Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Als je zitbuishoek gelijk is dan kun je op zich de reach ook aardig vergelijken. Ik zou persoonlijk een stuurpen van 110mm wel erg lang vinden. Als je er niet enkel eenvoudige gravelpaden mee rijdt dan vind ik de gewichtsverdeling die je krijgt met een langer frame en kortere stuurpen (de de daar vaak bij horende hogere stack) veel prettiger. Daarnaast vind ik offroad een kortere stuurpen ook prettiger sturen. Maar goed, dat is deel ook afhankelijk van wat je met je gravelfiets doet. Zie je het als een racefiets waarmee je ook wat gravel kunt pakken dan kan een lange stuurpen wel werken, maar pak je geregeld een MTB route mee dan wordt het een ander verhaal.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Op de Bulls 52 zou je 13mm ett verschil kunnen compenseren met maatje langere stuurpen, maar dat ligt er ook aan hoever te voorin het frame wilt zitten. Op een gravelbike zit je offroad vaak wat verder achterin met korte pen, maar op de weg schuif ik liever wat voorin met langere pen. Ergens zoek je uiteindelijk een balans die goed werkt voor jouw terrein en zithouding.
Zou met de 52 Bull allemaal moeten kunnen, met maat groter/langer frame kun je minder makkelijk kort zitten. Ik heb een paar gravelbikes "versleten" voordat ik erachter kwam dat een lang frame met korte pen helemaal niet zo lekker rijdt op de weg ( en niks beter offroad) maar dat is natuurlijk ook allemaal persoonlijk.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gerwin89 schreef: do 13 januari 2022, 16:14 Ja klopt, deze maten zijn de ETT:
Bovenbuis ridley: 565
Bulls 52: 552
Bulls 53: 569

Ik snap wel wat je bedoeld dat als de zitbuis een andere hoek hebt, je zadel als het ware verder van je stuur afstaat als je puur naar de reach kijkt.
Maar als ik het zo uitteken als bovenstaande, zie je dat alle zitbuizen over elkaar liggen. Dus dan maakt de ett eigenlijk niet uit lijkt mij???
Ik heb ook het zadel getekend als lijntje.

Ik dacht dat ik de 52 het beste passend kon maken, door met weinig spacers te rijden en een pen van 110 in -6gr.
Als je nu een ett van 565mm hebt, en een stuurpen van 110mm kom je op een totale afstand zadel-stuur uit van 675mm (even los van of je nog met je zadel in de pen gaat schuiven). Als je die 110mm pen combineert met de bovenbuis van 552mm van de 52 Bulls kom je op 662mm. Dus je stuur komt 13mm dichterbij te staan.

Ik kan niet voor een ander beoordelen of dat positief of negatief is, maar als je nu "perfect" zit ga je dus wel anders op de fiets zitten.
Het lengte verschil met de Bulls 53 is maar 4mm.

Maar ik begrijp dat je ook graag het stuur diep genoeg wilt hebben? Dat heeft met de stack te maken, en die wordt bij grotere framematen logischerwijs ook hoger. En is bij een gravelracer vaak ook hoger dan bij een "echte" racefiets, want in het terrein is extreem diep zitten over het algemeen een nadeel. Dus een extreem laag stuur en een gravel frame combineren niet ideaal.

Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van keuzes, dan is het fijn om genoeg info te hebben om je keuze op te baseren. Maar de afwegingen maak je natuurlijk zelf, kan niemand anders voor je doen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

kermit schreef: do 13 januari 2022, 18:05
Gerwin89 schreef: do 13 januari 2022, 16:14 Ja klopt, deze maten zijn de ETT:
Bovenbuis ridley: 565
Bulls 52: 552
Bulls 53: 569

Ik snap wel wat je bedoeld dat als de zitbuis een andere hoek hebt, je zadel als het ware verder van je stuur afstaat als je puur naar de reach kijkt.
Maar als ik het zo uitteken als bovenstaande, zie je dat alle zitbuizen over elkaar liggen. Dus dan maakt de ett eigenlijk niet uit lijkt mij???
Ik heb ook het zadel getekend als lijntje.

Ik dacht dat ik de 52 het beste passend kon maken, door met weinig spacers te rijden en een pen van 110 in -6gr.
Als je nu een ett van 565mm hebt, en een stuurpen van 110mm kom je op een totale afstand zadel-stuur uit van 675mm (even los van of je nog met je zadel in de pen gaat schuiven). Als je die 110mm pen combineert met de bovenbuis van 552mm van de 52 Bulls kom je op 662mm. Dus je stuur komt 13mm dichterbij te staan.
In de tekening meet ik 14 mm dus dat klopt wat je zegt idd.
Lastige keuze dan haha.
Als ik de 55 pak, kan ik met een kortere stuurpen rijden.
Dat lijkt me dan wel beter misschien.
provo
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 augustus 2010, 12:34

Hou ook even rekening met je gewenste stuurbreedte, normaal combineer je een breder stuur met een kortere pen en dan zakt de hoogte van je stuur ook wat weer met die luie gravel balhoofdhoeken.

En om het helemaal te gek te maken, kijk ook even naar de reach van je stuur (de afstand tot de shifters). Die durft ook wel al eens variëren en die gaat van 65mm tot 100mm.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Los van de geometrie zou ik altijd voor een compacte dropbar gaan, dus met een bocht die ondiep is (drop) en niet te ver naar voren buigt (reach, van het stuur). Anders komen je remgrepen erg ver weg te staan, dus zit je enorm gestrekt als je de handen op de remmen/hoods wilt hebben.

Voor gravelsturen heb je dan ook nog de flare, in hoeverre staan de drops schuin naar buiten. Wil je in het terrein veel in de drops rijden is veel flare prettig, de drops zijn dan minder diep en je stoot niet zo snel met de binnenkant van je onderarmen tegen het stuur.
Op straat wil je juist liever niet zo enorm breed zitten in de drops, want dan vang je beduidend meer wind. Dus naar je eigen inzetgebied kijken bij de keuze voor een stuur. Net zoals met alles eigenlijk ;-)

Reach, drop en flare van een dropbar:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Bedankt voor alle goede adviezen!
Ik heb maat 55 besteld en deze wordt morgen bezorgd! :-q
Dan ga ik er denk ik een stuurpen van 90mm -6gr opzetten, de gulle middenweg.
Dan zit ik iets korter en kan dan nog met de hoogte spelen met spacers. Waarschijnlijk ga ik ook iets hoger zitten.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Hier is ie dan.
Er zit al een stuurpen van 110 op icm met een kort stuur.
Dus als ik wat spacers weghaal, zit ik bijna het zelfde als op mijn racefiets :winkthumb:

Afbeelding
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Gisteren mijn eerste gravelbike gekocht, de 10e kan ik hem ophalen. Het is een cube nuroad geworden, en prima basis om het gravelen eens te proberen. Ik heb geen ervaring met een racer, wel al jaren actief op de mtb.
Nu ook op een gravelbike... :o
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

LosseSchroef schreef: za 26 februari 2022, 16:16 Gisteren mijn eerste gravelbike gekocht, de 10e kan ik hem ophalen. Het is een cube nuroad geworden, en prima basis om het gravelen eens te proberen. Ik heb geen ervaring met een racer, wel al jaren actief op de mtb.
Ik intussen 2 jaar een gravelbike maar zit vele malen meer op de gravelbike dan de mountainbike.

Benieuwd wat je er van gaat vinden.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gewoon weer een lijstje (soms leuk en mooi) gravelspul https://roadbikeaction.com/2022-gravel- ... ide-2/amp/

Mooi staal en titanium erbij......650B en 700C, maar intussen ook "Mullet" ertussen......700x45-50 is geen uitzondering meer.......dropperpost-ready begint ook de norm te worden.

Tis wel een verdomd langdurige en hardnekkige "hype" ........dat "gravelbiken" :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mullet op een gravelbike... :-{
Totaal zinloos, maar ja, het is een manier om je te onderscheiden. Even, totdat anderen dat ook gaan doen natuurlijk.

Staan op zich wel mooie fietsjes tussen, die Pivot is echt mooi (maar ik heb een zwak voor die kleur...)
Afbeelding

De Rodeo is ook gaaf, mede door de Campa groep met bijbehorende wielset.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

kermit schreef: di 3 mei 2022, 11:29 Mullet op een gravelbike... :-{
Totaal zinloos,
Mijn vrouw, die niet veel kracht kan zetten, is er anders erg blij mee voor het Zuidlimburgse.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bedoel je de lichtere eindoverbrenging in vergelijking met 700c wielen? Dat kun je ook door een ander verzetje te kiezen voor de grote wielen bereiken. Of door er voor en achter 650b's in te hangen.

Van twee verschillende wielmaten in een gravelbike ontgaat mij vooralsnog het voordeel.
Maar er zijn wel meer keuzes gemaakt door de fietsindustrie waar ik vraagtekens bij heb :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een dikkere achterband geeft wel wat extra comfort.
Maar op de weg stuurt het vreemd als de achterband breder is dan de voorband.
(off-road merk je dat niet)
En als je achter een 650b kiest met bredere band, dan kan je dat natuurlijk ook doen bij het voorwiel...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie