Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Qprs schreef: vr 22 februari 2019, 18:37 Er is niks mis met staal, een rechte stuurbuis, en mechanische remmen ;)

Hier mijn gravelracertank, een All-City Gorilla Monsoon.

Afbeelding
Erg mooi, vette paintjob :-q
supermoos2907 schreef: zo 24 februari 2019, 19:20
kermit schreef: do 21 februari 2019, 21:09 Het feit dat je af en toe met een groep gaat rijden heeft wel invloed op je keuze naar mijn idee. Zeker als het tempo aardig sportief is en de rest op lichte karretjes / volbloed racers rijdt zul je het merken als je zelf op een relatief zware gravelracer met 650b zit (en dan nog met gravelprofiel ook...? ;-)).
Rij je alleen maakt dat allemaal niet uit, dan rij je op gevoel en meestal niet op het scherpst van de snede.

Staal, zeker als het geen erg lichtgewicht is, is stijf zat. Evenals een vork met rechte vorkbuis, we hebben het niet over een verende vork met 150mm veerweg waar dat soort zaken belangrijker worden.

Als je gebruiksplannen erg ver uit elkaar liggen (zowel het terrein in als knallen met de maten) kun je twee wielsets overwegen. Een met gravelbanden (evt 650b) en een met 28~32mm racebandjes. Veel af fabriek wielsets in gravelracers zijn behoorlijk lomp, daar is vaak wel wat te winnen.

Verzettenkeuze is subjectief, maar in een groep meerijden en nèt niet je ideale verzetje kunnen draaien zou ik erg onprettig vinden. Dus grote stappen zou het voor mij niet worden, dan liever een 2x setup met kleine cassette om toch ook een licht klimverzetje aan boord te hebben.
Dank voor deze (en alle andere) info en meningen! Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een Kona Rove NRB DL. Toch voor een 2x11 en geen staal.... maar voor mijn beoogd gebruik perfect! Komende week zal ie klaar staan. Ben benieuwd!
Gaaf, veel plezier ermee alvast!
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Gisteren de eerste gravelrit op de Merida Silex, na al iets van 500km woon/werk. Gedeeltes van de Vijlen en Gulpen routes gedaan. Was even wennen na een hele winter op de Hightower in de Aachenerwald, maar het is echt een top fiets voor hier, super veel controle voor een dropbar fiets. Even een stukje van fiets gewisseld met mijn vriendin omdat bij haar iets kraakte en ze was ook meteen verkocht. Haar Canyon Inflite crosser is veeeeel zenuwachtiger.

Was ook even wennen met klimmen 32:32 als makkelijkste versnelling is toch heel wat anders dan 32:50 hahaha.

Wat ik wel super ittitant vindt, is die klote road derailleur zonder clutch. Lijkt alsof je terug naar de steentijd gaat met al die herrie tijdens een afdaling :o Op zich bevalt 2x11 heel goed, vooral tijdens woon/werk, maar een 1x SRAM setup wordt opeens toch weer interessant. Andere optie is de RX800 derailleur van Shimano, is ook een stuk goedkoper dan een hele groep.

Jammer dat het nu weer weken gaat regenen, de routes lagen er prachtig bij.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Vind ik ook irritant, net als het kleinste verzet (enkel heb ik momenteel 2x8). Er is naar mij een SLX derailleur onderweg die beide gaat verhelpen bij upgrade naar 2x9 :D
Wil er ook een compactere dubbel opzetten, dan ga ik uiteindelijk van 34-32 naar 30-36.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je kunt je road derailleur verlengen met een wolf tooth, waardoor je een langere slag krijgt en een grotere cassette kunt gebruiken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Klopt, maar dat lost de slappe(re) ketting niet op.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

bert l. schreef: do 28 februari 2019, 13:29 Je kunt je road derailleur verlengen met een wolf tooth, waardoor je een langere slag krijgt en een grotere cassette kunt gebruiken.
Roadlink test een vriend van me op dit moment, is zeker een optie voor meer bereik. Voor de chainslap is dan nog steeds die RX800 nodig... of ik stop gewoon met zeuren en accepteer die oldskool geluiden :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Niks mis met een mooi Apex1 groepje. Oorverdovende stilte :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Kapitein Iglo schreef: do 28 februari 2019, 16:11 Niks mis met een mooi Apex1 groepje. Oorverdovende stilte :bier:
Helemaal niks mis met een Apex 1, prima groep voor het geld, vooral met de 10-42 :) behalve dat het toch wat duurder is dan een roadlink + derailleur. Van de andere kant, de 105 die er nu op zit is nog mooi genoeg om te verkopen, hmmmmmz.... keuzes.

Prio voor geld uitgeven blijft de MTB,
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Veelzwammert?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

bert l. schreef: do 28 februari 2019, 16:46 Veelzwammert?
Geuzennaam. U riep?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsja, ik had voor "hoofd theekrans" gestemd maar uiteindelijk is het veelzwammert geworden...
Maar de essentie is duidelijk lijkt me.

:D :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gefeliciteerd ermee, kapitein!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

floris500 schreef: do 28 februari 2019, 11:39 Vind ik ook irritant, net als het kleinste verzet (enkel heb ik momenteel 2x8). Er is naar mij een SLX derailleur onderweg die beide gaat verhelpen bij upgrade naar 2x9 :D
Wil er ook een compactere dubbel opzetten, dan ga ik uiteindelijk van 34-32 naar 30-36.
Je kunt een oude 9sp race triple crankset gebruiken (52-42--30) en het (vaak versleten) 52bl eraf halen (of afgeslepen als bash gebruiken. Met 42--30 kun je een gewone dubbel long cage race derrie blijven gebruiken.

Een 10sp 40t range extender past ook op een 9sp cassette. Als je de 11t eraf haalt kun je icm 13t lockring een 13-40 9sp cassette maken. Met Wolftooth roadlink schakelt dit ook met gewone 9sp race of mtb derries.
Ik heb wel zo'n 13--40 cassette icm 9sp Sora compact 50-34 heel wat kmrs in het buitenland gemaakt op mn eerste gravelbike. In Nederland ging de 40t eraf en de 11 weer op de cassette.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Dat laatste is ook een mooie oplossing inderdaad. Lekker inventief :-q Denk dat ik met 30-36 mijn doel wel ga bereiken, zo niet kan ik hier nog altijd aan gaan.

Je eerste tip was ik ook al naar het kijken vanwege je Campa op de Mango, moet zo lekker budget te realiseren zijn 8)
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

sjuutje1969 schreef: zo 24 februari 2019, 14:01 net mijn huidige setje velgen met band gewogen; per stuk 2100 gr. :-{
Een ander setje wielen moet dan zeker meer lichtgewicht kunnen, dan kan ik het huidige setje wel voor offroad gebruiken.
Vanmiddag bij bikemotion een wielsetje besteld bij Frieke bikeboosting :winkie:
Plaats reactie