MonkeyRider schreef: ↑ma 25 januari 2021, 20:31
Gerwin89 schreef: ↑ma 18 januari 2021, 11:20
En als je met een gravelbike met brede banden (40 mm?) een rit over asfalt maat bv, lever je dan veel in kwa snelheid ten opzichte van een racefiets met bandjes van 28mm.
Of is zoiets te verwaarlozen?
Het ligt natuurlijk erg aan de banden. Schwalbe G-one, Conti Terra Speed of Panaracer Gravelking Slick zijn op 3 bar vrij snel op asfalt, maar met die druk niet echt allround als het offroad ruig of nat is. Daarbij rolt een 28mm raceband toch net wat beter.
Wat ook een rol speelt is zithouding. Je zit om te kunnen rijden op ruw terrein toch net wat meer rechtop en minder naar voren als op de weg.
Het is dus niet echt stukken langzamer maar ook niet te verwaarlozen. Ik pak toch liever mijn racefiets op de weg.
Grootste verschil zit 'm niet in de banden, maar aan welke kant van het 'gravelspectrum' je fiets zit en hoe je er zelf opzit. Heb je een echte endurance based bike met een zitpositie als een windvanger, dan kun je ook met 25mm niet vlot vooruit.
Een 3T exploro, Ridley kanzo Fast of Superior X Road gaan met 40mm banden in mijn geval (bij een vrij diepe zitpositie onder in de beugels) ook vrij makkelijk naar de 35 per uur op de weg en op hardpack voor de langere verbindingsstukken.
Grootste verschil met 28mm op carbon wielen is gewoon het op snelheid komen vanuit de bocht. Meer rollende massa=tragere acceleratie.
Is het spul op gang dan rolt het gewoon prima (uiteraard dan wel een gravelband met gravelprofiel, en niet een CX achtige band met noppen)
Merk ik ook bij op: als ik wegga voor 120km op asfalt in de grensstreek hier met m'n fietsmaat op z'n 6.4kg emonda, dan gooi wel de wegwielen/banden erin.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....