Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Niet goed gelezen. De verschillen tussen 26, 27,5, 28 en 29 zijn verwaarloosbaar klein tot en met bumps van 10cm.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En toch wijst de praktijk iets anders uit.
Met de hele fietsclub op pad. 26", 27.5" en 29".
Er zijn fietsers bij waar ik me echt niet mee durf te meten.
Maar aan het eind vh zandpad rijden de rijders met 29" voorop, en de 26" rijders achteraan. Ongeacht leeftijd, conditie, kracht enz.
Dus ik weet niet hoe ze tot hun conclusie komen, maar ze zitten ernaast.
Helaas ontbreekt het mij aan de middelen om hun ongelijk te bewijzen, maar voor mij mag het op 1 hoop met de andere broodje aap verhalen.
Grotere wielen rollen makkelijker, ook op een gravelracer. Iets met de sinus vd hoek waarmee de band de ondergrond raakt, gecombineerd met de footprint.
Maar ieder zijn ding en ieder zn mening
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk dat je "standaard" het best met 28" x 35-40 mm kunt rijden als je mix road-offroad rijd op een gravelracer. Alleen bij offroad haal je winst uit grip en lagere druk van 650B x 47-52mm is mijn ervaring.
Alles kan natuurlijk, je kunt ook met 26" slicks rijden maar ik heb ook de ervaring dat grotere wielen gewoon beter rollen.
+1 @TSTM
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Bijzonder, inderdaad, dat verschillende tests schijnbaar aantonen dat het niet veel uitmaakt - 27.5, 28 of 29. Ik probeer iets van een “ideaal” te vinden voor een mix van 70% road / 30% offroad, vandaar het wikken en wegen.

Hier zie ik vaak mensen rijden met 40mm bandjes, maar misschien rijden die wat meer offroad dan ik doe.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

supermoos2907 schreef: ma 9 december 2019, 20:57 Bijzonder, inderdaad, dat verschillende tests schijnbaar aantonen dat het niet veel uitmaakt - 27.5, 28 of 29. Ik probeer iets van een “ideaal” te vinden voor een mix van 70% road / 30% offroad, vandaar het wikken en wegen.

Hier zie ik vaak mensen rijden met 40mm bandjes, maar misschien rijden die wat meer offroad dan ik doe.
Dat klinkt een beetje zoals ik de mijne gebruik, met 28” velgen en 37 mm banden. Je hebt offroad en offroad natuurlijk. Ik heb met de mijne delen van Austerlitz, Zeist, Leersum, Amerongen gedaan maar eerlijk gezegd is een MTB dan veel leuker en doelmatiger. Maar als het om de brede bospaden en gravelpaden gaat met af en toe een stukje gek doen, komt de mijne tot zijn recht. En daarmee is het voor mij meteen de ideale winteravondfiets, als ik de parcoursen niet op mag.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heeft iedereen wel heel dat artikel op de site van Rene Herse gelezen? Hun bevindingen gaan niet over mtb-gebruik maar gelden voor rijden over gladde en licht oneffen ondergrond.

En ik kan niet zeggen dat mijn ervaringen anders zijn, ik heb zelf ook de indruk dat het op asfalt geen wezenlijk verschil is of je met een conventioneel 700c racebandje of met een Kojak 26 x 2.0 onderweg bent. Zolang de druk maar hoog genoeg is rolt het allebei "vanzelf" :D

Zodra het over mtb-inzet gaat ziet het er anders uit, en dat schrijven ze ook in dat artikel. Dan rolt een 29er wiel/band combi gewoon beter.
Dus geen dingen uit de context halen door alleen de conclusies te lezen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

kermit schreef: di 10 december 2019, 09:05 Heeft iedereen wel heel dat artikel op de site van Rene Herse gelezen? Hun bevindingen gaan niet over mtb-gebruik maar gelden voor rijden over gladde en licht oneffen ondergrond.

En ik kan niet zeggen dat mijn ervaringen anders zijn, ik heb zelf ook de indruk dat het op asfalt geen wezenlijk verschil is of je met een conventioneel 700c racebandje of met een Kojak 26 x 2.0 onderweg bent. Zolang de druk maar hoog genoeg is rolt het allebei "vanzelf" :D

Zodra het over mtb-inzet gaat ziet het er anders uit, en dat schrijven ze ook in dat artikel. Dan rolt een 29er wiel/band combi gewoon beter.
Dus geen dingen uit de context halen door alleen de conclusies te lezen ;-)
Ik heb het artikel helemaal niet gelezen. En da's maar goed ook, anders word ik straks nog een "believer" van 650b in m'n Camino :o Volgend bandensetje ga ik wel naar 40mm denk ik. En skinwall natuurlijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 9 december 2019, 20:11 Oh, dus dat artikel is de absolute waarheid en dus we zouden net zo goed op Loekie fietsjes met 12" wieltjes kunnen gaan rijden?
:~
Ja :bier:

Ik was erg content met Smart Sam 28x1.6 ofwel 42-622.

Iemand een alternatief voor deze: (ik heb graag iets te kiezen). De Toughroad heeft een Carbon vork, nokjes voor dragers en spatborden en een bovenbuis van 605mm in L. Met name dat laatste is voor ‘gravelbikes’ een zeldzaamheid. Om een of andere reden hebben die altijd een korte bovenbuis (ja in geval van een krom stuur snap ik dat. Ik zoek iets met een recht stuur).
Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... apex1-flat

Toptube van 604 in XL, maar dan kom je met de rest zeker niet meer uit?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Kapitein Iglo schreef: di 10 december 2019, 09:24 Ik heb het artikel helemaal niet gelezen. En da's maar goed ook, anders word ik straks nog een "believer" van 650b in m'n Camino :o Volgend bandensetje ga ik wel naar 40mm denk ik. En skinwall natuurlijk.
Jij rijdt nu die Sonder met 37mm Ridler banden denk ik? En 40mm proberen vanwege comfort?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 9 december 2019, 20:28En toch wijst de praktijk iets anders uit.
Mythbusters gezocht. "We are going to put this thing to the test. I reject your reality and am replacing it with mine"
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

supermoos2907 schreef: di 10 december 2019, 14:22
Kapitein Iglo schreef: di 10 december 2019, 09:24 Ik heb het artikel helemaal niet gelezen. En da's maar goed ook, anders word ik straks nog een "believer" van 650b in m'n Camino :o Volgend bandensetje ga ik wel naar 40mm denk ik. En skinwall natuurlijk.
Jij rijdt nu die Sonder met 37mm Ridler banden denk ik? En 40mm proberen vanwege comfort?
Klopt! En 40mm wil ik eigenlijk proberen om te weten hoe zich dat verhoudt tot de 37 die ik nu heb. Want ik ben eigenlijk helemaal niet op zoek naar meer comfort :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kapitein Iglo schreef: di 10 december 2019, 13:36 https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... apex1-flat

Toptube van 604 in XL, maar dan kom je met de rest zeker niet meer uit?
200mm balhoofdbuis, dat heb ik zelfs op mijn opoefiets niet :wink:
Anyway, thanks voor het meedenken :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jurriaan schreef: di 10 december 2019, 15:16
Kapitein Iglo schreef: di 10 december 2019, 13:36 https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... apex1-flat

Toptube van 604 in XL, maar dan kom je met de rest zeker niet meer uit?
200mm balhoofdbuis, dat heb ik zelfs op mijn opoefiets niet :wink:
Anyway, thanks voor het meedenken :-q
:lol: :lol: ach, mij zit-ie als gegoten :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jij kan overweg met een krom stuur. Die vaardigheid heb ik niet... :tong
Plaats reactie