Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Om dan maar bij de Nederlanders te blijven: Niki Terpstra wint de UCI gravel series in Millau. Ik heb daar nooit gefietst, maar dat lijkt me pittig terrein voor de gravelfiets.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: zo 5 juni 2022, 14:32 Om dan maar bij de Nederlanders te blijven: Niki Terpstra wint de UCI gravel series in Millau. Ik heb daar nooit gefietst, maar dat lijkt me pittig terrein voor de gravelfiets.
Ik heb er ooit wel eens met de mtb gefietst maar er zijn daar (zoals veel in Frankrijk) heel veel glooiende ruige landweggetjes, die goed te rijden zijn. Wel steil omhoog het dal uit, pfffff.......

De Dutchies doen het goed :-q
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

kermit schreef: di 3 mei 2022, 11:29 Mullet op een gravelbike... :-{
Totaal zinloos, maar ja, het is een manier om je te onderscheiden. Even, totdat anderen dat ook gaan doen natuurlijk.
Afbeelding
Met deze 'mullet' van Sram rijd ik al jaren. Eerst met een Ratio-kit, nu met axs. Maar, het werkt wel, hoor. Ga maar eens een weekendje bikepacken met volle bagage. Dan ben je blij met een mtb cassette.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar da's geen mullet, in de zin die ik bedoel met twee verschillende wielmaten ;-)
Dat je met bagage in bergachtig terrein graag een erg licht verzet hebt snap ik. Ik ben ooit met een BOB-Yak van 28kg achter m'n hardtail de Alpen over gefietst... :o

In de tijd van 3x8, mijn lichtste verzet was toen een 20x28 en tot een 10% kon ik daarmee (toen) nog op souplesse klimmen. Werd het steiler moest het op kracht maar dat soort hellingen kwam ik gelukkig maar weinig tegen.

Ik blijf die Pivot wel schitterend vinden, die kleur is super.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een leuke gravelracer en ik vroeg me af of jullie nog originele ideeën hebben.
Voor een onoriginele optie hanteer ik het motto 'goed is goed genoeg' en dan zou het fijn zijn als ik mijn race-wielen kan steken (steekas, disc, 12-25 shimano cassette)

Origineel zou kunnen zijn: Staal, (mogelijkheid tot)650b wielen, singlespeed

Leverbaar bij een fysieke LBS heeft de voorkeur en tweedehands is een optie.

Ben benieuwd of iemand hier leuke opties heeft om te bekijken

Bekijken kan altijd maar het budget gaat tot ongeveer 2500 euro
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Steekas wielen gaan zo'n beetje altijd passen, tenminste als je voor en achter 12mm hebt. Dat is wel de standaard maat geworden voor gravelbikes. Ik denk dat 650b meestal ook past, al zou ik dat alleen overwegen als je vooral het terrein in wilt met je gravelaar. 700c zie ik als ietsje meer allround. Het is dan wel fijn als er 40mm banden in passen. Smaller is prima als je op de weg blijft maar in het terrein geeft breder toch wel veel voordelen.

Staal en betaalbaar, Genesis komt als eerste bij me op. Omdat ik er zelf een heb waarschijnlijk :D
Is een Engels merk, maar de frames/fietsen zijn ook in eu-landen te vinden dus geen gedoe met extra kosten achteraf (wat je sinds de Brexit wel bij veel aankopen uit GB hebt).
De Fugio is de meest terreingerichte gravelbike van Genesis, de Croix de Fer is ook leuk. En de Vagabond is meer een mtb met dropbar... :)

Fugio met 44mm hoge 700c velgen en 40mm banden:
Afbeelding

Met 650b en 47mm banden:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ja mooi!! Die wielen staan m goed
TopLodi
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 22:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Johanson schreef: do 23 juni 2022, 12:28 Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een leuke gravelracer en ik vroeg me af of jullie nog originele ideeën hebben.
Voor een onoriginele optie hanteer ik het motto 'goed is goed genoeg' en dan zou het fijn zijn als ik mijn race-wielen kan steken (steekas, disc, 12-25 shimano cassette)

Origineel zou kunnen zijn: Staal, (mogelijkheid tot)650b wielen, singlespeed

Leverbaar bij een fysieke LBS heeft de voorkeur en tweedehands is een optie.

Ben benieuwd of iemand hier leuke opties heeft om te bekijken

Bekijken kan altijd maar het budget gaat tot ongeveer 2500 euro

Twee andere merken uit UK die bij me opkomen:

Cotic Escapade (staal)
Sonder Camino Ti (Titanium)

Of Italiaans staal
Officine Mattio

(Voorbeeld tweedehands aanbod) https://www.subito.it/biciclette/bici-t ... 747442.htm
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik kwam dit stuur tegen en heb deze gekocht, dat leek me wel wat voor m'n commuter.

Afbeelding

Met de wind tegen kan ik zo een houding aannemen waar ik de weerstand aanzienlijk verminder. Op een andere commuter had ik al een tijdrit-achtig stuur waar ik alleen de armpads op het stuur heb en de extensies er af heb gehaald. Dat werkte op zich prima.
Ik vind dit er wat netter uit zien. Tevens heb je ook nog een positie voor de handen.

Met een korte testrit merk ik wel dat ik nog wel even wat creatief moet zijn met stuurlint en zo het punt waar het meeste gewicht op leunt iets meer horizontale oppervlakte mag hebben. Tevens wat stuurlint voor de demping en grip.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

kermit schreef: do 23 juni 2022, 09:10 Maar da's geen mullet, in de zin die ik bedoel met twee verschillende wielmaten ;-)
Dan spraken we langs elkaar heen. Het gaat bij mijn vrouw idd om een fiets met twee dezelfde wielen maar met een grotere cassette achter (11-51). Daardoor lichtere versnellingen waardoor hellingen makkelijker worden.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
PostjeErbij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 mei 2021, 14:50
Mijn mountainbike: On One Free Ranger

Opperhoofd schreef: za 25 juni 2022, 21:37 Ik kwam dit stuur tegen en heb deze gekocht, dat leek me wel wat voor m'n commuter.

Afbeelding

Met de wind tegen kan ik zo een houding aannemen waar ik de weerstand aanzienlijk verminder. Op een andere commuter had ik al een tijdrit-achtig stuur waar ik alleen de armpads op het stuur heb en de extensies er af heb gehaald. Dat werkte op zich prima.
Ik vind dit er wat netter uit zien. Tevens heb je ook nog een positie voor de handen.

Met een korte testrit merk ik wel dat ik nog wel even wat creatief moet zijn met stuurlint en zo het punt waar het meeste gewicht op leunt iets meer horizontale oppervlakte mag hebben. Tevens wat stuurlint voor de demping en grip.
Is dat stuur van Farr? Ik had die tot vorig jaar en met de fiets samen gekocht, ik kon het er toch niet helemaal mee worden. Ik heb nu "gewoon" een opzetstuurtje (twee gebogen stokken rechtvooruit) erop geschroefd en dat voegt mij beter.
Ben benieuwd hoe het jou bevalt.
Gravel is my one bike
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie een aan-knopje en de tekst "Gain"... ;-)
Dan heb je al hulp tot 25km/h begrijp ik, dat aerostuur is om boven die snelheid te cruisen?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

kermit schreef: di 28 juni 2022, 09:36 Ik zie een aan-knopje en de tekst "Gain"... ;-)
Dan heb je al hulp tot 25km/h begrijp ik, dat aerostuur is om boven die snelheid te cruisen?
:winkie:
Een van de goede dingen van het Mahle X35 systeem is dat er weinig weerstand van de motor is als je geen ondersteuning hebt (systeem uit of sneller dan 27 km/h) Een beetje fitte fietser gaat al snel boven die limiet. Maar als ik een Zwift race heb of ga rijden weerhoudt deze fiets me niet om woon-werk met de auto te doen.

En met of zonder ondersteuning, voor woon-werk zijn er lange rechte stukken langs een N-weg. Dan met de armen op het stuur is een relaxte houding. Ben nog even aan het zoeken naar de goede hoogte, dat is ook de reden dat ik de stuurbuis nog niet heb ingekort.
nick299
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 9 augustus 2015, 18:26

Beste gravelaars,

Ik ben mij momenteel aan het rondkijken voor een nieuwe gravel fiets.
Nu lijkt mij de cube nuroad c:62 een goede kandidaat. Alleen tot mijn verbazing zijn de modellen uitgevoerd met een 1x12 groep. Zijn de stappen van de versnellingen niet veel te groot? Ik zal de fietsband Nederland gaan gebruiken, en zowel op de weg als in het bos. Ik vind het een opmerkelijke keuze, maar kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben. Graag jullie mening.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De Race en Pro hebben GRX 2x11, dus je hebt keuze.
Er zijn enorme discussies over 1x11/12 vs 2x11 . Ik heb GRX 1x11 op mijn gravelbike en 105 2x11 op mijn racefiets en het werkt allebei goed en met kleine stapjes in vlak Nederland, mits je de juiste cassette gebruikt op een 1x aandrijving. Met 1x11; 40t of 42t voor en 11-32 cassette zijn de stapjes vrijwel gelijk als met 2x11; 50-34 en 11-28 achter. Ik ken Sram 1x12 AXS niet goed, maar met Rival 1 reed ik hier ook 42t voor en 11-32 achter zonder problemen. Tov van 2x11 "mis" je wat hoge verzetten zoals 50-11 of 50-12 , de rest is veel overlap tussen beide voorbladen.
Richting bergen gaat er bij mij een 11-34 cassette op 105 2x11 en 11-46 cassette op GRX 1x11. Dan merk je met 1x11 wel wat grotere stappen, maar heb je ook een lichter klimverzet.
Plaats reactie