tamland" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op di 14 oktober 2014, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2008
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Alleen interessant voor mensen met meer dan 4 fietsen :wink:

Ik kon niet bedenken wat zo'n fiets (ik overwoog een Surly Straggler) fijner zou doen dan een Karate Monkey. Dat weet ik eigenlijk nog steeds niet.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Iets sneller en prettiger op asfalt? (en gravel- en schelpenpaden enzo)
Everybody bought a new bike!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2008
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Sneller kan ik me voorstellen maar prettiger?
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Heb gereden op de specialized Diverge die hier geschikt voor is. Hij doet z'n werk. Heb er stukken van de mtb trail mee gepakt en dat ging nog best. Fietsen in opkomst en wilde kijken of ik er 1 zou kopen voor de winterkilometers op de weg en her en der offroad... Maar t gedeelte op weg is zo dodelijk saai. Ik kan gewoon niet wennen aan 'race' fietsen.

Maar dat ligt dus aan mezelf. Kan het je aanraden eens te proberen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

paulus1981 schreef:Sneller kan ik me voorstellen maar prettiger?
Snel is prettig.
En n+1 is sowieso goed. :winkie:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik vind het een zeer interessant type fiets. Als MTB-er heb ik een racefiets (cannondale supersix, dus diep zitten), maar het is niet mijn ding. Dit jaar niet ze heel vaak op gereden. Voor woon werk over de parallelweg met plaksteentjes en oneffenheden vind ik het niet relaxed dus rij bijna altijd op m'n hybride (specialized crosstraile, flatbar geo met vaste vork en 37c slicks) Reetfiets en hybride weg en zeg maar hallo tegen de gravelgrinder! Voor mij lijkt me zo'n gravelracer dan ook een ideale woon werk fiets. Comfortabel de kilometers rijden en zo af en toe een rondje extra waarbij de ondergrond niet uit maakt. Daarnaast kan een rondje meerijden met "echte" reetfietsers ook wel. Een potantieel supersnelle reetfiets of een net niet reetfiets, de beentjes moeten het nog steeds zelf doen.

Andere opties:
Specialized Tricross
Niner RLT
Genesis Croix de Fer of CdA
Kinesis Tripster
Fairdale Drop Weekender
Trek Crossrip
Marin Lombard
Pinnacle Arkose

Al genoemd:
Kona Rove of Rove AL
Surly Straggler
Salsa Warbird
Specialized Diverge (= zelfde geo als de Secteur disc 2014!)

Sommige cyclocrossers komen ook in aanmerking. Deze hebben dan vaak bevestigingspunten voor spatborden en een lichte bagagedrager. Vooral de disc versies en dan de achterrem bevestiging op de liggende achtervork.
Kona Jake Disc

Een aantal bovenstaand genoemde bikes hebben een 1x10 drivetrain met Sram type 2 derailleur. Erg cool IMHO. Op dit moment staat de Fairdale Drop Weekender hoog op m'n verlanglijst (model 2015) en de Kona Rove. Beide zo goed als af voor mijn situatie. En anders een frameset van de Croix de Fer, Jake of Tricross.

Mooi spul!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Afgelopen jaar twee keer in de US geweest en ook wat fietsenzaken bezocht. CX/Gravel was op de plaatsen waar ik ben geweest erg populair. In Colorado was zelfs (gokje) de helft van alle fietsen in de winkel CX-achtig (was grote winkel).

Gezien de hoeveelheid gravelpaden in bepaalde streken in de US én het feit dat de gemiddelde verharde weg niet geschikt zijn om met de racefiets op te rijden (automobilisten zijn in meeste streken niet gewend aan fietsers oo de weg) maakt dat er veel CX wordt verkocht.

Ook in de grote steden (Seattle, Vancouver, Portland, San Francisco, en Denver) waar ik ben geweest vooral CX fietsen. Weinig race en vrij weinig MTB.
StAlTiCa
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zie hier een mooie link met vakantiefietsen... de randonneur is terug, met kingsize banden!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Ik zit hier ook al een poosje naar te kijken, gezien plan volgend jaar een langer stuk te gaan fietsen in de States.
Asfalt rijden, gravel en als het moet wat offraod. Stuurtasje, rekje achter oid. Paar goeie wielen.

Die Genesis CdF lijkt me wel wat, Kona ook. Maar er is veel meer mooi(er)s :-).
Ik kwijl elke dag eventjes op die fietsen van Shand......Shandmade in Scotland.

Afbeelding
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Plaats reactie